دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص آویشن و مهمترین مزیت های درمانی آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

آویشن را می توان از جمله گیاهان پرخاصیت محبوب در ایران یا لااقل بخشی از مردم ایران نامید. فراگیری و شناخت خواص مواد غذایی کمک بسیاری در میزان و مقدار مصرف مواد غذایی در جهت سلامتی بیشتر بدن دارد در این مطلب به بررسی خواص آویشن خواهیم پرداخت.

گیاهان چند دهه است که برای اهداف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. به بخش مهمی از رژیم غذایی و فرهنگ ما تبدیل شده است. گیاهان از دوران باستان به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گرفتند. آویشن جز خانواده نعنا می باشد، این گیاه بطور گسترده در مدیترانه مورد استفاده قرار می گیرد. بدلیل وجود تیمول در آن این اسم برای او انتخاب شده است. در این مطلب بطور کامل و جامع خواص آویشن را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا پایان همراه ما باشید.

آویشن تاریخچه وسیعی برای درمان مشکلات تنفسی از جمله برونشیت، سرفه و گرفتگی سینه دارد. فواید سلامت آویشن بدلیل وجود مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیاد در آن می باشد که برای سلامت انسان بسیار مهم و ضروری می باشند. در بین گیاهان مشهور در دنیای آشپزی آویشن بومی مناطق اروپا و مدیترانه می باشد. در ادامه با بررسی فواید آویشن همراه ما باشید.

مزایا و خواص آویشن

مهمترین خواص آویشن که باعث شگفتی همگان می شود

آویشن سرشار از ویتامین K، آهن، منگنز و کلسیم می باشد. آویشن تولید کننده فوق العاده عالی آهن می باشد. آهن برای تولید انرژی ضروری می باشد یکی از مواد معدنی حیاتی برای سلامت بدن می باشد. زیرا کمبود آن در بدن باعث ایجاد کم خونی، خستگی می شود و ممکن است بیماری های مختلفی را به همراه داشته باشد. فواید آویشن تا حدودی همانند خواص کاکوتی است.

خاصیت های دارویی آویشن برای سلامت پوست

آویشن در مبارزه با باکتری هایی که سبب ایجاد آکنه روی پوست می شوند موفق است. گیاهانی مثل آویشن نسبت به دیگر محصولات رایج برای پوست دارای تاثیرات بهتری می باشند زیرا دارای مولفه های ضد تورم می باشند.

خاصیت های درمانی آویشن

حفظ سلامت استخوان ها

از جمله فواید دارویی آویشن وجود منبع غنی از ویتامین K، کلسیم، آهن و منگنز در این گیاه پرخاضیت می باشد. تمام این مواد معدنی و ویتامین ها برای حفظ قدرت و سلامت استخوان ها ضروری می باشند و رشد استخوانی مناسب را سبب می شوند و در نهایت از اختلالات استخوان پیشگیری می کنند.

  •  آرون گروپس

فواید آویشن برای سرماخوردگی و سرفه

بدلیل وجود مولفه های ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک، چای گرم آویشن که کمی با عسل شیرین می شود برای کاهش تب، گلو درد، سرماخوردگی و سرفه عالی می باشد. از آنجا که مقادیر زیاد اسید اوریک را از بدن خارج می کند برای بیماری هایی مثل نقرس و ورم مفاصل عالی می باشد.

خاصیت های آویشن

کاهش فشار خون

از دیگر خواص درمانی آویشن می توان به کاهش فشار خون بالا اشاره کرد. یک پژوهش نشان داد که عصاره آویشن بطور قابل توجهی می تواند فشار خون بالا را در موش ها کاهش دهد و همچنین قادر به کاهش سطح کلسترول می باشد. یک روش ایمن برای استفاده از آویشن برای کاهش ضربان قلب جایگزین کردن آن به جای نمک در غذاهایتان می باشد.

خواص دارویی آویشن

تقویت سیستم ایمنی بدن

بدست آوردن تمام ویتامین های مورد نیاز بدن هر روز می تواند کمی دشوار باشد. خوشبختانه، آویشن سرشار از ویتامین های A,C می باشد. اگر احساس می کنید سرما خورده اید مصرف آویشن می تواند سلامت شما را بازگرداند. یکی دیگر از خواص آویشن این است که منبع غنی از مس، فیبر، آهن و منگنز می باشد.

خواص درمانی آویشن

فواید آویشن برای مو

خاصیت ها و فواید آویشن برای مو از قرن ها پیش مشخص گردیده بود. روغن آویشن سبب تقویت رشد مو می شود و همچنین با مشکلات مختلف برای مو مقابله می کند. ارسال مواد مغذی به ریشه مو باعث تقویت مو می شود. آویشن گردش خون در سر را تقویت می کند. مالیدن ترکیب روغن همراه با آویشن ارسال مواد مغذی به سر را سرعت می بخشد علاوه بر اینکه مو را درخشنده و سالم می سازد باعث تقویت رشد آن نیز می شود. اگر سابقه ریزش مو و یا نازک شدن موهای خود را دارید، روغن آویشن داروی عالی می باشد. استفاده از روغن آویشن به تنهایی و یا در ترکیب با دیگر مواد مغذی موهای شما را ضخیم تر و درخشان می سازد و همچنین با ریزش مو مقابله می کند. بدلیل ویژگی های ضد باکتری روغن آویشن، می تواند کثیفی را بطور کامل از سر پاک کند و در درمان شوره سر موثر می باشد. این گباه اغلب به عنوان ماده ای در شامپو مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص آویشن

درمان سوء هاضمه

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در هضم غذا با مشکل مواجهه می شوید به منظور کاهش نفخ و گاز و همچنین تقویت هضم غذا می توانید از آویشن کمک بگیرید تا از سوء هاضمه خلاص شوید.

بهبود بینایی

به دلیل اینکه آویشن دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است لذا نقش مهمی در سلامت بینایی ایفا می کند و سبب درمان بیماری های چشمی به غیر از مشکلات مرتبط با شبکیه چشم می شود.

فواید باورنکردنی آویشن

سلامت دهان

آویشن دارای خاصیت ضد باکتری است همین ویژگی آن را به یک راهکارهای عالی جهت درمان بوی بد دهان تبدیل کرده است و به از بین بردن باکتری و عفونت داخل دهان کمک می کند که البته از این گیاه به عنوان دهان شوبه نیز می توانید استفاده کنید.

کاهش خستگی و درمان بی خوابی

بسیاری از افراد از بی خوابی رنج می برند که به منظور رفع این مشکل می توانید از چای آویشن به همراه عسل استفاده کنید تا خواب با کیفیتی داشته باشید همچنین، اگر از آن دسته افرادی هستید که به دلیل انجام فعالیت درطول روز خسته می شود می توانید از روغن آویشن کمک بگیرید تا علاوه بر رفع خستگی سبب بهبود خلق و خو در شما شود.

خاصیت شگفت انگیز آویشن

درمان کم خونی

کم خونی از مشکلات بسیار رایج در بین اکثر مردم است که می توانید با نوشیدن دمنوش آویشن تا حدودی این مشکل را درمان و از بروز آن نیز پیشگیری کنید.

درمان گرفتگی عضلانی

از دیگر فواید بی نظیر آویشن برطرف کردن گرفتگی های عضلات قاعدگی و دیگر اسپاسم های بدن است بنابراین، اگر در طول مدت قاعدگی دچار گرفتگی های عضلانی شدید استفاده از این داروی گیاهی را فراموش نکنید.

بررسی خواص آویشن

بررسی مضرات آویشن

۱. استفاده بیش از حد از آویشن سبب ایجاد آلبومین در ادرار می شود.

۲. اگر در دوران بارداری به سر می برید قبل از مصرف آویشن با پزشک مشورت کنید.

با وجود خاصیت های فراوان گیاه آویشن برای درمان انواع بیماری ها لازم است بدانید که استفاده از این گیاه بطور مداوم و برای مدت طولانی می تواند ناراحتی های گوارشی ایجاد کند. افرادی که به گیاه دارویی پونه حساسیت دارند در معرض ابتلا به حساسیت به آویشن نیز می باشند. مصرف این گیاه باعث افزایش سرعت لخته شدن خون می شود بنابراین افرادی که عمل جراحی دارند بهتر است دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف این گیاه خودداری کنند. امیدواریم آشنایی بیشتر شما با خواص آویشن موجب بهره گیری بهتر شما از این گیاه پرفایده گردد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *