دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص میخک و مزیت های این گیاه با ارزش

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

میخک از جمله گیاهان دارویی است که بدلیل دارا بودن مواد معدنی و ویتامین های فراوان در درمان بیماری های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب مهمترین خوص میخک معطر و خوشبو که در آشپزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی می کنیم.

میخک از نظر اندازه کوچک می باشد، غنچه های گل میخک خشک شده که شبیه به ناخن می باشند از درخت میخک بدست می آیند. دارای طعمی شیرین می باشد که اغلب در آشپزی و پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. جدا از کاربردهای آشپزی میخک، این گل نقش کلیدی در حفظ سلامت بدن شما دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب خواص میخک و فواید دارویی و درمانی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

فواید درمانی گل میخک و همچنین روغن آن را می توان به دلیل وجود ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد قارچ، ضد باکتری، ویژگی های تقویت کننده غرایز جنسی، ضد ویروس، ضد عفونی کننده، ضد تورم و ویژگی های ضد درد در آن نسبت داد.

خاصیت های فراوان میخک

خواص میخک و کاربردهای دارویی گل میخک

میخک ها دارای ۳۶ ماده مغذی مختلف می باشند، یکی از مهمترین آن ها روغن ضروری اوژنول می باشد. علاوه بر آن میخک غنی از پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن، منگنز، فیبر محلول، ید، ویتامین K ,C، اسیدهای چرب امگا ۳ ، کلسیم و منیزیم می باشد. در ادامه با بررسی مهمترین خواص میخک همراه ما باشید.

فواید میخک برای دندان

میخک و روغن آن یکی از داروهای طبیعی برای درمان موثر دندان درد می باشد. مولفه های ضد تورم و مسکن این گل تورم اطراف دندان عفونی شده را کاهش می دهد و درد را تسکین می بخشد. علاوه بر آن ویژگی های ضد عفونی کننده آن عفونت ایجاد شده در ناحیه مورد نظر را کاهش می دهد و از گسترش آن پیشگیری می کند. یک پارچه کتان را به روغن میخک آغشته کنید و روی دندان مورد نظر و لثه اطراف آن قرار دهید. همچنین می توانید دو عدد میخک را خرد کنید و آن را با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید و این ترکیب را روی منطقه مورد نظر قرار دهید. اگر برگ های گل میخک را در دسترس دارید، یک برگ خرد شده را روی دندانی که درد دارد قرار دهید و برای چند دقیقه صبر کنید.

خاصیت های درمانی میخک

خاصیت های گل میخک برای پوست

میخک همچنین می تواند برای درمان اکنه و دیگر بیماری های پوستی مثل جوش های سر سفید و جوش های سر سیاه، جوش، زخم ها و پوسته پوسته شدن پوست مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، خاصیت های ضد میکروبی گل میخک می تواند باکتری ها را بکشد و احتمال انتشار آکنه به نواحی دیگر پوست را کاهش دهد. برای درمان آکنه، روغن میخک را با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل با نسبت یک به ده ترکیب کنید و با استنفاده از یک پارچه تمیز روزی دوبار روی محل مورد نظر بمالید تا نتایج مطلوب بدست آید.

  •  آرون گروپس

خواص دارویی میخک

سلامت مو با میخک

از جمله خواص میخک یا روغن میخک استفاده آن برای پیشگیری از ریزش مو و همچنین برای ضخیم کردن مو است. چای میخک می تواند برای طراوت بخشیدن به رنگ مو استفاده شود. پس از رنگ کردن مو از چای میخک به عنوان شامپو استفاده کنید. قبل از استفاده از چای میخک برای مو حتما از خنک بودن آن مطمئن شوید. موهای شما کاملا با طراوت و شاداب می شود. عطر و بوی گل میخک باعث شادابی و طراوت موها می شود. ترکیب میخک با روغن زیتون می تواند به عنوان مرطوب کننده برای مو مورد استفاده قرار گیرد.

خواص میخک

فواید میخک در دوران بارداری

مصرف ۴ گرم میخک در طول روز به طور مرتب باعث تقویت رحم می گردد. خانم های باردار اگر می خواهند زایمان راحت تری داشته باشند می توانند در ماههای اخر بارداری از چای میخک استفاده کنند. نوشیدن چای میخک در اتاق زایمان نیز می تواند زایمان را برای خانم های باردار آسان سازد.

خواص درمانی میخک

خاصیت درمانی میخک برای دیابت

جالب است بدانید میخک بدلیل دارا بودن مواد مغذی و ویتامین های فراوان در کنترل قند خون موثر است و به همین دلیل مصرف آن به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می گردد. افرادی که بدنشان نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهد می توانند از میخک استفاده کنند.

خاصیت های میخک

پیشگیری از لخته شدن خون

وجود ماده ای به نام اوژنول در میخک کمک زیادی به کاهش لخته خون می کند اما باید در زمان استفاده از میخک این نکته را به خاطر داشته باشید که میخک در مقابل دارو های رقیق کنند واکنش شدیدی داشته از این رو پیش از استفاده از آن حتما با پزشک تان مشورت کنید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

استفاده از میخک به منظور سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید و موثر است و باعث درمان مشکلاتی از جمله : نفخ شکم، اسهال، یبوست، سوء هاضمه، استفراغ و…. می شود.

فواید بی نظیر میخک

درمان سردرد

بسیاری از افراد در طول سال بنا به دلایل مختلفی از سردرد رنج می برند که به منظور درمان آن می توانید از میخک کمک بگیرید همچنین، می توانید روغن گل میخک را بر روی پیشانی یا اطراف بینی بمالید تا شاهد کاهش سردرد هایتان باشید.

درمان گوش درد

با استفاده از میخک می توانید گوش درد تان را تسکین دهید زیرا، این قسمت را بی حس کرده و در نتیجه هیچ دردی در گوش تان احساس نخواهید کرد.

فواید باورنکردنی میخک

بهبود زخم ها

میخک دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد درد است از این رو، به منظور درمان خراشیدگی ها و کبودی ها مورد استفاده قرار گرفته می شود و همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی به منظور درمان ورم نیز یک روش عالی و موثر می باشد.

رفع بوی بد دهان

میخک دارای عطر های مختلفی است همین ویژگی آن را به یک راهکار شگفت انگیز جهت درمان بوی بد دهان تبدیل کرده است و همچنین در خمیر دندان نیز کاربرد فراوان دارد بنابراین جهت مبارزه با بوی بد دهان و مشکلات تنفسی می توانید از ان استفاده کنید.

بررسی خواص میخک

جوان سازی پوست

بروز چین و چروک بر روی پوست از مشکلات ناراحت کننده ای است که اکثر افراد به دنبال روش هایی جهت رفع آن هستند که استفاده از میخک در کنار سبک زندگی سالم سبب از بین بردن چین و چروک و جوان سازی پوست تان می شود زیرا، میخک دارای آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد که باعث بروز چین و چروک زودرس بر روی پوست شده اند مبارزه می کند.

احتیاط در مصرف میخک

میخک دارای طبعی گرم می باشد از این رو مصرف آن توسط گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است ناراحتی کلیه و روده را به همراه داشته باشد. این افراد بهتر است میخک را همراه با صمغ عربی مصرف کنند.
امیدواریم پس از آشنایی با خواص میخک و فواید دارویی و درمانی آن بهره بهتری از این گیاه پرفایده ببرید. در صورت تمایل کسب اطلاعات بیشتر از خواص دیگر گیاهان دارویی می توانید به بخش خواص گیاهان دارویی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *