دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه ترشی هفت بیجار خوشمره (ترشی فوری)

  • ندا خوشرو
  • ۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

ترشی هفت بیجار از انواع ترشی های محلی شمال ایران و گیلان است که شما می توانید با رعایت کردن نکاتی این ترشی خوش طعم را در منزل نیز تهیه کنید. برای مشاهده طرز تهیه ترشی هفت بیجار با بهترین روش تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

هفت بیجار یکی از انواع ترشی های خوشمزه است که از مخلوط کردن گیاهان و میوه ها و سبزی جات خرد شده تهیه می شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با طرز تهیه ترشی هفت بیجار در منزل آشنا سازیم، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به ترشی دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

سیر ترشی و ترشی مخلوط و ترشی بیجار از انواع ترشی های پرطرفدار و خوشمزه در همه نقاط ایران هستند. در طرز تهیه ترشی هفت بیجار برای ایجاد کردن طعمی متفاوت و ایده آل باید از سبزی جات معطر ( نعنا و شوید و ترخون و مرزه و جعفری و گشنیز و ریحان) و سیر استفاده نمایید.

ترشی هفت بیجار با بهترین روش طرز تهیه

مواد لازم

فلفل تند قلمی : ۳ عدد
بادمجان : ۲ کیلو
نعنا خشک : ۱ قاشق غذا خوری
ادویه ترشی : ۱ قاشق غذا خوری
فلفل دلمه ای ( سبز و زرد و نارنجی و قرمز ) : ۵۰۰ گرم
گوجه فرنگی نرسیده : ۵ عدد
سرکه : ۱ کیلو گرم
نمک : ۱ قاشق غذا خوری
سبزی معطر : ۱ لیوان
سیر : ۱ بوته

طرز تهیه ترشی هفت بیجار

در اولین مرحله درست کردن ترشی هفت بیجار ابتدا بادمجان های خام را رنده و یا ساطوری کنید و سپس بادمجان های رنده شده و یا ساطوری شده را در درون پارچه سفید تمیزی قرار دهید و آب آن ها را بگیرید. در مرحله بعدی روش تهیه ترشی هفت بیجار گوجه فرنگی های نارس را به صورت نگینی خرد کنید و سبزی های معطر را نیز بعد از تمیز کردن و شستن به شکل ریز خرد نمایید توجه داشته باشید که در این نوع ترشی هر چقد سبزی ها خرد شوند طعم و رنگ ترشی بهتر می شود.

خرد کردن گوجه های نارس برای تهیه ترشی هفت بیجارخرد کردن سبزی های معطر

سپس سیر را هم رنده کنید و فلفل سبز های تند را خرد و یا چرخ کنید و فلفل دلمه ای های رنگی را هم بسیار خرد کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خرد کردن فلفل دلمه ای رنده کردن سیر
در مرحله آخر طرز تهیه ترشی بیجار در درون ظرفی مناسبی نعنا خشک و سرکه و نمک و ادویه های ترشی را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس در درون ظرف مخصوص ترشی که بهتر است شیشه ای باشد بادمجان رنده شده ( ساطوریس شده ) و گوجه فرنکی های خرد شده را به همراه سبزی معطر خرد شده و سیر و فلفل دلمه ای و فلفل سبز تند بریزید و سپس مخلوط سرکه و نعنا و ادویه ها را به مخلوط مواد ترشی اضافه نمایید.

ترشی هفت بیجار خوش طعم

نکاتی برای تهیه ترشی هفت بیجار

۱.طعم و مزه این ترشی با آبغوره تازه بهتر است ولی اگر شما آبغوره در دسترس ندارید می توانید از آبلیمو و یا سرکه تازه نیز استفاده نمایید.
۲. ترشی هفت بیجار نباید آبدار باشد.
۳. مقدار نمک و سرکه این ترشی را می توانید بنا بر ذائقه خود کم و یا زیاد کنید.

روش تهیه ترشی هفت بیجار + نکات

۴. اگر برای تهیه ترشی فوری یا همان هفت بیجار از آبغوره استفاده می کنید باید درب ظرف را به خوبی و محکم ببندید زیرا آبغوره به اکسیژن هوا حساس است و اگر درب ظرف به خوبی بسته نشود و هوا وارد ظرف شود طعم ترشی تلخ و یا بی مزه می شود و هم چنین ترشی کپک می زند ولی مقاوت سرکه در برابر اکسیژن هوا بیشتر است و بنابراین اگر ترشی با سرکه تهیه شود نگهداری آن راحت تر می شود.
۵. در تهیه این نوع ترشی می توانید از انواع سبزی جات معطر خشک نیز استفاده کنید و اگر همه نوع سبزی معطر ذکر شده در این مطلب را در دسترس نداشتید می توانید از نیمی از آن ها استفاده کنید.

طرز تهیه ترشی هفت بیجار به همراه نکات
دستور تهیه ترشی هفت بیجار به روش دیگر

ترشی هفت بیجار را می توانید با روش های مختلفی تهیه کنید که در ادامه مطلب دستور تهیه آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد که بسیار ساده و راحت است و در مدت زمان کمی می توانید یک  ترشی خوشمزه و خوش رنگ تهیه نمایید.

مواد لازم :

  • سیب زمینی ترش : دو عدد
  • بادمجان : چهار عدد
  • گل کلم متوسط : یک عدد
  • هویج : دو عدد
  • فلفل دلمه ای : دو عدد
  • گوجه فرنگی : نیم کیلو
  • کلم قرمز کوچک : یک عدد
  • سیر : یک بوته
  • سبزیجات : چهار پیمانه
  • نمک :سه قاشق غذا خوری
  • ادویه ترشی : دو قاشق غذا خوری
  • فلفل : به میزان لازم
  • نمک : به مقدار لازم

نحوه تهیه ترشی هفت بیجار

دستور تهیه :

در روش تهیه ترشی هفت بیجار ابتدا باید تمام سبزیجات گفته شده را شسته سپس با توجه به اندازه مورد نظرتان آن ها را خرد نمایید فقط بهتر است که تمام مواد اندازه یکسان داشته باشند.

حالا سبزیجات شسته شده را بر روی یک پارچه خشک و تمیز پهن کرده تا آب آن ها کاملا گرفته شود سپس ظرف شیشه ای مناسب را انتخاب کرده و آن را شسته و خشک کنید.

در مرحله بعدی سبزیجات را به صورت لایه لایه داخل ظرف شیشه ای ریخته و میان آن را سبزیجات معطر از جمله : مرزه، ترخون، نعناع، گشنیز، ریحان و جعفری بریزید.

در مرحله پایانی بر روی مواد داخل ظرف شیشه ای سرکه بیفزایید به اندازه ای که روی مواد را کاملاً بپوشاند، سپس در ظرف را بسته و اجازه دهید به مدت یک هفته در دمای محیط باشد تا کاملا آماده شود، نوش جان

نکات پایانی :

۱. در صورت در دسترس نبودن سبزی معطر تازه می توانید از خشک شده آن نیز استفاده کنید.

۲. به منظور تهیه این ترشی خوشمزه حتما پوست بادمجان و هویج را گرفته سپس آن ها را خرد نمایید.

آموزش تهیه ترشی هفت بیجار

امیدواریم از نحوه تهیه ترشی هفت بیجار محلی در منزل نهایت لذت را ببرید این ترشی را می توانید در کنار انواع پلو ها و ماکارونی و …. میل کنید. برای مشاهده آموزش تهیه ترشی های مختلف با طعم های متنوع می توانید به بخش انواع ترشی مجله آرگا مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *