دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان درد معده با این روش ها امکان پذیر است

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

معده درد گاه ممکن است نگران کننده باشد و فرد را از انجام کارهای روزانه باز دارد. اما جالب است بدانید اغلب معده درد با استفاده از داروهای خانگی یا داروهای بدون نیاز به تجویز پزشک قابل درمان می باشد. در موارد شدید تر از داروهای شیمیایی استفاده کنید.

درد معده می تواند خیلی نگران کننده باشد بویژه وقتی شما کاری دارید که به دقت و توجه نیاز دارد. عواملی که باعث ایجاد درد در معده می شود در افراد متفاوت می باشد. در این مطلب به طور کامل و جامع روش های درمان درد معده و تسکین دادن درد در معده با روش های طبیعی را بیان خواهیم کرد.

از دلایل رایج درد معده می توان به ضعف در عمل هضم و سوء تغذیه اشاره کرد که بدلیل عواملی مثل حساسیت های غذایی، افسردگی، زخم معده، اختلالات تیروئیدی و مصرف زیاد الکل باشد. از دیگر عوامل درد معده می توان به پر خوری، رشد باکتری ها در روده کوچک، کم شدن آب بدن و خوردن غذاهایی مثل چیپس و همبرگر یاد کرد. اگرچه توصیه می شود که در صورت تداوم ناراحتی به پزشک مراجعه کنید. اما همچنین روش های خانگی زیادی برای درمان درد معده وجود دارد. در ادامه موثر ترین روش های درمان شیمیایی و گیاهی درد معده را مورد بررسی قرار می دهیم.

     روش های شیمیایی درمان درد معده

روش های شیمیایی و خانگی درمان درد معده

درد معده می تواند خیلی نگران کننده باشد بویژه وقتی دارویی مصرف نمی کنید. گاهی اوقات درد معده پس از خوردن یا آشامیدن اتفاق می افتد. نگران نباشید شما می توانید به آسانی معده درد را درمان کنید. روش های مختلفی برای درمان سریع معده درد وجود دارد. وجود درد در معده ممکن است واقعا شما را در تمرکز کردن بر موضوعی دچار مشکل کند. بنابراین اگر شما مبتلا به معده درد هستید و به دنبال روش های آسان و موثر برای درمان آن می باشید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

  • آبلیمو

عدم توانایی هضم و جذب غذا در جریان خون دلیل اولیه سوء تغذیه می باشد که در نهایت باعث ایجاد درد در معده می شود. این شرایط اساسا بدلیل عدم وجود مقدار کافی اسید هیدرولیک در معده می باشد. مصرف آبلیمو باعث می شود مقدار اسید مورد نیاز در بدن تولید شود و عمل هضم غذا را آسان سازد. علاوه بر این، مقدار کافی اسید هیدرولیک رشد باکتری های مضر در شکم را کنترل می کند و از درد معده یا شکم پیشگیری می کند. یک قاشق چایخوری آبلیمو و عسل را در یک لیوان آب گرم بریزید و پس از هر بار خوردن وعده غذایی آن را بنوشید. این نوشدیدنی طبیعی می تواند در درمان درد معده شما بسیار موثر باشد

  • زنجبیل

مصرف زنجبیل انقباض و حرکت غذای هضم شده و نشده را در بدن آسان می سازد و از درد معده یا تولید گاز معده پیشگیری می کند. علاوه بر این، مصرف زنجبیل حالت تهوع همراه با درد های معده را کاهش می دهد. حدود دو فنجان آب را بجوشانید و قطعات خرد شده زنجبیل را به آن اضافه کنید. مقداری عسل به آن اضافه کنید و آن را بنوشید. اگر به غذاهای تند حساسیت دارید به جای زنجبیل از مکمل ها زنجبیل استفاده کنید.

روش های درمان معده درد

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • جوش شیرین

جوش شیرین یک آنتی اسید می باشد که مواد سمی را از بدن خارج کرده و شکم را تمیز می کند، PH بدن را حفظ کرده و اسید معده را خنثی کرده تا درد معده را درمان کند. علاوه بر این هضم چربی را آسان می سازد. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب اضافه کرده و آن را بنوشید.

روش های مختلف درمانی درد معده

  • نعناع

مطالعات نشان داده است که نعناع در درمان درد معده و تسکین آن اثر بخش است. و برای دستگاه گوارش ضروری می باشد. جریان صفرا را نیز بهبود می دهد و تجزیه چربی ها را آسان می سازد بنابراین از تشکیل گاز معده و معده درد پیشگیری می کند. نعناع در مغازه ها به صورت شکلات یا چای نعناع در دسترس می باشد. همچنین می توانید چند برگ نعناع را بجوید. مقداری آب را بجوشانید و برگ های نعناع را به آن اضافه کنید و برای ده دقیقه صبر کنید. این چای را به صورت گرم و به آرامی بنوشید.

درمان درد معده

  • آب نمک گرم

یک لیوان آب را گرم کرده و یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. این محلول را بلافاصله بنوشید. اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید این روش به شما توصیه نمی شود.

  • چای بابونه

بابونه را به صورت چای بنوشید. بابونه بطور طبیعی ضد تورم است به همین دلیل می تواند به راحتی معده درد را تسکین بخشد. همچنین می تواند اشتها را کنترل کند و همچنین از اختلالات خواب پیشگیری می کند.

چای بابونه و درمان معده درد

  • آب برنج

آب برنج همان چیزی است که بعد از آبکش کردن برنج بر جای می ماند و می تواند به مانند یک مرهم عمل نماید. این ماده از طریق تشکیل نوعی محافظ نرم روی یک سطح در اینجا همان سطح مخاط معده شما است، التهاب را کاهش دهد.

بهبود درد معده

حال برای تهیه آب برنج به نصف فنجان برنج سفید و دو فنجان آب نیاز دارید، در ابتدا برنج را به همراه دو برابر مقدار آبی که برای پخت برنج نیاز است، بر روی حرارت کم یا متوسط قرار دهید، زمانی که برنج نرم شد آن را از روی حرارت بردارید و به مدت سه دقیقه در داخل دیگ یا قابلمه ای که درب آن بسته است، کنار بگذارید و بعد برنج را آبکشی کنید، در صورت دلخواه می توانید مقداری عسل نیز به آن افزوده و سپس به صورت گرم بنوشید، برنج را نیز می توانید جداگانه استفاده کنید.

  • کمپرس گرم

نیازی به داغ بودن کمپرس آب گرم نیست، بلکه گرم بودن آن در حدی که احساس راحتی کنید، کفایت می کند، برای این منظور می توانید از بطری حاوی آب گرم نیز اشتفاده کنید، گرما عضلات را کم کم شل و آرام می کند، همچنین در صورت قولنج معده می تواند درد و ناراحتی شما را تسکین ببخشد. به طور کلی گرما هر نوع درد و انقباضات را از شما دور کرده و علاوه بر ریلکس شدن بدن، احساس تهوع را نیز کاهش می دهد، البته نباید استفاده از این روش را طولانی کنید، زیرا امکان دارد به پوست آسیب برسد.

تسکین درد معده

حال در جای مناسبی دراز بکشید، سپس کیسه آب گرم را روی شکم تان قرار دهید، دمای کیسه باید به اندازه ای باشد که شما را اذیت نکند و تنها گرمای آن را احساس کنید، حدوداً ۱۵ دقیقه به همین حالت بمانید و می توانید هر زمان که لازم بود انجام آن را تکرار کنید و نیز در صورت لزوم کیسه را مجدداً گرم نمایید.

استفاده از داروهای شیمیایی برای بهبود درد معده

اگر با استفاده از داروهای گیاهی بالا درد معده تسکین پیدا نکرد و برای مدت بیشتری طول کشید یا شدید تر شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از این اختلالات به سادگی و با استفاده از داروهایی بدون تجویز پزشک قابل درمان می باشند اما برای برخی از آن ها باید به بیمارستان مراجعه کرد. شما می توانید از داروهای مناسب برای درمان التهاب، رفلاکس یا انواع زخم ها، آنتی بیوتیک برای عفونت، تزریق موضعی عامل های بی حس کننده و کورتیکواستروئیدها استفاده کنید. همچنین در موارد شدید ممکن است به عمل جراحی نیاز پیدا کنید.

روش های گیاهی درمان معده درد

درد معده اغلب با استفاده از داروهای گیاهی یا داروهای بدون نیاز به تجویز پزشک به راحتی قابل درمان می باشد اما اگر برای مدت زمان بیشتری طول کشید و شدید تر شد بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از دستورات او پیروی کنید. برای درمان بیماری خود بدون توصیه و مشورت با پزشک خود از دارویی استفاده نکنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *