دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

یازده نکته کلیدی و موثر در گردگیری خانه که باید بدانید

  • یلدا محمدی
  • ۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

یازده راه حل و نکته اساسی و پرکاربرد برای گردگیری خانه و از بین بردن انواع گرد و غبار از فضای منزل که این نکات کلیدی و راه های ساده برای انجام گردگیری را می توانید در ادامه مشاهده نموده و از آنها نهایت استفاده را در خانه داری و انجام امور منزل ببرید.

گردگیری خانه یکی از کارهای خیلی مهم و در عین حال سخت و دشوار است که حوصله زیادی می خواهد اما نتیجه لذت بخش و جالبی دارد. البته گردگیری اصولی دارد که با رعایت آنها می توانید علاوه بر نتیجه بهتر از راحتی کار نیز لذت ببرید. در ادامه یازده اصل و نکته مهم و طلایی را برای گردگیری منزل مشاهده خواهید نمود که تاثیر فراوانی در تمیزی منزل و نظافت دارد.

راه های ساده و کاربردی برای گردگیری خانه :

رعایت نکات مهم و اساسی برای گردگیری خانه نقش مهمی در نظافت دارد و باعث می شود با سرعت بیشتری به گردگیری پرداخته و نتیجه مطلوب تری به دست بیاورید. در ادامه یازده مورد از این نکات مهم را که حاصل تجربه افراد زیادی است و کمک فراوانی به انجام گردگیری بهتر و اصولی تر می کند را مشاهده خواهید نمود.

گردگیری خانه

۱. گردگیری منزل بعد از جارو:

بهتر است قبل از شروع گردگیری، خانه را جاروبرقی بکشید. اینکار کمک می کند تقریبا دو سوم از گردو غبار به کمک جاروبرقی از بین برود و در نتیجه کار گردگیری خیلی راحت تر خواهد شد. البته به این نکته توجه کنید که موقع نظافت منزل و دفع خاک با جاروبرقی از سر مخصوص جارو که به صورت باریک و پرزدار است استفاده کنید.

۲. استفاده از پارچه گردگیر مرطوب:

پارچه گردگیر مرطوب خیلی بهتر از پارچه خشک عمل می کند و گرد و غبار را از سطوح مختلف پاک می کند. البته می توانید از پارچه های میکروفیبری که به صورت مرطوب در بازار موجود است برای انجام گردگیری استفاده کنید. این نوع پارچه ها برای اغلب سطوح خصوصا سطح های چوبی که با پارچه های مرطوب دیگر نمی توان آنها را پاک کرد مناسب هستند.

۳. گردگیری دریچه های کولر:

گردگیری دریچه کولر از موارد مهمی است که نباید به سادگی از آن گذشت، زیرا هنگامی که کولر را روشن می کنید گردو غبار به همراه باد به داخل منزل آمده و بر روی وسایل می نشیند. پس گردگیری دریچه کولر را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید.

گردگیری دریچه کولر

۴. گردگیری کف زمین:

برای گردگیری کف زمین و فرش ها و مبل ها سریعا اقدام کنید زیرا وجود گردو غبار در این مکانها علاوه بر کثیفی و ظاهر نامرتب باعث می شود این مکان ها تبدیل به نوعی منبع پخش گردو خاک در منزل شوند و باعث آلودگی بیشتر فضا شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۵. گردگیری منزل بعد از کشف علت:

برای جلوگیری از هر مشکلی، پیدا کردن و کشف علت عامل مهم و با اهمیتی است. با کشف مکانها و عواملی که باعث ورود بیشتر گردو غبار به داخل خانه می شوند از جمله درز در و پنجره ها، دریچه کولر و حتی با گردو خاک وارد شدن خودمان به منزل و همچنین کنترل این موارد می توان از ورود گردو غبار تا حد زیادی جلوگیری کرد.

۶. تعویض به موقع فیلتر جارو برقی:

با تعویض و تمیز کردن به موقع و مناسب فیلتر جاروبرقی کمک بیشتری به گردگیری می کنید. در صورتی که فیلتر جاروبرقی خاک گرفته باشد به جای جذب گرد و غبار آنها را پس زده و وارد محیط می کند و گردگیری و نظافت نتیجه مطلوبی خواهد داشت. پس با تعویض به موقع و همچنین شستشوی فیلتر جارو برقی البته در صورتی که این قابلیت را داشته باشند می توانید از نتیجه کار مطمئن تر شوید.

اصول مهم در گردگیری خانه

۷. از بین بردن تار عنکبوت از کنج دیوارها:

یکی از کارهای مهمی که باید در هنگام گردگیری انجام دهید از بین بردن تار عنکبوت از کنج دیوارها و سقف است که وجود این تارها علاوه بر آلودگی بیشتر باعث جمع شدن گردو غبار و پرز در مکان های خاصی از منزل می شود و تاثیر زیادی در آلودگی منزل دارد.

۸. گردگیری با اسپری های تمیز کننده:

در صورتی که برای انجام گردگیری تصمیم دارید از انواع اسپری تمیز کننده استفاده کنید سعی کنید به صورت مستقیم بر روی وسایل و اجسام اسپری نزنید زیرا در جسم نفوذ کرده و در طولانی مدت باعث جذب بیشتر خاک می شود. بهتر از روی پارچه مخصوص گردگیری اسپری بزنید و بعد با آن اجسام مورد نظر را گردگیری کنید.

۹. تمیز کردن یخچال:

در گردگیری منزل مهم ترین بخش مربوط به آشپزخانه می باشد که به دلیل پخت و پز و رفت آمد زیاد بیش از هر بخش دیگری از منزل نیاز به تمیز کردن دارد. در این میان برای اینکه بخواهید یخچال را تمیز کنید باید تمامی ترفندهای تمیز کردن یخچال را یاد داشته باشید، پس از فراگیری این روش ها یخچال را از برق جدا نمایید و تمامی وسایل درون آن را خارج نمایید. دیواره های داخلی یخچال را دستمالی آغشته به محلول های شستشوی مخصوص و یا محلول آب و جوش شیرین تمیز کنید و جرم گیری نمایید و در نهایت گردو غبار بالا و پشت یخچال را نیز بزدایید.

سخت ترین بخش تمیز کردن یخچال مربوط به باز کردن برفک به ویژه در یخچال های قدیمی می باشد که برای این کار می توانید با احتیاط از سشوار استفاده نمایید.

گردگیری و تمیز کردن یخچال

۱۰. تمیز کردن کابینت ها:

قسمت دیگر گردگیری آشپزخانه، کابینت ها می باشند که نیازی نیست به یکباره وسایل آن را کامل خارج نمایید، بلکه می توانید از یک سمت شروع به تمیز کردن نمایید و بعد از خارج کردن وسایل یک کابینت و پاک کردن لکه ها و همچنین زدودن گرد و غبار و تعویض نایلون کف کابینت، وسایل را به داخل آن برگردانید و کابینت بعدی را تمیز نمایید. دقت کنید که برای هر مدل کابینت از وسایل مناسب شستشوی آن کابینت استفاده کنید، مثلا برای کابینت ام دی اف باید اسفنج نرم مرطوب مورد استفاده قرار دهید و از اسکاچ کشیدن و برخی شوینده های دیگر خودداری نمایید.

۱۱. گرد و غبار گیری لوازم برقی:

تمیز کردن لوازم برقی مختلف نیاز به حوصله و وقت زیاد دارد، برای اینکه وسایل برقی منزل خود را تمیز نمایید و همانند روز اول برق بیندازید شما می توانید از الکل صنعتی استفاده نمایید البته مارک بسیاری از وسایل با این نوع شوینده ها پاک می شود، بنابراین دستمال مرطوب آغشته به محلول جوش شیرین و آب می تواند راهکار مناسبی برای تمیز کردن سطوح لوازم برقی باشد که پس از گذشت ۱۰ دقیقه با دستمال مرطوب و تمیز دیگر یوسایل را پاک و خشک نمایید.

گردگیری لوازم برقی آشپزخانه

امیدواریم این نکات مهم کمک فراوانی برای گردگیری خانه به شما کند و راه حل مناسبی برای نظافت بیشتر باشد. برای مشاهده مطالب تخصصی در زمینه خانه داری و نکات مهم و کاربردی برای انجام امور روزانه منزل به بخش خانه داری مراجعه کنید. موفق باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *