دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص طالبی و مزیت های بی نظیر این میوه آبدار

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از میوه های بسیار خوشمزه با خواص درمانی و فواید بسیار زیاد طالبی است در این مطلب بطور کامل و جامع خواص طالبی این میوه خوشمزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. مصرف این میوه برای دوران بارداری بسیار عالی می باشد.

طالبی ها میوه های خوشمزه ای هستند که دارای فواید سلامتی بیشماری از جمله تقویت سیستم ایمنی، سلامت پوست و چشم، کاهش خطر ابتلا به سرطان، ریه های سالم، کاهش سطح استرس، پیشگیری از آرتروز و کنترل دیابت می باشند. این ویژگی ها اساسا بدلیل وجود سطوح بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در طالبی ها است. در این مطلب به طور کامل خواص طالبی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

محتوی آب بالای موجود در طالبی برای کم شدن آب بدن مفید است و برای مقابله با گرما مناسب است. طعم نسبتا شیرین و خوشمزه طالبی آن را به میوه ای کامل تبدیل کرده است. مصرف میوه ها و سبزی ها به دلیل فراوانی خواص میوه جات و سبزیحات در تمام انواع با کاهش خطر شرایط مرتبط به سبک زندگی سالم همراه می باشند. افزایش مصرف غذاهای گیاهی مثل طالبی خطر چاقی و بطور کلی دیابت و اختلالات قلبی را کاهش می دهد و برای مو مفید می باشد. همچنین باعث افزایش انرژی و کاهش وزن بدن می شود. تا پایان مطلب با بررسی خواص طالبی و فواید این میوه خوشمزه همراه ما باشید.

  خواص دارویی طالبی

خواص طالبی که همه را شگفت زده می کند

یک میان وعده یا عنصری عالی و خوب در سالاد میوه جات می باشد. وقتی این میوه می رسد طعم آن فوق العاده خوشمزه می شود. دارای مواد معدنی و ویتامین های زیادی از جمله ویتامین C,A,B6 پتاسیم، نیاسین، فیبر و اسید فولیک می باشد. رنگ گوشته طالبی نارنجی_ زرد می باشد. دارای بافت شیرین،نرم و آبدار هستند و دارای عطری عالی می باشند. دارای حفره توخالی می باشد که با دانه های سفید پر شده است. در ادامه فواید و خواص درمانی طالبی را ملاحظه می فرمایید.

خاصیت های دارویی بارداری

فواید طالبی برای زنان باردار

طالبی ها عاری از چربی و کلسترول می باشند. بنابراین هیچ کالری اضافه نخواهند داشت و باعث چاق شدن زن های باردار نخواهند شد. محتوی ویتامین C موجود در طالبی از آسیب های اکسیدی به سلول های زن باردار پیش گیری کزده و سیستم ایمنی او را تقویت می کند و باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود. به حفظ سطح نرمال کلسترول در طول حاملگی کمک خواهد کرد. از دیگر خواص طالبی برای زنان باردار می توان به محتوی ویتامین  A موجود در طالبی اشاره کرد که باعث تقویت قدرت بینایی جنین می شود. ترکیب ویتامین B موجود در طالبی باعث بهبود رشد جنین می گردد. منبع عالی برای اسید فولیک می باشد و به داشتن دوره حاملگی نرمال کمک کرده و از خطر ابتلا به اختلالات لوله های عصبی در جنین پیشگیری می کند. پتاسیم موجود در این میوه فشار خون را در طول دوران حاملگی در سطح مناسبی نگاه می دارد.

خواص طالبی

  •  آرون گروپس

فواید طالبی برای لاغری

طالبی میوه ای است که کالری کمی در آن وجود دارد و می تواند در برنامه های کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد. البته مقدار زیاد طالبی همچنین می تواند باعث کاهش انرژی بدن شما گردد و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. اضافه کردن غذاهای غنی از پروتئین به طالبی به کنترل کلی کالری های بدن کمک خواهد کرد.

مزایای طالبی برای پوست و مو

خوردن میوه هایی مثل طالبی برای موهای شما مفید است زیرا حاوی ویتامین A ماده مغذی مورد نیاز برای تولید سبوم می باشد و باعث می شود موهای شما مرطوب و سالم باقی بماند. ویتامین A همچنین برای رشد بافت های بدن از جمله پوست و مو لازم و ضروری می باشد. مصرف کافی ویتامین C برای ساخت و حفظ کولاژن که باعث تولید ساختار مناسب پوست و مو می شود ضروری می باشد. یک فنجان طالبی حدود ۹۷% نیاز روزانه ما به ویتامین C را رفع می کند. طالبی برای مرطوب نگاه داشتن بدن عالی می باشد که باعث حفظ سلامت مو و پوست شما می گردد. شما می توانید از آن به عنوان مرطوب کننده مو استفاده کنید. تکه های طالبی و آواکادو را با هم به خمیری تبدیل کنید و بر روی موهای خود بمالید به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا موهای شما درخشان و مرطوب گردد.

خاصیت های طالبی

پیشگیری از سرطان

غذاهای گیاهی غنی از بتاکاراتن مثل طالبی نقش حمایتی در برابز سرطان پروستات را دارند. همچنین مطالعات نشان داده اند که بتاکاراتن از سرطان روده بزرگ نیز پیشگیری می کند. این خواص طالبی می تواند در بسیاری از افراد حائز اهمیت باشد.

فشار خون

فیبر، پتاسیم، ویتامینC و کولین موجود در طالبی باعث حفظ سلامتی بدن می گردد. مصرف غذاهای حاوی پتاسیم می توانند در کاهش فشار خون موثر باشند. مصرف کافی پتاسیم همانند کاهش مصرف سدیم برای درمان فشار خون بالا موثر است. غذاهای حاوی پتاسیم بالا شامل طالبی، گوجه فرنگی، پرتقال، اسفناج، موز و آنانس می باشند. مصرف مقدار زیاد پتاسیم همچنین با کاهش خطر سکته همراه می باشد. از مواد معدنی موجود در استخوان ها حفاظت کرده و باعث کاهش تشکیل سنگ کلیه در بدن می گردد.

خواص درمانی طالبی

درمان آسم

افرادی که مقدار زیادی مواد مغذی معین استفاده می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به آسم می باشند. یکی از این مواد مغذی بتاکاراتن می باشد که در میوه های زرد و نارنجی از جمله طالبی، کدو، هویچ و کلم به مقدار زیاد یافت می شود. ویتامین C ماده مغذی دیگری می باشد که از بدن در برابر آسم حفاظت کرده و به مقدار فراوان در طالبی یافت می شود.

فواید طالبی برای سلامت چشم

کاروتنوئید برای حفظ سلامت چشم ها مفید می باشد. و با کاهش خطر آب مروارید و ماکولا به دلیل وجود مقدار زیاد ویتامین C همراه می باشد.

استرس و اضطراب

پتاسیم یکی از ضروری ترین مواد مغذی موجود در طالبی می باشد و باعث باز شدن عروق می شود بدین معناست که رگ های خونی را آرام کرده و باعث کاهش فشار خون می شود. سطوح فشار خون می توانند به بدن استرس و اضطراب وارد کنند و همچنین می توانند باعث آزاد شدن هورمون های استرس مثل کورتیزول شوند. پتاسیم سرعت جریان خون و انتقال اکسیژن به مغز را افزایش می دهد که باعث آرامش می شود. کاهش حضور هورمون های استرس می تواند بطور جدی علایم اضطراب را کاهش دهد. در نتیجه کاهش اضطراب و استرس را می توان از جمله فواید درمانی طالبی نام برد.

خاصیت های درمانی طلبی

کنترل دیابت

طالبی با بهبود متابولیزم انسولین در بدن ارتباطی مستقیم دارد که به معنای ثابت نگاه داشتن نوسانات قند خون می باشد. از حملات خطرناک قند خون در افراد دیابتی پیشگیری می کند و همچنین فشار وارد آمده بر کلیه ها را کاهش می دهد و از خیلی از اختلالات کلیوی پیش گیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

طالبی دارای ویتامین C به مقدار فراوان می باشد که این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و در نتیجه مقاومت بدن را در مقابله با باکتری ها بالا می برد.

وجود فیبر فراوان موجود در طالبی برای سلامت روده بزرگ نیز بسیار مفید است و تقویت سیستم ایمنی بدن را بالا می برد، فیبر موجود در میوه طالبی همچنین برای رشد باکتری های روده مناسب می باشد.

طالبی حاوی مقدار زیادی امگا ۳ و امگا ۶ استک ه تاثیر مهمی در سلامت قلب دارند، از این رو با مصرف این میوه می توانید به حفظ سلامت قلب و عروق خود کمک کنید.

خاصیت بی شمار طالبی

در صورتی که برای حفظ سلامتی تان به دنبال یک رژیم غذایی کم سدیم هستید، حتما لازم است میوه طالبی را در برنامه غذایی خود قرار دهید، این میوه دارای مقدار خیلی کم سدیم است از این رو مصرف آن برای افرادی که به دنبال رژیم کم سدیم هستند، مفید می باشد.

جلوگیری از کم شدن آب بدن

میوه طالبی بسیار آب دار است و خوردن آن برای خانوم های باردار بسیار مفید می باشد، به طوری که می تواند فرآیند سوخت و ساز بدن مادران باردار را تنظیم کرده و آب بدن آنها را تأمین نماید.

پیشگیری از یبوست

یبوست یکی از مشکلات شایع در افراد مختلف به خصوص در دوران بارداری می باشد که اغلب در سه ماهه اول رخ می دهد، دستگاه گوارش خانوم های باردار معمولا نسبت به افراد عادی کمی کندتر عمل می کند، از این رو با مصرف میوه طالبی که دارای فیبر فراوان است، می توان از بروز یبوست در بارداری جلوگیری کرد.

تسکین درد معده

درد معده که امروزه بسیاری از افراد درگیر آن هستند، می تواند به روده نیز سرایت کند، مصرف میوه طالبی یکی از درمان های موثر برای تسکین درد معده می باشد، طالبی دارای درصد بالایی آب می باشد و مصرف آن برای بهبود درد های گوارشی و معده بسیار توصیه می شود. مزایای مصرف طالبی

در کنار خواص طالبی و فواید متعدد آن باید توجه کنید که مصرف زیاد طالبی ممکن است با اسهال یا نفخ همراه باشد بنابراین برای پیشگیری از خطرات احتمالی از مصرف زیاد آن خودداری کنید. افراد مبتلا به ورم معده و روده در مصرف طالبی بهتر است زیاده روی نکنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *