آرگا
  • کد خبر: 59866
    تعداد بازدید : 508 بازدید
    تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
    تعداد نظرات: ۰ نظر
      

    بهترین طرز خوابیدن در دوران بارداری کدام حالت است؟

    در دوران بارداری به این دلیل که بدن شما در حال تغییرات می باشد برای خواب خود با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. در این مطلب به طور کامل و جامع روش های صحیح و نامناسب طرز خوابیدن در دوران بارداری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    در طول حاملگی بنظر می رسد برای داشتن خوابی آرام و راحت مدت زمان زیادی در رختخواب با خود کلنجار می روید. متاسفانه موقعیت های خواب منظم شما دیگر برای دوره حاملگی شما موثر نخواهد بود. موقعیت هایی وجود دارند که شما برای داشتن خوابی آرام می توانید آن ها را امتحان کنید تا این مطلب با بررسی انواع طرز خوابیدن در دوران بارداری همراه ما باشید.

    در دوران بارداری بدن شما دستخوش تغییراتی می شود. این تغییرات خواب آرام شما را دچار وقفه می کند. برخی از این تغییرات می تواند عبارت باشند از افزایش سایز شکم، درد کمر، ضربان قلب، تنگی نفس و بی خوابی در این مطلب راه های مناسب خوابیدن در دوران بارداری و موقعیت هایی که باید از آن ها اجتناب کنید را برای شما آورده ایم.

       مشکلات خوابیدن در بارداری

    بهترین موقعیت ها برای خوابیدن در دوران بارداری

    حاملگی یک تجربه خسته کننده برای بدن یک زن می باشد. ناراحتی های فیزیکی و استرس ها در طول دوره حاملگی بدلیل ایجاد تغییرات اساسی در زندگی فرد اختلالات در خواب را به همراه دارد و باعث می شود مادر در طول شب بیدار بماند. احساس خستگی یکی از شکایت های رایج مادران در سه ماهه اول و سوم دوره حاملگی می باشد. خانم های زیادی از احساس خستگی زیاد در طول دوران بارداری خود شگفت شده می شوند. بهترین موقعیت خوابیدن در دوران بارداری خوابیدن بر یک سمت بویژه سمت چپ بدن می باشد. خوابیدن بر سمت چپ بدن مقدار خون و مواد غذایی که به نوزاد و جفت شما می رسد را افزایش می دهد.

    خوابیدن در بارداری

    1. پاها و زانوهای خود را خمیده نگاه دارید و بین پاهایتان بالشت بگذارید.
    2. اگر احساس درد در کمر خود دارید می توانید از حالت خوابیدن بر یک سمت بدن استفاده کرده و زیر شکم خود بالشتی قرار دهید.
    3. اگر در دوران بارداری در شب با احساس ضربان نامنظم قلب مواجه می شوید بهتر است قسمت بالاتنه بدن خود را با استفاده از بالشت بالا بیاورید.
    4. در اواخر حاملگی ممکن است احساس تنگی نفس در بارداری داشته باشید در این شرایط بهتر است بر یک سمت بدن خود بخوابید و بدن خو را با استفاده از بالشت بالا آورید.
    5. این پیشنهادات ممکن است کاملا راحت به نظر نرسند بویژه اگر شما عادت به خوابیدن بر پشت یا شکم خود را داشته باشید، اما بهتر است این عادات خود را در دوران بارداری ترک کنید. بخاطر داشته باشید که شما ممکن است تمام طول شب را در یک حالت نمانید. تغییر وضعیت خواب در طول شب مفید می باشد.
    حتما بخوانید:  نشانه ها و علایم درد زایمان را بهتر بشناسید

    خوابیدن در حاملگی

    موقعیت های که باید از آن ها صرف نظر شود

    خوابیدن دوران بارداری

    خوابیدن به پشت

    در طول دوران بارداری خوابیدن به پشت ممکن است مشکلاتی مثل کمر درد، تنگی نفس، مشکلات سیستم گوارشی، بواسیر، فشار خون پایین و کاهش جریان خون به قلب و نوزادتان را به همراه داشته باشد. به این دلیل است که شکم شما در این در زمان استراحت روی روده و عروق بزرگ قرار دارد.

    روش های غلط خوابیدن در حاملگی

    خوابیدن روی شکم

    اگر زمان زیادی از بارداری شما گذشته باشد، شکم شما ممکن است دستخوش تغییرات زیادی شود و به همین دلیل خوابیدن روی شکم در دوران بارداری ممکن است برای شما دشوار و سخت باشد.

    خوابیدن در دوران بارداری

    برای اینکه اختلالات خواب در طول دوره بارداری را کنترل کنید می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

    حفظ عادت های خواب: در ساعت منظم به خواب بروید و در ساعات مشخصی از خواب بیدار شوید. اگر به خواب بیشتر نیاز دارید. در ساعاتی از روز چرت بزنید.

    مایعات بدن خود را بررسی کنید: در طول روز مقدار زیاد مایعات بنوشید. برای پشگیری از رفتن به توالت به تعداد دفعات زیاد در شب مقدار مایعاتی که در شب می نوشید را کاهش دهید.

    غذاهای سالم بخورید: رژیم غذایی متعادل سرشار از ویتامین ها را برای خود انتخاب کنید. یک رژیم غذایی سالم می تواند سطوح انرژی بدن شما را افزایش دهد و به شما کمک می کند وزن متعادل را در دوران حاملگی بدست آورید. برای پیشگیری از ضربان قلب نامنظم تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید اما در هر بار مقدار غذای کمتری مصرف کنید. از خوردن غذاهای اسیدی، سرخ کرده و تند خودداری کنید.

    فعال باشید: انجام تمرین های فیزیکی منظم در طول دوران حاملگی از اضافه وزن و گرفتگی عضلات در بارداری پیشگیری کرده و انرژی شما را افزایش می دهد. انجام تمرینات آرامش بخش مثل یوگا قبل از خواب باعث می شود خواب بهتری داشته باشید. انجام برخی تمرینات برای اکثر زنان حامله مناسب نمی باشد بنابراین قبل از انجام تمرینات با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

    تمرین آرامش بخش: تمرین های تنفسی به طور ویژه می تواند استرس شما را کم کند و به راحت خوابیدن در دوران بارداری کمک شایانی نمیاد.

    منبع : آرگا

    برچسب ها :