دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قرص هیدروکلروتیازید چه کاربردهایی دارد؟ و عوارض آن چیست؟

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله موارد مصرف و عوارض جانبی قرص هیدروکلروتیازید, دارویی ادرار آور که برای درمان حملات قلبی و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی می کنیم. اگر در نسخه پزشکی شما این دارو تجویز شده است اطلاعات مفید این مقاله را از دست ندهید.

از این قرص به عنوان یک ادرار آور برای درمان فشار خون بالا و تجمع مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. از جذب نمک و مایعات در ادرار موجود در کلیه ها جلوگیری کرده و باعث افزایش ادرار می شود. این دارو همچنین فشار خون بالا را کاهش می دهد. در این مطلب به بررسی اطلاعات دارویی این قرص و عوارض جانبی مصرف آن خواهیم پرداخت.

هیدروکلروتیازید، برای درمان فشار خون بالا، سنگ کلیه و ورم های ایجاد شده در اثر حملات قلبی، آسیب به کلیه و داروهای معین مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به صورت قرص، کپسول و محلول موجود می باشد که توسط دهان مصرف می گردد. و به عنوان دارویی عمومی در تمامی داروخانه ها در دسترس می باشد. تا پایان مطلب با بررسی اطلاعات دارویی و عوارض جانبی این قرص همراه ما باشید.

  عوارض قرص های هیدروکلروتیازید

اطلاعات دارویی و مهم و موارد کاربرد قرص هیدروکلروتیازید

این دارو برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد، کاهش فشار خون بالا از سکته، حملات قلبی و مشکلات کلیوی پیشگیری می کند. این دارو ادرار آور است و باعث افزایش ادرار شما می گردد. به بدن شما کمک می کند تا از شر نمک و آب فراوان رهایی یابد. این دارو مایعات فراوان موجود در بدن که بر اثر نارسایی قلبی و ناراحتی کبدی یا مشکلات کلیوی ایجاد می گردند را کاهش می دهد. همچنین می تواند علایم تنگی نفس یا ورم در زانو یا پاها را کاهش دهد.

قرص هیدروکلروتیازید

نحوه مصرف

این قرص را طبق تجویز پزشک و از طریق دهان باید مصرف نمود. معمولا روزی یکبار در صبح قبل یا بعد از صبحانه باید مصرف گردد. از مصرف این دارو در طول مدت زمان خواب خودداری کنید تا از بیدار شدن برای ادرار پیشگیری نمایید. دوز مصرفی به شرایط پزشکی و واکنش شما به درمان بستگی دارد. از این دارو بطور منظم برای کسب مزایای آن استفاده نمایید. برای اینکه زمان مصرف آن در خاطرتان باقی بماند در ساعت مشخصی از آن در روز استفاده کنید. ادامه دادن به مصرف هیدروکلروتیازید حتی اگر احساس می کنید حالتان خوب شده است مهم می باشد. مصرف کلستیرامین و کلستیپول جذب هیدروکلروتیازید، را کاهش می دهد.

اگر شما هر یک از این داروها را مصرف می کنید آن ها را حداقل چهار ساعت قبل یا بعد از مصرف این دارو استفاده کنید. اگر با مصرف این قرص شرایط شما بهبود نیافت یا شرایطتان بدتر شد با دکتر خود در میان بگذارید. اگر از این دارو به مقدار زیاد مصرف کردید بلافاصله به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید علایم مصرف زیاد این دارو سرگیجه شدید، ضعف و غش می باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تغییرات سبک زندگی مثل برنامه های کاهش استرس، تمرین و تغییرات رژیم غذایی ممکن است بازدهی این دارو را افزایش دهند. آزمون های پزشکی برای بررسی پیشرفت شما باید بطور دوره ای انجام شوند. در طول دوره مصرف این دارو بطور مداوم فشار خون خود را ارزیابی کنید. اما اگر مصرف یک دوز آن را فراموش کردید بلافاصله پس از اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید از دوز از دست رفته چشم پوشی کنید و بر اساس برنامه عادی از دارو خود مصرف کنید.

بسته هیدروکلروتیازید

عوارض جانبی این دارو

ناراحتی معده، سرگیجه، سردرد در طول عادت کردن بدن شما به این قرص  ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر یک از این تاثیرات دوام پیدا کرد یا بدتر شد دکتر یا متخصص خود را در جریان قرار دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه وقتی در حالت ایستاده یا نشسته هستید به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما از آنجا که تشخیص داده است فواید این دارو نسبت به عوارض آن برای شرایط شما بیشتر است مصرف آن را به شما تجویز کرده است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند با خطرات و عوارض جدی مواجه نشده اند. اگر عوارض جانبی جدی مثل چشم درد احساس کردید بلافاصله به دکتر خود بگویید.

این دارو ممکن است بطور جدی باعث کاهش وزن و نمک و مواد معدنی موجود در بدن شما گردد. اگر هر یک از عوارض جانبی جدی که البته امکان آن ها کم است مثل گرفتگی عضلات، ضعف، ضربان قلب نامنظم، کاهش ادرار، خشکی دهان یا تشنگی را احساس کردید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش های حساسیتی به قرص های هیدروکلروتیازید نادر می باشند. با این وجود اگر هر یک از علایم واکنشی و حساسیتی جدی مثل خارش، ورم، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را احساس کردید بلافاصله به دنبال کمک های پزشکی باشید.

احتیاط در قرص های هیدروکلروتیازید

نحوه نگهداری دارو

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگاه دارید. تمام داروها را دور از دستری کودکان قرار دهید. در طرفی در بسته و محکم که نسبت به نور مقاوم است نگاه دارید.

تداخلات دارویی قرص های هیدروکلروتیازید

واکنش با دیگر دارو ها

  1. فنوباربیتال
  2. پریمیدون
  3. پنتوباربیتال
  4. لیتیوم
  5. لیزینوپریل
  6. فوسینوپریل
  7. انالاپریل
  8. لوزارتان
  9. والزارتان
  10. کندسارتان
  11. آتنولول
  12. متاپرولول
  13. بیزوپرولول
  14. آلمودیپین
  15. وراپامیل
  16. دیلتیازم
  17. کلستیرامین
  18. کلستیپول
  19. پردنیزون
  20. انسولین
  21. داروهای محلول ضد دیابتی
  22. مورفین
  23. کدوئین
  24. ایبوپروفن

قرص های هیدروکلروتیازید

احتیاط در مصرف

  1. افرادی که دارای کبدهایی می باشند که به اندازه کافی ادرار تولید نمی کنند.
  2. افراد مبتلا به ناراحتی های کبد
  3. افراد با عملکرد ضعیف کلیه
  4. افراد مبتلا به سل
  5. زنان باردار و شیرده
  6. افراد مسن و افراد مبتلا به حساسیت های مختلف باید در مصرف این دارو باید احتیاط کنند.

هنگام مصرف قرص هیدروکلروتیازید عوارض جانبی و نکات مورد احتیاط را مورد توجه قرار دهید و این دارو را تحت نظر پزشک و بر اساس تجویز پزشک یا اطلاعات روی بسته آن مصرف کنید.

نکاتی در رابطه با مصرف قرص هیدروکلروتیازید

۱. در طول مدت درمان با این دارو اندازه گیری فشار خون به صورت منظم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۲. قرص هیدروکلروتیازید در صورت وجود عیب کار کلیه یا بی ادراری و در نوزادانی که به یرقان مبتلا هستند باید با احتیاط زیاد مصرف شود.

۳. این دارو فشار خون را کنترل می کند اما افزایش آن را درمان نمی کند لذا امکان دارد برای همیشه از این دارو استفاده کنید.

۴. از مصرف دارو های دیگر به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که به نسخه نیاز ندارند باید پرهیز نمایید.

۵. در صورتی که احساس کردید حالتان خوب شده است مصرف دارو را ادامه دهید و  از قطع ناگهانی آن خودداری نمایید.

۶. در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

اطلاعات دارویی هیدروکلروتیازید

۷. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید پزشک تان را در جریان بگذارید

۸.  به منظور پیشگیری از ناراحتی های گوارشی بهتر است دارو را با غذا مصرف کنید

۹. جهت جلوگیری از شب ادرای دارو صبح ها یا بعد از ظهر مصرف شود و از تغییر وضعیت ناگهانی پرهیز کنید.

۱۰. جهت پیشگیری از واکنش های حساسیتی به آفتاب بهتر است از یک ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

۱۱. در زمان مصرف دارو از مصرف مقادیر اضافی نمک های سدیم پرهیز کنید.

۱۲. حین استفاده از قرص هیدروکلروتیازید از مصرف الکل خودداری نمایید.

۱۳. اگر نمی توانید ادرار کنید نباید از این دارو استفاده کنید.

۱۴. پیش از مصرف هیدروکلروتیازید، در صورتی که بیماری کلیوی، کبدی، آسم یا آلرژی، دیابت، نقرس، گلوکوم و یا حساسیت به دارو های سولفا یا پنی سیلین دارید بهتر است به پزشک تان اطلاع دهید.

 هیدروکلروتیازید و نکاتی در مورد آن

۱۵. از ورزش کردن در محیط های گرم که باعث افزایش دمای بدن و در نتیجه کاهش سطح آب بدن می شود پرهیز نمایید.

۱۶. در مورد میزان مصرف مایعات در طول روز حتما نظر پزشک تان بپرسید.

۱۷. لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا هیدروکلروتیازید با برخی دارو ها تداخل دارد.

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان، در این مطلب سعی داشتیم شما عزیزان را با داروی هیدروکلروتیازید بیشتر آشنا کنیم که امیدواریم در مورد این دارو اطلاعات کافی به دست آورده باشید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *