دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان خلط گلو با روش های خانگی و طبیعی

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

خلط اغلب می تواند با عفونت دستگاه و مجرای تنفسی و باکتری ها و سرماخوردگی های معمولی همراه باشد. درمان قطعی خلط گلو اغلب خسته کننده و گاهی اوقات غیر ممکن به نظر می رسد. در این مطلب روش های خانگی موثر و عالی برای درمان خلط گلو را خواهیم آورد.

خلط  سینه اغلب با سرماخوردگی و دیگر عفونت های دستگاه تنفسی همراه می باشد. اگرچه به عنوان مشکل سلامتی جدید در نظر گرفته نمی شود اگر خلط به موقع  برطرف نشود می تواند لوله های نای را مسدود کرده یا تحریک کند و در مقابل باعث ایجاد عفونت ثانویه دستگاه تنفسی می شود. در این مطلب موثرترین روش های خانگی درمان خلط سینه را برای شما خواهیم آورد.

حضور خلط اغلب با نیاز سریع به تمیز کردن گلو، سرفه، آبریزش بینی، مشکل تنفسی، احساس ضعف و در بعضی موارد تب نشان داده می شود. خلط اغلب در قفسه سینه و گلو جمع آوری و متراکم می شود و اغلب از طریق سرفه خارج می شود. خلط حاوی باکتری، ویروس یا سلول های متورم ایجاد شده در واکنش به عفونت می باشد. علاوه بر این عفونت هایی مثل سرماخوردگی عادی، آنفلوانزاو برونشیت امکان دارد خلط بر اثر یک واکنش حساسیتی به محرکه هایی مثل آسم و تب مالت، آسیب به تارهای صوتی و سیگار کشیدن زیاد ایجاد شود. مقابله و درمان خلط سینه خسته کننده و پایان ناپذیر به نظر می رسد. اما داروهای خانگی موثر و طبیعی وجود دارند که به سرعت بدون عوارض جانبی خلط سینه را درمان می کند. در ادامه با بررسی روش های خانگی درمان خلط سینه همراه ما باشید.

علایم و درمان های خلط گلو

موثر ترین روش های خانگی درمان خلط گلو

برای تصفیه هوایی که تنفس می کنیم غشای مخاطی مجرای تنفسی ماده مایع ضخیمی تولید می کند که به خلط مشهور می باشد. تولید خلط وقتی که عفونت در مجرای تنفسی وجود دارد افزایش می یابد. خلط حاوی ویروس هایی است که باعث عفونت هایی مثل باکتری، ویروس یا سلول های متورم تولید شده به عنوان یک واکنش نسبت به عفونت می شوند.

استفاده از بخار

تنفس بخار بهترین و ساده ترین راه درمان خلط سینه می باشد. ورود بخار به مجرای تنفسی بینی در باقی ماندن خلط به صورت مایع کمک می کند بنابراین آسان تر می شود آن را از سیستم تنفسی خارج کنید.

  • روزی دوبار حمام بخار کنید. دوش را کاملا گرم کرده بطوری که بخار حمام را پر کند و برای ۱۰ دقیقه در حمام در بسته پر از بخار باقی بمانید تا به خارج شدن مخاط از بدن کمک کند و پس از آن برای مرطوب ساختن پوست خود از روغن ها و کرم های مرطوب کننده ضروری استفاده کنید.
  • کاسه بزرگی را پر از آب جوش داغ کنید. روی سر خود حوله ای نگاه دارید و برای ده دقیقه بخار را تنفس کنید. این عمل به شل شدن ترشحات در ریه ها کمک خواهد کرد. از این درمان ساده چند بار در روز استفاده کنید.

روش درمانی خلط گلو

استفاده از آب نمک برای درمان خلط گلو

غرغره کردن آب نمک روش آسان دیگری برای درمان خلط سینه می باشد. آب گرم گلو تحریک شده را تسکین می دهد و نمک به نابودی باکتری ها که ممکن است باعث عفونت شوند کمک کند و بنابراین تولید خلط کاهش می یابد.

  • یک چهارم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.
  • محلول را غرغره کنید
  • این درمان را چند بار در روز تکرار کنید.

روش درمانی موثر خلط گلو

آب لیمو و عسل

آب لیمو ماده خوبی برای شل کردن مخاط و خلط می باشد. علاوه بر این، ویژگی ضد باکتریایی لیمو و محتوی ویتامین c مقاومت بدن نسبت به عفونت ها را بهبود می بخشد.

  •  آرون گروپس
  • دو قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. حداقل سه بار در روز برای تسکین گلو و کاهش تولید خلط این محلول را بنوشید.
  • روش ساده دیگر استفاده از یک برش لیمو می باشد، مقدار کمی نمک و فلفل روی آن بپاشید و سپس روی لیمو را بمکید. باعث می شود خلط از گلوی شما خارج شود. این عمل را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

روش های درمانی خلط گلو

درمان خانگی خلط گلو با زنجبیل

زنجبیل یک داروی طبیعی برای درمان گرفتگی بینی می باشد و برای مقابله با عفونت های مجرای تنفسی و گلو مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دارای ویژگی های ضد ویروسی و ضد میکروب موجود در زنجبیل گرفتگی گلو و قفسه سینه را درمان کرده و در تنفس آسان تر به شما کمک می کند.

  • یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. پس از چند دقیقه که خیس شد دو قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید و این چای تسکین دهنده زنجبیل را چند بار در روز بنوشید.
  • تکه های زنجبیل خام را چند بار در روز بجوید و زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

درمان خانگی خلط گلو

زردچوبه

زردچوبه دارای ویژگی های ضدعفونی قوی می باشد که به کاهش خلط با کشتن باکتری هایی که باعث تولید مخاط فراوان می شوند کمک می کند. زردچوبه همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

  • یک قاشق چایخوری زردچوبه را به یک لیوان شیر گرمم اضافه کنید. یک بار در صبح و یک بار در شب قبل از رفتن به رختخواب آن را بنوشید.
  • نصف قاشق غذاخوری زردچوبه را با یک لیوان آب دو تا سه بار در روز بخورید.
  • یک قاشق غذاخوری زردچوبه و کمی نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. چند بار در روز آن را غرغره کنید.

استفاده از سیر

سولفور موجود در سیر با باکتری ها و عفونت اندام بدن مقابله می کند. وقتی عفونت کاهش یابد تولید خلط گلو نیز کاهش می یابد.

  • قبل از رفتن به رختخواب چند حبه سیر بخورید.
  • و همچنین شما می توانید از سیر در تمام غذاهای خود استفاده کنید.

استفاده از فلفل و عسل

فلفل برای درمان عفونت های مختلف گلو مورد استفاده قرار می گیرد. عسل غشای مخاطی گلو را تسکین می بخشد.

  • مقدار بسیار کمی فلفل سیاه را به یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید.
  • این ترکیب را دوبار در روز برای پنج روز استفاده کنید تا گلودرد و تولید خلط گلو کاهش یابد.

درمان خلط گلو

 استفاده از پیاز و لیمو

یک پیاز را پوست کرده و در آبمیوه گیری قرار دهید. حالا آب یک لیمو را در آب پیاز بچکانید. این ترکیب را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید برای ۲ تا ۳ دقیقه بجوشد. آن را خنک کنید و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. یک فنجان از این ترکیب را سه بار در روز بنوشید تا احساس بهبودی کنید.

  • یک پیاز را ریز ریز کنید و دو قاشق بزرگ شکر به آن اضافه کنید. پس از نیم ساعت این ترکیب به مایع تبدیل می شود. یک قاشق بزرگ از آن را هر چند ساعت بخورید.

آب انگور

مصرف انگور و آب انگور از موثرترین روش های درمان خلط گلو به حساب می آید. انگورها به طور طبیعی خلط آور می باشند. به تسکین ریه ها و به رفع خلط کمک می کند. ۲ قاشق چایخوری آب انگور را با ۲ قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. این ترکیب را سه بار در روز برای یک هفته بخورید.

 هویج

هویج ها منبع غنی ویتامین c می باشند و سیستم ایمنی بدن را بدلیل وجود ویژگی های آنتی اکسیدانی تقویت می کنند. علاوه بر این، دارای ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که علایم همراه با سرفه و خلط را کاهش می دهد. آب ۳ تا ۴ هویچ تازه را بگیرید. مقدار کمی آب و ۲ تا ۳ قاشق چایخوری عسل به آب آن اضافه کنید. آن را به خوبی ترکیب کنید و ۲ تا ۳ بار در روز برای پاک سازی خلط از آن استفاده کنید.

روغن اکالیپتوس

از راهکارهای مفید و موثر جهت رفع خلط گلو روغن اکالیپتوس می باشد که به عنوان قدیمی ترین دارو های خانگی محسوب می شود، می توانید مقداری از این روغن را با روغن های رقیق کننده مانند روغن نارگیل ترکیب نمایید سپس در ناحیه قفسه سینه بمالید، این روش سبب بروز سرفه و خارج شدن خلط از گلو می شود.

درمان خلط گلو با روش های طبیعی

نکته : از قرار دادن این روغن به صورت مستقیم بر روی پوست و همچنین  از مصرف آن به شکل خوراکی خودداری نمایید.

سرکه سیب

می توانید به منظور بهبود خلط گلو از سرکه سیب کمک بگیرید، یک سوم از سرکه سیب را با دو سوم آب مخلوط نمایید سپس محلول به دست آمده را داخل دهانتان به مدت سه دقیقه غرغره نمایید، به دلیل اینکه خلط به مخلوط سرکه و آب می چسبد این روش گزینه مناسبی جهت کاهش خلط گلو می باشد.

روش های خانگی جهت کاهش خلط گلو

سوپ مرغ

سوپ مرغ نیز می تواند به کاهش خلط گلو کمک کند، می توانید حداقل دو تا سه بار در روز به منظور رفع خلط از سوپ مرغ استفاده نمایید زیرا سوپ مرغ داغ سبب مرطوب کردن راه های هوایی و همچنین بهبود درد های گلو می شود.

درمان خانگی خلط سینه

پیاز

پیاز به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی روش مناسبی جهت کاهش خلط سینه می باشد بنابراین یک عدد پیاز را شسته و خرد نمایید سپس به آن دو قاشق غذا خوری شکر بیافزایید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند سپس مواد را داخل مخلوط کن ریخته و از مایع به دست آمده را هر چند ساعت یک بار استفاده کنید.

رفع خلط گلو با راهکارهای موثر

کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم به تخلیه بیشتر مخاط کمک شگفت انگیزی می کند بنابراین یک حوله را با آب گرم خیس نمایید و یا به مدت سی ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید سپس بر روی بینی، چشم ها و گونه ها به مدت سه دقیقه بگذارید.

نکته : به منظور خارج شدن تمام مخاط می توانید این روش را دو تا شش بار در روز تکرار نمایید.

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و به خوبی با روش های طبیعی و خانگی جهت درمان خلط سینه آشنا شده باشید، به منظور با دیگر روش های درمان خانگی و طب سنتی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *