دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه خورش کرفس خوشمزه و نکات طلایی طعم بی نظیر

  • ندا خوشرو
  • ۲ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

خورش کرفس یکی از خوشمزه ترین غذا های ایرانی است که اگر به درستی طبخ شود طعم بی نظیری پیدا می کند. در ادامه این مطلب شما را با طرز تهیه خورش کرفس و فوت و فن های طلایی در طبخ آن آشنا می سازیم.

خواص کرفس برای سلامت بدن بی شمار است و شما می توانید با طبخ خورش کرفس از تمام خواص بی نظیر این ماده غذایی بهره مند شوید و بهتر است این خورش خوشمزه را با توجه به خواص بی نظیری که دارد در برنامه غذایی کودکان خود قرار دهید در این مطلب طرز تهیه خورش کرفس را به صورت مرحله به مرحله مشاهده خواهید کرد.

خورشت های ایرانی انواع متفاوتی دارند و از بی نظیر ترین خورش ها می توان به خورش قورمه سبزی و خورش فسنجان و خورش کرفس اشاره کرد. دستور پخت خورش کرفس با نکات طلایی در طبخ آن را در این بخش از آشپزی مجله آرگا در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

خورش کرفس خوشمزه

مواد لازم

  • کرفس خرد شده : ۴۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ  : ۱ عدد
  • گوشت گوسفندی : ۲۰۰ گرم
  • نعنا و جعفری و تره : ۱۵۰ گرم
  • آبغوره : ۱ استکان
  • آب : ۴ لیوان
  • نمک و فلفل : به میزان لازم
  • زردچوبه : به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس

طرز تهیه خورش کرفس

در مرحله اول ابتدا گوشت را در اندازه های دلخواه و مناسب خرد کنید.

گوشت تکه تکه شده

سپس کرفس های تازه را به خوبی بشویید و آن ها را خرد کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خرد کردن کرفس

و بعد کرفس ها را در مقداری روغن تفت دهید بعد از این که رنگ آن ها مقداری طلایی شد جعفری و نعنا و تره تازه را به همراه برگ های کرفس خرد کنید و همه سبزی های خرد شده را در درون تابه بریزید و سرخ کنید.

تفت دادن کرفس و سبزی های خرد شده در درون تابه

در مرحله بعدی طرز تهیه خورش کرفس پیاز خرد شده را در درون قابلمه ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید و بعد از این که رنگ پیاز مقداری طلایی شد برش های گوشت را به پیاز ها اضافه کنید و گوشت را با پیاز تفت دهید و سپس فلفل و زردچوبه را به گوشت و پیاز سرخ شده اضافه نمایید.

تفت دادن گوشت در روغن و پیازاضافه کردن زردچوبه و فلفل به گوشت

بعد از تفت خوردن کامل گوشت کرفس و سبزی جات سرخ شده را به گوشت بیافزایید.

اضافه کردن سبزی و کرفس سرخ شده به گوشت

سپس ۴ لیوان آب در درون قابلمه بریزید و شعله گاز را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و درب قابلمه را ببندید تا مواد خورش پخته شوند.

اضافه کردن آب به مواد خورش کرفس

در مرحله آخر پخت خورش کرفس بعد از پختن گوشت و جا افتادن کامل خورش کرفس نمک و آبغوره را به خورش اضافه نمایید و اجازه دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه دیگر هم خورش با نمک و آبغوره بپزد تا مزه دار شود.

خورشت کرفس کاملا جا افتاده

     خورش کرفس با برنج زعفرانی

فوت و فن های طلایی در پخت خورش کرفس

  1. از کرفس های نازک و جوان برای طبخ خورش کرفس استفاده نمایید کرفس هایی که سبز و سفت هستند برای طبخ خورش کرفس مناسب نمی باشند.
  2. اگر از گوشت گوشفند در طبخ خورش کرفس استفاده می کنید می توانید کرفس های سرخ شده را در همان ابتدا به گوشت اضافه نمایید ولی اگر از گوشت گوساله استفاده می کنید کرفس و سبزی های خرد شده را بعد از ۱ ساعت که از پخت گوشت گذشت به گوشت اضافه نمایید تا از له شدن کرفس و سبزی ها جلوگیری کنید.
  3. توجه داشته باشید که سبزی های این خورش باید بعد از شستن به طور کامل خشک شوند و بعد آن ها را خرد کنید در غیر این صورت سبزی ها در هنگام طبخ له می شوند.
  4. می توانید برای خوش طعم کردن خورش از یک تکه گوشت چربی دار نیز استفاده نمایید.
  5. اگر ترجیح می دهید در خورش کرفس از رب استفاده کنید بعد از سرخ شدن گوشت رب را به خورش اضافه نمایید.
  6. برخی از کرفس ها نخ هایی دارند که باید در هنگام خرد کردن کرفس نخ ها را از بالای کرفس بکشید و خارج کنید.

طرز تهیه خورش کرفس

بعد از این که خورش به خوبی پخت و جا افتاد آن را در درون ظرف مناسبی بکشید و با برنج زعفرانی این خورش خوشمزه را در کنار اعضای خانواده خود میل کنید و از طعم و عطر بی نظیر آن لذت ببرید.

آموزش تهیه خورش کرفس

خورش کرفس از جمله غذاهای اصیل ایرانی می باشد که طعم و مزه بخصوصی دارد و این خورش لذیذ و محبوب را می توان با چند دستور طبخ متفاوت تهیه کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم روش پخت خورش کرفس با مرغ را آموزش دهیم که شما همراهان عزیز می توانید این دستور پخت را نیز امتحان کنید.

مواد لازم:

  • برگ کرفس: ۲۰۰ گرم
  • ساقه کرفس: ۴۰۰ گرم
  • مرغ: ۶۰۰ الی ۸۰۰گرم
  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • لیمو عمانی: ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • جعفری تازه ساطوری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • نعناع تازه ساطوری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، فلفل و نمک: به مقدار کافی
  • آب جوش: ۲ لیوان

دستور تهیه خورش کرفس با مرغ

دستور پخت:

در ابتدا باید لیموهای عمانی را به وسیله چنگال سوراخ نمایید و درون ظرف آبی بگذارید تا تلخی لیموها گرفته شود.

سپس نعناع و جعفری تازه را ساطوری خرد کنید و ساقه های کرفس را نیز به صورت تکه های کوچک و مساوی ریز نمایید.

قابلمه کوچکی را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن بریزید، سپس سبزیجات از قبل ریز شده را درون آن تفت دهید. به هر میزان که سبزی ها را تفت دهید خورش کرفس نیز بیشتر جا می افتد، اما خاصیت سبزی ها از بین می رود و رنگ آن ها نیز تیره تر می شود.

پیاز را نیز پوست بگیرید و بعد از شستن خرد کنید. بعد قابلمه متوسطی را بر روی حرارت بگذارید و پس از اضافه کردن مقداری روغن، پیاز ریز شده را درون آن بریزید و تفت دهید، پس از نرم شدن، زردچوبه را بیفزایید.

در مرحله بعدی طرز تهیه خورش کرفس باید مرغ را اضافه کنید و تفت دهید تا خوب سرخ گردند. سپس برای ایجاد طعم و رنگ بهتر رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید.

حال نوبت اضافه کردن ساقه های کرفس می باشد که پس از گذشت یک الی دو دقیقه باید آب جوش را به مواد بیفزایید و اجازه دهید تا با حرارت کم مرغ ها بپزند(در حین پخت چنانچه آب خورش کم شد می توانید کمی دیگر آب جوش به آن بیفزایید).

پس از پخت مرغ ها نوبت اضافه کردن لیموهای عمانی، سبزیجات و فلفل و نمک می باشد که باید ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا خورش کاملا بپزد و جا بیافتد. در آخر پخت نیز می توانید پس از چشیدن خورش در صورت دلخواه کمی آبلیمو یا آبغوره به آن بیفزایید و سرو کنید.

طریقه تهیه خورش کرفس با مرغ

همانطور که در این مطلب مشاهده کردید طرز تهیه خورش کرفس بسیار راحت است و شما می توانید با فوت و فن های آشپزی که در این بخش فرا گرفتید بی نظیر ترین خورش کرفس را در منزل طبخ نمایید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده طبخ خورش های متنوع به بخش انواع خورشت مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *