دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اطلاعات جامع قرص دومپریدون و آنچه در مورد این قرص نمی دانید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

قرص دومپریدون اغلب برای درمان ناراحتی های گوارشی و میگرن مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب به طور کامل و جامع موارد مصرف، منع مصرف و عوارض جانبی این قرص را مورد بررسی قرار داه ایم. این دارو همچنین ممکن است با برخی داروها تداخلات دارویی داشته باشد.

این قرص یک دارو ضد تهوع و استفراغ می باشد که مصرف آن باعث می شود احساس ناراحتی و مریضی شما متوقف گردد. ماده فعال موجود در این قرص مالیت است. در این مطلب اطلاعاتی جامع در مورد این قرص در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. در صورت داشتن سوالات بیشتر لطفا با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

قبل از شروع مصرف هر دارو بهتر است اطلاعاتی جامع و کامل در مورد نحوه مصرف آن و احتیاطی که در هنگام مصرف آن باید کرد اطلاعاتی داشته باشیم. یکی از قرص هایی که اغلب برای تهوع و استفراغ، سوء هاضمه و گاستروپارزی دیابتی و میگرن مورد استفاده قرار می گیرد دومپریدون می باشد. در این مطلب اطلاعات دارویی این قرص را با هم مطالعه خواهیم کرد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

  موارد کاربرد قرص های دومپریدون

قرص دومپریدون و موارد مصرف آن

این دارو اغلب برای حالت تهوع و استفراغ و شکایت از ناراحتی های معده که اغلب در اثر تخلیه دیر هنگام شکم صورت می گیرد مورد استفاده قرار می گیرد. ناراحتی معده ممکن است همچنین عواملی مثل احساس پر بودن شکم در طول خوردن غذا یا بلافاصله پس از آن، نفخ، آروغ، تهوع، سوزش معده و دل درد را به همراه داشته باشد.

تداخلات دارویی قرص های دومپریدون

نحوه مصرف

این دارو را پزشک شما تجویز کرده است پس مطابق دستور پزشک آن را مصرف کنید. دوز مصرفی این قرص در افراد بزرگسال و کودکان متفاوت می باشد. قرص را باید به یکباره و همراه مقدار کافی مایعات( یک لیوان آب) بخورید.  افراد با ناراحتی های کلیوی باید از دوزهای کمتری استفاده کنند. اگر احساس کردید قدرت این دارو زیاد یا کم می باشد با دکتر یا پزشک متخصص خود مشورت کنید. دوز معمول آن به سن، جنس، شرایط پزشکی، واکنش به درمان و استفاده از داروهایی معینی که با این دارو تداخل دارند وابسته می باشد.

افراد بزرگسال نباید بیش از سه قرص در روز مصرف کنند. اگر بعد از ۲۸ روز پس از گذشت مصرف این قرص همچنان از ناراحتی و بیماری خود رنج می برید با پزشک خود در مورد ادامه طول درمان مشورت کنید. اگر بیش از دوز معمول از این دارو استفاده کردید فورا پزشک خود را در جریان قرار دهید یا به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید. علایم مصرف بیشتر از دوز معمول خواب آلودگی، گیجی، حرکات چشم نامنظم و حرکات عجیب بدن بویژه در کودکان است. و اگر استفاده از دوز معمول خود را فراموش کردید اگر تقریبا به زمان بعدی مصرف نزدیک می باشد منتظر باشید تا زمان بعدی مصرف فرا برسد و به استفاده دوزها به طور معمول ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده هرگز دو وعده را با هم مصرف نکنید. حداکثر دوره درمان نباید به طور معمول از یک هفته بیشتر باشد.

  •  آرون گروپس

جعبه قرص های دومپریدون

احتیاط در مصرف دارو

این قرص ها حاوی لاکتوز مونوهیدرات هستند. اگر به دومپریدون یا هر یک از عناصر موجود در این دارو حساسیت دارید یا مشکلات جدی روده ای مثل خونریزی معده داخلی دارید  یا مانعی در شکم یا روده شما وجود دارد یا از تومور غده هیپوفیز رنج می برید نباید از این قرص استفاده کنید. و اگر مبتلا به اختلالات کبد، کلیه می باشید یا اگر حامله هستید و یا قصد بارداری دارید و یا در دوران شیردهی می باشید. اگر از ناراحتی های قلبی رنج می برید قبل از مصرف دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا این دارو ضربان قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد به ویژه در افرادی که بیش از شصت سال سن دارند و بیش از ۳۰ میلی گیرم روزانه استفاده می کنند.

قرص های 10 میلی گرمی دومپریدون

تداخلات دارویی قرص دومپریدون

اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می کنید یا قبلا از آن ها استفاده کرده اید قبل از مصرف این قرص با پزشک خود مشورت کنید.

  • کتوکونازول
  • اریترومایسین
  • ریتوناویر
  • آمانتادین
  • کابرگولین یا بروموکریپتین

قرص های دومپریدون

عوارض جانبی قرص دومپریدون

  1. بزرگ شدن قفسه سینه در مردان و زنان
  2. کاهش میل جنسی در مردان
  3. توقف یا نامنظم شدن دوره های قاعدگی
  4. مشکلات بینایی
  5. لرزش
  6. عدم تعادل

قرص دومپریدون

مصرف این دارو را بلافاصله پس از مشاهده این علایم متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

  1. ورم دست، پا، قوزک پا، صورت، لب ها یا گلو که ممکن است در خوردن یا تنفس مشکلاتی ایجاد کند. خارش و کهیر، جربان نامنظم قلب
  2. ضربان قلب خیلی سریع یا نامنظم که ممکن است علایمی باشد که زندگی فرد را تهدید می کند.
  3. حرکات کنترل نشده، حرکت چشم، حرکت زبان نامنظم، لرزه و سفتی عضلات که ممکن است بیشتر در کودکان اتفاق بیفتد.

نکاتی در رابطه با داروی دومپریدون

۱. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید پیش از مصرف دارو پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. به دلیل اینکه این دارو سبب بروز اختلال در عملکرد دارو های دیگر می شود پیش از مصرف این قرص لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

۳. در صورتی که سابقه ضربان قلب نامنظم، گوارشی، حساسیت دارویی و مشکلات کبدی دارید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۴. مقدار آن را باید طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

۵. از مصرف بیشتر از سه عدد قرص در طی بیست و چهار ساعت پرهیز نمایید.

۶. بهتر است دومپریدون را نیم ساعت پیش از غذا خوردن مصرف کنید همچنین می توانید پس از غذا نیز استفاده کنید اما زمان زیادی طول می کشد تا دارو اثر کند.

اطلاعات دارویی دومپریدون

۷. درمان با دومپریدون معمولا کوتاه مدت است و از یک هفته بیشتر طول نمی کشد.

۸. در صورتی که مصرف این دارو به بهبود علایم شما کمک نکرد پزشک تان را در جریان قرار دهید.

۹. در زمان مصرف دارو در صورتی که دچار افزایش ضربان قلب، غش و یا نامنظم بودن ضربان قلب شدید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

۱۰. از عوارض مصرف این دارو خشکی دهان می باشد که با استفاده از آبنبات یا آدامس بدون شکر می توانید این مشکل را رفع کنید.

۱۱. در صورت احساس خواب آلودگی، سردرد، ضعف، اضطراب و اسهال پزشک تان را مطلع سازید تا راهکار مناسبی را به شما پیشنهاد دهد.

۱۲. در صورت قاعدگی نامنظم، ورم و دردناکی سینه، ترشح شیر غیر معمول از سینه ها، خارش پوستی و لکه های قرمز پزشک تان را در جریان بگذارید.

۱۳. دارو را دور از دسترس کودکان و در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.

داروی دومپریدون و نکاتی در مورد آن

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به یاد داشته باشید این مقاله صرفا جهت افزایش آگاهی شما ترجمه و گردآوری شده است و لازم است مصرف این دارو تحت نظر پزشک صورت گیرد، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *