دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان آرتروز گردن و علایم و نشانه های مبتلا شدن به آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۷ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از بیماری هایی که با پیر شدن افراد به ان مبتلا می شوند آرتروز گردن می باشد این بیماری شامل سایش و فرسودگی مهره های گردن می شود. در این مطلب به طور کامل و جامع نشانه ها، علایم و روش های درمان آرتروز گردن را بررسی می کنیم.

آرتروز گردن شامل شرایط تغییر استخوان ها، دیسک ها و مفاصل گردن می باشد. این تغییرات بدلیل ساییدگی و فرسودگی همراه با پیری ایجاد می شوند. با پیر شدن دیسک های ستون فقرات گردن به تدریج می شکنند، مایعات خود را از دست می دهند و سخت تر می شوند. آرتروز گردن اغلب در افراد میانسال و پیر اتفاق می افتد، در ادامه با روش های درمان آرتروز گردن آشنا خواهید شد.

درد گردن یکی از بخش های مشترک فرآیند طبیعی پیری می باشد. همانند بقیه اعضای بدن، استخوان ها در گردن با پیری ما تغییر می کنند. سطحی که استخوان ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند ناهموار می شود. دیسک هایی که استخوان های ستون فقرات را می پوشاند خشک می شوند و رباط هایی که استخوان ها را نگاه می دارند سخت تر می شوند.

در این زمان، نقاط زبر ایجاد شده روی سطح استخوان باعث ایجاد آرتروز گردن می شود و برای رباط ها و دیسک گردن مشکلاتی ایجاد می کند. کانال نخاعی تنگ تر می شود، بر روی نخاع و اعصاب بازوها فشار وارد می کند. آسیب ها ممکن است همچنین روی نخاع فشار وارد کنند. در نتیجه درد ممکن است از خفیف تا شدید و فلج کننده متغیر باشد. در این مطلب دلایل، علایم و روش های درمان بیماری آرتروز گردن را به طور کامل و جامع مورد بررسی قرار می دهیم.

 درمان و علایم آرتروز گردن

دلایل و علایم و روش های درمان آرتروز گردن

دلایل ابتلا به آرتروز گردن

یکی از دلایل اصلی ایجاد آرتروز گردن پیری می باشد. در اکثر افراد بالای ۵۰ سال دیسک های بین استخوان های مهره حالت اسفنجی و پوشش خود را از دست می دهند. استخوان ها و بافت ها ضخیم تر می شوند. عامل دیگر ممکن است آسیبی باشد که از قبل به گردن وارد شده است. افراد با شغل های معین یا کسانی که فعالیت های خاص انجام می دهند مثل ژیمناستیک کار ها یا دیگر قهرمانان، ممکن است فشار بیشتری روی گردن خود وارد کنند. وضعیت ضعف در گردن نیز می تواند در ایجاد تغییرات روی ستون فقرات تاثیر داشته باشد که باعث ابتلا به آرتروز گردن می شود.

درمان های مختلف آرتروز گردن

نشانه های اولیه و علایم ابتلا به آرتروز گردن

هر بیماری با یک سری علایم خود را نشان می دهد که علائم آرتروز گردن عبارتند از :

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  1. درد شدید یا سفتی در گردن که ممکن است با فعالیت های نشسته بیشتر شود.
  2. صدا یا احساس پاپ در گردن وقتی راه می روید.
  3. از جمله علایم آرتروز گردن انقباض غیر ارادی ماهیچه ها است که باعث درد یا از دست رفتن حرکت یا سردرد که از گردن آغاز می شود.
  4. بی حسی و ضعف در بازوها، دست ها و انگشتان
  5. ضعف در پاها و مشکل در راه رفتن از علایم آرتروز گردن محسوب می شود
  6. کج خلقی
  7. خستگی و خواب آشفته
  8. مشکل در انجام فعالیت ها
  9. اگر آرتروز گردن داشته باشید این علایم ممکن است برای چند ماه طول بکشد و یا شدیدتر شود.

درمان و علائم آرتروز گزدن

روش های تشخیص آرتروز گردن

علاوه بر تاریخچه پزشکی بیمار و بررسی های فیزیکی، برای تشخیص تاتنهام استخوانی که باعث درد می شود ممکن است MRI گرفته شود. دکتر بطور کلی با پرسیدن سوالاتی در مورد علایم و گرفتن تاریخچه پزشکی کار خود را آغاز می کند. با معاینه بدنی استخوان ها آغاز شده و بر روی گردن، پشت و شانه ها تمرکز می کند. دکتر همچنین واکنش ها و قدرت دست ها و بازوها را برای بررسی حس از دست رفته انجام می دهد و راه رفتن شما را تماشا می کند. دیگر آزمایش هایی که ممن است انجام گیرند عبارتند از عکسبرداری مثل اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری و MRI. در MRI آهنرباهای بزرگ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید بهترین تصاویر از بدن استفاده می شود. همچنین ممکن است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

روش های مختلف بهبود آرتروز گردن

در اکثر موارد روش های بهبود آرتروز گردن محافظه کارانه می باشند. عبارتند از:

استراحت

استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا دیگر محصولات غیر مخدر برای آرام کردن درد و تورم

استفاده از ماساژ که به کنترل قسمت هایی با درد بیشتر کمک می کند.

درمان با ماساژ آرتروز گردن

استفاده از آتل گردن برای محدود سازی حرکت و حفاظت از آن در بهبود آرتروز گردن بسیار موثر است

درمان آرتروز گردن

یکی از بهترین روش های بهبود آرتروز گردن ورزش درمانی است، که شامل به کار بردن حرکات گرم سازی و سرد سازی، کششی و تمرین می شود

تمرین درمان آرتروز گردن

از دیگر روش های درمان بیماری آرتروز گردن داروهای تزریقی به مفاصل ستون فقرات یا ناحیه اطراف ستون فقرات است که به تزریق استروئید اپیدورال مشهور می باشد.

درمان و نشانه های آرتروز گردن

در نهایت برای بهبود آرتروز گردن عمل جراحی ممکن است مورد نیاز باشد اگر درد شدیدی دارید که با استفاده از دیگر روش های بهبود نمی یابد یا اگر علایم بیماری در حال بدتر شدن می باشند. عمل جراحی برای حذف تاتنهام استخوان یا مواد دیسک و حذف فشار وارده روی اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد. و باعث می شود درد آرام شود.

عواملی که خطر ابتلا به آرتروز گردن را افزایش می دهد

برخی از عوامل منجر به افزایش خطر مبتلا شدن به آرتروز گردن می شود که این موارد عبارتند از :

  • سیگار کشیدن
  • ژنتیک
  • شغل
  • آسیب ها – تروما
  • بهداشت روانی
  • افزایش سن

عومل افزایش دهنده خطر ابتلا به آرتروز گردن

در چه مواقع باید اقدام به جراحی آرتروز گردن کرد؟

از مراحل آخر درمان آرتروز گردن، جراحی ستون فقرات می باشد که در این مواقع جراح و متخصص مغز تصمیم به انجام جراحی خواهند گرفت که بسته به مشکل بیماری یکی از روش های جراحی مورد استفاده قرار گرفته می شود که عبارتند از : عمل جراحی فیوژن ستون فقرات و عمل جراحی لامینکتومی ستون فقرات.

داشتن خواب راحت با وجود آرتروز گردن

اکثر افرادی که از آرتروز گردن رنج می برند به دنبال یک وضعیت مناسب برای راحت خوابیدن هستند که با قرار دادن سر در وضعیتی مناسب می توانید خواب راحت تری داشته باشید بنابراین از چرخاندن گردن پرهیز کرده زیرا، منجر به درد گردن خواهد شد و به منظور پیشگیری از چرخاندن گردن در زمان خواب از خوابیدن روی شکم اجتناب نمایید، همچنین می توانید از بالش مناسبی برای نگه داشتن گردن استفاده نمایید و یا می توانید از متخصص فیزیوتراپی در رابطه با استفاده از گردن بند های طبی بپرسید زیرا کمک زیادی به نگه داشتن گردن می کند.

چگونه می توان با آرتروز گردن خواب راحتی داشته باشیم؟

تسکین آرتروز گردن با دارو های گیاهی

علاوه بر روش های درمانی که در بالا با آن آشنا شدید با برخی گیاهان دارویی می توانید آرتروز گردن را درمان کنید که در ادامه با چند روش مفید و مناسب آشنا خواهید شد:

گیاه پنجه شیطان:

این گیاه به آفریقای جنوبی تعلق دارد که در گذشته های خیلی دور جهت بهبود مشکلات روده ای، آرتروز و تب استفاده می شد اما، امروزه جهت تسکین بیماری هایی مانند آرتروز گردن نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود.

پماد کپسایسین :

استفاده از این پماد نقش مهمی در بهبود گردن درد ناشی از آرتروز گردن ایفا می کند، این ماده باعث تندی فلفل می شود و استفاده از این دارو به صورت موقف درد آرتروز گردن را تسکین خواهد داد.

درمان آرتروز گردن با روش های طبیعی

پوست بید سفید:

این گیاه در اروپا باعث تولید آسپرین خواهد شد که به منظور درمان آرتروز گردن می توانید از پوست بید سفید استفاده کنید تا گردن درد و التهاب ناشی از آرتروز گردن در شما بهبود پیدا کند.

سخن پایانی

درد آرتروز در برخی از افراد باعث می شود که دیگر قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نشوند، به همین خاطر شناخت علل بروز این مشکل و همچنین نشانه های این مشکل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورتی که آرتروز گردن در مراحل ابتدایی توسط متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات به خوبی تشخیص داده شود با فیزیوتراپی و روش های غیر تهاجمی دارو برطرف خواهد شد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه علایم بیماری و درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *