دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

موارد مصرف قرص نیزوپرد و عوارض شایع آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۴

یکی از قرص ها که در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله التهاب ها مورد استفاده قرار می گیرد قرص نیزوپرد می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با اطلاعات دارویی، کاربردها و عوارض شایع داروی نیزوپرد آشنا سازیم.

(پردنیزولون) یکی از مشتقات کورتیزول می باشد که برای درمان انواع التهاب ها و شرایط خود ایمنی و برخی از سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به طور ویژه در بیماران با نارسایی کبد مورد استفاده قرار می گیرد.

پردنیزون داروی استروئیدی است که التهاب های موجود در بدن را کاهش می دهد و مواد شیمیایی موجود در بدن که سبب ایجاد التهاب می گردند را در سیستم ایمنی بدن کاهش می دهد. یکی از داروهای مهم برای حفظ سلامت سیستم های بدن می باشد. قبل از مصرف هر دارو بهتر است اطلاعاتی جامع و کامل در رابطه با موارد مصرف و منع مصرف، عوارض جانبی، احتیاط و میزان دوز مصرفی مجاز بدست آوریم.

   موارد مصرف قرص نیزوپرد

موارد مصرف قرص نیزوپرد

نیزوپرد، برای درمان شرایطی مثل آرتروز، اختلالات خونی، مشکلات تنفسی، حساسیت های شدید، ناراحتی های پوستی، سرطان، ناراحتی چشم و اختلالات سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. قرص نیزوپرد به گروهی از داروها تعلق دارد که کورتیکوستروئید نامیده می شوند. واکنش سیستم ایمنی بدن به اختلالات مختلف را کاهش می دهد تا علایمی مثل ورم کردن و واکنش های حساسیتی کاهش یابد.

قرص های مختلف نیزوپرد

نحوه مصرف قرص

این دارو را همراه با غذا یا شیر مصرف کنید تا از ناراحتی های شکمی پیشگیری کنید و بر اساس دستور پزشک مصرف شود. قرص را همراه با یک لیوان کامل آب میل نمایید مگر اینکه دکترتان طوری دیگر تجویز کرده باشد. اگر تجویز شده است روزی یکبار مصرف کنید آن را صبح قبل از ساعت ۹ میل کنید. این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید. از برنامه دارویی خود با دقت پیروی نمایید. دوز مصرفی و طول مدت درمان به شرایط پزشکی شما و واکنش به درمان بستگی دارد.

استفاده از این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. وقتی دارو به طور ناگهانی قطع گردد برخی از شرایط ممکن است بدتر شوند. شما ممکن است علایمی مثل ضعف، لاغر شدن، حالت تهوع، درد ماهیچه، سردرد، خستگی و سرگیجه شدن را تجربه کنید. برای پیشگیری از این علایم در مواقع قطع دارو پزشک شما ممکن است دوز مصرفی آن را به تدریج کاهش دهد. به محض مواجه شدن با علایم جدید یا بدتر شدن شرایط با پزشک تماس بگیرید.

  •  آرون گروپس

اگر بر اساس برنامه روزانه از این قرص استفاده می کنید و یک دوز مصرفی ان را فراموش کردید به محض اینکه یادتان آمد ان را مصرف کنید اما اگر به زمان بعدی مصرف نزدیک شدید بهتر است از دوز فراموش شده چشم پوشی کنید و بر اساس برنامه روزانه تان از آن استفاده کنید. اگر از این دارو برای مدتی استفاده می کنید بهتر است آزمون های پزشکی (مثل گلوکز خون، ارزیابی قد و وزن، ظرفیت استخوان ها،فشار خون و غیره) را به طور دوره ای بررسی کنید تا بهبود بیماری و عوارض جانبی آن را کنترل کنید.

قرص های نیزوپرد

عوارض جانبی قرص پردنیزولون

حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سوزش معده، اختلال در خواب، افزایش تعریق و یا اکنه ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید. بخاطر داشته باشید که پزشک قرص پردنیزولون را به این دلیل برای شما تجویز کرده است که فواید آن بیش از عوارض آن می باشد. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جدی را تجربه نکرده اند. به محض اینکه متوجه عوارض جدی و نامحتمل شدید پزشک خود را در جریان قرار دهید عوارضی از جمله: درد یا گرفتگی ماهیچه، ضربان قلب نامنظم، ضعف، ورم کردن دست، پا و مچ پا، چاق شدن غیر معمول، علایم عفونت (تب یا گلودرد)، مشکلات بینایی (تاری دید)، استفراغ که مثل دانه های قهوه به نظر می رسد، مدفوع خونی، درد ناحیه شکم، تغییرات رفتاری، التیام کند زخم ها، نازک شدن پوست، درد استخوان، تغییرات دوره قاعدگی، صورت پف کرده، تشنج و خونریزی آسان. نیزوپرد در موارد نادر سطح قند خون بدن را افزایش می دهد که باعث تشدید دیابت می گردد.

احتیاط در استفاده از این قرص

افرادی که دارای عفونت در بخشی از بدن هستند، زنان باردار، کودکان، زنان که تحت مراقبت های ویژه هستند، افراد مبتلا به دیابت، افراد مسن، بیماران قلبی و کلیوی، افراد که به این دارو حساسیت دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

قرص پردنیزون( نیزوپرد) عالی

داروهایی که ممکن است با این قرص واکنش پیدا کنند.

  1. Mifepristone
  2. Bupropion
  3. Halopridol
  4. live vaccine

قرص نیزوپرد

نکاتی در رابطه با مصرف قرص نیزوپرد

۱. در صورتی که به عفونت در گذشته و یا در حال حاضر مبتلا هستید به پزشک اطلاع دهید.

۲. در صورت سابقه مسدود شدن عروق و یا لخته شدن خون در عروق داشته اید پزشک تان را در جریان بگذارید.

۳. اگر به تازگی عملیات واکسیناسیون انجام داده اید پزشک تان را مطلع سازید.

۴. پیش از استفاده از این دارو لیستی از تمام دارو هایی که استفاده می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

۵. اگر به داروی خاصی حساسیت دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

۶. بسته به شدت بیماری و همچنین شرایط بیمار میزان دوز مصرفی در افراد به یکدیگر متفاوت است.

۷. قطع ناگهان نیزوپرد سبب بدترین شرایط بیماری می شود.

اطلاعات دارویی نیزوپرد

۸. در طول استفاده از این دارو امکان درد علایمی ازجمله : سرگیجه، خستگی، ضعف، سردرد و کاهش وزن را تجربه کنید.

۹. در صورتی که یک دوز از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش را مصرف نکنید و از دو برابر کردن دوز نیز خودداری نمایید.

۱۰. در طول زمان استفاده از این دارو بهتر است ماهی یک بار میزان قند، وزن، گلوکز تان را بررسی نمایید تا از عوارض جانبی آن جلوگیری شود.

۱۱. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید بهتر است در رابطه با مصرف داروی نیزوپرد با پزشک تان مشورت نمایید.

۱۲. استفاده از این دارو هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان توسط پزشک تجویز می شود.

نکاتی در رابطه با مصرف نیزوپرد

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم مطالب و نکات مهم در رابطه با مصرف قرص نیزوپرد برای شما مفید و سودمند بوده باشد. در صورتی که تمایل دارید با اطلاعات دارویی و عوارض سایر داروها آشنا شوید پیشنهاد میکنیم به بخش اطلاعات دارویی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۴ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *