دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان بوی بد دهان با پانزده روش خانگی فوق العاده

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

یکی از مشکلات که ممکن است باعث پایین امدن سطح اعتماد به نفس فرد و روابط اجتماعی فرد با دیگران شود بوی بد دهان است. این مکشل ممکن است دلایل بسیار زیادی داشته باشد. در این مطلب روش های درمان بوی بد دهان با استفاده از طب سنتی را برای شما آورده ایم

بوی بد دهان، مشهور به تنفس بد بو می تواند خجالت آور باشد و روی سطح اعتماد به نفس شما تاثیر بگذارد. بوی بد دهان می تواند دلایل مختلفی از جمله خوردن غذاهای بودار، سیگار کشیدن، خشکی دهان، شرایط پزشکی، بیماری لثه و شرایط سینوسی باشد. اگرچه دلیل اولیه بوی بد دهان باکتری های ایجاد شده پشت زبان یا بین دندان ها می باشد. در این مطلب سیزده روش درمان بوی بد دهان در منزل را برای شما آورده ایم.

حفظ بهداشت دهان و دندان برای کنترل بوی بد دهان ضروری است. که شامل مسواک زدن به طور منظم، نخ دندان و پاک کردن زبان می باشد. نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز برای حفظ سلامت دندان ها مهم است. پس از خوردن وعده غذایی برای چند ثانیه آب را در دهان غرغره کنید. این عمل ذرات غذا چسبیده به دندان ها را شل می کند و دهان شما را تمیز می کند. علاوه بر آب شما همچنین می توانید بوی بد دهان خود را با استفاده از موادی که در کابینت آشپزخانه تان وجود دارد برطرف کنید.

راه های رفع بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان با استفاده از روش های خانگی

بوی بد دهان می تواند باعث آزار اطرافیان و کاهش اعتماد بنفس فرد باشد. در این مطلب راهکارهای طبیعی خانگی بوی بد دهان را برای شما آورده ایم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

ماست

همانطور که می دانید  ماست تشکیل شده از باکتری های سالمی به نام لاکتوباسیلوس می باشد که با باکتری های منفی در قسمت های مختلف بدن مخصوصا روده مبارزه می کند بنابراین، می توانید با مصرف ماست بوی بد دهان را از بین ببرید.

نوشیدن آب

از دیگر راهکارهای طبیعی به منظور برطرف شدن بوی بد دهان آب است که طبق تحقیقات انجام شده یکی از علت های بوی بد دهان خشکی دهان است و بزاق در تمیز نگه داشتن دهان و عدم رشد باکتری نقش مهمی ایفا می کند و همانطور که می دانید در زمان خواب دهان معمولا دچار خشکی می شود به همین دلیل بعد از بیدار شدن احساس بوی بد در دهان می کنید که در طول روز نوشیدن آب  کمک زیادی به تولید بزاق می کد از این رو، بهتر است حداقل هشت لیوان آب در طول روز مصرف کنید.

رازیانه برای رفع بوی بد دهان

رازیانه به عنوان یک خوشبو کننده دهان عالی عمل می کند و بوی بد دهان را کنترل می کند. دارای برخی ویژگی های ضدمیکروبی می باشد که باکتری های موجود در دهان را از بین می برد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  1. یک قاشق سوپخوری رازیانه را به آرامی بجوید تا دهانتان خوشبو شود و باعث تولید بزاق شود.
  2. همچنین می توانید روزانه دو بار چای رازیانه بنوشید. برای دم کردن این چای می توانید یک یا دو قاشق سوپخوری دانه های رازیانه را در یک فنجان آبجوش برای ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید.

دارچین

دارچین حاوی سینامالدئید ماده ای ضروری می باشد که نه تنها بوی بد دهان را از بین می برد بلکه مقدار باکتری های موجود در بدن را کاهش می دهد. برای رفع بوی بد دهان این راهکار خانگی را روزانه دو بار تکرار کنید.

  1. یک قاشق چایخوری پودر دارچین را در یک فنجان آب بجوشانید.
  2. همچنین می توانید مقداری هل به آن بیافزایید.
  3. از این راه حل برای شستشو دهان خود استفاده کنید و نفس خود را تازه کنید.

درمان بوی بد هان با شنبلیله

میخک

میخک به تازه شدن نفس شما کمک می کند و همچنین ویژگی های ضدباکتریایی دارد که در رهایی از بوی بد دهان بسیار موثر می باشد.

  1. ساده ترین روش خوردن تکه های کمی از میخک می باشد آن ها را به آرامی بجوید. این عمل بوی بد دهان را در چند دقیقه از بین می برد.
  2. همچنین می توانید چای میخک دم کنید. یک فنجان آب را بجوشانید و یک قاشق چایخوری میخک به آن اضافه کنید و اجازه دهید برای ۵ تا ده دقیقه بجوشد. چای را بنوشید یا از آن به عنوان دهان شو روزی دوبار استفاده کنید.

جعفری

جعفری حاوی کلروفیل است که در رفع بوی بد دهان موثر است.

  1. به سادگی یک جعفری تازه بهاره را بجوید تا نفستان تازه شود. می توانید همچنین جعفری را در سرکه بخیسانید و سپس آن را بجوید.
  2. روش دیگر قرار دادن برگ های جعفری در آبمیوه گیری و نوشیدن جرعه ای از آن هر گاه که احساس کردید نیاز دارید تا نفستان تازه شود می باشد. همچنین به هضم غذا کمک می کند.

شنبلیله

چای شنبلیله در رفع بوی بد دهان به دلیل عفونت کاتارال بسیار موثر می باشد. یک فنجان آب را بجوشانید و یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله به آن اضافه کنید آن را صاف کنید و روزانه یک بار بنوشید تا مشکل رفع گردد.

آبلیمو

رفع بوی بد دهان با استفاده از لیمو سال هاست که مورد استفاده قرا می گیرد. محتوی اسید در لیمو از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کند. علاوه بر این بوی مطبوع و قوی آن باعث از بین رفتن بوی بد دهان می شود.  یک قاشق غذاخوری آبلیمو را در یک فنجان آب حل کنید و دهان خود را با آن بشویید. می توانید همچنین مقداری نمک به آن اضافه کنید و سپس از آن استفاده کنید. این روش در رفع خشکی دهان که یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان می باشد موثر خواهد بود.

درمان بوی بد دهان

با سرکه سیب بوی بد دهان را از بین ببرید

به دلیل تاثیرات متعادل کننده PH سرکه سیب یک داروی عالی برای رفع بوی بد دهان می باشد. سرکه سیب علاوه بر رفع بوی بد دهان در درمان کبد چرب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. یک قاشق سوپخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و قبل از خوردن وعده غذایی تان آن را بنوشید. علاوه بر رفع بوی بد دهان سرکه در هضم آسان غذا نیز موثر خواهد بود.
  2. سرکه سیب ترکیب شده با یک فنجان آب را غرغره کنید.

رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان با جوش شیرین

جوش شیرین که به بیکربنات سودا نیز مشهور می باشد. یک راه حل خوب دیگر برای رهایی و پیشگیری از بوی بد دهان می باشد. علاوه بر این، باکتری های موجود در دهان که باعث بوی بد دهان می شود را از بین می برد.

  1. نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و از آن به عنوان شوینده دهان روزی یکبار استفاده کنید تا نتایج مطلوب آن را بدست آورید.
  2. شستشوی دندان ها با جوش شیرین همچنین می تواند به کاهش اسید در دهان و پیشگیری از تولید باکتری های روی زبان کمک کند.

رفع بوی بد دهان با روغن چای

روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد که مثل یک ضدعفونی کننده قوی برای دهان شما عمل کند. شما می توانید از مزایای روغن درخت چای به چند روش بهره مند گردید.

  1. دندان هایتان را با خمیردندان حاوی روغن درخت چای بشویید.
  2. چند قطره روغن درخت چای روی مسواک خود بریزید.
  3. چند قطره روغن درخت چای، روغن نعناع و روغن لیمو را در یک لیوان آب مخلوط کنید و از ان به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

چای برای رفع بوی بد دهان

چای

گیاه چای همچنین می تواند به درمان بوی بد دهان کمک کند. آنتی اکسیدان پنی فنول که در چای سبز و سیاه موجود است می تواند رشد باکتری ها که باعث بد بو شدن دهان می گردند را متوقف کند. همچنین می توانید چای گیاهی مریم گلی را امتحان کنید. یک قاشق چای خوری مریم گلی خشک شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و برای ۵ دقیقه دم کنید این چای را چند بار در روز بنوشید تا نفستان تازه شود.

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل به دلیل دارا بودن خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی یکی دیگر از روش های خانگی برای رفع بوی بد دهان و نابودی باکتری های دهان به شمار می آید و گرداندن این روغن در دهان موجب سلامتی دهان خواهد بود. برای این منظور می توانید یک قاشق روغن نارگیل اصل را دهان خود بریزید و ۵ الی ۱۰ دقیقه آن را در دهان خوب بچرخانید، بعد آن را خارج کنید و دهانتان را با آب ولرم کاملا شستشو دهید. استفاده هر روزه از این راهکار خانگی می تواند در رفع بوی بد دهان بسیار موثر باشد.

رفع بوی بد دهان با روغن نارگیل

عصاره هسته گریپ فورت

یکی از عصاره های خوشبو کننده دهان این عصاره می باشد و به نابودی و جلوگیری از رشد باکترها بسیار کمک می نماید. نحوه استفاده از این روش خانگی به این شکل می باشد که با دو قطره از این عصاره دندان های خود را مسواک بزنید و بعد از مسواک زدن کامل دندان ها، دهانتان را با آب شستشو دهید. به مدت یک هفته این عمل را تکرار کنید تا تغییرات مثبتی را احساس کنید.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس نیز همچون روغن نارگیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد. همچنین به عنوان ضد درد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این جهت برای بهبود هر نوع تورم و دردی در دهان می تواند تاثیرگذار باشد. برای استفاده از این روش خانگی برای برطرف کردن بوی بد دهان نیز باید ۲ الی ۳ قطره از این روغن را با یک فنجان آب مخلوط نمایید و دهان خود را با محلول آماده شده قرقره نمایید و بعد دهانتان را با آب شستشو دهید. برای دستیابی به نتیجه مطلوب بهتر است این روش را هر روز انجام دهید تا به نتیجه لازم برسید.

رفع بوی بد دهان با روغن اکالیپتوس

علت ایجاد بوی بد دهان

  • زخم های دهان
  • فساد دندانی
  • تمیز کردن دندان ها به شیوه غلط
  • عفونت های دهانی
  • روزه داری
  • استرس، اضطراب و افسردگی
  • سیکار کشیدن
  • الکل
  • مصرف برخی داروها که باعث خشکی دهان می شود.
  • چرخه قاعدگی ( در وسط چرخه)
  • سو هاضمه باعث ایجاد خلط
  • خوردن غذا با بوی قوی مانند سیر و پیاز
  • عفونت بینی و گلو

راهکارهای پیشگیری از بوی بد دهان

با یک سری راهکارها می توانید از بروز بوی دهان پیشگیری کنید که این راهکارهای عبارتند از:

  • جدی گرفتن مسواک زدن و نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه بدون الکل به منظور از بین بردن باکتری ها و میکروب ها
  • شستشو و تمیز کردن زبان
  • تاحد ممکن پرهیز از خوردن غذا و نوشیدنی  ها با بوی قوی مانند سیر و پیاز و ادویه ها
  • مصرف میوه و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدن ها مانند : هویج، سیب، خیار، کاهو و گلابی
  • استفاده از دمنوش ها و گیاهانی مانند چای سیاه، چای سبز و جعفری تازه
  • به منظور شستشوی ته حلق استفاده از غرغره کردن آب نمک
  • تمیز کردن دندان های مصنوعی و محافظ ها و نگهدارنده ها
  • مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یک بار
  • تعویض مسواک هر سه ماه

نکته :  اگر پس از استفاده از روش های گفته شده  بوی بد دهانتان ادامه یافت با یک دکتر یا دندانپزشک مشورت کنید تا اگر مشکلات بنیادین و جدی تری وجود داشت بتوانید آن را درمان کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *