دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مراحل تشکیل جنین در ۴۱ هفته بارداری + عکس

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

مراحل تشکیل جنین به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود که در این مطلب به طور کامل و جامع مراحل رشد و تغییرات جنین را مشاهده خواهید کرد. امیدواریم این مطلب راهنمای مناسبی برای شما باشد و برای شما مفید واقع شود.

یک نوزاد در طول چند مرحله تشکیل می گردد. اولین مرحله تشکیل جنین تخم بارور شده می باشد. تخم بارور به بلستوسیست، مرحله آغازین جنین و سپس جنین کامل تبدیل می شود. در این مطلب حوادث مهم و کلیدی رشد جنین و مراحل تشکیل جنین در طول هفته های بارداری را برای شما آورده ایم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

حاملگی یک فرآیند پیوسته می باشد مراحل تشکیل جنین سه دوره سه ماهه است و  یک فرآیند سه ماهه نامیده شده است. (هفته های ۰ تا ۱۲، هفته های ۱۳ تا ۲۴ و هفته های ۲۵ تا وضع حمل). در این مطلب به بررسی مراحل تشکیل جنین در طول ۴۱ هفته و حوادث مهمی که در هر هفته اتفاق می افتد می پردازیم.

مراحل تشکیل جنین در هفته های مختلف بارداری

اگر شما نگران هستید که چگونه حامله شوید، تمام دانستنی های لازم در مورد حاملگی و اینکه چند هفته طول می کشد تا نوزاد به دنیا بیاید و مراحل تشکیل جنین را به شما خواهیم گفت. در هر هفته جنین علایم و نشانه های خاصی دارد و هر هفته کامل تر می گردد. برای کسب اطلاعات در مورد این هفته ها و مراحل تشکیل جنین می توانید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مرحله های تشکیل جنین سه ماهه اول

هفته اول بارداری: چیزی جادویی در هفته اول از مراحل تشکیل جنین اتفاق می افتد. در این هفته فرآیند تخمک گذاری اتفاق می افتد و میلیون ها اسپرم در رحم شناور می شوند تا تخمک را بارور کنند.

هفته دوم: در آغاز هفته دوم حاملگی از مراحل تشکیل جنین شما تخمک گذاری می کنید. تخمک ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از اینکه اسپرم در آن نفوذ کرد بارور می شود. و این پدیده بیولوزیکی ساده مجموعه ای از فرآیندهای پیچیده را آغاز می کند و به تولد نوزاد می انجامد اگر تمام مراحل به خوبی سپری شوند. در طول چند روز آینده تخمک بارور شده به چند سلول تقسیم می شود به پایین لوله فالوپ انتقال پیدا می کند وارد رحم می شود و رشد آن در داخل رحم آغاز می گردد.

مراحل تشکیل جنین

هفته سوم: در هفته سوم بارداری توپی از صدها سلول ریز در رحم شما وجود دارد که به نوزاد شما تبدیل خواهند شد. این توپ بالستیک نامیده می شود که شروع به تولید هورمون های حاملگی می کنند که به تخمدان شما می گوید تا آزادسازی تخمک ها را متوقف سازد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

هفته سوم از مرحله های تشکیل جنین

هفته چهارم بارداری: توپ سلول های شما هم اکنون به جنین کوچک تبدیل شده است. هم اکنون ۴ هفته از آغاز دوره طولانی حاملگی گذشته است. و حالا شما می توانید از آزمون های خانگی حاملگی نتیجه مثبت بدست آورید. در این مرحله نوزاد شما به اندازه یک دانه خشخاش می باشد.

مرحله های تشکیل جنین

هفته پنجم: در این مرحله نوزاد شما بیشتر شبیه به یک قورباغه می باشد تا یک انسان اما رشد آن سریع است. در  هفته ۵ باداری سیستم گردش خون نوزاد تشکیل می گردد. و ضربان قلب کوچک او در این هفته شروع می شود. در این مرحله نوزاد شما اندازه دانه یک کنجد می باشد.

مراحل تشکیل جنین هفته پنجم

هفته ششم: بینی، دهان و گوش های نوزاد در هفته ششم تشکیل می شوند و روده و ذهن او شروع به تشکیل شدن می نمایند. نوزاد در این مرحله اندازه یک عدس می باشد.

تمام مرحله های تشکیل جنین

هفته هفتم: اندازه نوزاد شما نسبت به هفته قبل دوبرابر می گردد. اما در این مرحله یک دم دارد که به زودی از بین می رود. در این مرحله دست ها و پاهای کوچک جنین شکل می گیرد. نوزاد شما در این هفته به اندازه یک تمشک می باشد.

مراحل تشکیل جنین و نوزاد

هفته هشتم: نوزاد شما شروع به حرکت به اطراف می کند. اگرچه ممکن است حرکات او را احساس نکنید. سلول های عصبی در این هفته شاخه شاخه می شوند و مسیرهای عصبی اولیه شکل می گیرند. لوله های تنفسی در این هفته از گلو تا ریه ها شکل می گیرد. در این هفته جنین به اندازه یک لوبیا قرمز می باشد.

مرحله های تشکیل جنین هفته به هفته

هفته نهم: فیزیولوژی اصلی بدن نوزاد در این مرحله شکل می گیرد (لاله های گوش او در این مرحله شکل می گیرد.) اما هنوز خیلی چیزها شکل نگرفته است. دم جنینی او در این هفته از بین می رود. از این هفته به بعد سریعتر وزن می گیرد. هم اکنون نوزاد شما اندازه یک انگور است.

تمام هفته ها و مرحله های تشکیل جنین

هفته دهم: اکثر بخش های مهم بدن جنین کامل شده است. پوست او هنوز نیمه شفاف است، اعضای بدن کوچک او در این هفته می تواند خم شود و جزییاتی مثل ناخن ها در این هفته شکل می گیرند. در این مرحله از مراحل مختلف تشکیل جنین، اندازه نوزاد شما  ۷.۵ سانت می باشد.

مراحل تشکیل هفته دهم جنین

هفته یازدهم: نوزاد شما تقریبا به طور کامل رشد یافته است. او در این هفته ضربه می زند، خود را می کشد و حتی سکسکه می کند زیرا دیافراگم او شکل گرفته است. اما هنوز شما حرکات او را احساس نمی کنید. در این مرحله نوزاد به اندازه یک انجیر است.

مرحله هفته یازدهم تشکیل جنین

هفته دوازدهم: واکنش های این هفته نوزاد شما عبارتند از: باز و بسته شدن انگشتان دست، خم شدن انگشتان پا، و با دهانش شروع به انجام حرکاتی مثل مکیدن می کند. اگر به آرامی شکم خود را نوازش کنید او متوجه خواهد شد هر چند هنوز هم قادر به احساس کردن حرکات او نمی باشید. در این مرحله نوزاد به اندازه لیموترش است.

مرحله و هفته دوازدهم تشکیل جنین

هفته سیزدهم: آخرین هفته از سه ماهه اول بارداری می باشد. انگشتان کوچک جنین هم اکنون دارای اثر انگشت منحصر به فرد می باشد. رگ ها و اعضای بدن او به طور واضح از زیر پوستش قابل مشاهده می باشند. هم اکنون نوزاد شما به اندازه یک نخود می باشد.

هفته 13 از مرحله های تشکیل جنین

مرحله تشکیل جنین در سه ماهه دوم

پس از سه ماهه اول احتمال سقط جنین خیلی کم می شود. و برای بسیاری از مادران علایم اولیه حاملگی مثل بیماری های صبحگاهی و خستگی از بین می رود. اگر احساس می کنید انرژی بیشتری دارید و هنوز تمرینی را شروع نکرده اید، بهترین زمان برای آغاز یک برنامه تمرینی منظم می باشد.

هفته چهاردهم: ذهن کودک شما شروع به فعالیت می کند و از ماهیچه های صورت خود استفاده می کند. در این مرحله کلیه های او نیز کار می کنند. اگر سونوگرافی انجام دهید خواهید دید که انگشت شست خود را میمکد. نوزاد هم اکنون اندازه یک لیمو شیرین می باشد.

رشد جنین در هفته 14

هفته پانزدهم: پلک های نوزاد شما هنوز بسته هستند اما می تواند روشنایی را احساس کند. اگر روی شکم خود یک چراغ قوه بگیرید از پرتوهای آن فرار می کند. سونوگرافی انجام شده در این هفته حرکات بچه را نشان می دهد. هم اکنون نوزاد اندازه یک سیب است.

هفته 15 از مرحله های تشکیل جنین

هفته شانزدهم: پوست سر نوزاد در این مرحله شکل می گیرد اگرچه هنوز موهایش دیده نمی شود. پاهای او کامل تر شده اند. در این هفته ضربات کودک خود را احساس می کنید. سر او راست می گردد و گوش ها مراحل پایانی شکل گیری خود را طی می کنند. هم اکنون نوزاد اندازه یک آواکادو است.

هفته 16 بارداری از مرحله های تشکیل جنین

هفته هفدهم: نوزاد می تواند هم اکنون مفاصل خود را حرکت دهد. اسکلت استخوانی بدن او سخت تر می گردد. بند ناف او ضخیم تر و محکم تر می شود. نوزاد هم اکنون اندازه یک شلغم می باشد.

هفته هفدهم تشکیل جنین

هفته هجدهم: نوزاد هم اکنون می تواند دست ها و پاهایش را خم کند و شما قادر هستید تا حرکات او را احساس کنید. یک پوشش محافظ در اطراف اعصاب او شکل می گیرد. در این مرحله نوزاد به اندازه یک فلفل دلمه ای می باشد.

هفته 18 از مرحله های تشکیل جنین

هفته نوزدهم: حواس پنجگانه نوزاد_ بویایی، بینایی، لامسه، چشایی و شنوایی_ در حال شکل گرفتن می باشند و او ممکن است قادر باشدتا صدای شما را بشنود. صحبت کنید، آواز بخوانید یا برایش داستان بخوانید اگر او را دوست دارید. در این مرحله اندازه یک گوجه فرنگی می باشد.

هفته 19 از مراحل تشکیل جنین

هفته بیستم: نوزاد شما هم اکنون می تواند بخورد و سیستم گوارشی او مکونیوم ماده ای چسبنده و تیره تولید می کند. هم اکنون نوزاد شما به اندازه یک موز است.

هفته 20 از مرحله های مختلف تشکیل جنین

هفته بیست و یکم: ضربات کودک شما هم اکنون به ضربات کاملی تبدیل شده است که به دیواره شکم شما وارد می کند. شما در این هفته الگوهای حرکتی او را می دانید. نوزاد در این مرحله به اندازه یک هویچ است.

مراحل تشکیل جنین هفته بیست و یکم

هفته بیست و دوم: نوزاد شما هم اکنون شبیه به یک نوزاد مینیاتوری می باشد. ویژگی هایی مثل لب ها و ابروها متمایز تر می گردند اما رنگدانه لازم برای رنگ کردن چشم هایش هنوز وجود ندارد. هم اکنون اندازه یک کدو می باشد.

هفته 22 از مراحله های تشکیل جنین

هفته بیست و سوم: گوش های نوزاد شما صداها را بهتر می شنود. پس از تولد ممکن است برخی از صداها که درون شکم می شنیده است تشخیص دهد. هم اکنون نوزاد به اندازه یک انبه بزرگ باشد.

هفته 23 از مراحل بارداری

هفته بیست و چهارم: پوست او هنوز نازک و نیمه شفاف است. اما به زودی شروع به تغییر می کند. هم اکنون اندازه آن ۳۰.۴۸ سانت است.

هفته 24 مرحله های تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین در سه ماهه سوم

هفته بیست و پنجم: پوست چروکیده نوزاد هم اکنون با چربی پر می شود، باعث می شود مثل یک نوزاد تازه متولد شده به نظر برسد. موهای او در این مرحله تشکیل می گردند و هم اکنون موهای او دارای رنگ و بافت می باشد. در این مرحله اندازه یک کلم متوسط است.

مرحله رشد جنین در هفته 25 بارداری

هفته بیست و ششم: هم اکنون نوزاد مایعات آمینیوتیک را استنشاق می کند و دفع می کند که به رشد ریه های او کمک می کند. این حرکات تنفسی تمارین خوبی برای تنفس هوای بیرون هنگام تولد هستند. هم اکنون اندازه یک دسته پیازچه می باشد.

هفته 26 تشکیل جنین

هفته بیست و هفتم: آخرین هفته سه ماهه دوم بارداری می باشد. هم اکنون نوزاد بر اساس برنامه مشخصی می خوابد و بیدار می شود. و ذهن او خیلی فعال می باشد. ریه هایش هنوز شکل نگرفته اند اما در بیرون از شکم می توانند با استفاده از دارو عمل کنند. هم اکنون نوزاد اندازه یک گل کلم می باشد

مراحل تشکیل نوزاد و جنین

هفته بیست و هشتم: قوه بینایی نوزاد در حال شکل گیری می باشد که اورا قادر می سازد تا نور بیرون را احساس کند. او می تواند چشمک بزند و مژه هایش در حال شکل گیری می باشند. نوزاد به اندازه یک بادمجان بزرگ می باشد.

هفته 28 مرحله های تشکیل جنین

هفته بیست و نهم: ماهیچه ها و ریه های نوزاد آماده فعالیت در محیط بیرون می باشند. و سرش رشد می کند تا فضایی را برای شکل گیری ذهن ایجاد کند. نوزاد هم اکنون به اندازه یک کدو می باشد.

هفته 29 از تشکیل جنین

هفته سی ام: در این هفته بیشتر رشد می کند و نیازمند فضای بیشتری داخل رحم برای رشد می باشد. در این مرحله به اندازه یک کلم بزرگ می باشد.

هفته سی از مرحله های تشکیل جنین

هفته سی و یکم: در این مرحله نوزاد قادر می باشد تا سرش را از سمتی به سمت دیگر بچرخاند. یک لایه محافظ چربی زیر پوست او شکل گرفته است تا دست ها و پاهایش را پر کند. هم اکنون نوزاد به اندازه یک نارگیل می باشد.

هفته 31 مراحله های تشکیل جنین

هفته سی و دوم: شما احتمالا هفته ای نیم کیلوگرم اضافه می کنید. تا یک سوم یا نیمی از وزن خود هنگام تولد را به دست آورید. در هفت هفته بعدی برای زندگی در بیرون از شکم آماده می شوید. اندازه نوزاد در این هفته ۳۰-۳۲ سانت می باشد.

هفته 32 از تشکیل جنین

هفته سی و سوم: استخوان ها در جمجمه هنوز کامل شکل نگرفته اند. تا به سر اجازه دهد هنگام تولد فشرده شود. تا بزرگی کامل شکل نخواهند گرفت. هم اکنون نوزاد اندازه یک آناناس است.

هفته 33 از مرحله های تشکیل جنین

هفته سی و چهارم: سیستم عصبی نوزاد و ریه هایش کامل شده است. نوزادان ممکن است بین هفته های سی و چهار تا سی و هفت بدون مشکلات سلامتی به دنیا بیایند. نوزاد هم اکنون اندازه یک طالبی است.

هفته 34 از تشکیل جنین

هفته سی و پنجم: کلیه های نوزاد کاملا شکل گرفته اند و کبد نوزاد می تواند مواد زائد را تجزیه کند. هم اکنون به اندازه یک خربزه است.

هفته 35 تشکیل جنین

هفته سی و ششم: نوزاد  حدودا روزانه نیم کیلو سنگین تر می شود. ماده مومی شکل که بدن نوزاد را پوشانده است و از پوست او تا هم اکنون محافظت می کرده است را از دست می دهد. نوزاد در این مرحله اندازه یک کاهو است.

هفته 36 تشکیل جنین

هفته سی و هفتم: زمان وضع حمل شما نزدیک است نوزاد هنوز کاملا برای محیط بیرون اماده نشده است. در دو هفته بعدی ریه ها و ذهن او کامل می شوند. اندازه او در این مرحله ۳۶.۷ می باشد.

مراحل تشکیل نوزاد و جنین ها

هفته سی و هشتم: رنگدانه های چشم هنوز کاملا شکل نگرفته اند. اگر با چشمان آبی متولد شود ممکن است به رنگ های تیره تر تا یک سالگی تبدیل شوند.

هفته 38 از مرحله های بارداری

هفته سی و نهم: در هفته سی و نهم یکی از آخرین هفته های مراحل تشکیل جنین را سپری می کنید. ساختار فیزیکی نوزاد کامل شده است اما هنوز به چربی بیشتری نیاز دارد تا بتوانید دمای بدن خود را با محیط بیرون مطابق کند. به اندازه یک هندوانه است.

هفته 39 از مرحله های تشکیل جنین

هفته چهلم: در این مرحله نوزاد به اندازه یک کدو حلوایی است و زمان وضع حمل مادر فرا می رسد. اگر در این هفته نوزاد به دنیا نیاید پزشک باید یک سری آزمایشات را روی مادر انجام دهد.

هفته 40 از مرحله های بارداری

هفته چهل و یکم. ممکن است مشکلاتی برای نوزاد و مادر پیش بیاید. و ممکن است پزشک ناچار به انجام عمل سزارین شود.

آخرین مرحله تشکیل جنین

تشخیص زمان وضع حمل

زمان به دنیا آمدن نوزاد یا وقت زایمان را می توان با محاسبه آخرین دوره قاعدگی (پریود) مادر تشخیص داد به این صورت که امکان دارد، طول بارداری بین ۳۸ تا ۴۲ هفته زمان ببرد. اگرچه بسیاری ا زمادران اغلب تاریخ دقیقی از آخرین زمان قاعدگی خود ندارند، از این رو بارداری آنها ممکن است بیشتر از ۴۲ هفته به طول انجامدف حال در صورتی که جزواین دسته از افراد هستید، بهتر است نگرانی را از خودتان دور کنید تا در آرامش بیشتری دوران مراحل تشکیل جنین و بارداری را سپری کرده و با اطمینان خاطر زایمان تان را به پزشک بسپارید.

عوامل تاثیرگذار در رشد جنین

نوزادان ایرانی معمولا وزن آنها در حدود ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم تا ۴ کیلو و ۲۰۰ گرم می باشند، حال به عقیده پزشکان هر چقدر وزن نوزاد از این گستره وزنی فاصله داشته باشد، خطر یبیشتری سلامتی وی را تهدید می کند، وزن مادر یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر وزن نوزاد می باشد.

نحوه تشکیل جنین

حال نوزادانی که وزن کمتری نسبت به وزن تعیین شده دارند، نارس محسوب شده و با مشکلاتی همچون عدم شکل گیری کامل ریه، اکسیژن رسانی نامناسب به مغز و بدن مواجه می شوند و این مشکلات می تواند حتی منجر به عقب ماندنی ذهنی در کودکان شده و یا در برخی موارد منجر به فوت نوزاد خواهد شد. در زیر به برخی عوامل موثر بر کاهش وزن نوزاد بعد از تولد یا نوزاد نارس اشاره می کنیم :

  • عدم رعایت رژیم غذایی مناسب در دوران حاملگی توسط مادر
  • اندازه جسمانی والدین
  • فشار روانی وارده بر مادر باردار
  • وضعیت معیشتی خانواده
  • مصرف مواد مخدر، سیگار و مشروبات الکلی
  • عفونت مایع آمونیاک و …

وزن بالای نوزاد نیز زمانی اتفاق می افتد که مادر باردار مبتلا به بیماری دیابت شده و دارای وزن بالایی باشد، در زیر به برخی عوامل بروز این اتفاق اشاره شده است :

  • زایمان های متعدد
  • پسر بودن نوزاد
  • بارداری طولانی مدت
  • عامل وراثتی

مرحله های تشکیل جنین

حال در چنی شرایطی، تولد نوزاد باید از طریق عمل سزارین انجام گیرد و در غیر این صورت امکان بروز خطراتی همچون فلج دائمی شبکه بازویی نوزاد، شکستن استخوان ترقوه و یا حتی مرگ نوزاد را به دنبال داشته باشد.

در پایان امیدواریم با بررسی مراحل تشکیل رشد و تغییرات جنین در طول ۴۱ هفته بارداری دیدگاه بهتری نسبت به سپری کردن هفته های بارداری داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *