دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای عصب کشی دندان و نکاتی که باید بدانید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

عصب کشی دندان یکی از راه های درمانی موثر و مفید برای پوسیدگی ریشه دندان ها می باشد که در این مقاله سعی میکنم به بررسی چگونگی انجام آن و همچنین مزیت های این روش درمانی برای دندان های پوشیده بپردازیم.

اگر ریشه یا عصب دندانتان عفونی و یا پوسیده شود یکی از بهترین روش های درمان آن، عصب کشی خواهد بود. بر خلاف تصور که گفته می شود درمان ریشه دندانها یکی از دردناک ترین درمان ها می باشد یکی از روش های اطمینان بخش برای درمان دندانها محسوب می گردد.

کشیدن عصب دندانها یکی از مراحل درمانی برای دندانهای پوسیده محسوب می گردد که ممکن است افراد بدون اطلاع، تصور بدی نسبت به این نوع درمان داشته باشند و آن را دردناک و عذاب آور بدانند تا حدی که ممکن است بیمار ترجیح دهد دندان خود را کشیده و آن را از دست بدهد اما درد ناشی از عصب کشی را تحمل نکند. اما این توجیحات کاملا اشتباه است. در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه انجام  کشیدن عصب و همچنین روش های تسکین درد دندان ناشی از عصبکشی بپردازیم و همچنین مزیت های این روش درمانی را مطرح کنیم.

  ترس از عصب کشی دندان

عصب کشی دندان (درمان ریشه دندان) چیست؟

کشدن عصب  دندان اندودنتیکس نیز نامیده می شود. این درمان وقتی مورد نیاز است که وسط دندان قسمت عاج و مینای بیرونی دندان عفونی یا پوسیده شده باشد. هدف دندانپزشک همیشه حفظ دندان به طور طبیعی و جلوگیری از کشیدن آن می باشد. زیرا کشیدن دندان های اصلی بین دندان ها فاصله ایجاد می کند و دیگر دندان ها مجبور به پر کردن این فضای خالی ایجاد شده می شوند بنابراین بر نحوه جویدن شما تاثیر می گذارد  و باعث ایجاد دیگر مشکلات دندانی می شود. وقتی مرکز دندانی عفونی شود چه اتفاقی می افتد؟ قطعا وقتی عفونت دندان در ناحیه پالپ ایجاد شود باید ان را کشید.

این بدین معناست که اعصاب دندان در مرکز به تدریج از بین می روند و همین امر سبب می شود شما دندان درد را تجربه کنید. تحت این شرایط عجیب نیست که اکثر افراد می خواهند هر چه سریعتر دندان آسیب دیده بهبود یابد و می خواهند آن را بکشند تا از این طریق از درد ناشی از پوسیدگی دندان خلاصی یابند. لازم است بدانید که کشیدن دندان آسیب دیده به دلایل ذکر شده، راه مناسبی نمی باشد. بنابراین اکثر دندانپزشکان ترجیح می دهند دندان پوسیده را عصب کشی نمایند و بدین طریق عفونت حذف گردیده و دندان در مکان خود باقی می ماند.

عصب کشی های دندان

عصب کشی دندانها به چه روشی انجام می شود؟

بخش داخلی دندان که حاوی اعصاب و رگ های خونی می باشد پالپ نامیده می شود. عصب دندان مسیری است که پالپ را به استخوان فک و سپس به بقیه بدن متصل می کند. وقتی پالپ عفونی شود این خطر وجود دارد که عفونت به ریشه دندان منتقل شود و ورم چرکی ایجاد شود. که این ممکن است واقعا دردناک باشد. کشیدن عصب دندانها بر روی بیمار با بی حسی انجام می گیرد. این عمل معمولا نیازمند مراجعات زیاد می باشد. اول از همه، دندانپزشک بالای دندان را خالی می کند تا به ریشه و عصب برسد. عفونت و پوسیدگی دندان خارج می شود تا اینکه دندان کاملا تمیز شود. البته در این مورد پالپ نیز خارج می شود. اگر مقدار عفونت کم بود و ساختار دندان خوب باشد، دندانپزشک به سادگی قادر خواهد بود تا دندان شما را پر کند در بسیاری از موارد پوسیدگی دندان در این ناحیه زیاد خواهد بود و پر کردن تنها کافی نخواهد بود. در این مورد، دندانپزشک به طور طبیعی دندان را با ماده ای به نام گوتاپرکا پر می کند. گوتاپرکا یکی از مشتقات لاتکس می باشد که فاصله ایجاد شده در دندان به دلیل حذف پالپ را پر می کند. وقتی پالپ برداشته شود دیگر دندان با منبع خون بدن از طریق عصب دندان راه ارتباطی ندارد. بنابراین دندان می میرد.

  •  آرون گروپس

روش های عصب کشی دندان ها

کشیدن عصب دندانها بدین معناست که دندان مرده می تواند در جای خود باقی بماند و به فعالیت خود ادامه دهد در این شرایط ممکن است به دندان های سالم بیشتر آسیب برساند. بنابراین دندانپزشک باید مرحله پایانی عصب کشی دندان را انجام دهد که قرا دادن تاج برای دندان می باشد. تاج کمک می کند تا دندان شما کاملا پر شود بنابراین دیگر پوسیده نمی شود. این عمل همچنین باعث حفاظت از دندان می شود و بدین طریق دندان می تواند در آینده در مکان خود باقی بماند.

عصب کشی دندان

جزئیات دقیق تر عصب کشی دندانها

به منظور درمان عفونت دندان لازم است بافت های آسیب دیده و باکتری ها برداشته شوند، در صورتی که زود به داد دندان آسیب دیده نرسید، مجبور به کشیدن آن خواهید شد و نیز با توجه به اینکه پروتز های مصنوعی مشکلات زیادی به همراه دارند و نیز مدام هزینه اضافی به فرد تحمیل می کنند، بنابراین باید در حفظ دندان هایتان مراقبت بیشتری به عمل آورید. در تکمیل توضیحات بالا در اینجا می توانید با نحوه کشیدن عصب دندان ها به شکل مرحله به مرحله آشنا شوید :

  • در ابتدا برای کشیدن عصب دندان ها باید دهان بی حس شود.
  • در مرحله دوم، دندانپزشک با ایجاد سوراخی در پالپ دندان می تواند به پالپ دسترسی پیدا کند.
  • اکنون با کمک ابزار های مخصوص دندانپزشکی همچون دریل و فایل، همه محفظه پالپ تخلیه شده و برداشته می شود.
  • سپس دیواره محفظه پالپ و ریشه به ویژه نوک ریشه کاملا تراشیده شده و تمیز شوند.

عصب کُشی دندان

  • حال بعد از پاکسازی کامل هسته دندان، نوبت پُر کردن دندان ها می باشد. اکنون داندانپزشک با استفاده از مواد پر کننده مخصوص و با دقت همه پالپ را پُر می کند، سپس دندان را مهر و موم کرده تا از نفوذ باکتری ها به داخل دندان جلوگیری شود.
  • در آخرین مرحله، دندان باید روکش شود، روکش در واقع همان تاج مصنوعی بوده که بر روی دندان قرار می گیرد و آن را احاطه دارد، از این رو فشار زیادی به تاج واقعی دندان وارد نخواهد شد و نیز خطر شکستن آن نیز کمتر می شود.

مراقبت های لازم بعد از کشیدن عصب دندان

بعد از عصب کُشی دندان، لازم است از دندان عصب کُشی شده همچون سایر دندان هایتان مراقبت به عمل آورید، لازم است که دندان های خود را حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و از خمیر دندان های فلوراید دار استفاده شود، از محکم مسواک زدن دندان ها خودداری کنید، زیرا موجب آسیب دیدن لثه ها می شوند، همچنین حتما از نخ دندان استفاده کنید.

عصب کشی دندانها

خوشبختانه، امروزه دید کامل و اعتماد بخشی از این روش درمان دندان بدست آمده است و با استفاده از کشیدن عصب مشکلات ناشی از پوسیدگی ریشه دندان ها تا حد زیادی برطرف شده است. در صورتی که تمایل دارید با دیگر بیماری های دهان و دندان و نحوه درمان آن ها بیشتر آشنا شوید به بخش سلامت مراجعه فرمایید و از مطالب علمی و پزشکی مطرح شده نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *