دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره قرص کوتریموکسازول و عوارض آن بدانید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۲ دی ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از آنتی بیوتیک ها که اغلب برای عفونت های دستگاه گوارشی، گوش و دستگاه تنفسی تجویز می گردد قرص کوتریموکسازول می باشد. در این مطلب به طور کامل و جامع موارد مصرف و احتیاط های لازم در مصرف این دارو را ارائه می دهیم.

قرص کوتریموکسازول آنتی بیوتیک پر مصرفی است که در درمان عفونت های ادرار، دستگاه گوارشی و تنفسی کاربرد دارد. در این مطلب موارد کاربرد و دوزهای مناسب مصرف این قرص را برای شما گردآوری نموده ایم که ضمن مطالعه آن و آشنایی با این دارو، عوارض جانبی و احتیاط های لازم برای مصرف این قرص را نیز ملاحظه می فرمایید.

قبل از استفاده از یک دارو بهتر است اطلاعاتی کامل در مورد موارد مصرف و منع مصرف آن بدست آورید. دقت کنید این قرص کوتریموکسازول برای شرایط فعلی شما تجویز شده است پس از تجویز آن به دیگران و مصرف آن در موارد مشابه خودداری کنید. در ادامه مهم ترین اطلاعات در رابطه با این دارو را برای شما آورده شده است، تا پایان مطلب همراه ما باشید.

     قرص عفونتی کوتریموکسازول

موار مصرف کوتریموکسازول

قرص کوتریموکسازول برای درمان چند بیماری مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبی از دو داروی سولفامتوکسازول و تری متوپریم می باشد که گاهی اوقات آنتی بیوتیک نامیده می شود. برای درمان عفونت های ایجاد شده در اثر باکتری ها در بخش های مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی این دارو برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی، گوش میانی، مجاری ادراری و شرایطی مثل توکسوپلاسموز و نوکاردیوز مورد استفاده قرار می گیرد. مزایای استفاده از این دارو عبارتند از: ریشه کن کردن و رفع عفونت های باکتریایی، تسکین علایمی مثل درد یا خارش ایجاد شده توسط عفونت که در صورت تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص مفید کوتریموکسازول

لیستی از کاربردهای معمول این بیماری

  1. درمان یا پیشگیری از عفونت های ایجاد شده توسط توکسوپلاسما
  2. درمان عفونت های مجاری ادرار یا مثانه
  3. درمان عفونت هایی مثل طولانی تر شدن دوره برونشیت
  4. درمان عفونت های گوش مثل اوتیت میانی حاد
  5. درمان عفونت نوکاردیوس که ممکن است بر ریه، پوست و ذهن تاثیر بگذارد.

جعبه قرص های کوتریموکسازول

نحوه و میزان مصرف کوتریموکسازول

معمولا دو بار در روز همراه با غذا مصرف می گردد. قرص های کوتریموکسازول باید همراه با یک لیوان آب خورده شوند. این دارو همچنین به صورت سوسپانسیون خوراکی و مایع برای تزریق داخل وریدی در دسترس می باشد. برای کسب بیشترین تاثیر آن بهتر است آن را در طول مدت تجویز شده مورد استفاده قرار دهید و دوره استفاده از آن را کامل کنید. به یاد داشته باشید که در زمان مشخصی در روز مصرف کنید مگر اینکه پزشک معالج تاکیدی به این نکته نکرده باشد. گاهی ممکن است قبل از تمام شدن دوره اثرات مطلوب خود را بگذارد. شرایط پزشکی خاصی ممکن است به دوزهای مختلف کوتریموکسازول نیاز داشته باشند بر این اساس لازم است که این دارو طبق نظر پزشک و برای درمان بیماری فعلی مورد استفاده قرار بگیرد.

قرص های کوتریموکسازول

افراد بالغ از قرص کوتریموکسازول به منظور استفاده برای درمان عفونت ها، لازم است هر ۱۲ ساعت دو قرصکوتریموکسازول (۲ عدد قرص در صبح و ۲ عدد قرص در شب) مصرف نمایند، نوع تزریقی دارو نیز به شکل وریدی بوده و باید به صورت انفوزیون بین ۶۰ الی ۹۰ دقیقه تجویز شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای کودکان نیز باید هر ۱۲ ساعت، ۴۰mg/kg سولفامتوکسازول و ۸mg/kg متوپریم به صورت خوراکی مصرف شود.

میزان دوز مصرفی

میزان دوز مصرفی  آن به سن، جنس، شرایط پزشکی، واکنش به درمان و استفاده از دیگر داروهای خاص که ممکن است با این دارو واکنش داشته باشد بستگی دارد که اغلب توسط پزشک تشخیص داده شده و به بیمار ابلاغ می گردد.

قرص های کوتریموکسازول

عوارض جانبی

  1. سطوح بالای پتاسیم در خون
  2. سر درد
  3. حالت تهوع
  4. اسهال
  5. راش
  6. استفراغ
  7. عفونت دهان یا مهبل ایجاد شده توسط قارچ

ممکن است هر یک از علایم بالا مشاهده گردد که در اینصورت بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.  البته در صورتی که هر یک از علایم: مشکلات قلبی، زرد شدن پوست یا چشم و حساسیت بالا به نور را احساس کردید فورا پزشک خود را مطلع کنید. به خاطر داشته باشید که دکترتان این دارو را به این دلیل برای شما تجویز کرده است که مزایای آن بیشتر از عوارض آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده کرده اند با عوارض جدی روبرو نشده اند. احتمال واکنش های حساسیتی به این دارو کم می باشد اما اگر دچار حساسیت شدید فورا به پزشک خود اطلاع داده و از توصیه های وی استفاده نمایید. علایم حساسیتی جدی این دارو عبارتند از: خارش و ورم( صورت، زبان و گلو) سرگیجه و مشکلات تنفسی که ممکن است در برخی از افراد بعد از مصرف این دارو به وجود آید.

قرص کوتریموکسازول

احتیاط در مصرف

قبل از مصرف این دارو اگر به آن یا دیگر آنتی بیوتیک ها حساسیت دارید دکتر خود را در جریان قرار دهید. همچنین اگر مبتلا به اختلال خونی پورفری هستید قبل از استفاده از دارو با پزشک خود مشورت کنید. قبل از استفاده از دارو سابقه بیماری های خود را بگویید: سابقه آسم، هر نوع مشکل کلیوی یا کبدی، اختلالات خونی، کمبود آنزیم گلوکز فسفات دی هیدروژن که هر یک از این موارد می تواند تاثیر زیادی در روند درمان شما داشته باشد.

مصرف کوتریموکسازول، در افراد مسن:

افراد مسن باید با احتیاط از این قرص استفاده کنند زیرا ممکن است عوارض جانبی آن در افراد مسن نسبت به افراد جوان تر شدید تر باشد و عوارض در افرادی که سن بالا تری دارند بیشتر خود را نشان دهد.

مصرف کوتریموکسازول، در زنان باردار و شیرده :

این دارو برای زنان باردار و یا افرادی که قصد بارداری دارند و همچنین زنان شیرده مناسب نیست. لازم است که بدانید استفاده از اغلب  داروها در دوران بارداری محدود می گردد که در صورت نیاز به استفاده باید طبق نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

قرص کوتریموکسازول نباید با داروهای زیر مصرف گردد زیرا ممکن است واکنش های کشنده یا خیلی جدی با یکدیگر داشته باشند.

  1. داروهای کنترل کننده ضربان قلب
  2. دیگر آنتی بیوتیک ها
  3. داروهای رقیق کننده خون
  4. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  5. ضد تشنج
  6. آنتی آریتمیک
  7. داروهای ضد سرطان، ضد دیابت، ضد مالاریا، داروهای ضد روان پریشی، ضد ویروسی

داروی کوتریموکسازول

توصیه های دارویی

  • در دوران مصرف این دارو باید مایعات به میزان کافی استفاده کنید.
  • در بیمارانی که از این دارو مصرف می کنند، احتمال بروز واکنش حساسیت به نور وجود دارد از این روو باید از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب خودداری شود.
  • اگر با خوردن دارو احساس سرگیجه دارید، باید در مصرف آن احتیاط کنید.
  • در صورت مشاهده اختلالات خونی و یا بثورات جلدی، فوراً مصرف دارو را قطع کنید.

قبل از مصرف کوتریموکسازول

اگر قصد بارداری دارید، حتما قبل از اقدام به بارداری و یا در دوران شیردهی و حتما قبل از مصرف دارو پزشک خود را در جریان قرار دهید.

اگر مبتلا به بیماری کلیوی، کبد، مشکلات خونی و یا حساسیت های دارویی به ویژه حساسیت به آنتی بیوتیک ها، دارو های ادرار آور، داروی ضد دیابت مثل گلی بنگلامید دارید، پزشک تان را مطلع کنید.

در صورت ابتلا به بیماری فاویسم نیز از مصرف این دارو اجتناب کنید، زیرا اصلا توصیه نمی شود.

اگر با مشکل کمبود اسید فولیک در بدن مواجه هستید، حتما قبل از مصرف دارو پرشک را در جریان بگذارید.

این دارو می تواند موجب اختلال در عملکرد دارو های دیگر در بدن شود، از این رو حتما پیش از مصرف این دارو لیستی از همه دارو های مصرفی تان را در اختیار پزشک معالج خود و یا دکتر داروساز قرار دهید.

دوز فراموش شده دارو

در صورتی که مصرف یک دوز از این دارو را فراموش کردید، می توانید به محض یادآوری مصرف کنید، اما اگر نزدیک زمان دوز بعدی باشد، باید از خوردن دوز فراموش شده خودداری شود و همچون برنامه قبلی مصرف کنید، زیرا به هیچ عنوان نباید دوز دارو دو برابر شود.

قرصهای کوتریموکسازول

توجه داشته باشید مصرف زیاد قرص کوتریموکسازول ممکن است باعث ایجاد این موارد گردد: حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه. اگر شما یا فرد دیگری تصادفا از دوزهای بالای این دارو استفاده کردید با نزدیک ترین بیمارستان در مجاورت خود تماس بگیرید و در صورتی که یک دوز آن را از دست دادید و این دارو را در زمان تعیین شده مصرف ننمودید، اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک بود از آن دوز چشم پوشی کنید و دوز معمول آن را استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *