دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه سس بشامل و نکات مهم تهیه آن

  • ندا خوشرو
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

سس بشامل از انواع سس های خوشمزه و ساده فرانسوی است که بسیار محبوب و پرطرفدار است در ادامه این مطلب طرز تهیه سس بشامل به همراه نکاتی طلایی برای تهیه این نوع سس را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

سس بشامل سس خوش طعمی است که شما می توانید برای خوش طعم تر کردن ماکارونی پخته و انواع خوراک از این سس استفاده کنید. هم چنین این سس در تهیه انواع سوپ ها نیز به کار می رود. . 

سس بشامل به سس سفید هم معروف است و این سس را می توانید جایگزین سس لازانیا در پخت لازانیا کنید. در این مطلب آموزش روش تهیه سس بشامل را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما کدبانو های عزیز ایرانی قرار داده ایم.

برای آشنایی با طرز ساخت این نوع سس خوشمزه تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سس بشامل

مواد لازم

کره : ۵۰ گرم
آرد : ۲ قاشق غذا خوری
ادویه های دلخواه : به میزان لازم
نمک و فلفل : به یمزان لازم
شیر : ۱ لیوان

مواد لازم برای تهیه سس بشامل

طرز تهیه سس بشامل

در مرحله اول تهیه سس بشامل ابتدا در درون تابه ای مناسب کره را بریزید و سپس تابه را بر روی حرارت گاز قرار دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ذوب کردن کره در درون تابه

بعد از این که کره ذوب شد آرد را که از قبل سه بار الک کرده اید به همراه مقدار کمی نمک به صورت آرام آرام به کره ذوب شده اضافه کنید و مخلوط کره و آرد را به خوبی با کمک قاشق هم بزنید.

روش تهیه سس بشامل تفت دادن آرد در درون کره ذوب شده آرد تفت داده شده

می توانید آرد این نوع سس را تا مرحله قهوه ای شدن تفت دهید ولی اگر می خواهید رنگ سس سفید تر شود باید آرد را کم تر تفت دهید راز خوشمزگی این سس در تفت دادن زیاد آرد است.

مراحل تصویری تهیه سس بشامل

در مرحله بعد شیر را به تدریج به مخلوط کره و آرد اضافه کنید و مخلوط را بعد از هر بار اضافه کردن شیر به خوبی هم بزنید تا از گلوله شدن آرد در درون شیر پیشگیری شود.

اضافه کردن شیر به آرد تفت خورده برای تهیه سس بشامل

بعد از این که همه شیر را به آرد تفت داده شده اضافه کردید همه مواد را با کمک همزن دستی به خوبی هم بزنید تا به طور کامل با یکدیگر مخلوط شوند و مایه یکنواختی را بدست آورید. بعد از غلیظ شدن سس آن را از روی حرارت گاز بردارید و سپس هر نوع ادویه دلخواهی را می توانید به سس اضافه کنید.

مخلوط آرد و شیر غلیظ شدن سس بشامل سس بشامل اضافه کردن ادویه به سس بشامل طرز تهیه سس بشامل خوشمزه

نکات طلایی برای تهیه سس بشامل

  1. می توانید در تهیه سس بشامل به شیر ۱/۲ خامه اضافه کنید. مخلوط کردن شیر با خامه طعم بی نظیری را به این سس می دهد.
  2. برای تهیه سس بشامل بهتر است که از میزان یکسانی آرد و کره استفاده نمایید.
  3. برای خوش طعم کردن این سس می توانید مقداری زعفران و جعفری ساطوری شده به سس اضافه کنید.
    آسان ترین دستور تهیه سس بشامل در خانه
  4. در تهیه سس بشامل معمولا از ریشه جوز هندی و آویشن و نمک و فلفل و ادویه های ایتالیایی استفاده می شود.
  5. اگر با اضافه کردن شیر آرد گلوله شد می توانید مایه سس را در درون مخلوط کن بریزید و بعد از باز شدن گلوله های موجود در مایه سس دوباره آن را در درون تابه بریزید و بر روی حرارت گاز قرار دهید تا غلیظ شود.

دستور تهیه سس بشامل خوش طعم

روشی دیگر از تهیه سس بشامل

بسیاری از افراد ممکن است به دلیل چرب بودن زیاد سس بشامل آن را از منوی غذای خود حذف کنند، بنابراین می توانید به جای شیر یا خامه از ماست که کالری کمتری دارد، در تهیه این سس استفاده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

آموزش تهیه سس بشامل

مواد اولیه

  • آرد/ ۲ قاشق غذاخوری
  • ماست غلیظ (شیرین نباشد)/ ۲ پیمانه
  • کره کم چرب/ ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه/ به میزان لازم
  • آویشن/ یک قاشق چای خوری
  • کاری/ نصف قاشق چای خوری
  • جوز هندی/ نصف قاشق چای خوری
  • زیره سبز آسیاب شده/ نصف قاشق چای خوری
  • میخک آسیاب شده/ نصف قاشق چای خوری

آموزش تهیه سس بشامل با ماست

در ابتدای تهیه این سس، کره کم چرب را داخل تابه ای بریزید و بر روی حرارت ملایم ذوب کنید. حال آرد الک شده را به آن بیفزایید و هم بزنید تا حالت خمیری بگیرد. توجه داشته باشید که اگر آرد را چند بار الک کنید، کاملا یکدست شده و در نتیجه کمتر به حالت گلوله در می آید.

هم زدن و حرارت دادن به خمیر کره و آرد برای تهیه سس بشامل را به اندازه ای ادامه دهید که حباب هایی از آن خارج شود. درست کردن این سس از این جهت مشابه طرز تهیه حلوا می باشد.

سپس دو پیمانه از ماست را کم کم به خمیر اضافه کنید و هم بزنید، ماست کمی بعد از حرارت دیدن ممکن است، آب بیندازد که طبیعی بوده و منجر به ترکیب بهتر مواد با یکدیگر خواهد شد.

نکته : در صورتی که به هنگام تهیه این سس با ماست، گلوله های آرد موجود در آن زیاد باشند به طوری که با هم زدن از بین نروند، می توانید همه مواد را داخل مخلوط کن برقی و یا دستی بریزید و تا زمانی که یکدست شوند، هم بزنید، سپس مجدداً مواد را بر روی حرارت بگذارید.

بعد از یکدست و رقیق شدن سس، حرارت زیر ظرف را ملایم کنید و تا زمان رسیدن به غلظت کافی و مناسب زیر آن را خاموش نکنید. در زمان خاموش کردن سس و ۵ دقیقه قبل از آن بهتر است همه ادویه های مورد نیاز را به سس اضافه کنید و بگذارید که سس کمی جوش بخورد. سپس ظرف سس را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید در محیط آشپزخانه خنک شود.

روش درست کردن سس بشامل

در این بخش از آشپزی آرگا شما را با طرز تهیه سس بشامل در منزل آشنا ساختیم و هم چنین دریافتید که از این سس می توانید به عنوان طعم دهنده برای برخی از غذا ها استفاده نمایید. امیدواریم از تهیه سس بشامل در منزل نهایت را ببرید و اوقات خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *