دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص به لیمو و معجره های این گیاه پرخاصیت

  • ندا خوشرو
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱
  • ۰

به لیمو از زمان های گذشته تا به امروز به عنوان یک گیاه دارویی مفید برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد و شما می توانید از این گیاه در موارد غیر از درمان نیز استفاده کنید. در این مطلب انواع خواص به لیمو را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

به لیمو یک نوع گیاهی دارویی است که دارای عطر و طعم دلپذیری است. این گیاه دارای فواید دارویی و درمانی بسیار زیادی است و برگ و اسانس آن دارای کاربرد های فراوانی است. در ادامه این مطلب شما را انواع خواص به لیمو آشنا می سازیم.

به لیمو مانند قهوه سبز و چای سیاه از انواع نوشیدنی ها با فواید بی شمار است و این گیاه دارویی دارای ترکیبات خوشبو مختلفی می باشد. ترکیبات این گیاه مربوط به رایحه های برگ های آن است و همین ترکیبات هستند که به لیمو را خوشبو ساخته اند از جمله این ترکیبات می توان به سیترال و نرول و ژرانیول اشاره کرد و انواع ترکیبات مهم دیگر این نوع گیاه دارویی عبارتند : کارون و لیمونن و دی پنتن و متیل هپتانون. فواید به لیمو را در ادامه این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم.

خواص دارویی به لیمو

خواص به لیمو چیست ؟

از برگ های به لیمو می توانید به عنوان طعم دهنده برای چای و دسر و کیک و مربا و غذا های دریایی و طبخ ماهی ها استفاده نمایید. علاوه بر برگ به لیمو از اسانس آن نیز در تهیه انواع ادکلن ها و عطر ها استفاده می شود. به لیمو هم چنین دارای فواید درمانی بسیار زیادی می باشد.

به لیمو با خواص شگفت انگیز برای بدن

بررسی فواید دارویی به لیمو

  1. به لیمو به عنوان یک داروی مقوی برای معده استفاده می شود و ضد نفخ و ضد اسپاسم و مسهل است. و بهتر است که از چای به لیمو برای درمان معده استفاده نمایید.
  2. از دیگر فواید به لیمو می توان به خاصیت آرام بخش بودن آن اشاره کرد و هم چنین به لیمو بهترین داروی گیاهی برای تسکین اعصاب است.
  3. ضد درد
  4. ضد باکتری
  5. ضد تشنج
  6. تسکین دهنده خستگی و درد های عصبی
  7. از برگ های به لیمو به عنوان یک داروی ضد قارچ کاندیدا آلبیکس استفاده می کنند.
    بررسی خاصیت های شگفت انگیز به لیمو
  8. چای این گیاه دارویی آرام بخش و ادرار آور است و برای درمان سرگیجه و تپش های قلب مفید است.
  9. محرک و معرق قوی
  10. خلط آور
  11. رفع کردن صدا های مبهم در درون گوش
  12. درمان سردرد و میگرن
  13. اسانس به لیمو دارای خاصیت ضد میکروبی است و امولسیون موجود در اسانس این گیاه دارویی یک کشنده قوی برای شته ها و کرم های ریز است.
  14. درمان بیماری آسم
  15. رفع درد های شکم و دل پیچه
  16. درمان سوء هاضمه در افراد بی اشتها

خاصیت درمانی به لیمو

در ادامه این مطلب شما را با انواع فواید درمانی و مصرف این دارو گیاهی آشنا می سازیم.

بررسی خواص به لیمو

  •  آرون گروپس

درمان بی خوابی و افسردگی 

اگر شما دچار بی خوابی و یا افسردگی شده اید بهتر است که با روش های خانگی و طبیعی مشکل خود را حل کنید. می توانید بعد از شام و یا قبل رفتن به رختخواب یک لیوان از دم نوش به لیمو را میل کنید با استفاده از این گیاه دارویی می توانید خواب آرام و خوبی را تجربه کنید. هم چنین این گیاه اعصاب را تقویت می کند و برای درمان افسردگی نیز مفید است.

درمان بی خوابی با نوشیدن به لیمو

به لیمو به هضم غذا کمک می کند

اگر شما از ناراحتی های معده مانند نفخ و گاز معده رنج می برید دم نوش به لیمو را استفاده نمایید تا هضم غذای شما را آسان تر نماید و ناراحتی های معده را از بین ببرد.

درمان سرماخوردگی

اگر شما به دنبال درمان خانگی سرماخوردگی هستید مصرف به لیمو یکی از بهترین و موثرترین روش ها به حساب می آید به لیمو هم چنین دارای خواص ضد سرفه و ضد تب است.

خواص چای به لیمو

کاهش التهاب

همانطور که می دانید از اعضای حساس بدن مفاصل هستند که در معرض آسیب پذیری بیشتر به خصوص با کهولت سن قرار دارند که مصرف این گیاه دارویی به دلیل مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان به منظور درمان درد مفاصل و بهبود آسیب های مفاصل گزینه بسیار مناسبی است

کاهش میزان درجه تب

این گیاه دارویی سبب تعریق و پایین آوردن تب بدن می شود و در طب سنتی از به لیمو به عنوان یک داروی عرق زا و خوی آور استفاده می شود.

فواید به لیمو بر سلامت بدن

کاهش استرس و اضطراب

همانطور که گفته شد به لیمو دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است که باعث تعادل هورمون های بدن شده و در نتیجه برای کاهش اضطراب گزینه بسیار مناسبی است که از گذشته تا به الان از این ماده به عنوان یک نوشیدنی آرامش بخش یاد می شود و به عنوان یک داروی آرامش بخش محسوب می شود که بدن و ذهن را آرام کرده و در نتیجه برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند بسیار مفید است.

کاهش وزن

به لیمو به دلیل داشتن فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان هایی که دارد استفاده از مکمل آن سبب افزایش چربی سوزی و در نتیجه لاغری و کاهش وزن می شود و مانع از پر خوری خواهد شد.

بررسی خواص به لیمو

تقویت دستگاه ایمنی بدن

وجود آنتی اکسیدان در به لیمو آن را به یک ماده مناسب جهت تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است زیرا مصرف این داروی گیاهی سبب افزایش گلبول های و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها می شود.

طرز تهیه دمنوش به لیمو

ابتدا مقداری آب با دمای ۸۰ درجه را در درون قوری مناسبی بریزید سپس یک قاشق غذا خوری از برگ به لیمو را به آب درون قوری اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا به لیمو دم بکشد میتوانید در هنگام سرو این دمنوش مفید از نبات و یا عسل استفاده نمایید.

خواص دارویی به لیمو

بررسی عوارض به لیمو

۱. مصرف به لیمو در برخی از افراد ممکن است باعث بروز حساسیت های پوستی و آلرژی شود.

۲. به لیمو سبب تحریک کلیه ها می شود بنابراین آن دسته از افرادی که از بیماری های کلیوی رنج می برند بهتر است از مصرف آن پرهیز نمایند.

۳. مصرف این گیاه دارویی دارای عوارض جانبی خاصی نیست ولی بهتر است در افراد با بیماری نارسایی کلیوی و هم چنین در دوران بارداری و شیر دهی از مصرف زیاد این گیاه خودداری کنید.

فواید شگفت انگیز به لیمو

همانطور که گفتیم به لیمو یک گیاه دارویی بوده که دارای عطر و طعم بی نظیری می باشد، ضمن اینکه استفاده از آن به عنوان دمنوش چه به تنهایی و یا ترکیب با گیاهان دیگر خاصیت زیادی دارد، در ادامه با این دمنوش های خوشمزه آشنا می شوید :

دمنوش به لیمو، دارچین و گل محمدی

دمنوش به لیمو، دارچین و گل محمدی به هضم غذا کمک می کند و خواص خلط آوری دارد که از این نظر به رفع گرفتگی دستگاه گوارش کمک می کند.

البته توجه داشته باشید که به لیمو برای افراد مبتلا به اختلالات کلیوی مفید نیست و نیز افرادی که دارای حساسیت های پوستی خفیف هستند نیز باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

در رابطه با اینکه مصرف به لیمو در بارداری مضر است یا خیر، تحقیقات کافی وجود ندارد، اما به طور کلی خانم های باردار و شیرده باید در این دوران از مصرف به لیمو خودداری کنند.

فواید دارویی به لیمو

حال برای تهیه این دمنوش در ابتدا اجازه دهید آب بجوشد و ۲ تا ۳ دقیقه از زمان جوش آمدن آن بگذرد، سپس ۳ قاشق غذا خوری پر از برگ به لیمو را به همراه یک چوب دارچین خرد شده به اندازه دو بند انگشت و یک غنچه گل محمدی را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید، سپس آن را به مدت نیم ساعت روی بخار قرار دهید تا دم بکشد و آماده شود، در صورت تمایل می توانید نبات یا عسل نیز بیفزایید و بعد نوش جان نمایید.

خواص دمنوش به لیمو و آویشن

آویشن مصلح به لیمو می باشد، بنابراین مصرف دمنوش به لیمو و آویشن موجب شده تا همه خاصیت به لیمو به شما برسد، بدون اینکه ضرری شامل حال تان گردد. از این دمنوش مفید می توانید برای بهبود گلودرد، سرماخوردگی و سرفه استفاده کنید.

حال برای تهیه این دمنوش لازم است، به لیمو و آویشن که دارای خواص زیادی است را داخل آب جوش بریزید و حدود نیم ساعت روی سماور قرار دهید تا دم بکشد و بعد در صورت تمایل نبات را به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

مزایای به لیمو

در این بخش از سلامت مجله آرگا شما را با انواع فواید به لیمو آشنا ساختیم که امیدواریم با خواندن این مطلب علمی بتوانید از خواص این گیاه دارویی بهره مند شوید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده انواع خاصیت های گیاهان دارویی به بخش خواص گیاهان دارویی مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *