دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

در ماه نهم بارداری چه بخوریم؟ و چگونه رفتار کنیم؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

با ورود به ماه نهم بارداری, هر لحظه ممکن است نوزاد به دنیا بیاید. بنابراین آگاهی از روش های زایمانی و انتخاب یکی از آن ها در این ماه اهمیت زیادی دارد. زنان باردار در این ماه از تقویم بارداری نیاز به استراحت بیشتری دارند.

با ورود به ماه نهم حاملگی استرس زنان باردار طبیعی است, چرا که در این ماه نوزاد برای تولد آماده می شود و زنان از چگونگی زایمان و سلامت جنین نگران هستند. جنین درون رحم در این ماه تبدیل به نوزاد کامل شده و سر او برای تولد به سمت پایین قرار می گیرد. در این مطلب با هر آنچه که باید درباره این ماه از حاملگی بدانید, آشنا می شویم.

جنین در ماه نهم بارداری تغییر می کند؟

تغییرات جنین در ماه نهم بارداری

جنین در نه ماهگی هوشیاری بیشتری پیدا می کند و ناخن ها و موهای او در این ماه از دوران بارداری، بلند تر می شوند. در ماه نه حاملگی، نوزاد برای تولد آماده می شود. به همین دلیل زنان باردار در این ماه به صورت هفته به هفته مورد معاینه قرار می گیرند. اگرچه روند رشد جنین در این ماه تقریبا کامل شده است اما استخوان های جمجمه او در این ماه نیز نرم و ظریف هستند, تا نوزاد بتواند به راحتی از کانال زایمان خارج شود. به زنان باردار در این ماه از حاملگی توصیه می شود آگاهی کامل درباره زایمان طبیعی و سزارین کسب کنند.

تغییران زنان در نهمین ماه از بارداری

تغییرات زنان در نهمین ماه از تقویم بارداری

در این ماه از تقویم بارداری، اغلب زنان افزایش وزن را تجریه می کنند. این مسئله ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای آن ها شود. تنگی نفس, مشکل در راه رفتن و حفظ تعادل از جمله این مشکلات محسوب می شوند. افزایش وزن جنین و به دنبال آن افزایش وزن زنان در این ماه موجب خستگی جسمی و روحی زنان می شود. به همین دلیل اغلب زنان در ماه نهم حاملگی دچار مشکلات روحی می شوند و نیاز به توجه بیشتر دارند. انقباضات رحمی در این ماه از بارداری، بیشتر از قبل می شود و این مسئله  نشان دهنده نزدیک شدن به تولد نوزاد است. این انفباضات ممکن است همراه با درد باشد و موجب ناراحتی زنان باردار شود.

تغذیه ماه نهم دوران حاملگی

اهمیت تغذیه در دوران بارداری و به ویژه ماه نهم آن

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کرفس, گشنیز, موادغذایی ترش, خرمالو, گوشت گاو، ماکارونی، فست فودها، بادنجان, حلیم, زرشک، سیب ترش، ماست ترش، سرکه و ترشی، مواد غذایی بسیار گرم و یا بسیار سرد, یخ, زعفران و گیاه بنفشه و ختمی از جمله مواد غذایی هستند که در دوران حاملگی باید با احتیاط مصرف شوند. مصرف این مواد غذایی در ماه ۹ حاملگی توصیه نمی شود. بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن ها اجتناب کنند. کاسنی و روغن بادام شیرین از مواد غذایی مفید برای حاملگی به ویژه ماه نهم دوران حاملگی به شمار می رود. همچنین به زنان حامله در این ماه توصیه می شود شیر خرما مصرف کنند. تغذیه دوران بارداری یکی از مهمترین فاکتورها در سلامت مادر و جنین درون رحم او می باشد.

علائم طبیعی در هفته ۳۵ ام بارداری

علائمی همچون ورم را حتی خانو های سالم که بارداری بغرنج یا خطرناکی ندارند، نیز تجربه می کنند، با نزدیک شدن به هفته های ۳۴ تا ۳۶ ام بارداری، به تدریج ورم خواهید کرد به طوری که حلقه یا انگشتر در انگشتتان تنگ تر شده و پاهایتان نیز به سختی در کفش می رود، از این رو بهتر می باشد که حلقه را از دست تان خارج کنید، زیرا امکان دارد تا دو هفته بعد نتوانید اصلا آن را درآورید، در صورت افزایش سریع ورم لازم است با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است این پف  کردن و ورم سریع به نشانه افزایش فشار خون یا تشنج حاملگی باشد.

ماه 9 ام بارداری

در طی این هفته، ضربان قلب مادر باردار تندتر شده و تنگی نفس وی نیز بیشتر خواهد شد، همچنین راه رفتن و نفس کشیدن برایش دشوار می شود، از این رو نباید به پشت بخوابید و از انجام ورزش های سنگین که موجب نفس نفس زدن تان می شود، خودداری کنید.

هشدار های هفته ۳۵ ام بارداری

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر که از نشانه های زایمان می باشند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید :

  • لکه بینی یا خونریزی
  • درد شکم یا کمر
  • داشتن انقباضات بیش از ۶ بار در ساعت
  • خروج مایع از واژن

نکات تغذیه ای هفته ۳۵ بارداری

در دوران بارداری داشتن تغذیه درست و متعادل و ورزش های منظم برای حفظ سلامت و انرژی بدن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، حال به جای افزودن یا کم کردن چیز جدیدی به برنامه تان، می توانید برنامه غذایی و ورزشی که از قبل دنبال می کردید را ادامه دهید.

دریافت میزان کافی آهن، کلسیم، پروتئین و اسید فولیک در ماه ۹ ام حاملگی نسبت به ماه دیگر ضرورت بیشتری داشته و در صورت لزوم باید مکمل مصرف شود.

ماه نهم حاملگی

مراقبت های لازم در ماه ۹ ام حاملگی

از آن جایی که از هفته ۳۵ بارداری, هر لحظه ممکن است نوزاد متولد شود, مراقبت و توجه بیشتر به زنان در ماه نهم بارداری ضروری است. دهانه رحم زنان در این ماه از بارداری دائما بررسی می شود تا بتوان زمان زایمان را پیش بینی کرد. همچنین با استفاده از سونوگرافی در ماه ۹ بارداری, وضعیت جنین و سلامتی او بررسی می شود. با توجه به اهمیت این ماه به زنان باردار توصیه می شود مراقبت های دوران بارداری را جدی بگیرند و زمان کافی برای استراحت خود تعیین نمایند. همچنین در هر هفته از این ماه وزن, فشار خون, ضربان قلب و درد شکم را بررسی نمایند و در صورت هر گونه تغییرات غیر طبیعی به پزشک مراجعه نمایند.

هفته سی و ششم بارداری

در این هفته از بارداری به وزن جنین روزانه ۳۰ گرم افزوده می شود و تا نزدیک شدن وقت زایمان و به دنیا آمدن جنین، ممکن است پایین آمدن سر وی را به سمت لگن تان احساس نمایید.

با توجه به مطالب بیان شده, ماه ۹ ام حاملگی یکی از حساس ترین ماه های دوران حاملگی به شمار می رود که باید توجه بیشتری در این ماه به زنان باردار کرد. افزایش سطح آگاهی زنان در این ماه کمک بسیاری در این جهت می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *