دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه شربت زعفران خوش رنگ و خوش طعم

  • ندا خوشرو
  • ۱ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

در فصول گرم سال خوردن نوشیدنی های خنک و دلچسب به انسان روح تازه ای را می دهد یکی از این نوشیدنی های پرطرفدار شربت زعفران خوش رنگ و خوش طعم است که با خوردن این شربت می توانید یک روز گرم تابستان دلپذیری را تجربه کنید در ادامه این مطلب طرز تهیه شربت زعفران را با بهترین روش برای ایجاد طعم دلخواه را مشاهده خواهید کرد.

شربت زعفران طعم و رنگ بسیار خوبی دارد و از انواع نوشیدنی های رایج در ایران است این شربت بیشتر در خراسان و در فصول گرم سال استفاده می شود شما می توایند با نوشیدن این شربت خوشمزه در فصل تابستان نهایت لذت را ببرید. این شربت یکی از انواع شربت های نذری در ایام محرم نیز به شمار می رود در مطالب زیر طرز تهیه شربت زعفران دلچسب را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

در فصل تابستان علاوه بر سرمای دلپذیر پنکه و کولر با خوردن شربت خاکشیر خوش طعم و شربت سکنجبین خوش رنگ و بو  و شربت زعفران می توانید گرمای طاقت فرسای تابستان را به خوبی تحمل کنید و از روز های گرم و بلند تابستان نهایت لذت را ببرید . در این مطلب آموزشی طریقه درست کردن شربت زعفران را به صورت مرحله به مرحله ملاحظه خواهید کرد.

شربت زعفران با طعم دلپذیر

مواد لازم برای ۴ نفر

شکر : به میزان لازم
زعفران ساییده شده : ۱/۲ قاشق غذا خوری
گلاب : ۳ قاشق غذا خوری
آب : نیم لیتر

طرز تهیه شربت زعفران

برای ساخت شربت زعفرانی ابتدا آب را در درون قابلمه ای بریزید و بر روی شعله گاز قرار دهید تا به دمای جوش برسد.

گذاشتن قابلمه آب در روی شعله گاز

سپس زیر شعله گاز را کم کنید و شکر را به آب اضافه کنید و مخلوط شکر و آب را به خوبی هم بزنید.

  •  آرون گروپس

مخلوط آب و شکر در درون قابلمه برای تهیه شربت

  پس از حل شدن شکر در آب زعفران خیس خورده را به مخلوط آب و شکر اضافه نمایید و مواد مخلوط شده شربت را به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. بعد از این که همه مواد شربت باهم مخلوط و یکدست شدند گلاب را به آن ها اضافه کنید و دوباره مواد شربت را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی حرارت قرار دهید تا شربت غلیظ شود.

اضافه کردن گلاب به شربت زعفران

اضافه کردن زعفران به مخلوط شکر و آب شربت زعفران

بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و بعد از خنک شدن شربت آن را در درون ظرف شیشه ای درب داری بریزید و ظرف را در درون یخچال قرار دهید.

ریختن شربت زعفران در ظرف شیشه ای درب دار

شربت زعفرانی خوشمزه

طرز تهیه شربت زعفران با طعمی بی نظیر و ایده آل

در آخرین مرحله از طرز تهیه شربت زعفران و برای سرو کردن شربت مقدار یک سوم از لیوان را شربت بریزید و بقیه لیوان را با آب خنک پر کنید و مقداری یخ در درون لیوان بریزید.

دستور تهیه شربت زعفران و بیدمشک

این شربت به دلیل وجود بیدمشک و تخم شربتی یک نوشیدنی آرامش بخش و خنک برای فصل گرما می باشد، بهار نارنج موجود در ترکیب آن تقویت کننده قلب بوده و برای اعصاب، درمان بی خوابی و اختلالات عصبی مفید است، ضمن اینکه تخم شربتی غنی از کلسیم می باشد و در نتیجه از پوکی استخوان جلوگیری می کند، بیدمشک، تخم شربتی و بهار نارنج موجود در این شربت برای رفع استرس موثر بوده و قبل از خواب نیز بسیار اثربخش است، بنابراین برای یادگیری تهیه این نوع شربت خنک و مفید می توانید در ادامه همراه ما شوید.

روش تهیه شربت زعفران

مواد لازم

  • زعفران دم کرده/ یک الی دو قاشق غذاخوری
  • عرق بهارنارنج/ نصف لیوان
  • عرق بیدمشک/ نصف لیوان
  • تخم شربتی/ یک قاشق غذاخوری
  • عسل (شربت سکنجبین)/ ۵ قاشق غذاخوری (نصف لیوان)
  • آب/ یک و نیم لیتر
  • گلاب (اختیاری)/ ۲ قاشق غذاخوری

روش تهیه شربت زعفران و بیدمشک

در ابتدا تخم شربتی را داخل کاسه ای بریزید و مقداری آب سرد به آن اضافه کنید به طوری که روی تخم شربتی ها را بپوشاند، ده تا پانزده دقیقه صبر کنید تا تخم شربتی ها لعاب دار شوند.

بعد از خیس خوردن تخم شربتی ها و لعاب دادن آنها، سنگین شده و ته نشین می شوند، در این زمان آب روی تخم شربتی ها را خالی کرده تا اگر خاشاکی داخل آن وجود دارد، جدا شود.

سپس مجددا بر روی تخم شربتی ها آب بریزید و به آرامی آن را در کاسه دیگری خالی کنید تا در صورت وجود شن و سنگریزه در ته ظرف از آن جدا شود، بهتر است چند بار این کار را انجام دهید تا تخم شربتی ها به طور کامل تمیز و شسته شوند.

اکنون تخم شربتی ها را داخل پارچ بریزید و آب، زعفران، عرق بیدمشک، بهارنارنج و گلاب را نیز به آن اضافه کنید، عسل و یا شربت سنکنجبین را نیز به مواد قبلی افزوده و سپس شربت را هم بزنید.، میزان شیرینی این شربت را می توانید با توجه به ذائقه تان تنظیم کنید و بعد آن را داخل یخچال بگذارید تا به طور کامل خنک و آماده شود.

دستور تهیه شربت زعفران

نکته : اگر از عسل در تهیه این شربت استفاده می کنید، لازم است در ابتدا آن را در کمی آب ولرم حل کرده و بعد به شربت اضافه کنید.

امیدواریم از طرز تهیه شربت زعفران نهایت لذت را ببرید. برای مشاهده دستور طرز تهیه انواع شربت های خوشمزه و خنک می توانید در صورت تمایل به بخش نوشیدنی سرد مراجعه کنید و با تهیه هر یک از این نوشیدنی های خوشمزه نهایت لذت را از یک روز تابستانی ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *