دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

فایده های شگفت انگیز و خواص کاکائو برای سلامتی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

کاکائو یکی از مواد غذایی شناخته شده است که بیشتر در ساخت کیک و شیرینی استفاده می شود. وجود ترکیبات و مواد مغذی مختلف باعث شده این ماده غذایی ارزشمند باشد. مقابله با افسردگی یکی از مهمترین خواص کاکائو به شمار می رود.

دانه های کاکائو یکی از سالم ترین دانه ها به شمار می رود. این دانه ها حاوی ۳۰۰ نوع ترکیب مفید برای سلامتی می باشند. ویتامین ها و مواد معدنی از مهمترین ترکگیبات موجود در کاکائو محسوب می شوند. در این مطلب با فایده های شگفت انگیز و خواص کاکائو برای سلامتی و بیماری های قابل درمان با آن آشنا می شویم.

خواص کاکائو این دانه های مغذی و سالم

فواید کاکائو برای حفظ سلامت قلب و مغز

دانه های کاکائو یکی از پرمصرف ترین دانه های خوراکی به شمار می رود که اغلب افراد از طعم آن لذت می برند. ترکیبات سالم مختلفی در این دانه ها موجود است. تئوبرومین, پلی فنول هایی مانند فلاونوئیدها و فنتیل آمین از جمله این ترکیبات می باشند. کاکائو حاوی دوز مناسبی از پتاسیم و مس است به همین دلیل در سلامتی قلب و عروق نقش موثری دارد. آهن, کلسیم و منیزیم نیز در دانه های کاکائو یافت می شود که هر یک از آن ها برای حفظ سلامتی بدن ضروری می باشند. فواید کاکائو باعث شده امروزه از این دانه ها استفاده بیشتری شود. شکلات های بسیاری با کاکائو درست می شود و کودکان یکی از پرطرفداران این شکلات ها هستند. در ادامه با فواید و مزیت های کاکائو بیشتر آشنا می شویم.

تاثیر کاکائو در درمان افسردگی

مزایای کاکائو برای درمان افسردگی

کاکائو یکی از داروهای ضد افسردگی محسوب می شود. دانه های کاکائو حاوی ترکیباتی به نام دوپامین, فنتیل آمین و سروتونین هستند که همه ی این ترکیبات برای ارتقاء حالات روحی و خلق و خو و سلامت روانی مثبت استفاده می شوند. به همین دلیل یکی از مهمترین فواید کاکائو بهبود خلق و خو و کاهش علایم افسردگی می باشد. علاوه بر این کاکائو حاوی مهار کننده های مونوآمین اکسیداز و اسید آمینه تریپتوفان است که نقش مهمی در درمان افسردگی دارند. در واقع عملکرد مونوآمین اکسیداز حفظ دوپامین و سروتونین در جریان خون است که این مسئله افسردگی را کاهش می دهد و خلق و خو را بهبود می بخشد. تریپتوفان در تولید سروتونین بدن مهم می باشد. 

مهمترین فواید کاکائو برای پوست و مو

خواص کاکائو برای پوست و مو و زیبایی

  •  آرون گروپس
  • آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو از پوست در برابر بسیاری از عوامل بیماری زا محافظت می کند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.
  • محافظت از پوست و حفظ سلامتی آن از جمله خاصیت های مهم کاکائو برای پوست به شمار می روند که ناشی از منیزیم و ویتامین C موجود در آن است.
  • کاکائو سرشار از امگا ۶ است که در بهبود بافت سلولی نقش مهمی دارد. تسریع در درمان زخم های پوستی از دیگر فواید کاکائو ناشی از امگا ۶ می باشد.
  • کاکائو به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و از پوست در برابر اشعه های مضر UV محافظت می کند.
  • از آن جایی که کاکائو به افزایش و حفظ جریان خون در پوست کمک می کند, در درخشندگی و زیبایی پوست موثر است.
  • از ان جایی که کاکائو به عنوان تقویت کننده گردش خون عمل می کند, می تواند در درمان ریزش مو موثر باشد.
  • ارتقای سلامتی مو از جمله فایده های کاکائو به شمار می رود. مصرف کاکائو موها را حجیم تر و زیباتر نشان می دهد.
  • کاکائو دارای فواید ضد التهابی است که در به حداقل رساندن عفونت پوست سر موثر است.

مقابله با سرطان ها با استفاده از کاکائو

ارزش غذایی کاکائو و ویتامین های مهم در آن

بسیاری از فواید پودر کاکائو ناشی از وجود انتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب های سلولی محافظت می کنند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان ها را به شدت کاهش می دهند. بنابراین مقابله با سرطان ها یکی از مهمترین فواید کاکائو محسوب می شود. همچنین آنتی اکسیدان ها در تنظیم سطح کلسترول خون موثر است به همین دلیل به درمان چربی خون کمک می کند. کاکائو سه برابر بیشتر از چای سبز آنتی اکسیدان دارد. به همین دلیل شاید بتوان آن را یکی از بزرگترین منابع آنتی اکسیدان دانست.

خواص کاکائو برای سلامتی قلب

کاکائو سرشار از پلی فنل ها است. از جمله خاصیت های کاکائو ناشی از این ترکیب, حفظ سلامت قلب و عروق می باشد. تحقیقات نشان داده است پلی فنل های کاکائو در کاهش فشار خون موثر است که این مسئله نیز به حفظ سلامت قلب کمک می کند. منیزیم از دیگر مواد معدنی مفید برای سلامتی قلب است که در کاکائو نیز یافت می شود. منیزیم موجب افزایش توانایی قلب و بهبود عملکرد آن می شود. از دیگر خواص کاکائو ناشی از وجود منیزیم می توان به کاهش خطر لخته شدن خون در عروق اشاره کرد. این مسئله می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

اپی کتیچین یکی از ترکیبات موجود در دانه های کاکائو است که به دلیل طعم تلخ در اغلب موارد از محصولات کاکائویی حذف می شود. این ترکیب خواص متعددی برای سلامتی دارد. برخی بررسی ها نشان داده است اپی کتیچین می تواند در کاهش ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، سرطان و سکته مغزی موثر باشد.

کاهش وزن با دانه های کاکائو

دانه های کاکائو و فواید آن ها

بررسی ها نشان داده است که کاکائو احتمالا برای کاهش وزن نیز مفید است. پلی فنل ها در دانه های کاکائو ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشند. بررسی های بسیاری در مورد ارتباط چاقی با بیماری به نام سندرم مقاومت به انسولین در حال انجام است. در این راستا افزایش حساسیت به انسولین می تواند به از دست دادن وزن کمک کند. به همین دلیل کمک به کاهش وزن یکی دیگر از خواص دانه های کاکائو محسوب می شود.

جوان سازی پوست

کاکائو نقش مهمی را در سلامت پوست ایفا می کند زیرا دارای مقادیر فراوانی منیزیم و ویتامین C است که با حفظ الاستیسیته پوست سبب کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست می شود، می توانید چهار قاشق غذا خوری پودر کاکائو را با چهار قاشق غذا خوری پودر قهوه، دو قاشق غذا خوری عسل و هشت قاشق غذا خوری شیر بادام ترکیب کرده سپس ماسک به دست آمده را بر روی پوست گردن و صورت بمالید و بعد از خشک شدن با آب گرم بشویید.

فواید کاکائو بر سلامت پوست

رفع سیاهی اطراف چشم

سیاهی دور چشم یکی از مشکل پوستی بسیار رایج در بین افراد است که با کمک کاکائو می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا کاکائو دارای مقادیر فراوانی فلاونوئید ها، منیزیم و آنتی اکسیدان ها است که سبب بهبود گردش خون و در نهایت رفع تیرگی زیر چشم می شود فقط کافی است یک قاشق غذا خوری پودر کاکائو را با یک قاشق غذا خوری پودر تخم گشنیز، یک قاشق غذا خوری عسل و دو قاشق غذا خوری ماست مخلوط کرده سپس به زیر چشم ها بمالید فقط دقت کنید که وارد چشم نشود و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند و در نهایت با آب سرد بشویید.

کاکائو برای کودکان

کاکائو به دلیل داشتن آهن و مس برای بسیاری از کودکان که از داشتن کم خونی رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است و همچنین کاکائو باعث سلامت قلب و عروق در کودکان و کاهش خطر ابتلا به دیابت در آن خواهد شد و در بزرگسالان نیز به درمان کم خونی و آنمی ناشی از فقر آهن کمک می کند.

خواص بی نظیر کاکائو

درمان سرماخوردگی

وجود تئوباریم در کاکائو آن را به یک راهکار عالی جهت درمان گلو درد، سرفه و سرماخوردگی تبدیل کرده است، بنابراین هر شب پیش از خوابیدن بهتر است یک فنجان کاکائو گرم میل کنید تا شاهد درمان سرفه هایتان شوید.

درمان کبد چرب

کبد چرب یکی از مشکلات شایع در بین افراد می باشد که می توانید با کمک کاکائو این مشکل را درمان کنید زیرا کاکائو دارای مقادیر فراوانی فیبر است که سبب پیشگیری و درمان کبد چرب می شود.

فواید درمانی کاکائو

بررسی ارزش غذایی کاکائو در صد گرم

  • چربی : ۱۴ گرم
  • کالری : ۲۲۸
  • قند : ۱.۸ گرم
  • کربوهیدرات : ۵۸ گرم
  • پروتئین : ۲۰ گرم
  • فیبر : ۳۳ گرم

موارد کاربرد پودر کاکائو

در اکثر موارد کاکائو به شکل پودر در تهیه انواع نوشیدنی ها، شیرینی ها، دسر ها، بستنی ها، انواع شکلات تلخ و شکلات شیری مورد استفاده قرار گرفته می شود و همچنین برای تهیه شیر کاکائو و تزیین کاپوچینو نیز استفاده می شود.

همچنین کاکائو می تواند در افزایش سطح انرژی بدن موثر باشد. این مسئله و دیگر خواص کاکائو باعث شده این ماده غذایی طرفداران بیشتری پیدا کند و در تهیه بسیاری از غذاها استفاده شود، به منظور آشنایی با خواص ادویه جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایبد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *