دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه، تغییرات و مراقبت های ماه هفتم بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در بارداری هفته به هفته, تغییرات زیادی برای زنان و جنین درون رحم آن ها رخ می دهد. هر ماه از تقویم بارداری خاطرات متفاوتی برای زنان باردار دارد. یکی از مهمترین تغییرات جنین در ماه هفتم بارداری, کاهش حرکات او است.

با گذشت هفته ها و ماه های حاملگی، تغییرات بسیاری برای زنان باردار و جنین درون رحم آن ها ایجاد می شود. جنین درون رحم همچنان به رشد خود درون رحم ادامه می دهد و زنان باردار هر ماه شاهد تغییرات به خصوصی در خود هستند. در این مطلب به تغذیه, تغییرات و مراقبت های ماه هفتم بارداری می پردازیم، بنابراین اگر شما نیز در مورد این ماه از حاملگی اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

اهمیت تغذیه در هفتمین ماه از حاملگی

تغذیه ماه هفتم بارداری

امروزه تحقیقات بسیاری نشان داده است چگونگی تغذیه قبل بارداری بر جنسیت و هوش کودک تاثیر گذار است. از آن جایی که جنین از بدن مادر خود تغذیه می کند, چگونگی تغذیه مادر در طی حاملگی می تواند تاثیرات زیادی در سلامت جنین داشته باشد. همچنین تغذیه می تواند در زیبایی جنین نیز تاثیر بگذارد. چنان که روایات بسیاری به این مسئله اشاره کرده اند. در ماه ۷ حاملگی نیز مشابه سایر ماه های حاملگی غذیه اهمیت ویژه ایی دارد. در این ماه مصرف میوه جاتی مانند انار و دانه هایی مانند بادام توصیه می شود. به عقیده بسیاری از افراد خوردن به و برخی از انواع کدوها در ماه هفت حاملگی, جنین را زیباتر می کند. در واقع با مصرف این مواد غذایی, ریز مغذی های مورد نیاز جنین در این ماه تامین می شود و این مسئله به زیباتر شدن جنین کمک می کند. همچنین توصیه شده از مصرف ادویه جات در این ماه پرهیز شود.

تغییرات جنین در ماه هفت حاملگی

ماه هفتم بارداری

یکی از مهمترین تغییرات جنین در این ماه, افزایش وزن است و این مسئله تا پایان حاملگی وجود دارد. افزایش وزن و بزرگتر شدن جنین باعث می شود فضای رحم برای او کوچک شده و این مسئله موجب کاهش حرکات او می شود. با این وجود در این ماه جنین زانوها و آرنج خود را حرکت می دهد و مادر این حرکات ریز را تا حدودی می تواند احساس کند. جالب است بدانید جنین در این ماه در رحم مادر خود قادر به گریه کردن است و به مزه مواد غذایی حساس می شود.

تغییرات زنان در ماه هفتم حاملگی و آزمایشات مهم در این ماه

در این ماه از تقویم حاملگی ممکن است میزان ترشحات واژن تغییر کند, با این وجود رنگ آن سفید است. اغلب زنان باردار در این ماه دچار سوزش سر دل می شوند که امری طبیعی است. در هفتمین ماه از حاملگی اغلب زنان شاهد نشت ماده ایی غلیظ از پستان های خود هستند. این ماده آغوز نام دارد و مواد مغذی مورد نیاز نوزاد در ابتدای تولد را فراهم می سازد. احساس تنگی نفس, افزایش ادرار, اردک وار راه رفتن و درد معده و کمر درد و … از جمله علائم ناشی از افزایش وزن جنین درون رحم است که زنان در هفتمین ماه حاملگی شاهد آن هستند. انفباضات رحم در این ماه همچنان ادامه دارد و در واقع زنان را برای زایمان آماده می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تغییرات زنان در هفتمین ماه از بارداری

با بروز علائم و نشانه های مختلف در ماه ۷ بارداری, غالبا دو آزمایش در این ماه انجام می شود: ۱- آزمایش خون به منظور تشخیص کم خونی ۲- آزمایش پایش گلوکز به منظور تشخیص دیابت بارداری. اگرچه خوشبختانه در اغلب موارد نتایج این آزمایشات خوب است, با این وجود به دلیل اهمیت سلامت جنین, انجام آن ها ضروری است. چرا که در صورتی که زنان باردار به دیابت بارداری و یا کم خونی مبتلا باشند, سلامت جنین به خطر می افتد.

مراقبت های ماه ۷ بارداری

با ورود به ماه هفت بارداری به موعد زایمان نزدیک می شویم. این مسئله باعث می شود از این ماه به بعد مراقبت های خاص خود را بطلبد. تغییرات در خلق و خوی زنان از هفته بیست و پنجم بارداری دوباره شروع می شود. نگرانی در مورد زایمان و سلامتی نوزاد این تغییرات روحی را تشدید می کند. بنابراین به زنان باردار توصیه می شود آگاهی خود را درباره روش های زایمانی افزایش دهند. این مسئله در کاهش نگرانی ان ها موثر است. همچنین صحبت کردن با همسر خود و بازگو کردن نگرانی ها می تواند موجب آرامش روانی شود.

نکاتی که در مورد این دوره از حاملگی باید بدانید.

در زمان وارد شدن به ماه هفتم حاملگی باید به یک سری نکات توجه کنید و از نشانه های خطر در این ماه مطلع شوید که این نکات عبارتند از :

۱. برای ساعات طولانی از نشستن و ایستادن در یک حالت خاص پرهیز نمایید زیرا، منجر به تشدید واریس دستگاه تناسلی خواهد شد.

۲. در ماه هفتم بارداری بهتر است به صورت منظم ورزش هایی مانند : شنا، پیاده روی، یوگا و…. را با مشورت پزشک انجام دهید، همچنین، تمرینات کششی نیز کمک زیادی به زایمان آسان می کند.

۳. به دلیل اینکه در ماه هفتم بارداری افزایش درجه حرارت بدن را تجربه خواهید کرد از این رو، لباس هایی از جنس نخ استفاده کنید زیرا لباس های نخی از تهویه خوبی برخوردار هستند.

۴. به صورت منظم آزمایشات خون به منظور میزان هموگلوبین را انجام دهید زیرا، کاهش میزان هموگلوبین خون از نشانه های خطر در این ماه می باشد.

۵. همانطور که می دانید سیگار و الکل در ماه های حاملگی سلامت شما و جنین را به خطر می اندازد بنابراین در این ماه نیز از قرار گرفتن در معرض دود سیگار پرهیز نمایید.

۶. از بلند کردن اشیاء سنگین اجتناب نمایید زیرا، وارد شدن فشار به شکم تان بر روی رشد جنین تاثیر می گذارد.

۷. در ماه هفتم بارداری به دلیل بزرگ شدن اندازه شکم خم شدن کمی دشوار می باشد از این رو، برای کارهایی که به خم شدن نیاز است بهتر است از کسی کمک بگیرید.

۸. تا ماه نهم حاملگی از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و قرار گرفتن در مکان های پر سر و صدا پرهیز نمایید.

نکاتی که در مورد ماه هفت بارداری باید بدانید

اگرچه ماه هفتم حاملگی با تغییرات بسیاری همراه است و نیاز به تغذیه خاص و مراقبت های ویژه ایی دارد ولی نباید با اضطراب و نگرانی همراه باشد چرا که روی جنین نیز تاثیر می گذارد، جهت آشنایی بیشتر با بارداری هفته به هفته می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *