دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فواید درمانی و خواص ریواس برای مو و پوست

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

ریواس یکی از سبزیجات شناخته شده در سراسر جهان می باشد که امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرده است. خواص ریواس باعث شده این سبزی برای پیشگیری از بسیاری بیماری ها مصرف شود.

ریواس یک گیاه عجیب و غریب با تاریخچه ایی بسیار جالب است. این گیاه به طور عمده به عنوان سبزی در نظر گرفته می شود. اما در برخی از کشورها به عنوان میوه شهرت دارد. ساقه های برگ ریواس پرمصرف ترین قسمت این سبزی به شمار می روند. در این مطلب با فواید ریواس و فواید درمانی آن به ویژه برای پوست و مو آشنا می شویم.

خواص ریواس این سبزی عجیب و غریب

فواید ریواس برای قلب

ریواس یک سبزی شناخته شده در سراسر جهان می باشد که خواص بسیاری برای سلامتی دارد. به عقیده بسیاری از افراد این سبزی سمی و کشنده است. در حالی که این تصور در مورد ریواس اشتباه می باشد. در واقع تنها قسمت قابل استفاده از ریواس ساقه های آن هستند. برگ های این سبزی حاوی سطح بالایی از اسید اگزالیک می باشد که منجر به بیماری های شدیدی در افراد می شود. به همین دلیل این باور رایج وجود دارد که ریواس سمی است. در صورتی که این سبزی در معرض سرمای شدید قرار بگیرد, اسید خطرناک درون برگ های آن ممکن است به ساقه ها نیز منتقل شوند. از این رو اطمینان از سلامت ریواس اهمیت زیادی دارد. توانایی کمک به کاهش وزن, بهبود هضم مواد غذایی, پیشگیری از علایم اولیه آلزایمر, تحریک رشد استخوان، جلوگیری از آسیب عصبی، افزایش سلامت پوست، جلوگیری از سرطان، بهینه سازی سوخت و ساز بدن، بهبود گردش خون و محافظت در برابر شرایط مختلف قلبی عروقی از جمله مهمترین خاصیت های ریواس محسوب می شود.

ارزش غذایی ریواس

یکی از مهمترین دلایل استفاده از ریواس, مواد مغذی درون آن می باشد. این سبزی عجیب و غریب سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها و مواد مغذی است که برای حفظ سلامتی ایده آل هستند. برخی از این مواد مغذی با ارزش عبارت است از: پروتئین ها, فیبرهای خوراکی, ویتامین C, ویتامین K, ویتامین B کمپلکس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم. از نظر ترکیبات آلی، ریواس یک منبع غنی از فلاونوئیدهای پلی فنولیک مانند بتا کاروتن, لوتئین و زیگزانتین است. بسیاری از خواص سبزی ریواس به دلیل وجود این مواد مغذی در آن است. در ادامه با این فواید بیشتر آشنا می شویم.

خواص ریواس برای پوست و مو و زیبایی

فواید ریواس برای پوست و مو

  •  آرون گروپس

ریواس یک عامل طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است که یک سبزی سالم برای پوست به شمار می رود. این سبزی پرخاصیت علائمی پیری پوست را به تاخیر می اندازد. این خصیت ریواس ناشی از سطح بالای ویتامین A در آن می باشد. این ویتامین طبیعی با بسیاری از بیماری ها مقابله می کند و برخی از علائمی پیری پوست مانند چین و چروک پوست و بروز خطوط ریز بر روی پوست را به تاخیر می اندازد. در واقع یکی از روش های طبیعی درمان چین و چروک صورت استفاده از ریواس می باشد. بنابراین ریواس با پیشگیری از آسیب سلولی پوست را جوان و درخشان نگه می دارد. از دیگر فواید ریواس برای پوست می توان به مقابله با عفونت های پوستی اشاره کرد. همان طور که بیان شد, ریواس یک عامل طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است که به محافظت از پوست در برابر عفونت های مختلف کمک می کند. علاوه بر پوست, مو نیز از فواید ریواس بی بهره نیست. در واقع ریواس سرشار از مواد معدنی است که برای حفظ سلامتی موها لازم است. یکی از مهمترین فواید ریواس برای مو, حفظ رنگ طبیعی مو می باشد. ریشه ریواس شامل یک دوز خوبی از اسید اگزالیک است که به عنوان رنگ کننده طبیعی مو به موها رنگ قهوه ایی روشن و یا بلوند می بخشد و موجب زیبایی بیشتر مو می شود. در حالی که هیچ یک از عوارض رنگ های شیمیایی را ندارد.

کاهش وزن و لاغری با ریواس

ریواس برای لاغری

ریواس یکی از کم کالری ترین سبزیجات موجود است که اغلب برای کاهش وزن توصیه می شود و در رژیم های لاغری موجود است. ۱۰۰ گرم ریواس حاوی تنها ۲۱ کالری می باشد. اثراتی که ترکیبات مختلف آلی در ریواس در سوخت و ساز بدن می گذارند می تواند به طور قابل توجهی نرخ سوختن چربی ها در بدن را افزایش دهد. در نتیجه به این صورت می تواند به کاهش وزن کمک کند.

فواید ریواس برای قلب و عروق

خواص ریواس

چربی و کلسترول در ریواس بسیار کم است. به علاوه وجود فیبرهای مختلف خوراکی در ریواس موجب افزایش سطح چربی خوب در خون می شود. چربی خوب موجب زدودن کلسترول های اضافی و رسوب شده در دیواره عروق خونی می شود. این مسئله باعث شده است یکی از مهمترین فواید ریواس, پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی باشد. همچنین مصرف این سبزی به بیماران مبتلا به چربی خون نیز توصیه می شود.

سلامت استخوان ها با ریواس

خواص ریواس

یکی از مهمترین ویتامین های موجود در ریواس, ویتامین K است. این ویتامین علاوه بر محافظت از مغز از انحطاط عصبی موجب ارتقاء فعالیت های اتوتروف می شود. یعنی این ویتامین می تواند در رشد و ترمیم استخوان ها موثر باشد. ترکیب این ویتامین با مواد معدنی دیگر و مقادیر غنی کلسیم در ریواس باعث شده این سبزی یکی از موثرترین سبزیجات در حفظ سلامت استخوان ها به شمار آید. با استفاده از این سبزی می توان خطر ابتلا به پوکی استخوان را به طور چشمگیری کاهش داد.

خواص ریواس

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

همانطور که می دانید سوء هاضمه مشکلات جدی را برای سلامتی ایجاد می کند و بیماری های گوارشی از مشکلات شایع در بین افراد می باشد که با کمک ریواس می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا ریواس دارای مقادیر فراوانی فیبر است که از ایجاد بیماری های گوارشی پیشگیری می کند و به درمان یبوست کمک می کند.

نکته : در صورت ایجاد مشکلات گوارشی بهتر است ابتدا با پزشک مشورت نمایید زیرا مشکلات دائمی از بیماری های مزمن معده خبر می دهد.

درمان آلزایمر

ریواس به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی سبب جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بدن شده و همچنین رادیکال های آزاد را که سبب بروز بیماری های مزمن می شود را کاهش می دهد در نتیجه باعث کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های سکته مغزی و آلزایمر می شود.

خواص ریواس بر سلامت بدن

تقویت دستگاه ایمنی بدن

ریواس دارای مقادیر فراوانی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه خطر مبتلا شدن به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

بهبود سلامت چشم

آنتی اکسیدان موجود در ریواس آن را به یک روش عالی جهت تقویت بینایی تبدیل کرده است و در نتیجه سبب کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های چشمی می شود.

فواید شگفت انگیز ریواس

بررسی عوارض و مضرات ریواس

۱. مصرف برگ های این گیاه سبب مسمومیت در برخی از افراد می شود که با سوزش دهان و گلو، مشکلات تنفسی، درد چشم و مشکلات گوارشی همراه می شود.

۲. به دلیل اینکه هنوز اطلاعات دقیقی در مورد اثر ریواس بر خانم های باردار و شیرده وجود ندارد بهتر است پیش از استفاده با پزشک متخصص مشورت نمایید

۳. از دادن ریواس به کودکان و نوزادان خودداری نمایید.

۴. وجود اگزالیک اسید در ریواس سبب تشدید خطر ابتلا به سنگ کلیه در افراد مستعد این بیماری می شود.

۵. افرادی که از بیماری کبدی رنج می برید و یا از دارو های خاصی استفاده می کنند باید پیش از استفاده از ریواس با پزشک مشورت نمایند.

بررسی عوارض و مضرات ریواس

روش استفاده از ریواس

ریواس هایی که ساقه های آن ها شفاف، صاف و کوچک تر هستند را انتخاب کنید، ساقه های آن در طبیعت بسیار ترش هستند به همین خاطر به شکل خام و یا پخته برای تهیه انواع شربت، کیک، کمپوت، مربا، آب میوه، ریواس پلو، دمنوش ریواس و خورش ریواس می توانید استفاده کنید.

بررسی ارزش غذایی ریواس در یک فنجان

  • چربی : ۰.۲ گرم
  • کالری : ۲۶
  • کربوهیدرات : ۵.۵ گرم
  • پروتئین : ۱.۱ گرم
  • فیبر : ۲.۲ گرم

با توجه به ماهیت قوی ریواس, در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی و یا شرایط خاص دستگاه گوارش توصیه می شود از مصرف این سبزی اجتناب شود. چرا که ریواس ممکن است شدت این بیماری ها را تشدید کند. در غیر این صورت با توجه به خواص ریواس توصیه می شود از این سبزی در برنامه غذایی خود استفاده نمایید، جهت آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *