دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کلوچه فومن اصل و خوشمزه در خانه

  • ندا خوشرو
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
  • ۲

کلوچه فومن از انواع کلوچه های سنتی ایران است که در شهرستان فومن از زمان های گذشته تهیه می شده است. در ادامه این مطلب طرز تهیه کلوچه فومن را به شما عزیزان به صورت تصویری و مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد.

کلوچه فومن نوعی کلوچه خوشمزه مغز دار است که از دو لایه تهیه می شود لایه درونی این کلوچه با لایه بیرونی اش کاملا متفاوت است. در این بخش روش پخت کلوچه فومن را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

کلوچه فومن و کوکی لاهیجان جزء کلوچه های محلی خوشمزه و پرطرفدار می باشند. کلوچه فومن با ترکیبات خاصی تهیه می شود و شما می توانید این کلوچه محلی را در منزل به راحتی تهیه کنید. در ادامه دستور پخت کلوچه فومن خانگی را مشاهده خواهید کرد.

روش تهیه کلوچه فومن اصل

مواد لازم برای پخت کلوچه فومن :

کنجد : به میزان لازم
آرد سفید گندم : به میزان لازم
زرده تخم مرغ : به میزان لازم
بیکینگ پودر : ۱ قاشق غذا خوری
نمک : ۱/۴ قاشق چای خوری
شیر : ۲ پیمانه
کره : ۱۲۰ گرم

مواد لازم برای قسمت میانی کلوچه :

کره : ۲ قاشق غذا خوری
دارچین : ۱ قشاق مرباخوری
جوزهندی رنده شده : ۱ عدد
پودر گردو : ۲ قاشق غذا خوری
آرد سفید : ۲ قاشق غذا خوری
شکر : ۴ قاشق غذا خوری

طرز تهیه کلوچه فومن اصل

ابتدا نمک و آرد را سه بار الک کنید.

الک کردن آرد و نمک

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سپس کره را به آرد اضافه نمایید و مخلوط کره و آرد را هم بزنید بعد از یکنواخت شدن این مخلوط بیکینگ پودر را اضافه کنید و شیر را هم به طور آرام آرام به مخلوط مواد کلوچه اضافه نمایید مایه کلوچه را به خوبی ورز دهید.

مخلوط کره و آرد

اضافه کردن شیر به مواد خمیر کلوچه فومن طرز تهیه کلوچه فومن خوش طعم

در مرحله بعد ظرفی را به خوبی چرب کنید و خمیر ورز داده شده را در داخل ظرف قرار دهید و روی ظرف خمیر را با کمک نایلونی بپوشانید و به مدت ۶۰ دقیقه خمیر را در درون دمای اتاق بگذارید تا استراحت کند.

خمیر ورز داده شده کلوچه

سپس مواد میانی کلوچه را تهیه کنید برای ساخت مواد میانی کلوچه فومن ابتدا در ظرفی مناسب کره را به همراه آرد الک شده و دارچین و شکر و جوز هندی رنده شده و پودر گردو مخلوط کنید و مخلوط این مواد را با کمک دست به خوبی ورز دهید و مواد میانی را هم در دمای اتاق قرار دهید.

روش پخت و مواد میانی کلوچه فومن
بعد از مدت زمان ذکر شده بر روی سطح صافی مانند سینی و یا میز کار آرد بپاشید و مداری از خمیر را بر روی سطح صاف قرار دهید. سپس با قالب گردی آن را قالب بزنید.

کلوچه فومن خوشمزه

 مقداری از مواد میانی کلوچه را در مرکز خمیر قرار دهید و کناره های خمیر را به طرف مرکز خمیر جمع کنید و کمی خمیر را فشار دهید تا مواد مابین خمیر قرار بگیرند و خمیر را از ناحیه ای که فشار داده این بر روی قالب فر چرب شده قرار دهید و دوباره با دست فشار کمی را به خمیر وارد کنید تا کمی پهن شود و روی خمیر را با کمک مهر مخصوص کلوچه فومن و یا چنگال طرح بدهید.

قرار دادن مواد میانی در درون خمیر کلوچه

طرز تهیه کلوچه محلی خوشمزه فومن

ایجاد کردن طرح با کمک مهر مخصوص بر روی خمیر کلوچه فومن روش چخت و طرز تهیه مواد میانی کلوچه فومن خمیر کلوچه فومن روش پخت کلوچه فومن اصیل

در ظرفی زرده تخم مرغ ها را قرار دهید و آن ها را هم بزنید و با کمک برس مقداری از زرده های تخم مرغ را بر روی کلوچه بمالید و سپس کنجد را بر روی کلوچه ها بپاشید.

مالیدن زرده تخم مرغ به خمیر کلوچه

فر را روی دمای ۲۰۰ درجه تنظیم کنید و بعد از ۱۰ دقیقه از روشن کردن فر قالب کلوچه ها را در درون فر به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید بعد از مدت زمان ذکر شده قالب فر را به گرم خانه فر منتقل کنید و صبر کنید تا روی کلوچه ها نیز طلایی شود.

دستور پخت کلوچه فومن

نکات طلایی برای پخت کلوچه فومن

نکاتی برای پخت بهتر کلوچه فومن

  1. برای پخت کلوچه فومن بهتر است که از شیر پر چرب یا از شیر مخلوط شده با خامه استفاده نمایید.
  2. به جای جوز هندی می توایند در تهیه این کلوچه خوشمزه از مقداری فلفل قرمز استفاده نمایید می توانید جوز هندی را از مواد لازم کلوچه حذف کنید.
  3. در تهیه کلوچه فومن می توانید برای خوش طعم کردن کلوچه دو قاشق شیر را با دو قاشق گلاب جایگزین کنید.
  4. برای خوش طعم کردن کلوچه بهتر است مقداری زعفران را به خمیر یا مواد میانی کلوچه اضافه کنید.
  5. اگر ترجیح می دهید که کلوچه برشته شود بهتر است که خمیر را نازک پهن کنید.

آموزش طرز تهیه کلوچه فومن به روش دیگر

کلوچه فومن را می توانید به روش دیگری نیز تهیه کنید که در ادامه مطلب نحوه تهیه کلوچه فومن به روش دیگری را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مواد لازم جهت داخل کلوچه

  • روغن صاف : ۹۰ گرم
  • روغن حیوانی یا کره : ۲۰ گرم
  • روغن مایع : ۳۵ گرم
  • شکر دانه درشت : ۵۰۰ گرم
  • هل : یک چهارم قاشق چای خوری
  • دارچین : دو قاشق سوپ خوری
  • وانیل : یک هشتم قاشق چای خوری
  • آرد : ۳۰۰ گرم

آشنایی با طرز تهیه کلوچه فومن به روش دیگر

مواد لازم برای خمیر

  • جوش شیرین : یک چهارم قاشق چای خوری
  • آرد : یک کیلو گرم
  • بیکینگ پودر : یک هشتم قاشق چای خوری
  • روغن جامد : چهل گرم
  • روغن صاف قنادی : ۲۴۰ گرم
  • روغن مایع : پنجاه گرم
  • آب : ۴۰۰ میلی لیتر
  • زعفران آب کرده غلیظ : یک دوم قاشق چای خوری

طرز تهیه کلوچه فومن

در روش تهیه کلوچه فومن ابتدا آرد، جوش شیرین و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده سپس به آن روغن مایع، روغن جامد و روغن صاف بیافزایید و مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید.

حالا به آرامی و کم کم ۴۰۰ میلی لیتر آب به خمیر اضافه کرده و آن را ورز داده تا صاف و یکدست شود سپس به منظور دو برابر شدن حجم آن، خمیر حاصل را داخل یک کیسه گذاشته و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه خمیرتان استراحت کند.

در این فاصله زمانی که خمیر در حال استراحت کردن است سراغ آماده کردن مواد میانی کلوچه بروید ابتدا روغن حیوانی یا کره، روغن مایع، روغن صاف را داخل ظرفی ریخته تا با هم مخلوط شوند سپس به آن شکر بیافزایید و هم بزنید.

حالا ۳۰۰ گرم آرد را همراه با دارچین، هل و وانیل به مواد قبلی بیافزایید و به منظور یکدست شدن مواد آن را هم بزنید سپس کنار بگذارید.

آموزش تهیه کلوچه فومن

پس از استراحت کردن خمیر، آن را از پلاستیک بیرون آورده و به شکل گلوله های یک دست در آورید سپس بر روی سطح کار آرد پاشی کرده و با وردنه خمیر را باز کرده و مقداری از مواد میانی را وسط خمیر گذاشته و آن ها را به شکل توپ در آورید.

در این مرحله از نحوه تهیه کلوچه فومن حالا با کمک وردنه روی آن را صاف کرده و تمام کلوچه ها را به همین روش آماده کنید و بگذارید به مدت پنج دقیقه بماند.

در مرحله آخر بر روی کلوچه ها مهر مخصوص آغشته به آرد را طرح بزنید و زرده تخم مرغ را با چنگال هم زده و به آن زعفران دم کرده بیافزایید سپس با کمک قلمو بر روی کلوچه ها بمالید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت با دمای ۲۶۰ درجه پخته شوند، نوش جان.

نحوه تهیه کلوچه فومن

در این مطلب طرز تهیه کلوچه فومن خانگی را مشاهده کردید که امیدواریم با کمک این مطلب آموزشی بتوانید کلوچه های محلی فومن را به خوبی در منزل تهیه کنید. برای مشاهده آموزش طرز تهیه شیرینی های متنوع به بخش انواع شیرینی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۲ دیدگاه برای این نوشته
  • ناشناس گفت:

    بسیار ممنونم.خیلی دلم میخاست تو خونه کلوچه فومن درست کنم.اما مواد میانیش رو نمیدونستم.اما از اموزش شما کاملا استفاده کردم و برام مفید بود.خیلی متشکرم

  • ناشناس گفت:

    خیلی ممنون از آموزشتون با جزئیات دقیقی بود
    ولی من نتونستم درست کنم چون میزان آرد و تخم مرغ رو به میزان لازم زده بودید و من نسبتش رو نمیدونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *