دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کشک خانگی خوشمزه با بهترین طعم

  • ندا خوشرو
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

کشک یکی از فرآورده های فرعی شیر می باشد که از خشک کردن و یا تغلیظ دوغ و یا از ماست بدون چربی تهیه می شود. در ادامه این مطلب طرز تهیه کشک در خانه با بهترین روش را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

کشک مقدار زیادی از انرژی بدن را تامین می کند بنابراین بهتر است این ماده غذایی با ارزش را در برنامه غذایی خود قرار دهید. کشک همه خواص شیر را به همراه دارد و حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلسیم و چربی و نمک و ویتامین و نیاسین است. اگر شما ترجیح می دهید که کشک را در منزل خودتان تهیه کنید تا پایان این مطلب همراه باشید تا شما را با طرز تهیه کشک خانگی آشنا سازیم.

کشک مزه ترشی داد و در غذا های مختلفی مانند کشک بادمجان و آش رشته و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش طرز تهیه کشک با ماست خانگی را به شما کدبانوهای عزیز آموزش خواهیم داد.

کشک خانگی با بهترین روش طرز تهیه

مواد لازم برای تهیه کشک

ماست : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم

طرز تهیه کشک خانگی خوشمزه

برای ساخت کشک ابتدا باید ماست خانگی را تهیه کنید بعد از این که ماست را تهیه کردید آن را در دمای محیط قرار دهید تا به خوبی ترش شود برای این که ماست به خوبی ترش شود می توانید یک قاشق فلزی را در درون ظرف ماست قرار دهید.

روش تهیه کشک با ماست خانگی

بعد از این که ماست خانگی را تهیه کردید آن را با با مقداری آب مخلوط کنید تا دوغ غلیظی را بدست آورید مخلوط ماست و آب را به خوبی هم بزنید تا یک دست شود.

  •  آرون گروپس

اگر در طرز تهیه ماست از شیر پرچرب استفاده می کنید به جای آب به ماست تکه های یخ را اضافه کنید یخ باعث می شود تا کره زودتر از دوغ جدا شود. همه کره های موجود در سطح دوغ را نگیرید زیرا اگر مقداری چربی داشته باشد خوشمزه تر می شود.

روش تهیه کشک خانگی

در مرحله بعدی دوغ را در درون قابلمه ای مناسبی بریزید و قابلمه را بر روی شعله گاز با حرارت ملایم قرار دهید. دوغ را تا حدی حرارت دهید تا بجوشد و کف کند به این مرحله که رسید زیر شعله گاز را خاموش کنید تا املاح و آب از هم جدا شوند.

How to prepare curd (4)

کف کردن دوغ طرز تهیه کشک خانگی

اگر دوغ بجوشد دیگر کشک مرغوبی را نخواهید داشت. بعد از این که دمای کشک پایین آمد آن را در درون کیسه پارچه ای تمیزی قرار دهید تا آب کشک خارج شده و شبیه ماست چکیده شود بهتر است که پارچه را از جایی آویزان کنید.

مراحل تهیه کشک

سپس به کشک نمک اضافه کنید و به هر شکلی که می خواهید آن را فرم دهید و کشک های فرم داده شده را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا به خوبی خشک شوند.

مراحل طرز تهیه کشک

گاهی کشک ها را زیر و رو کنید تا همه جای ان ها خشک شود. توجه داشته باشید که اندازه کشک ها در زمان خشک شدن کوچک می شود پس کشک ها را در مرحله شکل دادن خیلی کوچک فرم ندهید.

روش تهیه کشک کشک

اگر نمک کشک را به مقداری زیادی اضافه کنید کشک شور می شود و این قابلیت را دارد که بیرون از یخچال نگهداری شود. کشک را بعد از تهیه در درون ظرف درب داری قرار دهید و ظرف را در درون یخچال بگذارید. می توانید از کشک در تزیین آشته رشته و تزیین کشک بادمجان نیز استفاده کنید.

آموزش ساده تهیه کشک خانگی

کشک از جمله مواد خوراکی خوشمزه است که با سابیدن آن برای تهیه انواع غذاهای محلی و اصیل ایرانی می توان از خواص بی نظیر آن نیز بهره مند شد. در اینجا دومین طرز تهیه کشک با دوغ آشنا می شوید.

مواد لازم:

  • دوغ محلی: ۱ کیلو
  • نمک: به مقدار کافی
  • پودر آویشن: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: ۱ قاشق مربا خوری

نکته: استفاده از پودر سیر و آویشن اختیاری می باشد.

مراحل تهیه کشک عالی

دستور پخت:

در ابتدا باید دوغ محلی که چربی آن گرفته نشده است را مورد استفاده قرار دهید و آن را درون قابلمه ای بریزید. بعد قابلمه را بر روی حرارت بگذارید تا به قل زدن بیفتد.

پس از گذشت ۵ دقیقه، به آن زمان دهید تا بجوشد و سپس حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید تا کمی خنک شود یا در اصطلاح داغی آن بیفتد.

کیسه پارچه ای مناسبی که از قبل تهیه کرده اید و یا دوخته اید را باز کنید و دوغ جوشانده شده را درون کیسه بریزید.

کیسه را به جای آویزان کنید و زیر آن کاسه ای بگذارید تا آب اضافی آن درون ظرف بریزد.

در حدود یک ساعت زمان نیاز دارید تا آب کشک یا همان دوغ جوشانده شده کاملا گرفته شود. حال باید کشک را از درون کیسه بیرون بیاورید و داخل کاسه ای دیگر بریزید و به آن مقداری نمک، پودر سیر و پودر آویشن اضافه کنید و خوب مواد را مخلوط کنید. مقدار نمک را با کمی تست کردن می توانید تنظیم کنید.

در این مرحله باید داخل یک سینی نسبتا بزرگ پارچه تمیزی پهن کنید و مقدار کمی از مواد را بردارید و گلوله نمایید و روی پارچه قرار دهید. مابقی مواد را نیز به همین ترتیب آماده کنید و روی پارچه بگذارید.

در مرحله آخر سینی را به مدت یک روز در مکانی آفتابگیر بگذارید تا کشک ها خشک و نم آن ها گرفته شود(هرچه قدر چربی دوغ بیشتر باشد رنگ کشک تیره تر خواهد بود).

نکته: از آب کشک نیز می توانید قره قروت تهیه نمایید برای این منظور می توانید آب آن را درون قابلمه ای بریزید و بگذارید تا بجوشد، زمانی که غلیظ پیدا کرد و همانند کارامل قهوه ای رنگ شد می توانید از روی حرارت بردارید و پس از سر شده طعم خوشمزه و ترش آن را امتحان کنید.

طرز تهیه کشک با دوغ

امیدواریم از طرز تهیه کشک خانگی نهایت لذت را برده باشید و اوقات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *