دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نشانه ها و علایم سنگ کلیه ، دلایل و راه درمان سنگ کلیه

  • سمانه عقیقی
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

علایم سنگ کلیه با بروز درد در ناحیه کمر خود را نشان می دهد. این دردها می تواند طولانی و کوتاه باشد.وجود کلسیم اضافی در بدن و همینطور ویتامین D و رسوب نمک و مواد معدنی سنگ کلیه را به وجود می آورند.

مشاغل سخت مانند کارکردن در نزدیک کوره ها و در هوای بسیار گرم که باعث تعرق زیاد در فرد می شود و آب بدن از دست می رود باعث ایجاد سنگ کلیه می گردد. علایم سنگ کلیه با درد ناحیه کمر که خیلی عذاب آور برای فرد است ، بروز می کند.

علایم سنگ کلیه چیست ؟ علت و درمان سنگ کلیه چیست ؟

سنگ کلیه از رسوب نمک و مواد معدنی در کلیه ها به وجود می آید. سایز سنگ کلیه به اندازه یک شن ریزه تا به اندازه ی یک توپ گلف می تواند باشد. سنگ کلیه در یک یا هر دو کلیه، ایجاد می شود و سپس به مجرای ادرار و مثانه می رود. علایم سنگ کلیه تا زمانی که سنگ از جای خودش تکان نخورده باشد بروز نمی کند.

 علایم سنگ کلیه

حرکت سنگ کلیه در مجاری ادراری می تواند، همراه درد یا اصلا دردی نداشته باشد. از نشانه های بیماری و علایم سنگ کلیه می توان موارد ذیل را نام برد :

اولین علامت وجود سنگ کلیه، درد آرام که کمر و لگن شخص را درگیر می کند.این درد هم می تواند مقطعی باشد و هم متناوب.

– با بروز کمر درد ، تب، خستگی و بی حوصلگی به سراغ بیمار می آید.

  •  آرون گروپس

– کاهش انرژی بدن و سطح فکری

– حالت تهوع مکرر و احساس درد در معده

– راه رفتن برای شخص مبتلا رفته رفته سخت و سخت تر می شود.

– در حالت خمیده اگر بخواهید سر پا بایستید و یا دست های خود را بالای سر ببرید، درد شدیدی احساس می کنید.

– تغییر رنگ ادرار به رنگ نارنجی و وجود خون در ادرار حاکی از بروز سنگ کلیه می باشد.

–  بیماران دیابتی بیشتر از سایرین در خطر سنگ کلیه هستند.

علت و عمل به وجود آمدن سنگ کلیه به دلیل اختلال در غده پاراتیروئید که وظیفه ی تنظیم متابولیسم کلسیم بدن را بر عهده دارد.این اختلال به دفع کلسیم از طریق ادرار منجر می شود. و یک علت دیگر آن وجود زیاد کلسیم زیاد و بیش از حد و همینطور ویتامین D می باشد. رژیم غذایی نامناسب، نقرس، بی آبی بدن و حضور در محیط و جغرافیای گرم و خشک،بالا بودن سن، مشکلات پروستات، تنگ بودن مجاری ادرار و مثانه از دیگر علل ایجاد سنگ کلیه می باشد.

درمان بعد از ظاهر شدن علایم سنگ کلیه ، و با گرفتن آزمایشات و سونوگرافی ، در صورت کوچک بودن سنگ ها از داروهای ضد اسپاسم و تجویز دارو و رعایت نکات تغذیه ای قابل درمان است. اما اگر سایز سنگ بزرگ باشد، پزشک از سنگ شکن استفاده می کند تا سنگ ها به قطعات کوچکتر تبدیل شوند و دفع آن ها راحت تر شود.جراحی آخرین راه حل برای سنگ هایی است که قابل دفع نمی باشند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *