دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه سیر ترشی خوش طعم و نکات کلیدی

  • ندا خوشرو
  • ۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

سیر ترشی یکی از انواع ترشی هایی است که از زمان های گذشته در ایران مورد استفاده قرار می گرفته است. شما می توانید سیر ترشی را به صورت خانگی در منزل تهیه کنید. در این مطلب طرز تهیه سیر ترشی خانگی را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

سیر ترشی را از قرار دادن سیر خشک در درون سرکه تهیه می کنند. سیر ترشی بعد از ۶ ماه آماده می شود و هرچه تاریخ تهیه این نوع ترشی بگذرد مرغوب تر و خوشمزه تر می شود. سیر ترشی هفت ساله از مرغوبیت بالایی برخوردار است. اگر شما می خواهید این ترشی را در مدت کمتر از ۶ ماه بهره برداری کنید می توانید از طرز تهیه سیر ترشی نوشته شده در این مطلب استفاده کنید.

ترشی انواع مختلفی دارد در بین ترشی های ایرانی ترشی مخلوط و سیر ترشی و ترشی بادمجان طرفداران زیادی را دارند. اگر در تهیه سیر ترشی از سس سویا استفاده کنید ظرف مدت ۴۰ روز این ترشی آماده سرو می شود و مرغوبیت آن به اندازه سیر ترشی ۷ ساله می شود. در این مطلب روش تهیه سیر ترشی به همراه نکات طلایی برای تهیه بهتر را در اختیار شما کدبانو های عزیز ایرانی قرار داده ایم.

روش تهیه سیر ترشی مرغوب

مواد لازم

سرکه بالزامیک : به میزان لازم
سیر : ۸ بوته
شکر قهوه ای یا عسل : ۱ قاشق غذا خوری
سس سویا : ۳ قاشق غذا خوری

طرز تهیه سیر ترشی

ابتدا بوته های سیر را به خوبی تمیز کنید و بشویید.

تمیز کردن سیر ها

سپس سیر ها را با پوست در درون قابلمه ای مناسب بریزید و سرکه بالزامیک را به همراه سس و سویا و شکر قهوه ای بر روی سیر ها بریزید و قابلمه را بر روی شعله گاز به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.

  •  آرون گروپس

جوشاندن سیر

در مرحله بعدی طرز تهیه سیر ترشی سیر ها جوشیده را در درون یک ظرف شیشه ای درب دار بریزید و سپس مخلوط سرکه و سس و سس سویا را که با آن سیر ها را جوشانیده اید بر روی سیر ها بریزید توجه داشته باشید که روی سیرها باید به خوبی با کمک سرکه پوشانده شود. سپس شوری و شیرینی سرکه را تست کنید و درب ظرف را با کمک یک نایلون محکم ببندید و بطری حاوی سیر ترشی را در جای تاریکی قرار دهید بعد از ۴۰ روز این ترشی آماده خوردن می شود.

تهیه سیر ترشی در 40 روز سیر ترشی خوشمزه سیر ترشی با طعم ایده آل

نکات کلیدی برای تهیه سیر ترشی

  1. به ازای هر ۸ بوته شیر از ۱ قاشق غذا خوری شکر و یا عسل استفاده کنید.
  2. سیر ها را بیشتر از ۱۵ دقیقه نجوشانید زیرا له می شوند.
  3. می توانید برای این که سیر ترشی مرغوب تر شود ظرف ترشی را در زیر خاک قرار دهید.
  4. ترشی سیر با سرکه بالزامیک طعم فوق العاده ای پیدا می کند شما می توانید این ترشی را مخلوط سرکه انگور و سرکه خرما نیز تهیه کنید.
  5. در صورت تمایل می توانید به جای شکر از عسل در روش تهیه سیر ترشی استفاده نمایید.
  6. هرگز سس سویا را از مواد لازم سیر ترشی حذف نکنید زیرا این سس باعث فرآیند سریع تخمیر ترشی می شود و ترشی را خوشمزه تر می کند و زمان تخمیر ۷ ساله سیر ترشی را به ۴۰ روز کاهش می دهد.

طرز تهیه سیر ترشی خوش طعم

آموزش تهیه ترشی سیر هفت سال

سیر ترشی را می توانید با روش های مختلفی تهیه کنید که در ادامه مطلب دستور تهیه آن را به روش ساده تر به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مواد لازم :

  • سیر تازه : یک کیلوگرم
  • نمک : یک قاشق غذا خوری
  • سرکه : به میزان لازم

دستور تهیه :

ابتدا سیر های خام تازه را به مدت چند ساعت داخل آب خیس کنید سپس آن را پوست کنده و اجازه دهید برای یک روز زیر آفتاب بمانند تا خشک شوند.

حالا داخل یک ظرف تمیز شیشه ای سیر و نمک را ریخته سپس بر روی آن سرکه سیب، سرکه قرمز و یا سفید بریزید فقط باید دقت داشته باشید که سرکه روی سیر ها را کاملا بگیرد.

در مرحله آخر درب شیشه را بسته و اجازه دهید به مدت بیست روز زیر نور خورشید بماند سپس در جای تاریک و خنک قرار دهید و بعد از حداقل یک سال و حداکثر هفت سال می توانید آن را مصرف کنید.

روش ساخت سیر ترشی

 نکته : هر چه زمان بیشتری از تهیه سیر ترشی بگذارد ترشی نرم تر و خوشمزه تر خواهد شد.

روش تهیه ترشی سیر با رب انار و شیره انگور

این ترشی را می توانید با شیره انگور و رب انار نیز تهیه کنید، در ادامه مطلب نحوه تهیه آن را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم :

  • سیر : یک کیلو
  • سرکه : به میزان لازم
  • شیره انگور : نصف استکان
  • رب انار : نصف استکان
  • نمک : یک قاشق چای خوری

روش تهیه :

ابتدا سیر ها را تمیز کرده به گونه ای که تنها یک لایه از پوست آن باقی بماند سپس آن را به همراه نمک، سرکه، رب انار و شیره انگور داخل قابلمه ریخته و بر روی حرارت قرار دهید.

حالا اجازه دهید تقریبا چهار تا جوش بخورد سپس حرارت را خاموش کرده و آن را داخل یک ظرف مناسب بریزید و روی سیر ها را کاملا از مایع حاصل بپوشانید و بعد از چهار ماه می توانید آن را نوش جان کنید.

دستور تهیه سیر ترشی

امیدواریم با نحوه تهیه سیر ترشی گفته شده در این مطلب بتوانید سیر ترشی با طعم فوق العاده را ظرف مدت زمان کوتاهی برای بهره برداری در منزل تهیه کنید. سیر ترشی را می توانید در کنار ماکارونی و دیزی میل کنید، به منظور آشنایی با دستور تهیه انواع ترشی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *