دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علایم و درمان پوکی استخوان در زنان و مردان

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
  • ۰

پوکی استخوان یکی از بیماری هایی است که امروزه نام آن را بسیار می شنویم. این بیماری در نتیجه کاهش تراکم استخوان ها ایجاد می شود و منجر به شکستگی های استخوانی می شود. خوشبختانه روش های درمان پوکی استخوان بسیار است.

شکستگی استخوانی یکی از شایع ترین مشکلات امروزی است که بیشتر در افراد مسن دیده می شود. این مسئله می تواند ناشی از بیماری به نام پوکی استخوان باشد. خطر ابتلا به این بیماری در زنان یائسه بسیار است.

درمان پوکی استخوان

خطر ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن, وزن کم بدن, کم بودن هورمون های جنسی, یائسگی, سیگار کشیدن و مصرف برخی از داروها بیشتر می شود. همچنین این بیماری در زنان بیشتر از مردان شیوع دارد. به طوری که از هر سه خانم, یکی از آن ها به این بیماری مبتلا است. این در حالی است که از هر پنج مرد, یکی از آن ها پوکی استخوان دارد. روش های رفع و بهبود پوکی استخوان شامل مصرف کلسیم و ویتامین D، انجام ورزش و مصرف داروهای ضد پوکی استخوان می شود.

درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان انواع مختلفی دارد. تمام افراد در هر گروه سنی ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شوند. حتی کودکان و نوجوانان نیز ممکن است دچار پوکی استخوان شوند. پوکی استخوان در نوجوانان به ندرت رخ می دهد. با این وجود به دلیل برخی از بیماری ها و یا مصرف بعضی داروها نوجوانان ممکن است دچار پوکی استخوان شوند. این مسئله مشکل قابل توجه ایی است چرا که نوجوانان در مرحله نخست استخوان سازی قرار دارند و ابتلا به پوکی استخوان می تواند مشکلات متعددی برای او ایجاد کند. یکی دیگر از انواع پوکی استخوان, پوکی استخوان قبل از یائسگی نام دارد که این امری است طبیعی و در نتیجه تغییرات هورمونی در زنان رخ می دهد. به طور کلی خطر ابتلا به این بیماری در زنان با افزایش سن بیشتر می شود و یکی از مهمترین عوامل خطر ابتلا زنان به پوکی استخوان, یائسگی می باشد.

علایم و نشانه های پوکی استخوان

علایم پوکی استخوان

در اغلب موارد افراد مبتلا به پوکی استخوان از بیماری خود اطلاعی ندارند تا زمانی که شکستگی اتفاق بیفتد. با این وجود با نازک شدن استخوان ها ممکن است برخی علایم در فرد ظاهر شود. تعدادی از این علایم به شرح زیر است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • کمردرد
  • از دست دادن تدریجی قد و خمیده شدن
  • شکستگی ستون فقرات، مچ دست و یا پا

عمده ترین روش های رفع پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان

آشنایی با روش های رفع پوکی استخوان برای همه حیاتی است به خصوص اگر فرد دارای عوامل خطر ابتلا به این بیماری است. رفع پوکی استخوان شامل یک برنامه غذایی چند جانبه از مواد غذایی, تغییر عادات سبک زندگی و مصرف داروهای ضد پوکی استخوان به منظور پیشگیری از افت استخوان و شکستگی است. روش های عمده رفع و بهبود پوکی استخوان عبارت است از: CDE پایه (کلسیم), مصرف ویتامین D, فعالیت ورزشی تحمل وزن (E) و مصرف داروهای تقویت استخوان. مصرف بسیاری از داروهای مورد استفاده در پیشگیری از پوکی استخوان باید از دوران کودکی آغاز شود. داروهای بسیاری نیز وجود دارد که زمان ابتلا به پوکی استخوان توسط پزشکان تجویز می شود. استئوپنی یک اصطلاح مورد استفاده برای توصیف تراکم استخوان است که تا حدودی کمتر از حالت طبیعی است. اما اگر استئوپنی بیش از حد پایین باشد, پوکی استخوان تشخیص داده می شود. با استفاده از این روش, رفع پوکی استخوان به سرعت شروع می شود.

انجام فعالیت ورزشی تحمل وزن اغلب به عنوان یک گزینه درمانی برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان تجویز می شود. این ورزش های می توانند به تقویت استخوان ها کمک کنند. داروهای انتخابی گیرنده استروژن مانند رالوکسیفن از دیگر داروهای تجویز شده برای پیشگیری و درمان شدن پوکی استخوان در زنان یائسه می باشد. این روش های درمانی به طور چشمگیری پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن را کاهش می دهد.

درمان پوکی استخوان

با توجه به روش های درمان پوکی استخوان و علل ایجاد آن در می یابیم که پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. خوشبختانه این بیماری در اغلب موارد قابل کنترل است. با این وجود چون جزء بیماری های خاموش محسوب می شود, می تواند عوارض بسیاری برای فرد ایجاد کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *