دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ماه سوم بارداری و مهمترین دانستنی های آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی زنان محسوب می شود. در هر هفته از این دوران اتفاقات جدیدی برای مادر و جنین درون رحم آن می افتد. تعیین جنسیت جنین از جمله مهمترین رویدادهای رخ داده در ماه سوم بارداری است.

بارداری یکی از مهمترین مراحل زندگی زنان به شمار می رود. سلامتی زنان در این دوران, سلامتی جنین را تضمین می کند. به همین دلیل آگاهی از دوران بارداری و توجه بیشتر به زنان در این دوران اهمیت ویژه ایی دارد. در این مطلب به مهمترین دانستنی های ماه سوم بارداری می پردازیم.

مهمترین دانستنی های ماه سوم بارداری

تغییرات جنین در سومین ماه بارداری

با ورود به ماه سوم حاملگی زنان باید منتظر تغییرات بزرگی در خود باشند. ایجاد خط عمودی بر روی شکم, خونریزی لثه, تیر کشیدن پشت پا, کمر درد, ایجاد رگ های آبی بر روی سینه, سردرد و سوزش معده از جمله تغییراتی است که ممکن است برخی از زنان آن را تجربه کنند. اقدامات مهمی در این ماه باید صورت گیرد تا از سلامت جنین اطمینان حاصل شود. آزمایشات مبتنی بر ژنتیک, معاینه و تشخیص ضربان قلب جنین از جمله این اقدامات می باشند.

استراحت یکی از اقدامات ضروری در طول ماه ۳ بارداری است تا درد ناشی از برخی تغییرات تسکین یابد. همچنین انجام برخی از تمرینات ورزشی و استفاده از مواد غذایی خاص می تواند در کاهش درد این تغییرات موثر باشد. به عنوان مثال ماساژ شکم با روغن نارگیل می تواند خارش ناشی از خط عمودی ایجاد شده روی شکم را تسکین دهد. اجتناب از خوردن غذاهای شیرین می تواند در کاهش خونریزی لثه موثر باشد. استفاده از کفش تخت به منظور کاهش کمر درد در این دوران توصیه می شود. مصرف مقدار کافی کلسیم, انجام نرمش های منظم و ماساژ می تواند درد ناشی از تیر کشیدن و کمر درد را کاهش دهد. استفاده از چای های گیاهی در این دوران برای تسکین سردرد موثر و مفید است. به علاوه افزایش تعداد وعده های غذایی همراه با کاهش حجم هر وعده غذایی می تواند در کاهش سوزش معده موثر باشد.

یکی از توصیه های مهم و ضروری در سومین ماه بارداری انجام تمرینات ورزشی لگنی است. این تمرینات به تقویت ماهیچه های لگنی کمک می کنند. در طول بارداری این ماهیچه ها ضعیف می شوند و به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از این ضعف, توصیه می شود تمرینات لگنی به طور مرتب انجام شود. علاوه بر تمرینات ورزشی, بهداشت مناسب دندان و دهان در این دوران اهمیت بسیاری دارد. چرا که در سومین ماه بارداری احتمال عفونت دندان ها بسیار است. به همین دلیل به زنان توصیه می شود در طول بارداری حتما از نخ دندان و مسواک نرم برای پیشگیری از بیماری های دندان و لثه استفاده کنند.

ماه سوم بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

یکی از مهمترین نکات در طول بارداری, وضعیت خوابیدن زنان می باشد. این مسئله به دلیل تغییرات جسمی زنان و جنین درون رحم آن ها اهمیت بسیاری دارد. در ماه اول بارداری و ماه دوم, طاق باز خوابیدن مشکلی ایجاد نمی کند. اما با ورود به ماه ۳ بارداری, باید وضعیت خوابیدن به پهلوی چپ تغییر کند. همچنین استفاده از اسید فولیک از ابتدای بارداری تا این ماه برای پیشگیری از بیماری های مادرزادی جنین ضروری است.

در ماه سوم بارداری نیز زنان برای برسی وزن، فشار خون، وضعیت رحم و ضربان قلب جنین باید به پزشک مراجعه کنند. از ان جایی که دستگاه تناسلی جنین از هفته نهم بارداری به بعد شکل می گیرد, احتمال تعیین جنسیت جنین در ماه ۳ بارداری زیاد است. برای این منظور می توانید از پزشک درخواست انجام سونوگرافی کنید.

مواد غذایی مفید و ضروری سومین ماه بارداری

ماه سوم بارداری

از آن جایی که زنان در طول بارداری و به ویژه در سومین ماه آن, دچار تغییرات در خلق و خوی می شوند, مصرف مواد غذایی موثر و مفید برای این مسئله اهمیت دارد. ویتامین B6 یکی از این مواد غذایی است که در بهبود خلق و خو موثر است. تخم‌مرغ، سبزی‌های برگ سبز و سیب‌زمینی و ترکیب میوه‌های خانواده مرکبات از جمله منابع سرشار از ویتامین B6 می باشند. همچنین استفاده از مواد غذایی ارگانیک در این دوران تاثیر بسزایی در سلامت مادر و جنین بازی می کند.

چغندر، بلغور، جودوسر، سبوس، لوبیا، گوشت، پرتقال و سبزی از جمله منابع سرشار از آهن و فولات هستند. توصیه می شود از این مواد غذایی بیشتر در برنامه غذایی خود استفاده کنید. چرا که فولات و آهن برای پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی و فیزیکی جنین ضروری می باشند. همچنین توصیه می شود در طول دوران بارداری از مصرف مواد غذایی کنسرو شده اجتناب شود.

ماه سوم بارداری

علایم شایع در ماه سوم حاملگی

  • افزایش ترشحات واژن
  • افزایش وزن
  • تکرر ادرار
  • تغییرات پوستی
  • سرگیجه
  • رگ های وایسی

نکته : نشانه هابی گفته شده در تمام مادر یکسان نمی باشد.

 آزمایشات و تغییرات فیریکی در ماه سوم حاملگی

۱. در این دوران از بارداری پزشک چکاپ هایی مانند رشد رحم، فشار خون، بررسی وزن، ادرار کودک و ضربان قلب را برای شما تجویز خواهد کرد.

۲. در این دوره ترس و استرس بسیار طبیعی است اما، در صورتی که منجر به آزار و اذیت تان می شود جهت رفع مشکل روحی تان به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

۳. در این دوره از حاملگی با سونوگرافی می توانید صدای قلب جنین را بشنوید.

۴. از نظر ذهنی خودتان را آماده تغیییرات جسمانی در این ماه کنید.

اتفاقات ماه سوم حاملگی

تغییرات جنین در این ماه

در ماه سوم حاملگی رفلاکس مکیدن و بلعیدن برای کودک تان ایجاد می شود و همچنین ناحیه تناسلی جنین شکل می گیرد، در این دوره از حاملگی جنین قادر به شنیدن صدای مبهم شده و نسبت به نور واکنش نشان می دهد و البته اطراف بدن نوزاد با موهایی به نام لانگو پوشانده می شود که در زمان بارداری از بین خواهند رفت.

نکاتی که در این ماه از بارداری باید بدانید.

۱. در صورتی که به همراه درد خونریزی داشتید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

۲. از بلند کردن اجسام سنگین و همچنین بالا رفتن از پله ها با سرعت پرهیز کنید.

۳. در زمان نشستن به منظور پیشگیری از وارد شدن فشار زیاد به بدن تان می توانید از زیر پایی یا صندلی استفاده کنید.

۴. اگر چه پنیر سرشار از کلسیم می باشد اما از مصرف هر نوع پنیر پرهیز کنید زیرا، برخی از آن ها دارای باکتری خاصی هستند که در خانم های بارداری منجر به ایجحاد عفونت لیستریوسیس می شود.

دانستنی های ماه سوم حاملگی

با توجه به مطالب بیان شده, ماه سوم بارداری از حساس ترین ماه های بارداری محسوب می شود که بسیاری از بیماری های ژنتیکی در این دوران تشخیص داده شده و قابل پیشگیری هستند، در صورت تمایل جهت آشنایی بیشتر با تقویم بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *