دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان سوزش معده و بررسی علت سوزش در معده

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

مشکلات معده از جمله شایع ترین بیماری ها به شمار می رود که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند. زخم معده, ورم معده و سوزش معده و… از جمله این مشکلات می باشند. خوشبختانه در اغلب موارد درمان سوزش معده به راحتی صورت می گیرد.

متاسفانه سوزش معده یکی از شایع ترین مشکلات امروزی است که سبب درد، ناراحتی، خستگی و استرس فرد می شود. سوزش معده به دلایل مختلفی مانند مصرف مواد غذایی غیر قابل هضم, عفونت ها, استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و … ایجاد می شود. در این مطلب به معرفی درمان سوزش معده می پردازیم.

بررسی روش های درمان سوزش معده

داروهای ایجاد کننده سوزش در معده

معده یک کیسه عضلانی است که بین مری و روده کوچک واقع شده است. مواد غذایی ابتدا وارد این عضو بدن شده و پس از شکسته شدن برای هضم بیشتر وارد روده ها می شوند. در صورتی که مواد غذایی وارد شده در معده شکسته و هضم نشوند, معده مسدود شده و در نتیجه سوء هاضمه و سوزش معده ایجاد می شود. خوشبختانه روش های بسیاری برای پیشگیری از سوزش معده  درمان آن وجود دارد.

۱- حفظ رژیم غذایی سالم

درمان سوزش معده

  • مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مانند میوه ها و سبزی ها یا غلات و حبوبات مانند بلغور جو دوسر می تواند در تسکین و رفع سوزش معده موثر باشد. چرا که فیبرها به فرآیند هضم سرعت بخشیده و موجب درمان یبوست می شود.
  • مصرف روزانه پروبیوتیک ها مانند ماست می تواند به بازگرداندن باکتری های خوب و ضروری برای عملکرد هضم کمک کند. همچنین مواد غذایی مانند عسل، موز، شیر نارگیل، آب نارگیل و دوغ می تواند سوء هاضمه را کاهش دهد. بنابراین توصیه می شود این مواد غذایی را در برنامه غذایی خود اضافه کنید.
  • اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده, غذاهای چرب, انواع شیرینی, آب نبات, نوشابه, قهوه و تنقلات کم ارزش که می توانند سبب سوء هاضمه شوند. همچنین از مصرف مواد غذایی که موجب ناراحتی معده می شوند, پرهیز شود. برخی از این مواد غذایی عبارت است از: غذاهای ادویه دار، غذاهای نشاسته دار مانند سیب زمینی و انواع شیرینی ها و … .
  • اجتناب از پرخوری. توصیه می شود به منظور پیشگیری و تسریع روند بهبود سوزش معده, تعداد و حجم وعده های غذایی را محدود کنید. غذا نخوردن در محل کار و تغییر زمان وعده های غذایی می تواند در پیشگیری از سوزش معده کمک کند. 

۲- داروها

درمان سوزش معده

  • برخی داروهای در دسترس که برای دریافت آن ها نیازی به نسخه پزشک نمی باشد مانند آنتی اسیدها که ساخت اسید را کنترل می کنند و مسهل ها که برای درمان یبوست کاربرد دارند می توانند موجب تسکین موقت سوزش معده شوند. اما این داروها نباید به مدت طولانی مصرف شوند.
  • داروهای مسکن می توانند موجب کاهش درد ناشی از سوزش معده شوند. اما این داروها ممکن است بیماری را بدتر کند. از این رو باید با احتیاط مصرف شوند. داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است با فرآیند هضم تداخل و سبب سوزش معده شوند, بنابراین توصیه می شود به طور محدود از این داروها استفاده شود.
  • آنتی بیوتیک ها. این داروها باید تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شوند. این داروها باید همراه با پروبیوتیک ها مصرف شوند. چرا که آنتی بیوتیک ها, باکتری های خوب معده را نیز می کشند و ممکن است باعث سوء هاضمه در فرد شوند.

تاثیر ورزش در درمان سوزش در معده

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علاوه بر موارد بیان شده, ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش روزانه می تواند به پیشگیری از سوزش معده کمک کند و در برخی از موارد انجام تمرینات نرمشی به طور روزانه می تواند در رفع سوزش معده موثر باشد. خوشبختانه در اغلب موارد سوزش معده و سوء هاضمه با ترک سیگار و کاهش استرس و داشتن سبک زندگی سالم از بین می رود.

بررسی علت سوزش در معده

درمان سوزش معده

۱- ناتوانی در تحمل لاکتوز

یکی از شایع ترین مشکلات معده, عدم تحمل لاکتوز می باشد. لاکتوز از حمله مواد اصلی موجود در شیر و محصولات لبنی است. در صورتی که فرد به خوردن مواد غذایی حاوی این ترکیب حساسیت داشته باشد اما تصادفا از این مواد عذایی استفاده کند, ممکن است دچار سوزش معده شود. خوشبختانه سوزش معده ناشی از این مسئله به راحتی قابل درمان است. تنها فرد باید از مصرف مواد غذایی حاوی لاکتوز پیشگیری کند.

۲- سوء هاضمه یا فقر عملکرد هضم

پرخوری و تند غذا خوردن از جمله مهمترین دلایل سوء هاضمه می باشد. همچنین افرادی که از مشکلات گوارشی و هضم غذاها رنج می برند, با مصرف برخی از مواد غذایی خاص مانند نشاسته, غلات, غذاهای ادویه دار و فراورده های لبنی ممکن است دچار سوزش معده شوند.

۳- زخم معده

سوزش معده ممکن است ناشی از زخم و عفونت های باکتریایی, استفاده بیش از حد از داروهای مسکن مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ایجاد شود. زخم معده می تواند با داروهای خاص و پیروی از سبک زندگی سالم  بهبود یابد. برخلاف باور عموم افراد, استرس نمی تواند سبب زخم معده شود.

۴- بیماری ریفلاکس معده

بیماری های ایجاد کننده سوزش در معده

این بیماری نوعی از بیماری سوء هاضمه مزمن به شمار می رود که در نتیجه بازگشت اسید معده به مری و دهان ایجاد می شود. این مسئله معمولا زمانی رخ می دهد که معده نمی تواند به درستی مواد غذایی را هضم کند. چاقی، بارداری، سیگار کشیدن، مصرف مواد غذایی تند و تیز, مرکبات و محصولات غذایی تهیه شده از گوجه فرنگی می توانند خطر ابتلا به بیماری ریفلاکس معده را افزایش دهند. درمان ریفلاکس معده با روش های مختلفی صورت می گیرد.

۵- عفونت های باکتریایی

عفونت های باکتریایی جدی که موجب سوزش معده می شوند عبارت است از: کولیت کلستریدیوم دیفیسیل, هلیکوباکتر پیلوری و زخم ها. چنین باکتری هایی با از بین بردن باکتری های مفید در هضم غذا موجب تداخل در عملکرد هضم و گوارش می شوند و در نتیحه منجر به التهاب و فرسایش بافت معده شده و سوزش معده ایجاد می کنند.

۶- فتق

این بیماری زمانی رخ می دهد که یک عضو یا بافت به خاطر یک نقطه ضعیف در ماهیچه ها تحت فشار قرار گیرد. اسهال، برخی آسیب ها، یبوست، سرفه، عطسه، بلند کردن اجسام سنگین، چاقی و جراحی زخم ها از جمله مهمترین دلایل ابتلا به فتق می باشند. این مسئله ممکن است با سوزش معده اشتباه گرفته شود.  

علاوه بر موارد بیان شده آپاندیسیت, سنگ کلیه و بارداری خارج رحمی ممکن است سبب سوزش معده شوند. با توجه به علت بیماری, از بین بردن سوزش معده به راحتی انجام می شود.

رفع سوزش معده با راهکارهای خانگی

با روش های طبیعی و خانگی می توانید سوزش معده را برطرف کنید، در ادامه مطلب چند راهکار مفید و موثر را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد

سرکه سیب :

می توانید از سرکه سیب به منظور بهبود و درمان سوزش معده کمک بگیرید، به یک لیوان آب ولرم یک تا دو قاشق چای خوری سرکه سیب فیلتر نشده بیفزایید و به آن کمی عسل نیز اضافه کرده و هم بزنید، روزی یک تا دو بار از این نوشیدنی استفاده کنید که بهترین زمان پیش از هر وعده غذایی می باشد.

روش های رفع سوزش معده

جوش شیرین :

استفاده از جوش شیرین جهت درمان سوزش معده گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است به یک لیوان آب یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین بیفزایید و هم بزنید سپس به منظور طعم دهی بهتر کمی عسل یا لیمو به آن اضافه کنید و آن را بنوشید، به منظور دریافت بهترین نتیجه از این نوشیدنی در طول روز دو تا سه بار استفاده کنید.

هشدار: از مصرف جوش شیرین با شکم پر خودداری نمایید و همچنین بیشتر از یک هفته از این نوشیدنی استفاده کنید.

زنجبیل :

در یک فنجان آب جوش یک قاشق چای خوری ریشه زنجبیل بیفزایید سپس روی آن را پوشانده و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند و به آن کمی عسل بیفزایید، از این دمنوش دو تا سه بار در طول روز به مدت یک هفته استفاده کنید و یا می توانید پیش از هر وعده غذایی یک قاشق غذا خوری از آب زنجبیل را با کمی عسل مخلوط کرده و هفته ای دو بار بنوشید.

رفع سوزش معده با راهکارهای طبیعی

بابونه :

از دیگر راهکارهای طبیعی جهت رفع سوزش معده بابونه است که می توانید به یک فنجان آب داغ یک تا دو قاشق چای خوری گل بابونه خشک شده اضافه کنید و روی آن را درپوش بگذارید و بعد از زمان ده دقیقه به آن کمی عسل اضافه کرده و روزی سه تا چهار بار از این دمنوش استفاده کنید.

نکته : از جوشاندن این گیاه خودداری نمایید زیرا سبب از بین رفتن ترکیبات فعال آن می شود.

جویدن آدامس :

پس از هر وعده غذایی می توانید تکه ای آدامس بدون شکر را به مدت نیم ساعت بجوید تا به هضم غذا کمک کنید، فقط باید دقت داشته باشید که از آدامش شکری و طعم نعنا خودداری نمایید.

روش های درمان سوزش معده

عواملی که باعث بدتر شدن سوزش معده می شود

  • یبوست
  • بی خوابی و استرس
  • اضافه وزن
  • مصرف غذا های تند
  • دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن
  • استفاده از برخی دارو ها مانند : آسپرین یا ایبوپروفن
  • مصرف سیر و پیاز
  • مصرف مرکبات
  • مصرف محصولات تولید شده از گوجه فرنگی مانند سس کچاپ
  • مصرف کافئین، الکل، شکلات یا نوشیدنی های گازدار
  • مصرف غذا های سنگین، سرخ کردنی و چرب

سوزش معده در خانم های باردار

دوره بارداری از دوران حساس زندگی مادران می باشد و تغییرات زیادی در بدن آنها رخ می دهد، در واقع رشد کردن موجود زنده در داخل رحم مادر می تواند بسیاری از فرآیند های طبیعی و عادی بدن را تغییر دهد، از جمله این تغییراتی که در بدن مادر باردار رخ می دهد، در سیستم گوارش وی می باشد، از آنجا که رحم به دستگاه گوارش نزدیک تر است، بنابراین با بزرگ شدن رحم به روده ها و معده فشار آورده و آنها را به سمت جلو هل می دهد.

درمانهای سوزش معده

همچنین وقتی بارداری اتفاق می افتد، تغییرات هورمونی زیادی در بدن وی رخ می دهد که می تواند الگوی اجابت مزاج را به طور همیشه بر هم بزند، به عنوان مثال افزایش هورمون پروژسترون در دوران بارداری، موجب ریلکس شدن ماهیچه ها شده و نیز ممکن است آن را تنبل کند، از آنجا که لوله گوارش هم از جنس ماهیچه می باشد، بنابراین موجب تنبل شدن این ماهیچه ها شده و منجر به کاهش حرکات روده و در نهایت موجب ابتلا به یبوست خواهد شد.

برخی از خانم های باردار امکان دارد دچار تهوع و استفراغ که از جمله علائم گوارشی است، شوند، از جمله مشکلات دیگری که مادران باردار در این دوران دچار آن می شوند؛ سوزش معده یا سوزش سر دل است که به دلیل کم و زیاد شدن هورمون ها در دوران بارداری و بزرگ شدن رحم اتفاق می افتد. در زیر با علائم سوزش معده (سوء هاضمه یا سوزش سر دل) که خانمهای باردار در طول دوران بارداری خود آن را تجربه می کنند، آشنا می شوید :

  • مادر باردار در چنین شرایطی احساس سوزش معده دارد و یا اینکه تصور می کند دچار درد در قفسه سینه می باشد.
  • در برخی مواقع خانم باردار احساس پری در معده دارند  یا اینکه احساس نفخ می کنند.
  • مادر باردار امکان دارد از علائمی همچون آروغ زدن و یا ترش کردن رنج ببرد.
  • ممکن است حالت تهوع داشته باشد.
  • گاهی مواقع نیز استفراغ می کند.

تسکین سوزش معده

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *