دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با انواع واکسن یک سالگی نوزاد و عوارض آن ها آشنا شوید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

ابداع واکسن های مختلف در طول تاریخ, کمک بسیاری در پیشگیری بسیاری از بیماری ها کرده است. نوزاد از بدو تولد به بعد نیاز به دریافت برخی از این واکسن ها دارد. با این حال واکسن یک سالگی نوزاد با عوارضی همراه است.

نوزاد از بدو تولد تا سن حدود ۱۶ سالگی، نیاز به دریافت واکسن دارد. در واقع واکسیناسیون نوزاد, خطر ابتلا او به بسیاری از بیماری ها را به طور چشمگیری کاهش می دهد و موجب کاهش عوارض ناشی از بسیاری از بیماری ها می شود.

درباره واکسن یک سالگی نوزادان چه می دانید؟

واکسن های ضروری برای کودکان

واکسن زدن نوزاد یکی از دردناک ترین صحنه های مشاهده شده برای والدین است. تمام والدین می دانند که این واکسن ها برای سلامتی کودک ضروری و مفید است. به همین دلیل صحنه دردناک گریه کودک خود در حین واکسیناسیون را تحمل می کنند. به علاوه برخی از این واکسن ها دارای عوارض جانبی هستند که این مسئله, دردناک بودن مسئله واکسن نوزاد را دو چندان می کند. واکسن نوزاد یک سالگی، از جمله مهمترین واکسن ها به شمار می روند که تزریق آن ها به نوزاد ضروری است، در ادامه مطلب شما را با این واکسن بیشتر آشنا خواهیم کرد، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید

اغلب والدین هم زمان با تولد نوزاد خود, برنامه واکسیناسیون او را زمان بندی می کنند. معمولا زمان بندی هشت واکسن از بدو تولد نوزاد امری طبیعی است. هر یک از این ۸ واکسن در زمان خاص و با دوز مشخصی به نوزاد تزریق می شوند مگر اینکه نوزاد در هنگام تولد مبتلا به بیماری باشد که پزشک زمان بندی واکسیناسیون را تغییر دهد. در ادامه با واکسن ۱ سالگی نوزاد آشنا می شویم.

تزریق بسیاری از واکسن ها از دو ماهگی نوزاد شروع می شود. واکسن هایی که از یک ساله شدن به بعد نوزاد باید آن ها را دریافت کند عبارت است از: واکسن سه گانه دیفتری/ کزاز و سیاه سرفه, واکسن دو گانه هیب نوع دو, واکسن دو گانه ذات الریه, واکسن فلج اطفال, واکسن آنفولانزا, واکسن سرخک/ سرخچه و اوریون, واکسن آبله مرغان, واکسن هپاتیت آ, واکسن دو گانه مننژوکک. هر یک از این واکسن ها, نوزاد را در برابر برخی از بیماری ها مقاوم می کند و در نتیجه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های نوزاد را کاهش می دهد. در ادامه با تک تک این واکسن ها آشنا می شویم.

واکسن سه گانه دیفتری, کزاز و سیاه سرفه

دیفتری و کزاز و سیاه سرفه از جمله بیماری های کشنده نوزادان در گذشته ها به شمار می رفت. امروزه با ساخت واکسن مقابله کننده با این بیماری ها برای نوزادان, مرگ و میر نوزادان ناشی از این بیماری ها را به حداقل ممکن رسانده اند. این واکسن ترکیبی از بدو تولد تا شش سالگی, پنج نوبت به کودک تزریق می شود. یکی از زمان های تزریق این واکسن, از ۱۵ تا ۱۸ ماهگی است.

عوارض جانبی

تورم برخی از نقاط بدن, قرمزی پوست, افزایش دمای بدن و تب, کاهش چشمگیر اشتها.

  •  آرون گروپس

واکسن دو گانه هیب نوع دو

بیماری هیب یکی از بیماری های بسیار جدی و خطرناک است که موجب آسیب دائمی به مغز می شود. همچنین این بیماری ممکن است سبب مننژیت باکتریایی و یا ذات الریه در نوزاد شود. نوزاد از بدو تولد تا ۱۵ ماهگی, چهار نوبت این واکسن را دریافت می کند. یکی از زمان های لازم برای تزریق این واکسن, از ۱ سالگی تا ۱۵ ماهگی است.

عوارض جانبی

بالا رفتن دمای بدن, التهاب و حساسیت ناحیه ی تزریق واکسن.

واکسن دو گانه ذات الریه

واکسن ضروری نوزاد یک ساله

این واکسن به عنوان تقویت کننده بدن نوزاد بین یک سالگی تا ۱۵ ماهگی تزریق می شود. علاوه بر این نوزاد باید این واکسن را در ۲ ماهگی و چهار ماهگی و شش ماهگی نیز دریافت کند تا بدن او در برابر عفونت خونی, عفونت گوش و دیگر عفونت ها محافظت شود. در گذشته پیش از ابداع واکسن ذات الریه, این بیماری یکی از بیماری های کشنده نوزادان به شمار می رفت.

عوارض جانبی

افزایش اندک دمای بدن, التهاب و حساسیت ناحیه ی تزریق از جمله مهمترین عوارض این واکسن برای نوزاد یک ساله می باشد.

واکسن فلج اطفال

یکی از شایع ترین بیماری های منجر به مرگ و میر در سراسر جهان فلج اطفال نام دارد. خوشبختانه از زمان ابداع واکسن این بیماری, فلج اطفال قابل پیشگیری است. افراد در طول زندگی ۴ نوبت این واکسن را دریافت می کنند. یکی از زمان های لازم برای دریافت واکسن فلج اطفال, ۶ تا ۱۸ ماهگی می باشد. کودکان ۴ تا ۶ ساله نیز یک بار باید این واکسن را دریافت کنند.

عوارض جانبی

التهاب و درد و حساسیت ناحیه ی تزریق واکسن, در برخی موارد به ندرت سبب بروز آلرژی و حساسیت می شود.

واکسن آنفولانزا

آنفولانزا و پس از آن سرماخوردگی کودکان یکی از خطرناک ترین بیماری ها به شمار می رود که در گذشته یکی از بزرگ ترین عوامل مرگ کودکان محسوب می شد. پس از ۶ ماهگی نوزاد باید یک بار این واکسن را دریافت کند که مطابق نظر بزشک و شرایط جسمی نوزاد, ممکن است این واکس به نوزاد یک ساله تزریق شود.

عوارض جانبی

بالا رفتن دمای بدن, التهاب و درد و حساسیت ناحیه ی تزریق واکسن.

واکسن سرخک و سرخچه و اوریون

واکسن یک سالگی

تحریک پوست, تب, ذات الریه, مننژیت و اختلال در شنوایی از جمله عوارض جدی بیماری های سرخک, سرخچه و اوریون می باشد. واکسن ترکیبی سرخک و سرخچه و اوریون می تواند خطر ناشی از عوارض این بیماری ها را در کودکان از بین ببرد. اول دوز این واکسن در ۱ سالگی تزریق می شود.

عوارض جانبی

تحریک و التهابات پوستی, افزایش اندک دمای بدن, درد مفاصل, التهاب غدد بزاقی و گردن به مدت ۲ هفته پس از دریافت واکسن.

واکسن آبله مرغان

یکی از واکسن های شناخته شده برای افراد, واکسن آبله مرغان می باشد. اگرچه با وجود دریافت این واکسن, ممکن است افراد به این بیماری مبتلا شوند, با این حال توصیه می شود تمام افراد این واکسن را قبل از ۶ سالگی در دو نوبت دریافت کنند تا در صورت ابتلا به آن, شدت و مدت زمان بیماری آبله مرغان کاهش یابد. اولین نوبت دریافت این واکسن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی است.

عوارض جانبی

تحریک و التهابات پوستی, افزایش اندک دمای بدن, تورم ناحیه تزریق واکسن.

واکسن هپاتیت آ

واکسن یک سالگی

یکی از بیماری هایی که منجر به التهاب کبد می شود, بیماری هپاتیت آ است. واکسن هپاتیت آ می تواند از این بیماری و عوارض جدی آن پیشگیری کند. افراد این واکسن را نیز در دو نوبت دریافت می کنند. اولین نوبت تزریق این واکسن ۱۲ تا ۲۳ ماهگی می باشد و دوز دوم شش ماه پس از نوبت اول تزریق می شود.

عوارض جانبی

التهابات پوستی در ناحیه تزریق واکسن, سردرد, کاهش اشتها, احساس خستگی.

واکسن دو گانه مننژوکک

بیماری مننژوکک یکی از بیماری های عفونی جدی است که عوارض خطرناکی دارد. عامل این بیماری برخی باکتری های قوی می باشند که به راحتی از بین نمی روند. واکسن دو گانه مننژوکک با دو دوز بین ۹ تا ۲۳ ماهگی برای نوزادان تجویز می شود و خطر ابتلا کودکان به این بیماری را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

عوارض جانبی

التهابات پوستی در ناحیه تزریق واکسن یا افزایش دمای بدن.

آگاهی از واکسن ۱ سالگی نوزاد و تزریق آن ها می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک را کاهش دهد. اگرچه دریافت این واکسن ها با برخی عوارض همراه است اما عوارض موقت هستند و مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کنند.

واکسن دو گانه مننژوکک

تب ناشی از واکسن ۱ سالگی

تب واکسن ۱ سالگی حدود یک تا سه روز طول می کشد که این زمان بسته به سیستم ایمنی کودکان دارد و تعداد کمی از کودکان یک تا دو هفته پس از تزریق واکسن دچار تب می شوند که طبق تحقیقات انجام شده حدود بیست تا سی درصد از کودکان پس از واکسن ۱ سالگی دچار تب می شوند و البته ممکن است برخی از کودکان تب را تجربه نکند که اکثر این تب ها خفیف می باشد و در صورت مشاهده تب زیاد در کودک حتما باید کودک تان را نزد پزشک ببرید.

بررسی عوارض رایج واکسن ۱ سالگی

  • بی اشتهایی
  • تب
  • التهاب چشم
  • بی اشتهایی
  • تورم غدد بناگوشی و زیر گردن
  • علائم سرماخوردگی
  • آبریزش بینی
  • راش های پوستی

بررسی عوارض رایج واکسن یک سالگی

عوارض گفته شده در تعداد کمی از کودکان مشاهده می شود و معمولا یک تا دو هفته بعد از تزریق رخ می دهد.

آشنایی با اقداماتی برای کاهش تب و درد

  • خنک کردن محل تزریق با استفاده از کمپرس سرد ( از قرار دادن یخ در ۲۴ ساعت اول پرهیز نمایید)
  • مصرف زیاد مایعات و شیر
  • گرم کردن محل تزریق با حوله گرم در ۲۴ ساعت دوم
  • طبق دستور پزشک استفاده از شربت استامینوفن در صورت نیاز
  • مرطوب کردن محل تزریق با آب خنک و باد زدن آن

کاهش تب با انجام اقداماتی موثر

واکسن ۱ سالگی برای کدام کودکان خطرناک است؟

  • دریافت کنندگان پیوند
  • کودکان مبتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی
  • کودکان تحت درمان شیمی درمانی
  • کودکانی که با دوز بالا پردنیزون دریافت می کنند، باید یک ماه بعد از تمام شدن دوره درمان این واکسن را تزریق کنند.
  • کودکانی که نبست به دوز قبلی واکسن ۱ سالگی آلرژی شدید داشته اند.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، جهت آشنایی با واکسن نوزاد می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *