دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با خیال پردازی کودکان چگونه رفتار کنیم؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

خیال پردازی کودکان در سنین قبل از مدرسه اتفاق می افتاد. فراهم کردن بسترهای لازم برای خیال پردازی کودکان باعث می شود تا کودکان خلاقیت و نوآوری های زیادی داشته باشند.

بچه ها تا قبل از سنین دبستان، علاقه زیادی به بازی ها و موضوعات تخیلی دارند. یکی از دلایل اینکه بچه ها در این سنین به خیال پردازی می پردازند این است که در این سنین بچه ها محدودیت های زیادی دارند، و تابع و مطیع والدین خود هستند. اینکه این خیال پردازی برای کودک مفید و یا مضر است را بررسی خواهیم کرد.

خیال پردازی کودکان

تخیلات کودکانه

کودک با خیال پردازی سعی در بیرون رفتن از محدودیت هایی که والدین برای آن ها ایجاد کرده اند، دارند. کودک با خیال پردازی سعی می کند آن گونه که علاقه دارد، زندگی کند. از این رو خیال پردازی در کودکی اهمیت ویژه ایی دارد. بزرگسالان با توجه به دنیای پیرامون خود، اطلاعات شان را افزایش می دهند، در حالی که کودک با توجه به استعداد خیال پردازی که دارد، می توانند زندگی خود را تغییر داده و شرایط جدیدی خلق کنند که خود اطلاعات و دانستنی های آن ها را افزایش می دهد.

استعداد خیال پردازی کودکان؛ باید توسط والدین پرورش یابد و والدین باید با دید مثبتی به این موضوع نگاه کنند. معمولا هر چقدر خیال پردازی کودک بیشتر باشد، خلاقیت و نوآوری نیز در آن ها بیشتر است و زمانی ممکن است این خیال پردازی توهم زایی باشد که کودک در خانواده احساس کمبود عاطفه کند. کودکان باید از نظر اجتماعی، عاطفی، جسمی و تحصیلی، رشد مناسبی داشته باشند و اگر در یکی از این زمینه ها کمبود داشته باشند، خیال پردازی کودک به دلیل آن کمبود ها است و در واقع رویاها و تصورات کودک متناسب با آن کمبود است که نه تنها موجب خلاقیت نمی شود بلکه مضر است و مشکلاتی را برای کودک ایجاد خواهد کرد.

والدین با توجه به خیال پردازی کودکان می توانند پی به رشد او ببرند و اگر نقطه ضعفی را در کودک مشاهده می کنند، آن را برطرف کنند. همچنین والدین باید زمینه ی خیال پردازی را برای کودک فراهم کنند. کودک زمانی که خیال پردازی می کنند بسته به تصورات اش، چیزهای زیادی یاد می گیرد.

خیال پردازی کودکان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

یکی از بسترهایی که والدین باید برای کودک فراهم کنند، تشویق کودک به ترسیم خیال پردازی است، که می توانند خیال پردازی کودک را ثبت کنند و در بزرگسالی به آن ها نشان دهند. تعداد زیادی از مخترعان چنین بسترهایی در کودکی داشته اند.

والدین همچنین می توانند داستان هایی را برای کودک تعریف کرده و آن را با کودک بازی کنند تا خیال پردازی کودک تقویت شود. همچنین کودک را باید در موقعیت های خاصی قرار داد تا علاوه بر به دست آوردن اطلاعات بیشتر ، رشد فکری او افزایش یابد. بنابراین والدین باید وقت بیشتری برای کودک صرف کرده و او را به طبیعت و مکان هایی که انسان دخالتی در آن نداشته، ببرند.

در خیال پردازی، کودک ممکن است از والدین دعوت کند تا به رویای آن ها وارد شود، در این صورت والدین باید با کودک همکاری کرده ولی همیشه رهبری خیال پردازی را به کودک بسپارند تا علاوه بر اینکه تصورات کودک شکل گیرد، احساس مسئولیت پذیری در کودک تقویت شود. والدین خیال پردازی کودک را جدی بگیرند و او را سرزنش نکنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *