دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آنچه در ماه دوم بارداری اتفاق می افتد

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

با ورود به ماه دوم بارداری, علایم بارداری محسوس تر می شود. علائمی از قبیل حالت تهوع, احساس سرگیجه و ویار به برخی از مواد غذایی در این ماه بروز و یا تشدید می یابند.

دوران بارداری, دوران ویژه ایی برای تمام زنان می باشد. همه زنان این دوران را به یک شکل تجربه نمی کنند. با این حال با ورود به دروان بارداری اتفاقات مشابه ایی درون بدن آن ها در حال رخ دادن است. در این مطلب به آنچه در ماه دوم بارداری برای زنان اتفاق می افتد, می پردازیم.

اتفاقات شگفت انگیز در ماه دوم بارداری

ماه دوم بارداری

با گذشت چهار هفته از بارداری, ممکن است برخی از زنان هنوز متوجه بارور بودن خود نباشند. دلیل این مسئله تغییرات غیر قابل مشاهده در ماه اول بارداری است. در واقع با وجود تشکیل نطفه و تغییرات اساسی درون بدن, بسیاری از زنان در ماه اول بارداری, از وجود نطفه درون خود اطلاعی ندارند. با ورود به دومین ماه بارداری, تغییرات بیشتری درون بدن زنان روی می دهد. این تغییرات باعث می شود تا بسیاری از زنان به فکر انجام تست بارداری باشند. تغییرات مختلف جسمی و روانی از جمله مهمترین این تغییرات است.

احساس کوفتگی و خستگی،ایجاد سردردهای کوتاه، افزایش ادرار, ویارهای غذایی و حالت تهوع در بارداری از جمله شایع ترین اتفاقات رخ داده در طول ماه ۲ بارداری است و افزایش سایز سینه, تغییر رنگ پستان ها, پر پشت شدن موها, بروز اکنه بر روی پوست یا نرم و لطیف شدن پوست, گرفتگی بینی و افزایش گرمای بدن نیز ازجمله تغییرات جسمی است که برخی از زنان در دومین ماه بارداری آن ها را تجربه می کنند. تعداد کمی از زنان ممکن است این تغییرات را نداشته و یا در ماه اول بارداری آن را تجربه کنند. از جمله تغییرات روانی زنان در این ماه می توان به نوسانات خلقی ناشی از تغییرات هورمون ها اشاره کرد.

برخی از مشکلات پیش آمده در دومین ماه حاملگی

یکی از مشکلات رایج پیش رو در ماه ۲ بارداری, سقط جنین است. بررسی ها نشان داده است ۵۰ درصد سقط جنین در ماه دوم بارداری اتفاق می افتد. عوامل مختلفی سبب سقط جنین می شود. با این حال اختلالات کرموزومی در ایجاد تخمک بارور از جمله مهمترین دلیل سقط جنین در ماه دوم بارداری است. علائمی از قبیل خونریزی های شدید, احساس تب, ضعف و کمر دردهای شدید از جمله مهمترین علایم سقط جنین در این ماه می باشند که غالبا با علایم اولیه لکه بینی آغاز می شوند. لکه بینی در این ماه می تواند ناشی از لانه گزینی نیز باشد که فرآیند کاملا طبیعی در طی بارداری است. با این وجود در صورت مشاهده هر یک از این علائم توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود تا بررسی های لازم صورت گیرد.

از دیگر مشکلات پیش آمده در این ماه برای زنان می توان به عفونت ها اشاره کرد. ترشحات واژن در این ماه در حالت طبیعی به شکل رقیق و سفید است. اگر این ترشحات زیاد باشد, ممکن است نشانه ایی از ابتلا به عفونت بوده که سریعا باید درمان شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اقدامات ضروری در دومین ماه بارداری

مشکلات پیش رو در ماه دوم حاملگی

از جمله مهمترین فاکتورهای مورد توجه در ماه دوم بارداری, نحوه خوابیدن و بلند شدن از خواب می باشد. از جمله مهمترین دلایل ضعیف شدن لگن, رگه رگه شدن شکم و کمر درد و … پس از زایمان اشتباه خوابیدن و برخواستن در طی بارداری می باشد. به علاوه با گذشت بارداری, نحوه خوابیدن در حفظ سلامتی جنین اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود از همان ابتدای بارداری, نحوه صحیح خوابیدن در طول بارداری را تمرین کنند تا موجب حفظ سلامت جنین در طول بارداری و حفظ سلامت خود پس از زایمان شوند. برای این منظور توصیه می شود برای خوابیدن ابتلا به پهلو و سپس به صورت طاق باز خوابید و مشابه همین کار هنگام بیدار شدن ابتلا به یک طرف بچرخید و بعد بلند شوید.

از دیگر اقدامات صورت گرفته در ماه دوم بارداری، انجام آزمایشات مختلف است. آزمایش ادرار و خون, اندازه گیری فشار خون, انجام معاینه لگنی, ارزیابی استخوان لگن و انجام آزمایش پاپ اسمیر از جمله مهمترین این آزمایش ها است. این آزمایشات به پزشک در تشخیص دیابت حاملگی، عفونت ادراری و سایر بیماری‌ها کمک می کند. از این رو در جهت پیشگیری و حفظ سلامت جنین و مادر اهمیت بسیاری دارد.

سونوگرافی یکی دیگر از اقدامات ضروری در دومین ماه حاملگی است. چرا که در هفته ششم بارداری و یا هفته هفتم, قلب جنین تشکیل می شود. به همین دلیل برای تایید حاملگی سالم در این ماه سونوگرافی صورت می گیرد. در سونوگرافی انجام شده, تعداد ضربان قلب جنین نیز قابل تشخیص است.

تغذیه مناسب برای ماه دوم حاملگی

همانطور که می دانید تغذیه مادر در دوران حاملگی و حتی شیردهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نقش مهمی در سلامت مادر و جنین ایفا می کند تا با تعذیه مناسب مادر در دوران حاملگی دچار کمپود پروتئین و ویتامین نشود و در صورتی که در این  دوران تهوع و بد غذایی را تجربه کردید بهتر است به میزان کم از مواد مقوی استفاده کنید، بنابراین از غذاهایی که دارای مقادیر زیادی آهن هستند استفاده کنید تا دچار کم خونی نشوید.

تغذیه مناسب ماه دوم حاملگی

بررسی اتفاقات ماه دوم حاملگی

۱. در این ماه نیر مانند ماه اول بارداری احساس تهوع و خستگی خواهید داشت.

۲. ممکن است دچار سردرد در این ماه شوید که به دلیل تغییرات هورمونی می باشد و می توانید از مسکن درد زیر نظر پزشک تان استفاده نمایید.

۳. در این ماه از حاملگی تنفر و هوس به برخی غذا ها کاملا طبیعی است.

۴. نوسانات خلقی، کمبود خواب و تغریق را در این ماه از حاملگی تجربه خواهید کرد.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • درد شانه ها
  • خارج شدن بافت از واژن
  • احساس درد در قسمت لگن و یا شکم
  • لکه بینی یا خونریزی واژینال
  • انقباضات و درد های شدید قسمت پایینی شکم
  • نبض شعیف
  • تپش قلب و یا غش

دانستنی های ماه دوم حاملگی

سونوگرافی و آزمایشات لازم در ماه دوم حاملگی

در این ماه از حاملگی باید آزمایش خون و ادرار را انجام دهید تا پزشک مواردی که امکان دارتد بر روی حاملگی تان تاثیر بگذارد را بررسی کند همچنین، امکان دارد جهت مشاهده موارد غیر طبیعی عفونت و سرویکس تست پاپ اسمیر نیز برای شما انجام داده شود.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی در مورد این ماه از بارداری اطلاعات کافی به دست آورده باشید، در صورت تمایل به آشنایی با تقویم بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *