دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص بادام هندی و تاثیرات شگفت انگیز این آجیل خوشمزه

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

بادام هندی یکی از خوشمزه ترین دانه های روغنی به شمار می رود. این اجیل پر طرفدار دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. یکی از مهمترین خواص بادام هندی, حفظ سلامتی قلب و مغز می باشد.

بادام هندی یکی از آجیل های محبوب و شناخته شده برای افراد است. اگرچه به نظر می رسد دانه های بادام هندی سرشار از کالری است, اما بررسی ها نشان داده است, مصرف بادام هندی خام در کنترل وزن موثر است. در واقع یکی از فواید بادام هندی, کاهش وزن است. در این مطلب با دیگر تاثیرات شگفت انگیز بادام هندی آشنا می شویم.

مهمترین خواص بادام هندی خام و ارزش غذایی آن

خواص بادام هندی

بادام هندی خام به دلیل دارا بودن انواع ویتامین های مختلف از جمله ویتامین ث، B1، B2، B3 ،B6، ویتامین E، ویتامین K و فولات و نیز مواد معدنی همچون آهن، منیزیم، روی، فسفر، پتاسیم، کلسیم و مس دارای فواید بسیاری است که موجب حفظ سلامتی می شود. بادام هندی بو داده شده نیز دارای خواصی مشابه می باشد اما برخی از ریز مغذی های بادام هندی خام در اثر حرارت ممکن است از بین برود. به علاوه برخی برای طعم دار کردن بادام هندی از نمک استفاده می کنند, از آن جایی که نمک یکی از عوامل افزایش فشار خون است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد, بنابراین خاصیت بادام هندی خام بیش از پخته شده آن می باشد و به همین دلیل توصیه می شود از بادام هندی خام به جای پخته شده آن استفاده شود.

بادام هندی خام یکی از منابع غنی از آهن به شمار می رود. آهن یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن محسوب می شود. برای انتقال اکسیژن به سراسر اعضاء بدن به آهن نیاز است. وجود آهن کافی در بدن, موجب محافظت از سیستم دفاعی بدن می شود. همچنین آهن به سلول های سفید خون کمک می کند تا عوامل عفونت زا در بدن را از بین ببرند. مصرف روزانه حدود ۳۰ گرم بادام هندی خام, ۱۱ درصد از نیاز روزانه به آهن را برای زنان و ۲۳ درصد از نیاز روزانه به آهن برای مردان را تامین می کند.

ارزش غذایی بادام هندی خام

بادام هندی خام سرشار از روی و مس است. روی موجب فعال شدن صدها پروتئین در بدن از جمله پروتئین های مورد نیاز برای رشد سلول ها و پروتئین های  مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی می شود. مصرف روزانه حدود ۳۰ گرم بادام هندی خام, ۲۰  درصد از نیاز روزانه به روی را برای زنان و ۱۵ درصد از نیاز روزانه به روی برای مردان را تامین می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مس موجود در بادام هندی خام به فرآیند تولید آهن, تولید انرژی و تقویت عروق خونی در بدن کمک می کند. مصرف روزانه حدود ۳۰ گرم بادام هندی خام, ۶۸ درصد از نیاز روزانه به مس را برای زنان و مردان تامین می کند.

برخی دیگر از خواص بادام هندی خام به منگنز موجود در آن مرتبط می شود. منگنز سوخت و ساز بدن را تقویت می کند. این ماده معدنی به فرآیندهای مورد نیاز کلسترول و پروتیئن و چربی ها و همچنین پروتیئن های مورد نیاز برای بهبود زخم ها در بدن کمک می کند. مصرف روزانه حدود ۳۰ گرم بادام هندی خام, یک پنجم از نیاز روزانه به منگنز را برای مردان و ۲۶ درصد از نیاز روزانه به منگنز را برای زنان تامین می کند. بررسی ها نشان داده است وجود سطح کافی منگنز در بهبود علایم دیابت موثر است.

فواید بادام هندی در بارداری

فواید بادام هندی خام در بارداری

خاصیت های بادام هندی باعث شده است این آجیل به عنوان قرص ویتامین طبیعی شناخته شود. حدود ۳۰ گرم بادام هندی ۴.۳ گرم پروتئین, ۹ گرم کربوهیدرات و ۱۳ گرم چربی سالم دارد. به همین دلیل مصرف آن در طی بارداری بسیار مفید است. از جمله خواص بادام هندی در بارداری عبارت است از:

  • بادام هندی حاوی تمام ویتامین هایی است که برای رشد جنین در طی بارداری ضروری است.
  • خواص ضد باکتریایی بادام هندی به مقابله با عفونت ها در طی بارداری کمک می کند.
  • یکی از مهمترین خواص بادام هندی, تامین انرژی مورد نیاز برای زنان در طی بارداری است.
  • محتوای فیبر بالای موجود در بادام هندی, با یبوست و اسهال در طی بارداری مبارزه می کند.
  • یکی از موثرترین خواص بادام هندی در بارداری, توسعه دندان ها و استخوان های کودک است. این خاصیت ناشی از سطح بالای کلسیم در بادام هندی می باشد.
  • بادام هندی غنی از منیزیم است. این ماده معدنی از بدن زنان باردار در برابر گرفتگی های عضلانی, فشار خون بالا, درد, سردرد و خستگی محافظت می کند و در درمان میگرن موثر است.

فواید بادام هندی برای کاهش وزن

خواص بادام هندی

حدود ۳۰ گرم بادام هندی خام, ۱۵۵ کالری دارد. بررسی ها نشان داده است مصرف منظم این مقدار بادام هندی و جای دادن آن در برنامه غذایی, می تواند در کنترل وزن موثر باشد. اگرچه این آجیل به عنوان آجیل چرب شناخته شده است, اما چربی های موجود در بادام هندی, جزء چربی های خوب به شمار می رود که نه تنها برای بدن ضرر ندارد و موجب چاقی نمی شود, بلکه به سوخت و ساز بدن کمک می کند و از این رو می تواند در مدیریت و کنترل وزن موثر باشد. دیگر خواص بادام هندی به شرح زیر می باشد.

  • پیشگیری از سرطان ها
  • محافظت از قلب
  • کاهش فشار خون بالا
  • حفظ سلامت پوست و مو
  • حفظ سلامت استخوان ها
  • حفظ سلامتی مغز و اعصاب
  • پیشگیری از تولید سنگ صفرا
  • سرشار از آنتی اکسیدان ها
  • کمک به عملکرد هضم غذا
  • سرشار از ویتامین ها
  • حفظ سلامتی دندان ها و لثه ها
  • بهبود فرآیند خواب

خواص بادام هندی

افزایش باروری آقایان

برخی پزشکان ایتالیایی عقیده دارند که مصرف بادام هندی برای مردان به صورت روزانه به افزایش تولید اسپرم و نیز باروری انها کمک خواهد کرد.

جلوگیری از بیماری های قلبی در زمان بارداری

مصرف بادام هندی به عنوان یک میان وعده توسط خانوم های باردار  به دلیل وجود مقدار زیاد ویتامین B در آن، میزان ترک خوردگی های شکم را کاهش داده و نیز خوردن مقادیر زیادی از بادام به دلیل منیزیم و اهن موجود در آن از ابتلای به بیماری های قلبی و کم خونی در بارداری جلوگیری می کند.

مزایای بادام هندی

درمان کم خونی کودکان

پروتئین موجود در بادام هندی موجب می شود که کودکان استخوان و عضلات سالم تر و قوی تری داشته باشند و نیز بادام هندی تاثیر زیادی در درمان کم خونی کودکان دارد.

جلوگیری از سفید شدن مو ها

همانطور که گفتیم، بادام هندی دارای ماده معدنی مس می باشد، در نتیجه مصرف آن موجب تقویت و افزایش رشد مو ها شده و از ریزش و سفید شدن مو نیز جلوگیری خواهد کرد.

جوانسازی پوست

بادام هندی سرشار از آهن و مس است و در نتیجه به جوانسازی پوست کمک زیادی کرده و مانع از چروک شدن پوست صورت خواهد شد، ضمن اینکه مصرف آن از ابتلا به سرطان پوست نیز جلوگیری می کند.

درمان جوش صورت

سلینیوم موجود در بادام هندی، می تواند التهابات پوست از قبیل آکنه و جوش را درمان کرده و جای جوش را رفع کند.

درمان دیابت

بادام هندی همچنین حاوی مقدار کمی قند و کلسترول می باشد؛ تحقیقات انجام گرفته بر روی این نوع آجیل نشان داده است که هیدرو اتانول موجود در آن از افزایش قند خون جلوگیری کرده و موجب کاهش مقاومت به انسولین می شود.

مضرات مصرف بادام هندی

طبق نظر محققان، مصرف زیاده از حد بادام هندی موجب ایجاد سنگ کلیه می شود، همچنین در برخی افراد ایجاد آلرژی کرده و منجر به سرفه، تنگی نفس و آبریزش بینی خواهد شد.

ناراحتی های دستگاه گوارش از قبیل تهوع، اسهال، استفراغ و گرفتگی شکمی برخی دیگر از عوارض مصرف بادام هندی می باشند.

فواد بادام هندی

با توجه به مطالب بیان شده, بادام هندی مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. از جمله مهمترین خواص بادام هندی وجود ریز مغذی ها و ویتامین های مختلف در آن است که به حفظ سلامتی عمومی بدن کمک می کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *