دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه مربای بالنگ خوشرنگ و خوش طعم

  • ندا خوشرو
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

مربای بالنگ یکی از انواع مربا های خوشمزه و خوش طعم است که شما می توانید این مربا خوشمزه را برای وعده صبحانه خود تهیه کنید. طرز تهیه مربای بالنگ را در ادامه مطلب با بهترین روش و به صورت مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش خواهیم کرد.

برای ساخت مربای بالنگ بهتر است که بالنگ هایی را خریداری کنید که روی پوست آن ها برجستگی های کمتری وجود دارد تا بتوانید به راحتی پوست بالنگ ها را از آن جدا کنید.

مربا بالنگ جزء مرباجات خوش طعم و پرطرفدار است. این مربای خوشمزه را می توانید مانند مربای سیب و مربای هویج در کنار خامه و کره و به همراه نان سبوس دار برای صبحانه خود میل کنید. دستور ساخت مربای بالنگ با زعفران و شکر و گلاب و بالنگ را در ادامه مطلب مشاهده خواهید کرد.

مربای خوشرنگ و خو ش طعم بالنگ

مواد لازم :

  • شکر : به میزان بالنگ ( هم وزن بالنگ )
  • بالنگ : ۲ عدد
  • زعفران آب کرده : به اندازه لازم
  • گلاب : ۱/۴ لیوان

طرز تهیه مربای بالنگ

ابتدا پوست بالنگ را با کمک یک چاقوی میوه خوری تیز به صورت یک لایه نازک از روی بالنگ جدا کنید اگر مقداری زیادی از پوست بالنگ بر روی بالنگ باقی بماند باعث تلخ شدن این مربا می شود. در مرحله بعدی، بعد از این که پوست بالنگ را از آن جدا کردید بالنگ را از وسط نصف کنید و مغز آن را بیرون آورید و سپس آب یک بالنگ را بگیرید و صاف کنید و بعد به مربا اضافه کنید.

خالی کردن قسمت داخلی بالنگ

بالنگ ها را با کمک یک چاقوی تیز قطعه قطعه کنید.

خرد کردن بالنگ ها

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سپس بالنگ های قطعه قطعه شده را وزن کنید تا هم وزن آن ها شکر را برای طبخ این مربا تهیه کنید. سپس بالنگ ها را ۱۲ ساعت در مقداری آب خیس کنید.

خیساندن بالنگ در آب

شکر را با دو لیوان آب در قابلمه ای مناسب بجوشانید تا برای مربا به خوبی آماده شود.

مخلوط شکر و آب

بعد از مدت زمان ذکر شده بالنگ ها را از درون آب خارج کنید و آن ها را فشار دهید تا آب اضافی آن ها خارج شود.
در قابلمه ای مناسب آب بریزید و بالنگ ها را در درون آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و این کار را دو مرتبه انجام دهید تا تلخی بالنگ ها گرفته شود. سپس بالنگ ها را در در صافی بریزید و دوباره آب آن ها را بگیرید و بالنگ های صاف شده را در زیر آب سرد بگیرید و دوباره آن ها را با دست فشار دهید و بالنگ ها را در شهد مربا بریزید آب صاف شده بالنگ را می توانید به جای آبلیمو به مربا اضافه کنید تا از شکرک زدن مربای بالنگ جلوگیری کنید. گاز را روشن کنید و قابلمه مربا را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا به خوبی پخته شود و شهد مربای کمی باقی بماند. توجه داشته باشید که این مربا باید شیشه ای شکل شود سپس در مرحله آخر طبخ مربا گلاب و زعفران را به آن اضافه کنید و بعد از این که مربا ۳ جوش زد زیر شعله گاز را خاموش کنید.

مربای بالنگ

آموزش تهیه مربای بالنگ به شکل گل

مربای بالنگ را می توانید به شکل گل که بسیار زیبا و مجلسی می باشد تهیه کنید، در ادامه مطلب به شما عزیزان نحوه تهیه مربای بالنگ به شکل گل را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم :

  • بالنگ تازه : دو کیلو
  • شکر : یک کیلو و هشتصد گرم
  • هل شکسته : چند عدد

روش تهیه مربای بالنگ به شکل گل

نحوه تهیه :

ابتدا بالنگ ها را شسته و پس از خشک شدن آن را از وسط نصف کرده سپس قسمت داخلی آن را خارج کنید (برای مدل گل نیازی به پوست کندن بالنگ نمی باشد) حالا با کمک چاقو تیز یک نوار نازک از بالای بالنگ برش داده و از یک طرف آن را بپیچید سپس با استفاده از خلال دندان آن را محکم نمایید.

دستور تهیه مربای بالنگ به شکل گل

در این مرحله از نحوه تهیه مربای بالنگ حالا داخل قابلمه آب ریخته و بالنگ ها را داخل آن بریزید و اجازه دهید بر روی حرارت کم بجوشند و پس کمی جوشیدن بالنگ ها را داخل صافی بریزید و مجددا اینکار را تکرار نمایید ( معمولا در سه مرحله تلخی بالنگ ها از بین می رود) و در مرحله آخر به منظور خارج شدن آب بالنگ ها آن ها را داخل آبکش کمی فشار دهید.

حالا داخل قابلمه یک لیتر آب ریخته و بالنگ ها را داخل آن قرار دهید سپس به آن هل و شکر بیافزایید و اجازه دهید بجوشد و کف روی آن ها را بردارید و پس از نیم ساعت که مربا بر روی حرارت ملایم جوشید به آن جوهر لیمو اضافه کرده و مجددا اجازه دهید مربا بجوشد تا غلیظ شود.

در مرحله آخر پس از زمان نیم ساعت حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید مربا خنک شود سپس داخل شیشه تمیز قرار دهید و در آن را محکم کنید، نوش جان.

آشنایی با طرز تهیه مربای بالنگ به شکل گل

آشنایی با برخی خواص بالنگ

  • بهبود عملکرد هضم غذا
  • ضد سرفه
  • آرامش بخش بودن
  • بهبود گردش خون
  • تقویت قلب و معده

مربای بالنگ را می توانید به عنوان طعم دهنده در کنار چای استفاده کنید، امیدواریم از طرز تهیه مربای بالنگ خوشمزه و خوشرنگ لذت کافی را برده باشید و این مربای خوشمزه و خوش رنگ را تهیه و نوش جان کنید، برای مشاهده پخت مرباهای متنوع می توانید به بخش انواع مربا مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *