دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کوفته قلقلی خوشمزه و دوست داشتنی

  • ندا خوشرو
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

کوفته قلقلی یکی از انواع غذا های خوشمزه ایرانی است که هر کسی طعم آن را چشیده است. طرز تهیه کوفته قلقلی لذیذ و خوش طعم را در این مجموعه از آشپزی مشاهده خواهید کرد لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید.

کوفته قلقلی یکی از غذا هایی است که شما می توانید آن را به عنوان وعده اصلی غذا با برنج و نان و … سرو کنید. هم چنین می توانید کوفته قلقلی را به عنوان پیش غذا نیز تهیه کنید. این غذای خوشمزه همانند دلمه برگ مو طرفداران زیادی دارد.

کوفته در انواع مختلف و متنوعی وجود دارد. از انواع کوفته های پرطرفدار می توان به کوفته برنجی، کوفته کله گنجشکی و کوفته تبریزی و کوفته قلقلی و … اشاره کرد. در این مطلب روش پخت کوفته قلقلی را با بهترین طرز تهیه به شما دوستان عزیز آموزش می دهیم.

بهترین روش طرز تهیه کوفته قلقلی

مواد لازم برای ۴ نفر

پیاز : ۲ عدد ( ۱ عدد درشت و ۱ عدد ریز )
گوشت چرخی : ۳۰۰ گرم
تخم مرغ : ۱ عدد
آرد نخود چی : ۳۰۰ گرم
آب : به میزان لازم
نمک و فلفل : به میزان لازم
زرد چوبه : به میزان لازم
روغن سرخ کردنی : به میزان لازم
آبلیمو : به میزان لازم
گوجه فرنگی : ۲ عدد
رب گوجه فرنگی : به میزان لازم

طرز تهیه کوفته قلقلی

در درون ظرفی مناسب ابتدا پیاز را رنده کنید سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز رنده شده اضافه کنید و نمک و فلفل و زرد چوبه را به گوشت و پیاز مخلوط شده اضافه کنید. بعد از اینکه گوشت را با مواد ذکر شده به خوبی مخلوط کردید تخم مرغ را به همراه آرد نخود چی به مواد مخلوط شده کوفته قلقلی اضافه کنید. مواد کوفته قلقلی را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

طرز تهیه کوفته قلقلی به صورت مرحله به مرحلهطرز تهیه کوفته قلقلی در منزل
در مرحله بعد درون تابه مناسبی مقداری روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و از مایه کوفته قلقلی مقداری بر دارید و مایه را به صورت گرد فرم دهید و در درون تابه قرار دهید و دو طرف آن را به خوب سرخ کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کوفته قلقی لذیذ کوفته قلقلی در حال سرخ شدن
بعد از این که مایه کوفته قلقلی تمام شد در درون تابه ای مقداری روغن بریزید و پیاز کوچک را خرد کنید و بعد از این که رنگ پیاز طلایی شد رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه کنید و بعد از اینکه رب را چند دقیقه تفت دادید گوجه فرنگی های خرد شده را به مخلوط رب و پیاز سرخ شده اضافه کنید. پس از تفت خوردن گوجه با این مواد آب لیمو و غوره ( در صورت تمایل ) و مقداری آب اضافه کنید سپس کوفته قلقلی های سرخ شده را در درون مخلوط گوجه و رب قرار دهید تا با یکدیگر بپزند و بعد از این که میزان آب مواد کم تر شد می توانید تابه را از روی گاز بردارید. می توانید در روش تهیه کوفته قلقلی از غوره استفاده نکنید.

کوفته قلقلی با طرز تهیه آسان کوفته قلقلی خوشمزه

روش دیگری از تهیه کوفته قلقلی

کوفته قلقلی این غذای خوشمزه و محبوب ایرانی در شهر های مختلف به روشهای مختلفی طبخ می شود، از این رو در اینجا می خواهیم دستور تهیه کوفته با سیب زمینی را در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین در ادامه همراه ما شوید.

مواد مورد نیاز

  • تخم مرغ/ یک عدد
  • پیاز متوسط/ ۲ عدد
  • سیب زمینی پخته (نگینی شده)/ ۲ عدد
  • گوجه فرنگی/ ۲ عدد
  • گوشت چرخ کرده/ ۵۰۰ گرم
  • روغن مایع/ به اندازه کافی
  • آرد نخودچی/ به مقدار کافی
  • رب گوجه فرنگی/ ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه/ به میزان کافی

روش تهیه کوفته قلقلی

دستور تهیه کوفته قلقلی

در ابتدا لازم است یک عدد پیاز را پوست بگیرید و بعد از شست و شو آن را با رنده خرد کنید، سپس آب اضافی آن را بگیرید و داخل کاسه ای بزرگ گوشت چرخ کرده و پیاز را با یکدیگر مخلوط کنید، سپس تخم مرغ را در کاسه ای جداگانه بشکنید و بعد آن را به مخلوط گوشت و پیاز بیفزایید.

نمک، زردچوبه و فلفل را نیز اضافه کنید و بعد همه مواد را به خوبی هم بزنید، سپس یک قاشق آرد نخودچی را در حین مخلوط کردن مایع کوفته بپاشید و در صورتی که مایه کوفته شل باشد، می توانید یک قاشق دیگری از آرد نخودچی را اضافه کنید

در صورتی که مایه کوفته زیاد از حد سفت شود در زمان سرخ شدن خشک خواهد شد، بنابراین باید به گونه ای باشد که نه خیلی سفت باشد و نه خیلی شل، اگر مایع کمی سفت شد، می توانید مقداری آب ولرم اضافه کنید.

برای اینکه کوفته ها حسابی سرخ شوند، می توانید از ظرفی عمق دار با روغن زیاد استفاده کنید به طوری که کوفته ها در داخل آن شناور باشند و حرارت زیر آن را کم کنید تا به تدریج کوفته ها داغ و مغز پخت شوند.

در هنگام گذاشتن کوفته ها داخل روغن می توانید با قاشق و یا دست مقداری مایه کوفته را بردارید و به شکل دایره حالت دهید و در روغن بیندازید تا سرخ شود.
در صورتی که نمی خواهید مطابق روش بالا سرخ شوند، داخل تابه ای مقدار کمی روغن بریزید، سپس اجازه دهید تا روغن داغ شود، سپس مقداری مایه کوفته را با دست حالت دهید و در تابه بگذارید، بعد از تغییر رنگ کوفته آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود.
در هنگام سرخ شدن کوفته ها می توانید سس را نیز آماده کنید، برای این منظور گوجه فرنگی ها را بعد از شستن ریز کنید و یک عدد پیاز باقی مانده را پوست بکنید و به صورت نگینی خرد کنید و داخل تابه ای همراه کمی روغن سرخ کنید، سپس گوجه ها را به آن اضافه کنید و تفت دهید، در آخر نمک و فلفل سیاه را به آن بیفزایید و بعد یک لیوان آب اضافه کنید.
اکنون در آخرین مرحله از طرز تهیه کوفته قلقلی با سیب زمینی و تهیه سس، می توانید کوفته ها را داخل سس بچینید و بعد سیب زمینی های نگینی یا درشت خرد شده را به آن بیفزایید تا با حرارت کم به خوبی جا بیفتد و طعم دار شود، بعد از تبخیر شدن آب آن می توانید کوفته ها را آماده سرو کنید.
دستور تهیه کوفته قلقلی
بعد از آماده شدن قلقلی ها آن ها را در درون ظرف مناسبی قرار دهید. کوفته قلقلی را می توانید به عنوان افطاری و سحری در ماه مبارک در کنار ماست و سبزی خوردن و نان و … میل کنید. امیدواریم از  دستور تهیه کوفته قلقلی خوشمزه و دوشت داشتنی نهایت لذت را برده باشید. برای مشاهده طبخ کوفته های متنوع و لذیذ به بخش انواع کوفته مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *