دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین روش درمان تنگی نفس شما چیست؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

تنگی نفس یکی از علایم شایع بسیار از بیماری های مختلف است. با این حال خوشبختانه روش های زیادی برای درمان تنگی نفس با توجه به علت ایجاد آن وجود دارد.

تنگی تنفس یا کوتاه شدن تنفس یکی از شایع ترین علائمی است که در طول انجام ورزش و یا فعالیت ممکن است رخ دهد. عوامل بسیاری سبب تنگی تنفس می شوند. در این مطلب به بررسی علت و روش های درمان تنگی نفس می پردازیم. تنگی نفس می تواند در حد زیادی بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد.

بررسی علل و موثرترین روش های درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس

در بررسی های صورت گرفته تنگی تنفس می تواند ناشی از مشکلات تنفسی و ریوی و یا ناراحتی های قلبی و عروقی باشد. به همین دلیل تشخیص دقیق علت تنگی نفس کمی مشکل است. از این رو اغلب پزشکان تنگی تنفس را براساس فاکتورهایی طبقه بندی می کنند. این طبقه بندی به تشخیص دقیق تر علت تنگی نفس کمک می کند. این دسته بندی به شرح زیر است.

  • تنگی تنفس در حین استراحت رخ می دهد یا در حین فعالیت های جسمی
  • تنگی تنفس به تدریج اتفاق می افتد یا به صورت ناگهانی

بررسی علت تنگی نفس

علت تنگی نفس می تواند بیماری آسم, برونشیت, ذات الریه, پنوموتوراکس, کم خونی, سرطان ریه, آسیب استنشاق, آمبولی ریه, بیماری مزمن انسدادی ریه, فیبروز ریوی, شرایط عصبی و عضلانی, نارسایی احتقانی قلب, واکنش آلرژیک, آنافیلاکسی, بیماری بینابینی ریه, چاقی, بیماری سل, آمفیزم, افزایش فشار خون شریان ریوی, شکستگی دنده و ورزش های هوازی باشد.

تنگی نفس می تواند با علائمی مانند درد قفسه سینه, سرگیجه, غش, سرفه, خس خس سینه, خلط خونی, درد گردن و … همراه باشد که با استفاده از این علائم نیز پزشک علت ایجاد تنگی نفس را به طور دقیق تشخیص می دهد.

روش های رفع تنگی نفس

از آن جایی که روش های درمانی تنگی نفس با توجه به علت ایجاد آن صورت می گیرد, پس از تشخیص علت تنگی تنفس, بیمار به متخصص مربوطه ارجاع داده می شود. در رفع تنگی تنفس, ابتدا هدف کاهش تنگی نفس است. درمان های دارویی و غیر دارویی و در برخی از موارد جراحی از جمله روش های بهبود تنگی نفس می باشند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بهبودی تنگی تنفس با استفاده از داروها

داروهای درمان کننده تنگی نفس

داروهای گشاد کننده برونش مثل آلبوترول, آترو ونت و …

این داروها تنها در مواردی که تنگی تنفس تا حدی ناشی از انقباض ماهیچه ی نرم باشد, رخ می دهد. در واقع این ماهیچه ها راه های تنفسی در ریه را مسدود می کنند. تنگی تنفس در افراد مبتلا به آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه غالبا با این داروها درمان می شود.

داروهای ضد التهابی

در بیماری های مانند آسم و انسداد ریه و بیماری بینابینی ریه, التهاب راه های تنفسی وجود دارد که منجر به تورم و باریک شدن گذرگاه های تنفسی می شود. به منظور رفع این التهابات در بخشی از درمان تنگی تنفس, داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها توسط پزشک تجویز می شود. این داروها به آرامی عمل می کنند و در طول درمان از حملات تنگی تنفس پیشگیری و تعداد آن را کاهش می دهند.

افیون ها (Opiates)

داروهایی مانند مورفین در برخی از شرایط مانند سرطان برای کاهش تنگی نفس بسیار مفید است. اگرچه این داروها دارای عوارض جانبی بسیار شدیدی هستند, با این حال در مواردی که بیمار از تنگی نفس حتی در حال استراحت نیز رنج می برد, باید تجویز شوند.

داروهای ضد اضطراب

در مواردی که تنگی تنفس ناشی از اضطراب باشد و یا به دلیل اضطراب تشدید شود, تجویز داروهای آرام بخش ممکن است مفید باشد. در واقع یکی از روش های درمان تنگی تنفس, کاهش اضطراب است. علاوه بر این داروها از اکسیژن های کمکی نیز برای کاهش تنگی تنفس می توان استفاده نمود.

درمان های بدون دارو تنگی تنفس

تنگی نفس

توان بخشی ریوی

برنامه های توان بخشی ریوی به طور کلی شامل برنامه ورزشی سازمان یافته با سایر درمان های کمکی مانند بازآموزی عضلات تنفس و آموزش الگوهای تنفسی است. این روش برای درمان بسیاری از بیماران بسیار مفید است حتی زمانی که روند بیماری زمینه ایی را نتوان معکوس کرد.

یوگا

یوگا و دیگر تکنیک های تنفس می توانند در رفع تنگی تنفس در برخی از بیماران بسیار موثر باشند. اگرچه شواهد علمی برای این مسئله هنوز ناکافی است, با این حال برخی از پزشکان معتقد هستند این روش بدون خطر و موجب تسکین تنگی ننفس می شود.

نسیم خنک

یکی از موثرترین روش های درمانی بدون دارو تنگی نفس, وزیدن باد خنک به سراسر چهره است. شواهد علمی بسیاری این روش را اثبات کرده است. وزیدن باد خنک به سراسر چهره به طور موثری می تواند تنگی تنفس را کاهش دهد. از آن جایی که این روش بسیار کم هزینه و بدون خطر است, به اغلب بیماران مبتلا به تنگی تنفس توصیه می شود حتما آن را امتحان کنند.

بررسی نشانه های تنگی نفس

  • به سختی و به سرعت نفس کشیدن
  • سفت شدن سینه
  • در اختیار نداشتن هوای کافی برای نفس کشیدن
  • احساس خفگی
  • عدم توانایی برای نفس عمیق کشیدن

به محض مشاهده علایم تنگی نفس باید حتما به پزشک مراجعه کرد و در صورتی که بعد از استفاده از اسپری تنفسی نشانه های این بیماری بدتر شد بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

بهبودی تنگی نفس با روش های خانگی

با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید تنگی نفس را برطرف کنید، در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

تنفس عمیق :

به منظور بهبود تنگی نفس، تنفس عمیق بسیار مفید و موثر می باشد فقط کافی است بر روی زمین دراز کشیده و دستان تان را روی شکم تان بگذارید سپس یک دم عمیق از راه بینی انجام دهید تا علاوه بر بالا رفتن شکم ریه ها نیز پر از هوا شود سپس به مدت چند ثانیه نفس تان را نگه داشته و به آرامی از راه دهان نفس را بیرون دهید و ریه ها را خالی نمایید، به منظور رسیدن به نتیجه بهتر این الگو را پنج تا ده دقیقه انجام دهید.

بهبود تنگی نفس با روش های طبیعی

تنفس لب غنچه ای :

از دیگر تمرین های بسیار مفید و موثر به منظور خلاص شدن از شر تنگی نفس، تنفس لب غنچه ای است و این روش زمانی که تنگی نفس ناشی از اضطراب باشد بسیار کاربرد دارد، بر روی صندلی صاف نشسته و شانه هایتان را در حال استراحت قرار داده سپس لب هایتان را به هم فشرده و در میان آن ها فاصله ای ایجاد نمایید هوا را ظرف را چند شمارش از راه بینی به داخل فرو برده و به آرامی از راه لب ها ظرف چهار شمارش بیرون دهید، این تمرین را به مدت دقیقه تکرار کنید.

روش های بهبود تنگی نفس

بخور گرم :

می توانید به منظور بهبود تنگی نفس از بخور گرم کمک بگیرید زیرا، گرما و رطوبت ناشی از بخور آب ترشحات موکوسی ریه ها را روان می کند و در نتیجه سبب کاهش تنگی نفس در فرد خواهد شد، یک کاسه را پر از آب داغ کرده سپس چند قطره از روغن نعنا یا اکالیپتوس را به آن بیفزایید و صورت تان را بالای آن نگه دارید و بر روی سرتان حوله بگذارید و با نفس های عمیق بخار را به داخل ریه تان منتقل کنید.

درمان تنگی نفس با روش های خانگی

با توجه به مطالب بیان شده, خوشبختانه درمان تنگی تنفس با روش های مختلفی امکان پذیر است. در صورت تشخیص دقیق بیماری زمینه ایی که سبب تنگی تنفس شده و درمان آن, تنگی تنفس نیز بهبود می یابد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *