دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

چرا خواص سبوس گندم اهمیت زیادی دارد؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

سبوس گندم یکی از غلات پایه به شمار می رود که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. از جمله مهمترین مواد موجود در این غلات فیبرهای خوراکی هستند که بسیاری از خواص سبوس گندم ناشی از همین فیبرهای خوراکی است.

گندم یکی از گیاهان پرکاربرد در تغذیه انسان است. سبوس یا پوسته بیرونی این گیاه فواید بسیاری دارد, به طوری که به عنوان دارو نیز کاربرد دارد. سبوس گندم به عنوان منبعی از فیبر غذایی برای پیشگیری از بیماری های روده بزرگ از جمله سرطان روده, معده, سینه؛ بیماری های کیسه صفرا و … استفاده می شود. در این مطلب با تمامی فواید سبوس گندم و ارزش غذایی آن به همراه مضراتش آشنا می شویم.

خواص سبوس گندم که جالب توجه است!

خواص سبوس گندم

مهمترین مواد مغذی موجود در سبوس گندم, فیبرها هستند. فیبرهای غذایی فواید بسیاری برای سلامتی دارند. فیبرهای موجود در سبوس گندم از سرطان روده, سرطان معده, سرطان سینه, بیماری های صفرا, بواسیر و فتق هیاتال پیشگیری می کنند و در درمان یبوست, سندرم روده تحریک پذیر (IBS), کلسترول بالا, فشار خون بالا و دیابت نوع دوم موثر هستند. در واقع سبوس گندم با سرعت بخشیدن به عملکرد روده و افزایش خروجی مدفوع و دفعات آن به درمان یبوست کمک می کند.

موارد استفاده سبوس گندم

خواص سبوس گندم

درمان یبوست

با توجه به تحقیقات صورت گرفته به نظر می رسد سبوس گندم برای درمان یبوست خفیف و بازگرداندن عملکرد طبیعی روده موثر باشد اما به نظر نمی رسد این غلات مدفوع را نرم کند.

تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

مصرف سبوس گندم در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر خفیف تا متوسط می تواند درد معده را کاهش و عملکرد روده یا اجابت مزاج را بهبود بخشد.

  •  آرون گروپس

کاهش فشار خون

مضرات سبوس گندم

یکی از موثرترین فواید سبوس گندم, کاهش قابل توجه فشار خون می باشد. از این رو مصرف این غلات به افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند, توصیه می شود.

پیشگیری از سرطان معده

اگرچه سبوس گندم منبع فیبرهای غذایی است, با این وجود این غلات منبعی بزرگی از مواد معدنی و برخی از ویتامین ها به شمار می آید. به همین دلیل سبوس گندم در پیشگیری از سرطان معده نیز موثر است.

پیشگیری از بواسیر

از آن جایی که سبوس گندم عملکرد روده را بهبود و از یبوست پیشگیری می کند, در درمان بواسیر نیز موثر است. در واقع یکی از مهمترین علل ایجاد بواسیر, یبوست می باشد, با پیشگیری از یبوست, از بواسیر نیز پیشگیری می شود.

جلوگیری از ریزش مو

سبوس گندم دارای روی و ویتامین E است که در نتیجه از ریزش مو و سفید شدن آن پیشگیری می کند و به شادابی و طراوت پوست نیز کمک زیادی می کند.

خواص سبوس گندم بر سلامت مو

پیشگیری از افزایش قند خون

سبوس گندم به دلیل داشتن مقادیر فراوانی فیبر باعث می شود هضم مواد نشاسته با سرعت کمی انجام شود و قند به آهستگی وارد خون می شود، در نتیجه سبب جلوگیری از بالا رفتن قند خون به صوت یکباره می شود.

سبوس در بارداری

سبوس گندم دارای مقادیر فراوانی ویتامین های مورد نیاز بدن و املاح است به همین دلیل مصرف آن در این دوره از زندگی مفید می باشد و اگر به شکل مداوم مصرف شود در کودکان و نوجوانان با افزایش قد همراه است.

فواید شگفت انگیز سبوس گندم

کاهش وزن

سبوس گندم سرشار از فیبر است و در نتیجه برای میان وعده در طول روز گزینه بسیار مناسبی است، زمانی که سبوس گندم با آب در روده ترکیب می شوند سبب افزایش حجم محتوی روده شده و در نتیجه فرد احساس سیری می کند به همین خاطر اکثر افراد به منظور کاهش مقداری زیادی از وزن از مواد غذایی فیبر دار استفاده می کنند.

درخشندگی پوست

از دیگر فواید بی نظیر سبوس گندم ویتامین های موجود در آن است که نقش بسیار مهمی در سلامت پوست ایفا می کند، دو قاشق غذا خوری سبوس گندم را با دو قاشق ماست ترکیب کرده سپس به عنوان ماسک صورت آن را بر روی پوست تان  اعمال کنید.

فواید سبوس گندم بر سلامت پوست

روش مصرف سبوس گندم

پودر سبوس گندم را می توانید هر روز برای هر نفر یک تا دو قاشق غذاخوری در داخل غذاهایی از جمله : سوپ ها و آش، سالاد، ماست، انواع خورش ها، انواع کوکو و خوراک استفاده کنید و یا می توانید به یک لیوان شیر یا انواع آبمیوه ها یک قاشق مربا خوری پودر سبوس گندم اضافه کنید سپس آن را بنوشید.

ارزش غذایی سبوس گندم

ارزش غذایی سبوس گندم

نصف فنجان سبوس گندم ۶۰ کالری, ۱ گرم چربی, ۱۸ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم پروتئین دارد. بررسی ها نشان داده است همین مقدار پروتئین ۱۲ گرم فیبر خوراکی برای بدن فراهم می کند. در واقع با مصرف نصف فنجان سبوس گندم, ۴۸ درصد از نیاز روزانه به فیبر خوراکی برای بدن تامین می شود. سبوس گندم منبع خوبی از ویتامین های گروه B است. نیاسین, ویتامین B6, ریبوفلاوین و تیامین و ویتامین B9, ویتامین B5 از جمله این ویتامین ها هستند. علاوه بر این سبوس گندم حاوی مقادیر کمی از ویتامین های محلول در چربی نظیر ویتامین K و ویتامین E نیز است. مقدار این ویتامین ها و دیگر مواد معدنی موجود در سبوس گندم به شرح زیر می باشد.

  • ۱۹ درصد از نیاز روزانه به نیاسین
  • ۱۸ درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6
  • ۱۰ درصد از نیاز روزانه به ریبوفلاوین و تیامین
  • ۶ درصد از نیاز روزانه به اسید فولیک و اسید پانتوتنیک
  • ۱۶۱ درصد از نیاز روزانه به منگنز
  • ۴۳ درصد از نیاز روزانه به منیزیم
  • ۳۱ درصد از نیاز روزانه به سلنیوم
  • ۲۸ درصد از نیاز روزانه به فسفر
  • ۱۶ درصد از نیاز روزانه به آهن
  • ۱۴ درصد از نیاز روزانه به روی و مس
  • ۹ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم
  • ۲ درصد از نیاز روزانه به کلسیم

یکی از مهمترین فواید سبوس گندم, وجود امگا ۳ و امگا ۶ در آن است. نصف فنجان سبوس گندم ۴۶.۸ میلی گرم امگا ۳ و ۵۷۱ میلی گرم امگا ۶ برای بدن تامین می کند. کاهش سطح کلسترول و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و برخی از سرطان ها از جمله خواص سبوس گندم ناشی از این اسیدهای چرب می باشند.

مضرات و عوارض جانبی سبوس گندم

خواص سبوس گندم

مصرف سبوس گندم برای بسیاری از مردم, بی خطر است. با این حال مصرف این غلات ممکن است ایجاد گاز یا نفخ معده و ناراحتی معده کند به ویژه برای افرادی که برای اولین بار از این غلات استفاده می کند. با این وجود مصرف سبوس گندم در طی بارداری و شیردهی بی خطر است

نکته : پیشگیری و درمان سرطان سینه, درمان بیماری های کیسه صفرا, فتق هیاتال و شرایط دیگر از جمله فواید سبوس گندم هستند که هنوز شواهد علمی کافی برای آن ها وجود ندارد و همچنین درمان کم خونی و فقر آهن از جمله دیگر خواص سبوس گندم می باشد که ناشی از فیبرها, ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سبوس گندم است. با این حال توصیه می شود روزانه بیش از حد از این غلات استفاده نشود چرا که ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با فواید شگفت انگیز سبوس گندم آشنا کنیم امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند بوده باشد، به منظور آشنایی با دیگر خواص غلات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *