دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین دلایل گریه کودک و روش برطرف کردن آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

کودکان دلایل زیادی برای گریه کردن دارند. گریه کردن یکی از نشانه هایی است که کودک از همان ابتدای تولد با استفاده از |آن نیازهای خود را برطرف می کند. والدین باید دلایل گریه کردن کودکان را در هر سنی بشناسند و رفتارهای متناسب نشان دهند.

کودک از همان بدو تولید گریه کردن را یاد دارد. اینکه نوزاد چگونه خواسته هایش را از والدینش بخواهد، نیاز به واکنشی از سوی کودک دارد. بنابراین کودکان از همان ابتدا برای برآورده شدن نیازهایشان گریه می کنند. در ابتدا شاید والدین به سختی بتوانند گریه خود را تفسیر کرده و متوجه شوند کودک دقیقا چه چیزی طلب می کند. در این پست مهم ترین علت های گریه کودک و روش برطرف کردن آن به اختصار توضیح داده خواهد شد.

مهم ترین دلایل گریه کودک

دلایل گریه کودک ۱- گرسنگی

والدین یکی از احتمالات اولیه گریه کودک را به دلیل گرسنگی او می دانند. یادگیری و شناخت نشانه های گرسنگی کودک می تواند به والدین کمک کند تا قبل از گریه کردن کودک به او غذا داده و از گریه او جلوگیری می کند. برخی نشانه های گریه کردن کودک عبارت اند از : نق نق کردن کودک ، ملچ و ملوچ کردن کودک و  دست در دهان کردن کودک.

۲- پوشک کثیف

اکثرا کودکان نسبت به پوشک حساس هستند و آن ها را باید سریع و تند تند تعویض کرد. یک راه آسان برای جلوگیری از گریه کودک، چک کردن مرتب کودک است.

۳- بی خوابی و کم خوابی

بزرگسالان زمانی که خوابشان می آید ممکن است چرت بزنند. برخلاف بزرگسالان، کودکان زمانی که خوابشان می آید و خیلی خسته شدند، ممکن است سرو صدای بیشتری کرده و گریه کنند. توصیه می شود زمان هایی را برای خواب کودک تنظیم کنید و کودک را به ان زمان ها عادت داده و بخوابانیدش.

۴- نیاز به نوازش

کودکان نیاز به نوازش زیادی دارند. ان ها دوست دارند پدر و مادرشان را ببینند، صدایشان را بشنوند، ضربان قلب آن ها را حس کنند. کودکان حتی بوی منحصر بفرد مادر و پدر را تشخیص می دهند. یکی از دلایل گریه کودک، نیاز به نوازش از جانب والداین است. به همین دلیل است که گاهی کودکی که شدیدا در حال گریه کردن است، اگر مادر در آغوش بگیرد آرام می شود.

۵- مشکلات شکم

اکثر کودکان از مشکلات معده رنج می برند و این باعث می شود حداقل سه بار در روز، حداقل سه بار در هفته و حداقل سه هفته به این دلیل گریه کنند. اگر کودکتان اکثرا بعد از این که غذا می خورد ، نق نق و گریه می کند ، احتمالا دچار مشکلات شکمی شده است. این مشکل که با نام قولنج شناخته شده نیاز به مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای تسکین دهنده دارد. والدین اگر متوجه شدند کودک به دلیل دردهای شکمی گریه می کند، می توانند چند حرکت از قبیل: حرکت دادن پای کودک به صورت دوچرخه ایی، خواباندن کودک به پشت و… را امتحان کنند.

  •  آرون گروپس

کودک ناآرام

۶- نیاز به آروغ

آروغ زدن کودکان اجباری نیست اما برخی کودکان که بعد از تغذیه گریه می کنند ، ممکن است با آروغ زدن ارام شوند. زمانی که کودکان شیر می خورند یا با بطری آب می خورند، هوا وارد شکم آن ها می شود و این ممکن است برخی کودکان را اذیت کند و نیاز به آروغ یکی از علت های گریه کودک است.

۷- خیلی گرم یا سردشان است

کودکان از اینکه بیش از حد لباس بپوشند و گرم شان شود و یا خیلی کم لباس بپوشند و سرما بخورند، اذیت می شوند. توصیه می شود کودکان تنها، یک پوشش بیشتر از بزرگسالان داشته باشند. اگر کودک گریه می کند، وضعیت گرما و سرما برای بدن او را چک کنید.

۸- مشکلات نادیدنی و کوچک

برخی اوقات والدین دلیل گریه کودک را هرچه تلاش می کنند متوجه نمی شوند. گاهی کودک از یه چیز کوچک مثل: چسبیدن مویی به بدنش و برچسب لباس ها و … ناراحت شده و گریه می کنند. در این مواقع سعی کنید به هر نحوی متوجه ناراحتی کودک شوید.

۹- دندان در آوردن

مرحله دندان در آوردن کودکان ، دردناک است. این درد ممکن است از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد ولی در هر صورت همه کودکان زمانی که دندان در می آورند، اذیت می شوند. می توانید با پزشک این درد را در میان گذاشته و از پزشک کمک بخواهید.

۱۰- درک نکردن کودک

گاهی رفتارهای بزرگسالان برای کودکان کلافه کننده است و باعث ناراحتی کودک می شود و کودک گریه می کند. بوسه زدن، زیاد بغل کردن کودک و … از جمله این رفتارها است. در این مواقع کودک را از شرایطی که باعث ناراحتی او شده دور کرده و به او ارامش دهید.

۱۰ مورد بیان شده از دلایل گریه کودک جزء مهم ترین دلایل کودک می باشد. والدین با دانستن این دلایل و راهکارهای آن می توانند از گریه کودک جلوگیری کنند. اما برخی از گریه ها در کودکان بزرگ تر، دلیل خاصی ندارد و توجه زیاد به خواسته های کودک ، باعث می شود کودک همیشه با گریه خواسته هایش را بر آورده کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *