دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص زنیان و تاثیرات مصرف زنیان در بهبود بیماری ها

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

زنیان یکی از داروهای گیاهی شناخته شده به ویژه برای درمان درد معده می باشد. این داروی گیاهی فواید درمانی بسیاری دارد. یکی از مهمترین خواص زنیان دفع سنگ کلیه می باشد.

زنیان یکی از قوی ترین داروهای گیاهی به شمار می رود که در کشور هندوستان شهرت بسیاری دارد. تمام قطعات این گیاه بوی بسیار قوی دارند. دانه های زنیان داروی خوبی برای تسکین درد معده به شمار می آید. دانه ها, روغن و گل های این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف کاربرد دارند. در این مطلب به خواص زنیان و تاثیرات آن بر بدن می پردازیم، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مهمترین مزایای دارویی و خواص زنیان

ارزش غذایی زنیان

زنیان یکی از داروهای گیاهی قوی برای کشتن کرم های بدن به شمار می رود. همچنین این گیاه به درمان گوش درد, تسکین دندان درد, آنفولانزا, مشکلات قلبی, آرتروز و انسداد بینی کمک می کند. با این حال یکی از مهمترین فواید زنیان تسکین درد معده است. در واقع با جویدن دانه های این گیاه, به سرعت معده آرام می شود. در ادامه با فواید زنیان بیشتر آشنا می شویم.

درمان فوری درد معده با زنیان

مزایای زنیان برای معده

همانطور که قبلا گفته شد, زنیان می تواند در درمان معده درد بسیار موثر باشد. نوشیدن مخلوط دانه های زنیان با مقدار کمی نمک همراه با آب گرم می تواند به سرعت درد معده و سوء هاضمه را رفع کند. به افراد مبتلا به بی اشتهایی و سوء هاضمه توصیه می شود همراه با غذا مقداری یک قاشق چای خوری دانه زنیان مصرف نمایند.

مهمترین مزایای زنیان برای بیماری آسم

از دیگر خواص زنیان می توان به بهبود علائم بیماری آسم اشاره کرد. در واقع استنشاق دود زنیان به عنوان گشاد کننده برونش عمل می کند و این مسئله به تنفس راحت تر افراد مبتلا به آسم کمک می کند.

  •  آرون گروپس

درمان وبا با زنیان

زنیان توانایی دارد که تاثیرات کرم ها و عفونت های باکتریایی روده را به حداقل برساند. از این رو این گیاه برای درمان بیماری وبا بسیار مفید است.

خواص زنیان برای سرماخوردگی

خواص زنیان

به منظور درمان سرماخوردگی های شدید و عود کننده توصیه می شود به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز از دانه های بو داده زنیان با دوز ۲ گرم استفاده شود. همچنین استنشاق دانه های آسیاب شده زنیان برای درمان سر درد, میگرن, سرفه و سرماخوردگی مفید است. به علاوه جویدن دانه های زنیان همراه با آب گرم به درمان سریع سرفه کمک می کند.

دفع سنگ کلیه از ادرار با زنیان

به افراد مبتلا به سنگ کلیه توصیه می شود به مدت ۱۰ روز از مخلوط دانه های زنیان با عسل و سرکه استفاده نمایند. این مخلوط می تواند سنگ های کلیه را خرد و از راه ادرار آن ها را از بدن دفع کند. بنابراین یکی دیگر از مهمترین فواید زنیان درمان و رفع علائم سنگ کلیه می باشد.

فواید زنیان برای کاهش وزن

خواص زنیان

از آن جایی که زنیان دارای فواید تحریک کننده اشتها ناشی از وجود ترکیبات ملین در آن است, موجب بهبود حرکات روده می شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند. مصرف منظم از این گیاه به تعدیل چاقی کمک می کند. بنابراین یکی از فواید زنیان کاهش وزن می باشد.

کاهش نفخ و گاز معده با استفاده از زنیان

زنیان یکی از بهترین داروهای گیاهی به منظور رفع نفخ معده و گازهای روده ایی است. آب تقطیر شده از این گیاه برای رفع این ناراحتی ها و افزایش اشتها بسیار موثر است. بنابراین به افرادی که از نفخ و گاز معده رنج می برند, توصیه می شود از زنیان استفاده کنند.

فواید زنیان برای ترشی و زیادی اسید

دانه های زنیان دارای خاصیت ضد ترشح اسید می باشند. به افراد مبتلا به ترشی و یا زیادی اسید توصیه می شود به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز زنیان را به همراه مقدار کمی نمک و آب گرم در صبح و یا بعد از غذا مصرف نمایند. پس از این مدت مشاهده خواهند کرد که وضعیت بیماری آن ها بسیار بهبود یافته است. در واقع یکی از مهمترین خواص زنیان, پیشگیری و درمان ترشی و ترشح بیش از حد اسید می باشد.

درمان یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر افراد می باشد که بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برند و با کمک دانه زنیان می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، زنیان دارای مقادیر فراوانی فیبر است که کمک زیادی به بهبود هضم غذا، درمان و جلوگیری از یبوست می کند.

فواید زنیان بر سلامت بدن

درمان التهاب

به دلیل اینکه دانه زنیان دارای ترکیبات ضروری مانند ترپن، استرول، لیکوزیدها می باشد دارای خاصیت ضد التهابی است و به تسکین درد مفصل کمک شگفت انگیزی می کند با این وجود باز هم تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

درمان دیابت

به منظور درمان دیابت می توانید از زنیان کمک بگیرید، فقط کافی است یک قاشق چای خوری دانه زنیان را با چهار قاشق چای خوری عصاره برگ بئل روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

فواید بی نظیر زنیان

رفع گوش درد

گوش درد از مشکلات دردناک و ناراحت کننده می باشد که بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد و با استفاده از دانه های زنیان می توانید آن را درمان کنید زیرا، دانه زنیان دارای خاصیت ضد درد طبیعی است، یک قاشق چای خوری پودر سیر و دو قاشق چای خوری پودر زنیان را داخل کمی روغن کنجد بسوزانید تا به رنگ قرمز در آید و بعد از سرد شدن کمی از آن را داخل گوش بچکانید تا شاهد درمان درد گوش باشید.

درمان جوش

جوش از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر نوجوانان و جوانان می باشد که می توانید به منظور از بین بردن جای جوش پودر دانه زنیان را با ماست ترکیب کرده سپس مخلوط به دست آمده را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بعد از زمان نیم ساعت با آب گرم پوست تان بشویید، این روش علاوه بر کم رنگ شدن جای آکنه به درمان جوش نیز کمک می کند.

ارزش غذایی زنیان

خواص زنیان

دانه های زنیان سرشار از مواد مغذی می باشد. این گیاه حاوی ویتامین ها و پروتیئن ها و فیبر و … مورد نیاز بدن بوده و هر یک از آن ها مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم از دانه های زینان به شرح زیر می باشد.

  • کالری: ۳۰۵
  • چربی: ۲۵ گرم
  • چربی اشباع شده: ۴ گرم
  • چربی اشباع نشده: ۱۵ گرم
  • سدیم: ۱۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۴۳ گرم
  • فیبر: ۳۹ گرم
  • پروتئین: ۱۶ گرم

با توجه به مطالب بیان شده, زنیان یکی از موثرترین داروهای گیاهی به شمار می رود. فواید زنیان بی شمار است و در اثرات مثبتی بر روی ارگان های مختلف بدن دارد. بنابراین توصیه می شود از این گیاه دارویی به منظور بهبود شرایط خود استفاده نمایید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص دارو های گیاهی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *