دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص آب کرفس و تاثیرات آن بر سلامت و زیبایی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

کرفس یکی از سبزیجات شناخته شده است که در طبخ برخی از غذاها کاربرد دارد. اگرچه آب کرفس به عنوان یکی از نوشیدنی های مفید به شمار می آید اما بسیاری افراد از خواص آب کرفس آگاهی ندارند.

یکی از سبزی های مفید در میان سبزیجات دیگر کرفس می باشد. در طبخ برخی از غذاها از جمله سوپ ها می توان از کرفس استفاده نمود. همچنین یکی از خورشت های محبوب ایرانی ها خورشت کرفس است. به علاوه آب کرفس یکی از نوشیدنی های بسیار مفید است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد. در این مطلب با خواص آب کرفس و تاثیرات آن بر سلامت و زیبایی آشنا می شویم.

خواص آب کرفس

مهمترین مزایا و خواص آب کرفس

آب کرفس از فواید زیادی برخوردار است و نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند که در ادامه مطلب چند تا از فواید بی نظیر آن را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

درمان نقرس :

یکی از دلایل ابتلا به بیماری نقرس, تولید بیش از حد اسید اوریک در بدن است. در صورتی که نقرس به این دلیل ایجاد شده باشد, بهترین روش درمان آن با کرفس می باشد. در واقع به افرادی که سطح اسید اوریک آن ها بالا است توصیه می شود روزانه از آب کرفس استفاده کنند تا سطح این اسید در بدن کاهش و نقرس درمان شود.

بهبود تب و آلرژی :

یکی از مهمترین خواص کرفس, بهبود و التیام تب و آلرژی است. برای این منظور توصیه می شود این سبزی را همراه با دیگر سبزیجات مانند هویج, جعفری و کلم استفاده نمایید. در واقع یکی از موثرترین فواید آب کرفس رفع تب و آلرژی می باشد در صورتی که روزانه مصرف شود.

مهمترین فواید آب کرفس

  •  آرون گروپس

پایین آوردن چربی خون :

بررسی ها و تحقیقات متعددی نشان داده است مصرف آب کرفس می تواند سطح کلسترول و یا چربی بد خون (LDL) در بدن را کاهش دهد. این مسئله موجب پیشگیری از علائم چربی خون شده و در درمان آن نیز موثر است. از این رو آب کرفس به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

درمان سوء هاضمه :

مواد معدنی موجود در کرفس به وسیله ی توازن PH خون و خنثی کردن اسیدیته در بدن موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و عمل هضم مواد غذایی می شوند. این مسئله منجر به جلوگیری از زخم معده و بهبود حرکات روده می شود. بنابراین به افرادی که از ناراحتی های گوارشی رنج می برند توصیه می شود روزانه از آب کرفس یا سالاد کرفس و یا سوپ کرفس برای حصول نتیجه ی بهتر استفاده کنند.

مواد مغذی موجود در آب کرفس

کاهش فشار خون بالا :

تحقیقات نشان داده است یکی از خاصیت های آب کرفس, کاهش فشار خون می باشد. به همین دلیل به افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند توصیه می شود به مدت یک هفته هر روز آب کرفس بنوشند. سپس در طول سه هفته از این نوشیدنی استفاده نکنند و پس از گذشت سه هفته نوشیدن آب کرفس را مجددا شروع نمایند. این راه حل تا حد زیادی در کنترل فشار خون کمک می کند.

 در رفع سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا

کرفس ادرار آور است, به طوری که یکی از مهمترین فواید آب کرفس شکستن و از بین بردن سنگ های کیسه صفرا و کلیه می باشد. بنابراین توصیه می شود به منظور پیشگیری و درمان سنگ کلیه و سنگ صفرا از آب کرفس استفاده شود.

خواص آب کرفسرفع عفونت ها :

وجود پتاسیم و سدیم در آب کرفس باعث شده این نوشیدنی یکی از بزرگ ترین نوشیدنی های ادرار آور محسوب شود. این مسئله می تواند به تنظیم مایعات بدن و تحریک تولید ادرار کمک کند. این نوشیدنی قدرتمند به خلاص شدن بدن از مایعات اضافی کمک می کند. در نتیجه یکی از نوشیدنی های موثر در رفع عفونت ها به شمار می آید.

درمان بی خوابی :

هورمون های گیاهی موجود در کرفس سیستم عصبی را آرام کرده و آن را تسکین می دهد. به همین دلیل به افرادی که از بی خوابی رنج می برند به منظور بهبود خواب, توصیه می شود به طور مرتب آب کرفس استفاده نمایند.

درمان آکنه و جوش با آب کرفس :

نوشیدن آب کرفس علاوه بر اینکه خواص بسیاری برای سلامتی دارد, استفاده موضعی از آن نیز مزایای بسیاری برای پوست دارد. به افرادی که از آکنه و جوش صورت رنج می برند, توصیه می شود مقداری آب کرفس را با چند قطره از درخت چای و اسانس روغن نعناع مخلوط کنند و با استفاده از پنبه ایی پوست صورت و گردن را با این مخلوط ماساژ دهند. در ادامه صبر کنند تا این مخلوط روی پوست خشک شود. سپس با آب گرم پوست را شستشو دهند. به این وسیله آکنه و جوش درمان می شود.

فواید آب کرفس برای پوست

از بین بردن سلول های مرده :

آب کرفس به وسیله ی از بین بردن سموم مضر که باعث آسیب به سلول های پوست می شوند, از بسیاری بیماری های پوستی جلوگیری می کند. به علاوه آب کرفس در بازگرداندن تعادل PH پوست و حذف سلول های مرده پوست کمک می کند. برای این منظور مقداری آب کرفس و بلغور جو دوسر پودر شده و پودر پوست پرتقال را با یکدیگر مخلوط کنید. این ماسک را روی پوست صورت و گردن اعمال کنید و صبر کنید تا خشک شود. سپس همراه با ماساژ دایره وار و ملایم با آب گرم پوست را شستشو دهید. استفاده منظم از این ماسک می تواند در از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند. 

کاهش چربی پوست :

کرفس می تواند به کاهش چربی پوست صورت کمک کند. برای این منظور توصیه می شود سه ساقه از کرفس را پس از شستشو, به قطعات ریز تقسیم کنید. سپس مقداری آب جوش بر روی آن ها بریزید تا جایی که کرفس ها را بپوشاند. اجازه بدهید ترکیب سرد شود و سپس آن را درون یخچال قرار دهید. به منظور درمان پوست چرب, باید به طور منظم ماسک تهیه شده از آب کرفس بر روی پوست اعمال شود و پس از خشک شدن, پوست را با آب ولرم شستشو دهید. در واقع این ماسک یکی از ماسک های درمان کننده پوست چرب محسوب می شود.

خواص آب کرفس

درمان میگرن :

سردرد های میگرنی از مشکلات بسیار شایع هستند که برخی از افراد از این مشکل رنج می برند و با کمک آب کرفس می توانید این مشکل را درمان کنید زیرا، آب کرفس دارای منیزیم می باشد و نقش مهمی در رفع این مشکل ایفا می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن :

وجود مقادیر فراوانی ویتامین C در کرفس و همچنین خاصیت ضد میکروبی بودن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه کمک زیادی به درمان برونشیت و سرماخوردگی خواهد کرد.

فواید بی نظیر آب کرفس

بهبود بینایی :

از دیگر خواص بی نظیر آب کرفس تقویت چشم می باشد زیرا، ساقه کرفس دارای مقادیر زیادی ویتامین A  است  و در نتیجه سبب پیشگیری از بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می شود.

سوزش سر دل :

از دیگر خواص کرفس و آب کرفس درمان سوزش سر دل می باشد زیرا، خاصیت قلیایی دارد و در نتیجه با اسید معده مبارزه می کند از این رو، برای بهبود بیماری گوارشی و رفلاکس معده بسیار مناسب است از این رو اگر این سوزش معده رنج می برید از آب کرفس استفاده کنید.

بهترین زمان برای مصرف آب کرفس

به منظور پاکسازی بدن، سم زدایی و کاهش وزن بهترین زمان مصرف آب کرفس هر روز صبح به صورت ناشتا می باشد و جهت تهیه آن ساقه و برگ های کرفس را خوب شسته سپس داخل آب میوه گیری ریخته و آن را نوش حان کنید و البته می توانید آب کرفس و هویج را نیز تهیه و آن را بنوشید زیرا، از فواید زیادی برخوردار است.

مضرات آب کرفس

همانطور که می دانید هر ماده ای در کنار خواص هایی که برای بدن دارد مصرف بیش از اندازه آن با مضراتی نیز همراه است، آب کرفس نیز مصرف روزانه آن به هیچ وجه مناسب نمی باشد زیرا، دارای مقادیر زیادی (اگزالات) می باشد که به خصوص برای آن دسته از افرادی که کلیه و مثانه سنگ ساز دارند مصرف هر روز آن توصیه نخواهد شد.

مضرات آب کرفس

با توجه به مطالب بیان شده فواید آب کرفس نیز شامل اغلب خواص کرفس می شود. از این رو این نوشیدنی یکی از سالم ترین و مفیدترین نوشیدنی ها به شمار می رود و توصیه می شود آن را در برنامه غذایی خود جای دهید، در صورت تمایل جهت آشنایی با دیگر خواص آبمیوه ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *