دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با کودکان پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

پرخاشگری کودکان یکی از مسائلی است که برخی از والدین از وجود و تشدید آن بسیار نگران می شوند. اگرچه پرخاشگری ممکن است ناشی از بیماری روانی خاصی باشد, اما شیوه تربیت صحیح والدین نقش مهمی در ایجاد و درمان آن دارد.

پرخاشگری می تواند نشانه ی از بسیاری مشکلات زمینه ای باشد. علل پرخاشگری را می توان به چندین گروه تقسیم کرد. برخی بیماری های روانی سبب پرخاشگری در افراد می شود. از آن جایی که بسیاری از والدین با مشاهده رفتارهای پرخاشگری کودک خود, نگران آن ها می شوند, در این مطلب علل پرخاشگری کودکان و نحوه ی رفتار صحیح با کودک پرخاشگر را بررسی می کنیم.

مهمترین علل پرخاشگری کودکان

پرخاشگری کودکان

اولین مسئله ایی که در بررسی علل پرخاشگری بچه ها صورت می گیرد, مسئله ی خلق وخو می باشد. بچه های خردسال و نوجوانان مبتلا به بیماری دو قطبی, زمانی که به مرحله ی جنون می رسند غالبا بسیار پرخاشگر می شوند. در واقع در این مرحله از این بیماری, فرد کنترل خود را از دست می دهد. از طرف دیگر در این بیماری زمانی که فرد افسرده است اگرچه ممکن است پرخاشگر نباشد اما بسیار تحریک پذیر است و این مسئله ممکن هر لحظه موجب پرخاشگری او شود.

همچنین بسیاری از بیماری های روانی ممکن است با پرخاشگری بروز کند. برای مثال، کودک مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب در برابر محرک های داخلی که سبب تشویش و ناراحتی او می شود, با پرخاشگری واکنش نشان می دهند. در برخی موارد این کودک دچار بدگمانی و شک نسبت به همه ی مسائل می شود.

بچه های مبتلا به بیماری ها و مسائل شناختی, مسائلی مانند عقب ماندگی ذهنی و بیماری اوتیسم نیز غالبا پرخاشگر هستند. پرخاشگری این کودکان، ناشی از مشکلات مرتبط به مقابله با اضطراب و یا نا امیدی است و غالبا پرخاشگری آن ها به دلیل عدم توانایی در شفاهی بیان کردن مشکلات خود مانند سایر افراد می باشد. 

از دیگر علل پرخاشگری کودک، می توان به اختلالات رفتاری آن ها اشاره کرد. در کودک مبتلا به بیش فعالی انگیزه های آنی و فقر تصمیم گیری می تواند منجر به پرخاشگری کودک شود. این بچه ها غالبا عواقب کار خود را در نظر نمی گیرند و به همین دلیل ممکن است کودکانی بی عاطفه و بداندیش قلمداد شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در برخی مواقع نیز دلایل اساسی مانند آسیب ناحیه ی از پیشانی یا انواع خاصی از بیماری صرع موجب پرخاشگری کودک می شود. در این موارد ممکن است کودک بدون هیچ دلیل قابل فهمی پرخاشگر شود. اگرچه مسائل زیادی سبب پرخاشگری در کودک می شود با این حال در بسیاری از موارد پرخاشگری کودک ناشی از عوامل استرس زا در وضعیت آن ها می باشد. با این حال اگر این مسئله به مدت طولانی ایجاد شود, ممکن است ناشی از مشکلات عاطفی باشد.

نحوه ی رفتار صحیح با پرخاشگری کودک

یکی از اساسی ترین دلایل بروز پرخاشگری در کودکان، پریشانی و ناراحتی آن ها می باشد. اگرچه این بچه ها به سختی آرام می شوند و کمک به مدیریت رفتار آن ها مشکل است. با این حال این رفتارهای صحیح می توان در رفع و درمان پرخاشگری کودک بسیار موثر باشد. از آن جایی که پرخاشگری می تواند آسیب های جدی به کودک وارد کند, کمک در کنترل رفتار می تواند آسیب ناشی از این مسئله را به حداقل برساند.

پرخاشگری کودکان

همچنین باید بدانید تغییر رفتار کودک نیاز به زمان بیشتری داشته و درمان پرخاشگری او نیازمند به صبر و حوصله والدین است. در ادامه برخی از رفتار های صحیح در مواجه با پرخاشگری کودک شرح داده می شود. با توجه و انجام این رفتارها و افزایش صبر می توانید در کنترل و مدیریت رفتار به کودک کمک بسیاری کنید.

۱- اجتناب از تنبیه بدنی

خشونت و مجازات کودک با پرخاشگری آن ها ارتباط دارد. به یاد داشته باشید والدین و افراد دیگری که با کودک در ارتباط هستند, به عنوان الگوهای اولیه و اساسی برای کودک محسوب می شوند. در صورتی که والدین رفتارهای پرخاشگری داشته باشند, به احتمال زیاد کودک آن ها نیز دچار پرخاشگری در رفتار خواهد شد.

۲- الگوهای رفتاری خوب و صحیح

کنترل مناسب احساسات و مدیریت احساسات خشمگین یکی از الگوهای رفتاری صحیح برای والدین می باشد. به همین دلیل به والدین توصیه می شود به کودکان خود چگونگی ابراز احساسات خوب و بد را آموزش دهند. این آموزش ها شامل تکنیک های مناسب مدیریت خشم نیز می باشد. یکی از این تکنیک ها چگونگی بیان مشکلات و حل مناسب آن ها است. انجام این آموزش ها توسط والدین خود می تواند در مدیریت رفتار به کودک کمک کند. پدر و مادرانی که به طور شفاهی و یا جسمی با یکدیگر برخورد پرخاشگری می کنند, خشونت در کودک را ترویج می دهند.

۳- پاداش به ازای رفتارهای غیر پرخاشگرانه

به والدین توصیه می شود زمانی که متوجه رفتارهای صحیح و غیر پرخاشگرانه کودک خود می شوند, به آن ها توجه بیشتری نمایند و آن ها را به خاطر رفتارهای صحیح مورد تشویق قرار دهند. حتی توصیه می شود به کودک بگویید به دلیل رفتارهای صحیح, مورد افتخار آن ها می باشند. کودکان باید بدانند والدین به آن ها افتخار می کنند. این مسئله موجب افزایش رفتارهای صحیح در آن ها می شود.

۴- انعقاد قرارداد و تعیین اهداف رفتاری

یکی از روش های کمکی در بهبود پرخاشگری کودکان، انعقاد قراردادهای رفتاری و تعیین اهداف می باشد. به این معنی که به کودک اجازه دهید تا دقیقا بداند چه رفتارهایی از او انتظار می رود و چه رفتارهایی از او انتظار نمی رود. همچنین آگاهی کودک از عواقب و پاداش های رفتارها و اهداف می تواند رفتارهای او را بهبود دهد. این قراردادها باید روزانه کنترل و مدیریت شوند.

۵- اتخاذ رفتار تربیتی گرم, حمایتی و قاطعانه توسط والدین

به والدین توصیه می شود از اتخاذ رفتارهای تربیتی که موجب تشدید و ایجاد پرخاشگری در کودک می شود, اجتناب کنند. از جمله این رفتارها می توان به رفتارهای استبدادی, کنترل کننده, خشن و … اشاره کرد. از دیگر رفتارهای صحیح با کودک پرخاشگر می توان به از بین بردن تنش ها و نگرانی های اساسی کودک اشاره کرد. چرا که بسیاری از پرخاشگری کودک، ناشی از نگرانی ها و تنش های آن ها می باشد.

انواع پرخاشگری در کودک

پرخاشگری و خشونت در کودک را می توان به دو قسمت تقسیم کرد

پرخاشگری خصمانه : رفتار پرخاشگرانه ای که به خاطر صدمه زدن و آسیب رساندن صورت می گیرد روانشناسان آن را پرخاشگری خصمانه نامیده اند.

پرخاشگری وسیله ای : رفتاری که به دلیل به دست آوردن پاداش صورت گرفته می شود، پرخاشگری وسیله ای نام دارد.

اکثر پرخاشگری های کودکانه از نوع وسیله ای است زیرا، اکثر کودکان به منظور به دست آوردن خوراکی و اسباب بازی مورد علاقه شان همدیگر را می زنند و یا هل می دهند.

انواع پرخاشگری در کودکان

توصیه های کاربردی در مورد رفتار با کودک پرخاشگر

۱. در مقابل رفتارهای مطلوب کودک به او جایزه دهید و همچنین در برابر رفتار های پرخاشگرانه اش او را از تماشای برنامه های تلویزیونی دلخواهش محروم کنید.

۲. فیلم و تصاویری که کودک از شبکه های اجتماعی و تلویزیون می بیند را زیر نظر داشته باشید.

۳. در حضور کودک با شخص دیگر پرخاش نکنید.

۴. عضوی از فامیل که پرخاشگرانه نباشد را به عنوان الگو در اختیار کودک قرار دهید.

۵. کودک را نسبت به درد و رنجی که بر اثر پرخاشگری در افراد یا حیوانات ایجاد می کند آگاه کنید.

۶. فرصت تخلیه هیجان برای کودک تان فراهم کنید مانند : بازی های پر سرو صدا و پر تحرک

۷. در مقابل خواسته های کودک که می خواهد با پرخاشگری به دست آورد مقاومت کنید تا بدانند که با این رفتار نمی تواند به خواسته اش دست یابد

توصیه های کاربردی در مورد رفتار با کودک پرخاشگر

سخن پایانی

در صورتی که با مشاهده هر یک از موارد پرخاشگری در کودک تان به روانشناس مراجعه نمایید باید این نکته را به خاطر داشته باشید که حمایت و حضور عاطفی شما نقش مهمی در روند درمان ایفا می کند همچنین، پیدا کردن روانشناسی که کودک تان با او احساس راحتی کند نیز به وقت زیادی دارد که والدین باید در انجام این کار صبور باشید

با توجه به مطالب بیان شده, برای درمان پرخاشگری کودک، ابتدا باید علت ایجاد آن تشخیص داده شود. در صورت پرخاشگری ناشی از وجود بیماری روانی باشد, با درمان آن بیماری, پرخاشگری نیز بهبود خواهد یافت. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *