دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمه بادمجان خورش محبوب با طرز تهیه آسان

  • ندا خوشرو
  • ۴ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

قیمه بادمجان یکی از انواع خورش های خوشمزه و پرطرفدار است در ادامه مطلب طرز تهیه این نوع خورش خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش خواهیم داد لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید.

قیمه بادمجون غذای سنتی ایرانی است که بسیار مقوی و خوش طعم است. پخت خورش قیمه و بادمجان در منزل به راحتی امکان پذیر است که در ادامه به طرز تهیه این غذای لذیذ اشاره کرده ایم.

یکی از انواع خورش های معروف در آشپزی ایرانی قیمه بادمجون است که در دستور ساخت آن از بادمجان و گوجه فرنگی و لپه و گوشت قرمز استفاده می شود. این خورش را با مرغ و بادمجان هم می توانید طبخ کنید.

روش طبخ قیمه بادمجان

 مواد لازم

گوشت گوسفند: ۱ کیلو
لپه : یک پیمانه
بادمجان : ۸ عدد
روغن مایع : به مقدار لازم
گوجه فرنگی ۱۰ عدد
رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری
غوره : به مقدار لازم
دارچین و نمک : به مقدار لازم
فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم
پیاز : ۱ عدد

طرز تهیه خورش قیمه بادمجان

برای طبخ خورش قیمه بادمجون ابتدا بادمجون ها را پوست بکنید و برش دهید.

برش دادن بادمجان ها

سپس آن ها را به مدت ۱ ساعت در آب نمک بخوابانید بعد از مدت زمان ذکر شده بادمجان ها را از محلول آب و نمک خارج کنید و آن ها را به خوبی بشویید و در یک صافی قرار دهید تا آب آن ها گرفته شود.

  •  آرون گروپس

گرفتن آب بادمجان ها با صافی

پس از خشک شدن بادمجان ها آن ها را در تابه با مقداری روغن سرخ کنید.

تفت دادن بادمجان ها
در قابلمه ای مناسب پیاز را سرخ کنید و بعد از اینکه رنگ پیاز طلایی شد گوشت گوسفند را به پیاز اضافه کنید و مقداری فلفل و زردچوبه به گوشت اضافه کنید تا بوی گوشت گرفته شود.

تفت دادن گوشت با پیاز

سپس مقداری آب به همراه ۵ عدد گوجه فرنگی را رنده شده به گوشت اضافه کنید زیر شعله گاز را زیاد کنید تا آب خورش به دمای جوش برسد سپس حرارت گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت به خوبی پخته شود. در قابلمه ای جداگانه لپه را بپزید و بعد از این که گوشت پخته شد لپه پخته شده را به گوشت اضافه کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خورش کمی لعاب بیندازد.

خورشت قیمه بادمجان
در مرحله بعدی طرز تهیه خورش قیمه بادمجون بعد از اینکه خورش پخته شد رب را در مقداری روغت نفت دهید تا طعم خامی آن از بین برود سپس مقداری دارچین و نمک به رب اضافه کنید و رب را به خورش اضافه کنید.

تفت دادن رب

سپس بادمجون و گوجه را به صورت مرتب روی خورش قیمه بادمجون بچینید و در آخر مقداری غوره به خورش اضافه کنید. ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا بادمجون و گوجه پخته شوند.

خورشت قیمه بادمجان پخته شده

روش طبخ قیمه بادمجان

اگر ترجیح می دهید تا بادمجون و گوجه در خورش پخته نشوند آن ها را در تابه ای جداگانه با مقداری زردچوبه و فلفل بپزید سپس در ظرف سرو بادمجون و گوجه را با خورش مخلوط کنید.

دستور تهیه قیمه بادمجون با گوشت چرخ کرده

خورشت قیمه و بادمجان از جمله غذا های معمول ایرانیان می باشد که طرفداران زیادی دارد، این نوع خورش در واقع ترکیبی از دو نوع خورشت بسیار خوشمزه است که می توان آن را با گوشت قلقلی، گوشت ماهیچه و گوشت چرخ کرده درست کرد، حال برای یادگیری روش طبخ این غذای لذیذ با گوشت چرخ کرده می توانید تا پایان این مطلب همراه ما شوید.

مواد مورد نیاز

  • گوشت چرخ کرده/ ۲۰۰ گرم
  • بادمجان/ ۴ عدد
  • لپه/ نصف پیمانه
  • پیاز بزرگ/ یک عدد
  • گوجه فرنگی بزرگ/ ۵ عدد
  • پر لیمو عمانی/ مقداری
  • نمک و فلفل و زردچوبه/ به میزان لازم
  • پودر دارچین/ یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه قیمه بادمجون

روش تهیه قیمه بادمجون با گوشت چرخ کرده

لپه ها را در آب بخیسانید و بعد از یک ساعت به همراه مقداری آب روی حرارت بگذارید تا نیم پز شوند.

اکنون پیاز ها را نگینی خرد کرده و در روغن کمی تفت دهید، سپس زردچوبه را افزوده و دوباره تفت داده تا بوی زهم آن گرفته شده و خورشت شما خوشرنگ تر شود.

سه عدد از گوجه فرنگی ها را رنده کنید و بعد گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه و پودر دارچین را به آن اضافه کنید، همه مواد را خوب هم بزنید تا به خورد هم بروند.

در این مرحله، لپه های نیم پز شده و مقدار دلخواه از پر لیمو عمانی و نیز دو عدد گوجه فرنگی باقی مانده به صورت درسته را به مخلوط گوشت اضافه کنید، مقدار کافی آب نیز به آن بیفزایید و سپس اجازه دهید تا خورشت شما به خوبی بپزد و جا بیفتد.

در همین حین، بادمجان ها را نیز از وسط به دو نیم کرده یا حلقه ای برش بزنید و به همراه مقداری ادویه و آب مزه دار کنید، چند دقیقه اجازه دهید به همین حالت بماند و بعد مقدار دیگری آب به آن افزوده و درون قابلمه ای بگذارید تا آب آن به جوش آید، بعد از جوشیدن آب, نوبت افزودن روغن است، با این روش پخت بادمجان، می توان روغن کمتری مصرف کرد.

روش تهیه قیمه بادمجون

بعد از پختن بادمجان ها و زمانی که خورش جا افتاده و روغن بیندازد، می توانید خورشت خود را در ظرف سرو بریزید و بادمجان ها را نیز روی آن بچینید و سپس به همراه پلو آن را نوش جان کنید.

می توانید خورش قیمه بادمجون را با پلو و هر نوع نوشیدنی دلخواه میل کنید. برای مشاهده آموزش طبخ انواع خورشت کلیک کنید. نوش جان

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *