دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خار پاشنه پا در منزل با عمل به این روش ها

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

خار پاشنه یکی از مسائل شایع دردهای کف پا به شمار می آید. عوامل زیادی سبب ایجاد این مسئله می شود که از جمله آن می توان به پوشیدن کفش پاشنه بلند اشاره کرد. خوشبختانه درمان خار پاشنه به سادگی صورت می گیرد.

خار پاشنه زمانی رخ می دهد که رسوبات کلسیم در قسمت زیرین استخوان پاشنه ایجاد شود. این رسوبات غیرطبیعی کلسیم هنگامی ایجاد می شوند که فاسیا کف پا از پاشنه پا دورتر و کشیده تر شود. این کشش فاسیا کف پا در میان افرادی که کف پای صاف تری دارند, شایع تر است با این حال افرادی که قوس غیر طبیعی در کف پا دارند نیز, ممکن است این مشکل را تجربه کنند. در این مطلب با روش های درمان خار پاشنه آشنا می شویم.

روش های خانگی درمان خار پاشنه پا

درمان خار پاشنه

خار پاشنه پا در ورزشکارانی که تمرینات دویدن و پرشی بیشتری انجام می دهند, رواج شایع تری دارد. همچنین این بیماری در زنانی که کفش پاشنه بلند بیشتر استفاده می کنند, بیشتر دیده می شود. عوامل دیگری سبب خار پاشنه پا می شوند که برخی از آن ها عبارت است از: پا برهنه راه رفتن بر روی سطوح سخت, پوشیدن کفش نامناسب یا به شدت فرسوده, ماهیچه های ساق پا ضعیف, ایستادن به مدت طولانی, چاقی, افزایش سن و دیابت. این بیماری غالبا دارای نشانه ی خاصی نیست. با این حال زمانی که فرد به آن مبتلا شود, ممکن است دارای علائمی مانند درد پاشنه پا, درد در پشت پا به خصوص در زمان راه رفتن و دویدن باشد. در ادامه به روش های مناسب و راحت بهبود خار پاشنه پا می پردازیم.

تاثیر مصرف سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین مواد موثر در در بهبود خار پاشنه به شمار می رود. این سرکه به بیرون آمدن کلسیم اضافی در ناحیه خار پاشنه, کمک می کند. همچنین موجب کاهش التهاب و تسکین درد کف پا ناشی از خار پاشنه نیز می شود. برای این منظور, نصف فنجان سرکه سیب را درون ظرفی گرم کنید. سپس وان کوچکی را پر از آب گرم کرده و سرکه سیب را درون آن بریزید. دو بار در روز پای خود را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون این محلول نگه دارید. این روش را یک یا دو هفته انجام دهید.

اعمال بسته یخ برای رفع خار پاشنه

استفاده از یخ روی پاشنه پا یکی دیگر از روش های رفع خار پاشنه به شمار می رود که درد را کاهش و التهاب و تورم ناشی از خار پاشنه را کنترل می کند. با این حال دقت کنید نباید به طور مستقیم از یخ بر روی پوست استفاده نمود, چرا که خطر سرما زدگی را افزایش می دهد. به همین منظور, بطری را پر از آب کرده و درون فریزر قرار داده تا منجمد شود. سپس آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر پا بچرخانید. این روش به خصوص برای تسکین درد ناشی از فعالیت شدید مفید است.

اثرات جوش شیرین در بهبود خار پاشنه

درمان خار پاشنه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جوش شیرین یکی دیگر از مواد غذایی مفیددر رفع خار پاشنه پا محسوب می شود. بلورهای جوش شیرین به کاهش رسوبات کلسیم قسمت زیرین استخوان پاشنه پا کمک می کند. به علاوه اعمال آن بر آن ناحیه, موجب تسکین درد و کاهش التهابات می شود. برای استفاده, نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقدار بسیار کمی آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. این خمیر را با استفاده از گاز پانسمان بر روی خار پاشنه اعمال کنید. به مدت چند روز این روش را تکرار نمایید.

بهبود خار پاشنه با روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از مواد مغذی مفید جهت بهبود خار پاشنه می باشد. این روغن طبیعی موجب رطوبت و نرمی پاشنه شده و درد را تسکین می دهد. به علاوه این روغن حاوی کلسیمی است که برای شکل گیری مناسب استخوان ها ضروری است. برای استفاده می توانید ناحیه مبتلا به خار پاشنه را با استفاده از این روغن ماساژ دهید. این روش را هر شب قبل از خوابیدن تکرار کنید.

راهکارهای بهبود خار پاشنه

نمک اپسوم

از دیگر راهکارهای خانگی جهت تسکین خار پاشنه نمک اپسوم می باشد که باعث نرم شدن پاشنه پا و کاهش درد و التهاب آن می شود، به یک کاسه آب گرم دو تا سه قاشق غذا خوری نمک اپسوم بیفزایید سپس، به مدت ده دقیقه پاشنه پاهایتان را داخل کاسه آب گرم بگذارید و هر دو پاشنه را ماساژ دهید و بعد از خشک شدن بر روی پاشنه ها کمی مرطوب کننده بمالید، برای رسیدن به نتیجه مطلوب هر شب قبل از خوابیدن از این روش کمک بگیرید.

روغن دانه کتان

روش طبیعی و مفید دیگر جهت رفع خار پاشنه استفاده از روغن دانه کتان می باشد بنابراین، یک چهارم روغن دانه کتان را داخل یک ظرف گرم کرده سپس پارچه ای را به این روغن آغشته کرده و بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید و با یک پلاستیکی آن را بپوشانید و یک پد گرم را بر روی روکش پلاستیکی به مدت چند ساعت بگذارید.

رفع خار پاشنه با راهکارهای طبیعی

نکته : از انجام هر حرکتی در طول این مدت خودداری نمایید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی یک بار از این روش کمک بگیرید.

زردچوبه

این ادویه پرکاربرد در علم پزشکی نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفته می شود فقط کافی است، به یک فنجان شیر یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه بیفزایید سپس بر روی حرارت آن را گرم کرده و آن را روزی دو بار بنوشید.

یونجه

استفاده از بذر یونچه به منظور تسکین خار پاشنه بسیار موثر می باشد، می توانید به یک دوم فنجان آب جوش، یک قاشق چای خوری بذر یونجه بیفزایید سپس درب آن را گذاشته و بگذارید به مدت بیست تا سی دقیقه بجوشد سپس، محلول حاصل را صاف کرده و به آن کمی عسل بیفزایید و آن را بنوشید، از این روش روزی یک تا دو بار استفاده کنید تا نتیجه آن را مشاهده کنید.

درمان خار پاشنه با روش های طبیعی

با توجه به مطالب بیان شده, خوشبختانه درمان خار پاشنه نیز مانند درمان ترک پاشنه پا به سادگی انجام می شود. با استفاده از این روش ها درد و التهاب ناشی از این بیماری تسکین می یابد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *