دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رفع و درمان گرفتگی صدا با روش های علمی و موثر

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

گرفتگی صدا یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد ممکن است ان را تجربه کرده باشند. فاکتورهای مهمی سبب گرفتگی صدا می شوند. خوشبختانه در اغلب این موارد, درمان گرفتگی صدا به سادگی صورت می گیرد.

گرفتگی صدا یکی از اختلال های ایجاد شده در صدا است که موجب تغییر غیر طبیعی صدا می شود. مسائل مختلفی سبب بروز این مسئله می شوند. در این وضعیت ممکن است زیر و بمی صدا, عمق صدا و دیگر فاکتورهای صدا تغییر کند. در این مطلب به روش های علمی و موثر در رفع گرفتگی صدا می پردازیم.

رفع و درمان گرفتگی صدا با روش های موثر علمی

درمان گرفتگی صدا

گرفتگی صدا تغییر غیر طبیعی صدا است که شایع ترین علت ایجاد آن التهاب حاد حنجره می باشد. با این حال عوامل مختلفی سبب ابتلا به این عارضه می شوند. به همین دلیل رفع گرفتگی صدا با توجه به علت ایجاد آن, صورت می گیرد. همچنین با ترک سیگار و اجتناب از استفاده صدای بیش از بلند, می توان از گرفتگی صدا پیشگیری کرد. برخی از روش های علمی و موثر در رفع گرفتگی صدا به شرح زیر می باشد.

رفع گرفتگی صدا ناشی از التهاب حاد حنجره

از آن جایی که شایع ترین علت گرفتگی صدا, التهاب و عفونت حنجره می باشد, برای رفع گرفتگی صدا, باید این التهابات برطرف شود. التهاب حاد حنجره ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی معمولا به خودی خود بهبود خواهد یافت. با این حال جهت از بین بردن این عفونت ها و رفع گرفتگی صدا, ممکن است داروهای سرکوب کننده ی سرفه و تنفس در هوای مرطوب موثر باشد.

استراحت صدا و رفع گرفتگی صدا با آن

یکی از روش های موثر در رفع گرفتگی صدا, استراحت دادن به صدا است. استراحت صدا, به منظور جلوگیری از تحریک بیشتر صدا و یا آسیب به تارهای صوتی به افراد مبتلا به گرفتگی صدا توصیه می شود. این روش درمانی, جهت رفع گرفتگی صدا ناشی از هر گونه علتی, می تواند موثر باشد.

اصلاح سبک زندگی و رفع گرفتگی صدا

از ان جایی که گرفتگی صدا ممکن است ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در هوای آلوده و استعمال سیگار باشد و این عوامل می توانند گرفتگی صدا را تشدید کنند, به افراد مبتلا به این عارضه توصیه می شود در هوای مرطوب و پاکیزه زندگی کنند و از استعمال سیگار اجتناب نمایند. همچنین نوشیدن مقدار مناسب مایعات می تواند به درمان گرفتگی صدا کمک کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان گرفتگی صدا

رفع گرفتگی صدا ناشی از استفاده نادرست از صدا

یکی از علل گرفتگی صدا در برخی از افراد, استفاده نامناسب از صدا می باشد. بلند صحبت کردن, فریاد کشیدن موجب استفاده بیش تر از تارهای صوتی شده و در طولانی مدت می تواند به تارهای صوتی آسیب وارد کند و موجب گرفتگی صدا شود. به همین دلیل به منظور پیشگیری از خطرات جدی و بهبود گرفتگی صدا, به شیوه صحیح از صدا بهره گرفت.

رفع گرفتگی صدا با داروها

در صورتی که گرفتگی صدا ناشی از رفلاکس معده به مری یا آلرژی ایجاد شده باشد, استفاده از داروهای رفع کننده رفلاکس و آلرژی می تواند گرفتگی صدا بهبود بخشد.

برطرف کردن گرفتگی صدا با جراحی

در برخی موارد, برای رفع گرفتگی صدا ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. به منظور رفع برآمدگی ها یا پولیپ ها, زخم حنجره و تارهای صوتی و برای سرطان حنجره ممکن است جراحی ضروری باشد.

رفع گرفتگی صدا ناشی از آنفولانزا و سرما خوردگی

یکی از علائم سرماخوردگی, گرفتگی بینی و صدا می باشد. در این موارد با مصرف داروهای درمان کننده سرماخوردگی, بهبود بیماری, گرفتگی صدا نیز کمک می کند. اما در صورتی که گرفتگی صدا بیش از ۲ هفته طول بکشد و بدون علت خاصی ایجاد شده باشد, نیاز به مراجعه به متخصص گوش, حلق و بینی است.

درمان های گیاهی موثر برای رفع گرفتگی صدا

برخی درمانهای خانگی کوتاه مدت می توانند در بهبود سریع گرفتگی صدا موثر باشند، اما در صورتی که این مشکل بیشتر از دو هفته به طول بیانجامد، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید، در زیر با چند مورد از این درمانهای موثر گرفتگی صدا آشنا می شوید :

درمان صدای گرفته

مصرف شیر و ترنجبین

استفاده از شیر یکی از درمانهای خانگی قدیمی برای این منظور می باشد، مصرف شیر تازه به همراه شکر یا ترنجبین به منظور رفع گرفتگی صدا می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

رفع گرفتگی صدا با زنجبیل

زنجبیل نیز برای رفع گرفتگی صدا می تواند بسیار مفید باشد، از این رو می توانید یک قاشق سوپ خوری زنجبیل خرد شده را در یک فنجان آب در مدت ده دقیقه بجوشانید، سپس آن را از صافی عبور داده و به آن مقداری عسل بیفزایید، سپس روزی سه بار این دمنوش را استفاده کنید.

رفع گرفتگی صدا با عسل

برای رفع گرفتگی صدا با عسل نیز می توانید مقدار دو قاشق سوپ خوری عسل را به همراه مقداری فلفل سیاه در داخل یک لیوان آب گرم حل کرده و آن را چند بار در روز بنوشید.

بهترین درمان گرفتگی صدا

روش دیگری نیز برای استفاده از عسل ذکر شده است به این صورت که مقداری عسل و عرق شاهسپرم (از خانواده ریحان) به میزان مساوی را با یکدیگر ترکیب کرده و روزی سه بار آن را مصرف کنید.

رفع صدای گرفته با قرقره سرکه سیب

قرقره کردن به وسیله محلول حاوی آب و سرکه نیز می تواند مفید باشد، برای این منظور مقدار مساوی از سرکه و آب را با یکدیگر مخلوط کرده و دست کم روزی دو بار آن را قرقره کنید.

رفع گرفتگی صدا با فلفل قرمز

مخلوط فلفل قرمز و عسل نیز برای  رفع گرفتگی صدا توصیه شده است؛ می توانید نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز را با یک قاشق سوپ خوری عسل مخلوط کنید و سپس به آرامی میل نمایید.

رفع گرفتگی صدا با عسل و آب لیمو

ترکیب یک قاشق سوپ خوری عسل و آب لیمو که در یک فنجان آب ولرم حل کرده اید نیز درمان موثری برای درمان صدای گرفته می باشد، این محلول را می توانید چند بار در روز بنوشید.

  رفع گرفتگی صدا

رفع گرفتگی صدا با سیر

سیر یک ماده غذایی بسیار با ارزش است و ترکیبات موجود در آن برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی و نیز سرماخوردگی موثر می باشد، حال برای رفع صدای گرفته لازم است یک حبه سیر را به دو قسمت تقسیم کنید و هر تکه از آن را در یک طرف دهان قرار دهید، سپس در حین جویدن سیر به آرامی، آب سیر را بمکید به این صورت التهاب به مرور برطرف شده و درمان سریعتر صورت می گیرد.

با توجه به مطالب بیان شده, خوشبختانه رفع گرفتگی صدا، اغلب موارد به سادگی انجام پذیر است. با این حال بروز آن به مدت طولانی و یا تشدید آن نیاز به توجه بیشتری دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *