آرگا
  • کد خبر: 36949
    تعداد بازدید : 113 بازدید
    تاریخ انتشار : ۱۲ دی, ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
    تعداد نظرات: ۰ نظر
      

    با مصرف تخم مرغ چه فوایدی عایدمان می شود؟!

    تخم مرغ از جمله مواد غذایی پر مصرف در سبد غذایی خانواده های ایرانیست، این ماده غذایی دارای خاصیت های زیاد و ارزش غذایی بالا است که برترین خواص تخم مرغ را در این مقاله بررسی کرده ایم لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

    تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین ها است  و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و بهتر است به عنوان یک غذای بسیار مهم در مواد غذایی انسان وجود داشته باشد  از مهم ترین خواص تخم مرغ این است که نسبت به گوشت و حبوبات از پروتئین غنی می باشد و هم چنین تخم مرغ تمام ویتامین ها را  برای سلامت یک انسان دارا می باشد. اجزای ساختاری تخم مرغ شامل پوسته و غشاء (۱۰ درصد)، سفیده  (۶۰ درصد)، از جمله آلبومین غلیظ، آلبومین نازک بیرونی، آلبومین نازک داخلی، و زرده (۳۰ درصد) است.

    مهم ترین خواص تخم مرغ

    تخم مرغ دارای مواد مغذی بسیار ضروری است سفیده تخم مرغ  ۸۰درصد پروتئین تخم مرغ را در بر میگیرد در حالیکه زده تخم مرغ شامل چربی تخم مرغ و کلسترول  میباشد و ۲۰ درصد باقی مانده از پروتئین در زرده نهفته است و هم چنین زرده دارای املاح و مواد معدنی می باشد از مهم ترین خواص تخم مرغ می توان به پروتئین آن اشاره نمود.

    برسی خواص تخم مرغ

    ارزش غذایی تخم مرغ

    سفیده تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین B12، فسفر و ریبوفلاوین است.تخم مرغ به عنوان یک غذای سالم می تواند منبع عالی از کولین پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین های B12  , D  ,A ,  E، فسفر و ریبوفلاوین و مواد معدنی باشد که در این میان خواص ویتامین E بیشتر است. هر واحد ویتامین B در تخم مرغ، به عنوان یک طیف کاملی از اسیدهای آمینه است. تخم مرغ نیز یکی از معدود غذاهایی است که به طور طبیعی منبع خوبی از ویتامین D می باشد که باعث تقویت استخوان ها می شود .خوردن تنها سفیده تخم مرغ به شما تمام فواید و خاصیت های تخم مرغ را نمی بخشد, زیرا بیشتر مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ است و خواص موجود در زرده تخم مرغ به طور انحصاری شامل کولین، ویتامین B12، ویتامین D و آهن می باشد .تخم مرغ نسبتا غذایی کم کالری است. فقط ۷۱ کالری در یک تخم مرغ بزرگ وجود دارد. یکی از مهم ترین خواص تخم مرغ مقدار قابل توجهی پروتئین نهفته شده در آن است بنابراین ورزشکاران که نیاز به افزایش عضلات دارند و کودکان که در سن رشد هستند بهتر است بیشتر از این ماده غذایی استفاده کنند.

     بررسی انواع خواص تخم مرغ

    هفت خاصیت مهم تخم مرغ

    ۱.هضم آسان: تخم مرغ آب پز برای معده بسیار مفید است  و در عین حال باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود

    ۲. کاهش ابتلا به سرطان پستان: بر اساس تحقیقات دانشمندان خوردن ۶ عدد تخم مرغ در هفته موجب کاهش خطر این بیماری می شود

    حتما بخوانید:  فواید و خواص تخم بلدرچین که شما را شگفت زده می کند!

    ۳. مفید برای بینایی: تخم مرغ حاوی کاروتنوئیدها، لوتئین و زیگزانتین است که برای سلامت چشم مفید است، این محصول انسان را در برابر آب مروارید و عوارض اشعه UV محافطت میکند.

    ۴.تقویت کننده ناخن و مو: اسیدهای آمینه، آهن، روی و سلنیوم موجود در تخم مرغ، برای مو و ناخن مفید است.

    بررسی خاصیت های تخم مرغ

    ۵. حفظ وزن بدن: تخم مرغ غنی از پروتئین است ، که به حفظ تعادل وزن بدن کمک می کند.

    ۶. تقویت استخوان ها: بدن نیاز به ویتامین D برای جذب کلسیم دارد. این ویتامین، همراه با کلسیم و فسفر، قادر به جلوگیری از مشکلات مختلف با استخوان است.

    ۷. لازم برای سلامت مغز است: اسید فولیک موجود در زرده تخم مرغ، سلول های عصبی را نگه می دارد، باعث می شود مغز به خوبی کار کند.

    بنابراین، می توان نتیجه گرفت که تخم مرغ یکی از محصولات مفید است که شما می توانید روزانه در رژیم غذایی خود استفاده نمایید و از خواص تخم مرغ بهره مند شوید.

    مضرات تخم مرغ

    هر ماده غذایی علاوه بر اینکه بر روی بدن می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد میتواند برای بدن نیز مضر باشد.گرچه تخم مرغ حاوی تعدادی از مواد مغذی است، اما خوردن بیش از حد آن می تواند  بسیاری از مشکلات را  برای رژیم غذایی بوجود آورد. تخم مرغ حاوی چربی و کلسترول است ، که استفاده بیش از حد از آن  می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

    مضرات تخم مرغ

    انجمن قلب آمریکا این توصیه را دارد که میزان کلسترول مصرفی در روز می تواند ۳۰۰ میلی گرم باشد. مصرف بسیار زیاد کلسترول می تواند سطح کلسترول خون شما را افزایش دهد، و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر شما را تهدید کند. اگر کلسترول LDL شما بالا است و در حال حاضر مبتلا به بیماری قلبی تشخیص داده شده اید، شما باید مصرف کلسترول روزانه خود را به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید. افرادی که میزان کلسترول خون آنها بالاست نباید مصرف تخم مرغ خود را قطع کنند بلکه می توانند مقدار آن را به دو یا سه بار در هفته کاهش دهند.

    تخم مرغ سرشار از مواد مغذی و پروتئین است و مصرف روزانه آن برای بدن توصیه می شود. خواص تخم مرغ موجب شده است تا از آن به عنوان یکی از سه منبع اصلی پروتئین برای بدن اسم برده شود. اگر چه امروزه علاوه بر تخم مرغ از تخم بلدرچین و تخم سایر پرندگان نیز جهت تامیمن این مواد مغذی استفاده می شود با این حال تخم مرغ همواره در سدر پرطرفدارترین و محبوبترین تخمپرندگان قرار دارد.

    منبع : آرگا

    برچسب ها :

    نظرات برای این مطلب بسته شده است.


    Sorry, the comment form is closed at this time.

    پیشنهاد آرگا به شما