دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رزماری گیاه پرفایده با خواص گوناگون

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲
  • دیدگاه‌ها برای رزماری گیاه پرفایده با خواص گوناگون بسته هستند

رزماری یکی از شناخته شده ترین گیاهان است که کاربرد وسیعی در ارتقاء رشد مو و ابرو دارد. یکی از مهمترین خواص رزماری تقویت حافظه است. به علاوه این گیاه در پیشگیری و درمان برخی سرطان ها موثر است.

رزماری یکی از گیاهان معطر دارویی است. این گیاه به عنوان ادویه نیز در طبخ برخی مواد غذایی کاربرد دارد. این گیاه نه تنها طعم خوبی به برخی غذاها می بخشد, بلکه از منابع آهن, ویتامین B6 و کلسیم به شمار می رود. این گیاه از خانواده نعناع ها محسوب می شود و خاصیت دارویی بی شماری دارد. در این مطلب با خواص رزماری و مهمترین خاصیت های درمانی این گیاه آشنا می شویم.

رزماری طبع گرم و خشک دارد و سرشار از پتاسیم، کلسیم، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B6 و همچنین فیبر، پروتئین، آننی اکسیدان ها، کربوهیدرات ها و فلاونوئید ها می باشد.

مهمترین مزایا و خواص رزماری

خواص رزماری

از گذشته های بسیار دور, گیاه رزماری به عنوان گیاه دارویی سنتی برای کمک به کاهش درد عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن و گردش خون و رشد مو کاربرد داشت. از ان جایی که این گیاه سرشار از منابع آنتی اکسیدانی و ترکیبات ضدا التهابی می باشد, تصور می شود سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و موجب بهبود گردش خون می شود. مطالعات بسیاری نشان داده است که رزماری غنی از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های مضر بدن مقابله می کند. اگرچه این گیاه فواید زیادی دارد, اما مصرف بیش از حد ان ممکن است سبب استفراغ, تجمع مایع در ریه ها و … شود. به همین دلیل به افراد توصیه می شود از این گیاه به مقدار کم استفاده کنند.

همچنین مصرف هم زمان این گیاه با برخی از داروها, ممکن است بر روی آن ها تاثیر گذار باشد. از جمله این داروها می توان به داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین، آسپرین و کلوپیدوگرل و داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا مانند لیزینوپریل و داروهای ادرار اور مانند هیدروکلروتیازید و فوروزماید و داروهای مورد استفاده در درمان افسردگی اشاره کرد.

کاهش وزن

یکی از فواید بی نظیر رزماری کاهش وزن و لاغری می باشد زیرا، چای رزماری دارای پلی فنول هایی می باشد که در بالا بردن متابولیسم و افزایش چربی سوزی نقش مهمی ایفا می کند و همچنین باعث سرکوب شدن اشتها و در نتیجه کاهش وزن می شود از این رو، پیش از مصرف غذا می توانید یک فنجان چای رزماری استفاده نمایید تا شاهد کاهش ورزن تان شوید.

  •  آرون گروپس

درمان سرماخوردگی

از دیگر فواید موثر رزماری بهبود نشانه سرماخوردگی و درمان گلو درد است بنابراین، برگ ها و تکه های سایقه گیاه رزماری را جوشانده و بخار حاصل از ان را استنشاق نمایید تا گرفتگی بینی و قفسه بهبود پیدا کند.

فواید رزماری برای رحم

همانطور که می دانید بالا بودن سطح هورمون استروژن در بروز مشکلات ناباروری و برخی از سرطان ها نقش دارد از این رو، می توانید به منظور خارج شدن استروژن اضافی از بدن از روغن این گیاه استفاده کنید و همچنین روغن رزماری در بهبود گرفتگی و خونریزی شدید دوران قاعدگی و تسکین درد قولنج کلیه بسیار مناسب است.

بهبود عفونت

طبق تحقیقات انجام شده رزماری به دلیل داشتن کارنوزیک اسید و رزمارینیک اسید دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی می باشد که استفاده از ان به صورت منظم سبب کاهش خطر بروز عفونت می شود و همچنین کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند تا با عفونت مقابله نماید.

خواص رزماری برای پوست و مو

فواید رزماری برای پوست

یکی از شناخته شده ترین فرآورده های گیاه رزماری, روغن آن می باشد. این روغن مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد. یکی از مهمترین و پرکاربردترین فواید رزماری و روغن آن, حفظ سلامتی پوست و مو می باشد. خاصیت قابض اسانس رزماری, باعث شده است این گیاه به یکی از بهترین گیاهان مراقبتی پوست تبدیل شود. رزماری سرشار از آهن، کلسیم، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. بنابراین این گیاه برای همه نوع پوست اثر مفیدی دارد. در ادامه به برخی از فواید رزماری برای پوست اشاره می شود.

  • جوان کننده پوست
  • درمان کننده جوش و آکنه
  • خواص ضد پیری
  • پیشگیری و جلوگیری از عفونت پوست

خواص رزماری

علاوه بر پوست, روغن رزماری فواید زیادی برای مو نیز دارد. روغن رزماری یکی از شناخته شده ترین داروهای گیاهی ترویج دهنده رشد مو و ضخامت مو است. این روغن می تواند همراه با سایر روغن های مفید گیاهی مانند روغن زیتون, روغن نارگیل و روغن بادام استفاده و اثرات مفیدتری برای سلامتی مو داشته باشد. به همین دلیل به منظور رشد ابرو بسیار کاربرد دارد. برخی از خاصیت رزماری برای مو به شرح زیر است.

  • تحریک کننده فولیکول های مو
  • تیره کننده مو
  • درمان کننده شوره سر
  • خنک کننده و نرم کننده عالی مو

خواص رزماری برای دستگاه گوارش

خواص روغن رزماری

گیاه رزماری عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. از این رو این گیاه جهت درمان سوء هاضمه کاربرد وسیعی در سرتاسر جهان دارد.

افزایش قدرت حافظه و تمرکز با رزماری

وجود برخی ترکیبات در گیاه رزماری با بهبود عملکرد شناختی ارتباط نزدیکی دارد. این مسئله موجب تقویت حافظه و تمرکز می شود.

مهمترین مزایای رزماری برای مغز

یکی از مهمترین فواید رزماری, محافظت از مغز و اعصاب می باشد. دانشمندان دریافته اند که رزماری اثرات خوبی برای مغز دارد. در واقع گیاه رزماری حاوی یک عنصر به نام اسید carnosic می باشد که این عنصر قادر به مبارزه با رادیکال های مضر در مغز است. از این رو این گیاه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با مغز, موثر می باشد. علاوه بر این رزماری به طور قابل توجهی, از پیری مغز جلوگیری می کند.

پیشگیری از سرطان ها با رزماری

فواید رزماری برای اعصاب

امروزه برخی آزمایشات و بررسی های صورت گرفته نشان داده است, رزماری دارای اثرات ضد تکثیری سلول های سرطانی است. این مسئله به خصوص در سرطان خون و سرطان سینه قابل توجه می باشد. همچنین این گیاه به عنوان یک عامل موثر گیاهی ضد التهابی و ضد تومور شناخته شده است. همچنین برخی تحقیقان نشان داده است اضافه کردن عصاره رزماری در طبخ غذاها, می تواند شکل گیری عوامل سرطان زا در طول پخت و پز را کاهش دهد.

تقویت بینایی

علاوه بر موارد بیان شده, یکی از مهمترین خواص رزماری, حفظ تقویت چشم و سلامتی بینایی است. در واقع این گیاه از چشم در برابر تخریب ماکولای محافظت کرده و موجب ارتقای سلامتی چشم می شود. این خاصیت ناشی از وجود بخش عمده ایی از اسید carnosic در رزماری می باشد.

فواید شگفت انگیز رزماری

خواص رزماری در تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیبات موجود در رزماری دارای خاصیت ضد التهابی، ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی هستند که باعث می شود با بیماری های مختلف که سلامت بدن را به خطر می اندازد مبارزه کند که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این گیاه عبارتند از: رزمارینیک اسید، کافئیک اسید، بتولینیک اسید و کارنوزول.

درمان بیماری کبد چرب

از دیگر فواید شگفت انگیز گیاه رزماری افزایش جریان صفراوی بدن می باشد که در نتیجه سبب افزایش متابولیسم چربی و سم زدایی از کبد می شود و در واقع برای درمان کبد چرب گزینه بسیار مناسبی است.

فواید گیاه رزماری

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم رزماری

  • فیبر : ۱۴ گرم
  • کالری : ۱۳۱
  • پروتئین : ۳.۳ گرم
  • چربی : ۶ گرم
  • کربوهیدرات : ۲۱ گرم

بررسی خواص رزماری

بررسی مضرات رزماری

۱. در صورت حساسیت داشتن به خانواده نعناع ممکن است با مصرف رزماری واکنش های آلرژیک را تجربه کنید.

۲. زیاده روی در مصرف این گیاه سبب بروز استفراغ، کما، اسپاسم و جمع شدن مایع در ریه شود.

۳. مصرف گیاه رزماری در دوز بالا خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش می دهد بنابراین بهتر است از مصرف آن در این دوران خودداری نمایید.

۴. رزماری امکان دارد با دارو های ضد انعقاد خون مانند : وارفارین و آسپیرین، دیورتیک ها و لیتیم تداخل داشته باشد.

۵. زنان شیرده باید مصرف رزماری را محدود کنند.

۶. افرادی از دیابت و قند خون بالا رنج می برند باید رزماری را در دوز کم مصرف کنند و البته بهتر است با پزشک مشورت نمایند.

فواید درمانی رزماری

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با خواص این گیاه شگفت انگیز آشنا شده باشد، در پایان به شما پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای رزماری گیاه پرفایده با خواص گوناگون بسته هستند دیدگاه برای این نوشته