آرگا
  • کد خبر: 35705
    تعداد بازدید : 193 بازدید
    تاریخ انتشار : ۱۳ دی, ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
    تعداد نظرات: ۰ نظر
      

    ۷ درمان خانگی برای رهایی از خروپف های شبانه

    خروپف یکی از پدیدهای شناخته شده برای عموم افراد می باشد. اگرچه این پدیده به ظاهر خنده دار به نظر می رسد اما در صورتی که همیشگی و تشدید شود, موجب تضعیف خواب می شود. درمان خروپف با روش های مختلفی صورت می گیرد.

    خروپف مصنوعی یکی از روش های است که موجب خنده برخی ها می شود. اگر خروپف به هنگام خواب و به طور ناخودآگاه اتفاق بیفتد و به طور منظم ادامه داشته باشد, موجب تضعیف خواب و در نتیجه خواب آلودگی، کسالت و قرمزی چشم در طول روز می شود. به علاوه افرادی که در کنار چنین افرادی می خواهند استراحت کنند, آسوده نخواهند بود. در این مطلب با ۷ روش خانگی موثر در درمان خروپف در خواب آشنا می شویم.

    درمان خروپف در خواب

    درمان خروپف

    خروپف در نتیجه ی آرام سازی ماهیچه های کام دهان (سقف دهان), زبان و گلو ایجاد می شود. عوامل مختلفی سبب خروپف در خواب می شوند. احتمال خروپف در افراد دارای اضافه وزن بیشتر از سایر افراد است و دلیل این مسئله وجود بیشتر بافت چربی در راه های تنفسی آن ها می باشد. همچنین هر زمانی که افراد دچار گرفتگی بینی شوند, احتمال ایجاد خروپف در آن ها و بی خوابی بیشتر می شود. اگرچه درمان های دارویی برای رفع این پدیده بسیار می باشند, اما روش های خانگی موثری در درمان خروپف نیز وجود دارند. در ادامه به این روش های درمان خانگی می پردازیم.

    ۷ روش خانگی موثر در درمان خروپف در خواب

    ۱- رطوبت

    در صورتی که افراد در مکانی با هوای خشک, بخوابد, احتمال خروپف آن ها بیشتر است. هوای خشک باعث خشک شدن غشاء گلو و بینی شده و در تراکم آن ها نقش دارد. این مسئله باعث محدود شدن حرکت هوا شده و بافت ها را مرتعش می سازد و منجر به خروپف می شود. برای درمان خروپف ناشی از این مسئله, باید فضا را توسط دستگاه های مرطوب کننده هوا, مرطوب ساخت.

    ۲- کاهش وزن

    از آن جایی که یکی از مهمترین علل خروپف در خواب چاقی می باشد, کاهش وزن می تواند خروپف ناشی از این مسئله را درمان کند. در واقع افزایش وزن موجب خروپف در خواب شده و آن را تشدید می کند. افراد چاق ممکن است دارای بافت اضافه ی در گلو باشند, این بافت اضافه در ایجاد سر و صدا موثر است. بنابراین یکی از موثرترین روش های خانگی در درمان خروپف, کاهش وزن می باشد.

    ۳- بالا نگه داشتن سر هنگام خواب

    کوتاه بودن ارتفاع سر از تخت خواب, می تواند موجب خروپف در خواب شود. به همین دلیل یکی از روش های درمان خروپف, بالا نگه داشتن سر حدود ۱۰ سانتی متر یا کمی بیشتر از تخت خواب می باشد. این مسئله موجب می شود زبان در عقب دهان قرار نگرفته و راه گلو مسدود نشود و در نتیجه این روش به باز کردن راه های تنفسی کمک کرده و از خروپف در خواب جلوگیری می کند.

    ۴- تمیز کردن و ضدعفونی کردن هوا

    از آن جایی که مواد آلرژی زا مانند گرد و غبار، شوره بدن حیوانات و دیگر مواد محرک نهان, می تواند در ایجاد و تشدید خروپف نقش مهمی داشته باشد, پاک سازی و ضد عفونی کردن هوا یکی از راهکارهای مهم جهت رفع خروپف می باشد. به همین دلیل توصیه می شود به طور منظم هوای منازل پاک سازی شود.

    عوامل ایجاد خروپف

    ۵- قرص های ضد خروپف

    قرص های گیاهی ضد خروپف بسیاری موجود است. این قرص ها گرفتگی بینی ناشی از تغییرات آنزیم های طبیعی را درمان می کنند. از این رو می تواند در درمان خروپف بسیار موثر باشند.

    ۶- تمرین پرانایاما

    پرانایاما یکی از تمرینات ورزشی یوگا می باشد که در آن کنترل تنفس آموزش داده می شود. مربی این ورزش به شما آموزش می دهد که چگونه نفس عمیق, آهسته بکشید تا اکسیژن بیشتری از اطراف دریافت نمایید. این تمرین با هدف رسیدن خون به مغز و افزایش گردش خون صورت می گیرد. همچنین این تمرین به طور بارو نکردنی موجب آرامش بدن می شود. پرانایاما برای از بین بردن اختلالات خواب مختلف از جمله آپنه خواب مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین این تمرین می تواند در درمان خروپف نقش موثری داشته باشد.

    ۷- ورزش زبان و گلو

    قوی ساختن عضلات زبان و گلو می تواند در کاهش خروپف نقش موثری داشته باشد. در واقع این ورزش ها از عقب نگه داشتن زبان در دهان و مسدود شدن گلو جلوگیری کرده و از این رو به درمان خروپف کمک می کنند. با افزایش سن, خطر ابتلا به خروپف بیشتر می شود و این مسئله ناشی از ضعیف شدن و از دست دادن خاصیت ارتجاعی ماهیچه های زبان و گلو است. بنابراین توصیه می شود به منظور جلوگیری و رفع خروپف, این ورزش ها صورت گیرد. برخی از این تمرینات به شرح زیر است.

    • توسط دندان های خود, فک پایین را تا جایی که می توانند بر روی فک بالا, به آرامی بکشید. این تمرین را روزانه ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.
    • زبان خود را هم زبان با گفتن عبارت “لب ها, دندان, نوک زبان” حداقل ۱۰ تا ۲۰ بار قبل از خواب, به آرامی به بیرون آورید.
    • زبان را به صورت مستقیم تا جایی که می توانید از دهان خارجی کنید. سپس آن را به سمت چپ و راست حرکت دهید. این حرکت را دو بار در روز مقابله آینه انجام دهید.

    با توجه به مطالب بیان شده, اگرچه درمان خروپف به سختی صورت می گیرد اما استمرار در انجام روش های بیان شده تاثیر زیادی در کاهش خروپف دارد. همچنین قبل از درمان, حتما باید علت ایجاد خروپف تشخیص داده شود.

    منبع : آرگا

    برچسب ها :