دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص گلاب خوش بوی پر فایده

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

گلاب یکی از عرقیات شناخته شده برای عموم افراد است. این عرق کاربرد وسیعی در تهیه شیرینی ها و برخی غذاها و داروهای بهداشتی دارد. یکی از مهمترین خواص گلاب, حفظ سلامتی و زیبایی پوست می باشد.

گلاب یکی از عرقیات شناخته شده می باشد که مزایای زیادی برای بدن دارد. یکی از مهمترین فواید این عرق, حفظ سلامتی پوست است. جدا از اینکه نوع پوست چیست, گلاب می تواند اثرات مثبتی در حفظ سلامتی آن داشته باشد. در این مطلب با خواص گلاب و مهمترین فواید و مزایای مصرف آن آشنا می شویم.

خاصیت بی نظیر گلاب

مهمترین مزایا و خواص گلاب

گلاب از نوشیدنی های پر طرفدار و خوشبو است که برای اکثر افراد مصرف آن مفید بوده و عارضه خاصی ندارد و مزایای زیادی برای سلامتی پوست دارد. این عرق می تواند به تسکین و خنک کنندگی پوست های حساس و تحریک شده, متعادل نمودن پوست های چرب و پاک سازی آن ها, جوان سازی پوست, نرم کنندگی و شادابی پوست و احیاء و افزایش درخشش پوست کمک کند. گلاب سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مختلف است, از این رو می تواند از نشانه ها و علایم سالخوردگی جلوگیری کند. گلاب یکی از مواد مغذی برای تغذیه پوست می باشد. این عرق مفید همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده, ضد التهاب و ضد باکتریایی است. برخی از خواص گلاب به شرح زیر است.

  • سلامتی پوست با گلاب

خواص گلاب

گلاب یکی از مواد مغذی است که در تغذیه زیبایی توسط بسیاری از زنان و مردان استفاده می شود. گلاب فواید زیادی برای پوست به ارمغان می آورد. یکی از مهمترین فواید گلاب, محافظت پوست در برابر عفونت های باکتریایی است. به همین دلیل گلاب یکی از بهترین تمیزکننده های پوست به شمار می آید. گلاب درخشان کننده پوست است و در از بین بردن آلودگی پوستی کمک می کند. از این رو یکی از بهترین پاک کننده های آرایشی به شمار می رود. همچنین این عرق در درمان زخم و آفتاب سوختگی بسیار موثر است. گلاب به تحریک گردش خون در پوست کمک می کند و رشته مویرگ ها و رگ های شکسته را کاهش می دهد. همچنین در حفظ تعادل PH پوست کمک می کند و اثر آرام بخشی بر آکنه و اگزما دارد. بنابراین به طور خلاصه, خاصیت های گلاب برای پوست به شرح زیر می باشد.

  • یکی از مهمترین خواص گلاب, جلوگیری و کاهش پف چشم می باشد.
  • اسپری گلاب بر روی پوست, موجب خنک کنندگی پوست و کاهش تاری چشم می شود.
  • گلاب در درمان خشکی پوست موثر است و موجب لطافت آن می شود.
  • گلاب به عنوان پاک کننده آرایشی طبیعی به شمار می آید.
  • فواید گلاب برای مو

گلاب گردش خون را بهبود بخشیده و موجب افزایش رشد موها می شود. این عرق می تواند به عنوان خنک کننده برای احیاء مو استفاده شود. از دیگر فواید گلاب برای مو, کنترل شوره سر و کاهش التهابات پوست سر می باشد. گلاب موجب افزایش حد پوست سر شده و این مسئله باعث سلامتی موها می شود و مو را با حداقل شکستگی قوی و انعطاف پذیر می کند.

  •  آرون گروپس
  • فواید گلاب برای چشم

فواید گلاب برای چشم

گلاب در تسکین چشم های خسته بسیار موثر است. بنابراین این عرق برای افرادی که به مدت طولانی پشت سیستم های کامپیوتری کار می کنند, بسیار مفید است. علاوه بر این, از دیگر فواید گلاب برای چشم می توان به کاهش سیاهی دور چشم ها اشاره کرد. گلاب به چشم درخشش بخشیده و موجب نگاه خیره کننده و سالم می شود.

  • مزایای گلاب برای دندان ها

بسیاری از بیماری های دهان و دندان با استفاده از گلاب قابل درمان است. این عرق التهابات و مشکلات لثه را تسکین می دهد و در درمان آن ها بسیار موثر است. گلاب دندان ها را تقویت می کند و درد لثه ناشی از دندان درد را تسکین می دهد. علاوه بر این گلاب می تواند در درمان بوی بد دهان موثر است. برای رفع این مشکل می توانید از گلاب به عنوان دهان شویه استفاده نمایید.

  • فواید گلاب در درمان استرس

عرق گلاب

عطر و رایحه گلاب در درمان استرس بسیار موثر و در کاهش فوری استرس بسیار مفید است. این عرق در بسیاری از داروهای عطر درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و با استرس مبارزه کرده و خلق و خوی را بهبود می بخشد. از گلاب در برخی از صابون ها و شوینده های بهداشتی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و استرس, استفاده می شود. یکی از مهمترین فواید عطر گلاب, کاهش خطر ابتلا به افسردگی می باشد.

  • استحکام و تقویت لثه

یکی دیگر از خواص شگفت انگیز گلاب تقویت لثه با قرقره کردن آن است که علاوه بر استحکام لثه ها باعث درمان آفت دهانی و برفک نیز می شود و در نتیجه باکتری و آلودگی با سرعت بیشتری در دهان از بین می روند.

  • رفع قرمزی پوست

استفاده از گلاب سال های زیادی است که به عنوان یک محصول زیبایی در بین مردم مورد استفاده قرار گرفته می شود و نقش زیادی در سلامت پوست ایفا می کند، این ماده خوشبو به دلیل داشتن فواید ضد باکتری و ضد التهابی سبب کاهش آکنه و قرمزی پوست می شود.

خواص گلاب بر سلامت پوست

  • درمان تب

استفاده از گلاب برای افرادی که از داشتن تب رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است، می توانید گلاب خنک بنوشید و یا داخل ظرفی آب و گلاب ریخته سپس پارچه آغشته شده به این محلول را بر روی دست، پاها و صورت اعمال کنید.

نکته : ناحیه کبد که به خنک شدن احتیاج زیاد تری دارد توصیه می شود با پارچه آغشته به گلاب خنک کنید.

  • درمان سرماخوردگی

از دیگر کاربرد گلاب درمان آنفولانزا، سرماخوردگی، گلو درد و دیگر بیماری های تنفسی می باشد و همچنین می توانید به عنوان شربت سرفه و درمان رفلاکس از گلاب استفاده نمایید.

فواید گلاب برای سلامتی

  • درمان سوزش مجاری ادرار

به دلیل خنک بودن طبع گلاب استفاده از گلاب به درمان مجاری سوزش ادرار کمک زیادی می کند زیرا در اکثر موارد به دلیل گرمی مزاج یا افزایش ماده صفرا در خون و ادرار سوزش ادرار اتفاق می افتد و به دلیل عفونت نمی باشد که با کمک گلاب می توانید این مشکل را بر طرف کنید.

  • آرامش بخش

اکثر افراد در طول زندگی بنا به دلایل مشکلات زندگی دچار استرس و اضطراب می شوند که با کمک گلاب می توانید این مشکل را بر طرف کنید زیرا گلاب دارای خاصیت آرامش بخش است و مصرف و بوئیدن آن علاوه بر کاهش استرس به درمان برخی از سردرد ها نیز کمک زیادی می کند.

فواید باورنکردنی گلاب

  • درمان نفخ

نفخ یا رفلاکس معده یکی از مشکلات رایج در بین مردم می باشد که استفاده از گلاب به رفع این مشکل کمک زیادی می کند، زیرا گلاب فواید زیادی برای معده به خصوص دهانه معده دارد.

پیشگیری از آلزایمر

آمیلوئید، پروتئینی است که بر مغز اثر می گذارد و موجب بروز آلزایمر خواهد شد، حال مصرف گلاب می تواند مانع عملکرد این پروتئین شده و از از آلزایمر پیشگیری کند، بنابراین برای جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر می توانید از بخور گلاب استفاده کنید.

بهبود خواب

در رابطه با فواید گلاب می توان به درمان آن در رفع بی خوابی نیز اشاره کرد، از این رو برای رفع اختلالات خواب و درمان بی خوابی می توانید از گلاب به شکل خوراکی استفاده کرده و یا رختخواب خود را به گلاب آغشته کنید.

مزایای گلاب

رفع یبوست

به منظور رفع یبوست، می توانید هر شب یک لیوان گلاب را با یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ ترکیب کنید و حدود ۱۵ دقیقه آن را روی حرارت ملایم بجوشانید، بعد از خنک شدن مقداری عسل به آن اضافه کنید و سپس بنوشید.

درمان خستگی

از گلاب همچنین می توان برای افزایش نشاط و رفع خستگی استفاده کرد، مصرف گلاب برای تقویت قدرت بدن و تجدید انرژی بدن مفید می باشد.

گلاب برای لاغری

گلاب نمی تواند از طریق چربی سوزی، وزن بدن را کم کند، بلکه نوشیدن گلاب در کنار تغذیه مناسب و ورزش موجب تنظیم و عملکرد صحیح سستم گوارش خواهد شد، ضمن اینکه متابولیسم بدن افزایش پیدا کرده و عملکرد قلب و ارگان های حیاتی بدن بهبود می یابد، از این رو مصرف گلاب در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب می تواند موثر تر از زمانی باشد که گلاب را مورد استفاده قرار نداده اید.

خاصیت گلاب

طبع گلاب

گلاب از جمله عرقیات پرکاربرد است که دارای طبعیت گرم و معتدل بوده و به دلیل فواید زیاد آن برای تقویت قلب، معده، کبد و اعصاب موثر می باشد، طبع انواع گلاب ها گرم و معتدل می باشد و طبع گلاب های سه آتشه، دو آتشه، درجه یک، درجه دو  و آب به ترتیب از گرمی به خنکی می رود.

افرادی که نباید از گلاب استفاده کنند

افرادی که از اسهال شدید، زخم گوارشی، نفخ شدید و بواسیر رنج می برند بهتر است از این ماده خوشبو استفاده نکنند.

با توجه به خواص گلاب, این عرق فواید زیادی برای حفظ سلامتی عمومی بدن دارد. به همین دلیل در طبخ بسیاری از غذاها و شیرینی ها از گلاب استفاده می شود و یکی از مشهورترین مواد مغذی برای حفظ سلامتی پوست و مو شناخته شده است، به منظور آشنایی با دیگر خواص عرق جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *